Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag ser mig snarare som en "krigs-centerpartist". Det var fel av Putin att invadera. Samtidigt är där också något fel i säkerhetsarkitekturen och det globala diplomatiska systemet, som gjorde att den här konflikten startade. Flera av Putins "issues" är rimliga, det som är orimligt är hans lösningsmodell, framför allt 2022.
Ni får lära er att det är helt OK att någon säger ifrån när det gäller överdrifter. Putin är inte Hitler, ryssarna massmördar inte ukrainier på rent jävelskap, Putin bajsar inte på sig i trappor och håller på att dö varje dag, rysk ekonomi går inte under imorgon, osv.
Jag är mer "försvarande" för de boende på Krim och ryssarna i Donbass än vad jag är vad gäller Putin.
Rent allmänt ogillar jag Putins halv-fascism såväl som ukrainsk klan-kapitalism och deras etnonationalism.
Endast Krim har en majoritet av etniska ryssar. Men Krim är internationellt erkänt som Ukraina, även av ryss-land.
Donbas har en majoritet av etniska Ukrainare.
Ukriana vill inte ha ryssar i Ukarina.
Om det innebär att en minoritet ska flytta till ryss-land, så får det bli så. Om de själva så önskar.
Annars är man i Ukraina och följer Ukrainsk lag.
Kan inte vara så komplicerat? Eller ska vi ta fram en definition på detta?
Att Putins agerande öppnar upp för ett bekymmer för etniska ryssar, som bekänner sig till ryss-land och är boendes i Ukraina, kan jag förstå.
För mig är det ett sekundärt problem just nu, tack vare Putins agerande.
Första och främst ska alla militära ryssar ut ur Ukraina.
Sedan får resten lösa sig.