2023-05-02, 09:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oj en gubbe som vågar säga sanningen i rysk TV. Ryska medborgare är medansvariga till kriget för att Ryssland stöttat de kriminella låtsasstaterna i Donbas.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1653184747911127051
Ha ha minerna på Skabbeva och de övriga var ju obetalbara.😂😂😂
Citera
2023-05-02, 09:08
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bara att läsa genom mina inlägg. Jag stöder inte Putins krig.

Men om man tror att Putin är Hitler så förstår jag att man vill skicka en helvetes massa vapen till Zelensky. Det hade varit befogat.

Jag förklarar att nu är inte Putin Hitler. Så vi behöver inte skicka så mycket, och vi borde göra det på ett helt annat sätt. Förstår du nu?
Är du för eller emot kriget? Jag läser dina inlägg och majoriteten av dessa försvarar Putler. Därmed är allas vår slutsats att du är för kriget. Ingen annan skulle nämligen försvara hans krigsförbrytelser, eller hur?
Citera
2023-05-02, 09:23
Medlem
Dagens uppdatering från Ukraina, från cornucopia.se

UPPDATERAS: Ukrainsk motanfall i Bakhmut – ryska förluster 100 000 man i staden senaste fem månaderna
skriven av Lars Wilderang 2023-05-02 08:35

"Ukraina bekräftade igår kväll att man gått till motanfall i Bakhmut och drivit tillbaka ryssarna. USA konstaterade igår på en pressträff att de ryska förlusterna i Bakhmut de senaste fem månaderna uppgår till 100 000 man."

"Att Ukraina gått till motanfall kan delvis bekräftas av att tre främlingslegionärer dödades igår, dels dessa två kanadensare och en amerikan. Det är inte otänkbart att främlingslegionen har deltagit i den spjutspets som genomförde motanfallet och därav tog flera förluster samma dag.

Krig är krig, man ska vara medveten om att det inte går att nå framgång utan egna förluster, och det kommer även gälla Västs pansarfordon, inklusive svenska"

https://cornucopia.se/2023/05/uppdateras-ukrainsk-motanfall-i-bakhmut-ryska-forluster-100-000-man-i-staden-senaste-fem-manaderna/

Det går nu snabbt framåt för Ukraina.
Otroligt många ryzzar döda och lemlästade.
Citera
2023-05-02, 09:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Är du för eller emot kriget? Jag läser dina inlägg och majoriteten av dessa försvarar Putler. Därmed är allas vår slutsats att du är för kriget. Ingen annan skulle nämligen försvara hans krigsförbrytelser, eller hur?

Jag ser mig snarare som en "krigs-centerpartist". Det var fel av Putin att invadera. Samtidigt är där också något fel i säkerhetsarkitekturen och det globala diplomatiska systemet, som gjorde att den här konflikten startade. Flera av Putins "issues" är rimliga, det som är orimligt är hans lösningsmodell, framför allt 2022.

Ni får lära er att det är helt OK att någon säger ifrån när det gäller överdrifter. Putin är inte Hitler, ryssarna massmördar inte ukrainier på rent jävelskap, Putin bajsar inte på sig i trappor och håller på att dö varje dag, rysk ekonomi går inte under imorgon, osv.

Jag är mer "försvarande" för de boende på Krim och ryssarna i Donbass än vad jag är vad gäller Putin.

Rent allmänt ogillar jag Putins halv-fascism såväl som ukrainsk klan-kapitalism och deras etnonationalism.
Citera
2023-05-02, 09:31
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ha ha minerna på Skabbeva och de övriga var ju obetalbara.😂😂😂
Filmklippet är från 2015. Ganska gammalt alltså - vilket man också kan se på Olga Skabejevas hår, ansikte och kroppsvikt.
Citera
2023-05-02, 09:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Bara att läsa genom mina inlägg. Jag stöder inte Putins krig.

Men om man tror att Putin är Hitler så förstår jag att man vill skicka en helvetes massa vapen till Zelensky. Det hade varit befogat.

Jag förklarar att nu är inte Putin Hitler. Så vi behöver inte skicka så mycket, och vi borde göra det på ett helt annat sätt. Förstår du nu?

Vad jag tror att du behöver förstå, att andra behöver inte dela dina ideer.
Vi anser att det Putin har gjort och gör är att likställa med vad som skedde i andra sammanhang.
Nog om andra konflikter.

ryss-land ut ur Ukraina. Även omröstat i FN, som du kanske har läst.

Finns inga formler för människors val att tänka om moral, etik i en konflikt. Vi asner att Putin är en skitstövel och att ryss-land ska ut ur Ukraina.

Ska vi ta fram en definition på det?
Citera
2023-05-02, 09:33
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Filmklippet är från 2015. Ganska gammalt alltså - vilket man också kan se på Olga Skabejevas hår, ansikte och kroppsvikt.
Ok det förklarar saken.

Killen hade knappast varit vid liv om det hade varit nu han vädrade dessa åsikter.
Citera
2023-05-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Dagens uppdatering från Ukraina, från cornucopia.se

UPPDATERAS: Ukrainsk motanfall i Bakhmut – ryska förluster 100 000 man i staden senaste fem månaderna
skriven av Lars Wilderang 2023-05-02 08:35

"Ukraina bekräftade igår kväll att man gått till motanfall i Bakhmut och drivit tillbaka ryssarna. USA konstaterade igår på en pressträff att de ryska förlusterna i Bakhmut de senaste fem månaderna uppgår till 100 000 man."

"Att Ukraina gått till motanfall kan delvis bekräftas av att tre främlingslegionärer dödades igår, dels dessa två kanadensare och en amerikan. Det är inte otänkbart att främlingslegionen har deltagit i den spjutspets som genomförde motanfallet och därav tog flera förluster samma dag.

Krig är krig, man ska vara medveten om att det inte går att nå framgång utan egna förluster, och det kommer även gälla Västs pansarfordon, inklusive svenska"

https://cornucopia.se/2023/05/uppdateras-ukrainsk-motanfall-i-bakhmut-ryska-forluster-100-000-man-i-staden-senaste-fem-manaderna/

Det går nu snabbt framåt för Ukraina.
Otroligt många ryzzar döda och lemlästade.

Det stämmer inte. Lasse missförstod precis som många andra. Det finns en rättelse. Det är 100 000 förluster sedan dec i hela Ukraina. Även engelskspråkiga experter missförstod vad som sas. Så det kom senare en förtydligande.

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1653239577849593856
Citera
2023-05-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stämmer inte. Lasse missförstod precis som många andra. Det finns en rättelse. Det är 100 000 förluster sedan dec i hela Ukraina. Även engelskspråkiga experter missförstod vad som sas. Så det kom senare en förtydligande.

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1653239577849593856

Om du läser texten i hans inlägg står det:

"De senaste fem månaderna ska 20 000 ryssar dödats i och runt Bakhmut och 80 000 skadats sedan december uppgav igår det amerikanska säkerhetsrådets John Kirby. Han ville inte kommentera de ukrainska förlusterna, eftersom citat “de är offren här”. Natos tidigare bedömning är att ryssarna tar 5x så stora förluster som Ukraina i staden."

Det är förfärliga förlustsiffror särskilt om man har koll på hur ryzk krigssjukvård ser ut.
Många av de skadade blir liggande på plats där de skadats och dör allteftersom under svåra plågor.
Citera
2023-05-02, 09:50
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag ser mig snarare som en "krigs-centerpartist". Det var fel av Putin att invadera. Samtidigt är där också något fel i säkerhetsarkitekturen och det globala diplomatiska systemet, som gjorde att den här konflikten startade. Flera av Putins "issues" är rimliga, det som är orimligt är hans lösningsmodell, framför allt 2022.

Ni får lära er att det är helt OK att någon säger ifrån när det gäller överdrifter. Putin är inte Hitler, ryssarna massmördar inte ukrainier på rent jävelskap, Putin bajsar inte på sig i trappor och håller på att dö varje dag, rysk ekonomi går inte under imorgon, osv.

Jag är mer "försvarande" för de boende på Krim och ryssarna i Donbass än vad jag är vad gäller Putin.

Rent allmänt ogillar jag Putins halv-fascism såväl som ukrainsk klan-kapitalism och deras etnonationalism.

Endast Krim har en majoritet av etniska ryssar. Men Krim är internationellt erkänt som Ukraina, även av ryss-land.
Donbas har en majoritet av etniska Ukrainare.
Ukriana vill inte ha ryssar i Ukarina.

Om det innebär att en minoritet ska flytta till ryss-land, så får det bli så. Om de själva så önskar.
Annars är man i Ukraina och följer Ukrainsk lag.
Kan inte vara så komplicerat? Eller ska vi ta fram en definition på detta?

Att Putins agerande öppnar upp för ett bekymmer för etniska ryssar, som bekänner sig till ryss-land och är boendes i Ukraina, kan jag förstå.
För mig är det ett sekundärt problem just nu, tack vare Putins agerande.

Första och främst ska alla militära ryssar ut ur Ukraina.
Sedan får resten lösa sig.
Citera
2023-05-02, 09:53
Medlem
Citat:

"De senaste fem månaderna ska 20 000 ryssar dödats i och runt Bakhmut och 80 000 skadats sedan december uppgav igår det amerikanska säkerhetsrådets John Kirby. Han ville inte kommentera de ukrainska förlusterna, eftersom citat “de är offren här”. Natos tidigare bedömning är att ryssarna tar 5x så stora förluster som Ukraina i staden."

Det är förfärliga förlustsiffror särskilt om man har koll på hur ryzk krigssjukvård ser ut.
Många av de skadade blir liggande på plats där de skadats och dör allteftersom under svåra plågor.

Det är vad 100 000 förluster betyder men det gäller hela Ukraina. Det har kommit en rättelse av John Kirby.
Citera
2023-05-02, 09:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Hmm, nu har jag hört två versioner på detta. Gäller det hela Ukraina eller bara Bakhmut-området?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in