2023-05-01, 11:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vad SD än vill, så är de en del av etablissemanget, som stödparti till regeringen. Åkesson säger sig sikta på statsministerposten 2026, skulle han bli det så skulle han inte bara vara en del av etablissemanget, han skulle leda det

Ja, det är utan tvekan en tulipanaros att både vilja vara utanför etablissemanget och samtidigt ta över detsamma. Det jag tror att han avser är att han inte vill vara en del av det socialdemokratiska etablissemanget, men så tydligt har han inte framställt det. Widding hade nog varit en tillgång i en sådan strävan.
Citera
2023-05-01, 11:20
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Det händer ju dock varje parti. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många sinnesrubbade väljare för att ett parti ska kunna gå emot vetenskaplig och historisk konsensus och fortfarande förbli relevant. Och politiker, oavsett partitillhörighet, vill först och främst att deras arbete ska gynna dem själva och deras karriärer.

Nu är det dock Widding och hennes gelikar som har rätt gällande klimatet.

Det är alltså extremt dåligt av SD att de har valt att inte lyssna på vad den riktiga vetenskapen säger. De borde ha stöttat henne för länge sedan.

Förstår att hon fick nog till slut av SD.
Citera
2023-05-01, 11:20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag gissar att denna regering inte håller mandatperioden ut.

Vi har råd med att ha trasiga regeringar som ej fungerar korrekt.

Därför sker det så.

I andra länder så straffas hushållen, ekonomin, jobb, rikt folk om dom har en dålig regering.

Då är frågan: Behöver vi en regering?
Citera
2023-05-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Problemet med wikipedia är att det sitter en massa vänstermänniskor utan arbete och editerar artiklar hela tiden. De fyller wikin med propaganda. De ljuger systematiskt.
Såg du videon där Widding hoppade på wikipedia m fl? Det var konspiratoriskt så det förslog där hon bl a anklagade en känd klimatdebattör för att anonymt gå in och ändra på hennes sida. Sidan om henne på wikipedia var inte ens elak, utan den passade bara inte hennes syn på hur betydelsefull hon är.

Kanske är hon bättre på energisystemet, men i klimatfrågan är Widding bara en åsiktsmaskin utan ordentliga kunskaper.
Citera
2023-05-01, 11:23
Avslutad
Sverigedemokraterna vill att Widding lämnar riksdagen

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sverigedemokraterna-vill-att-widding-l%C3%A4mnar-riksdagen/ar-AA1aA1Kz

Citat:
– Som den starka gemensamma röst partiet utgör så hoppas vi att Elsa väljer att lämna sin plats i riksdagen till förmån för någon som företräder Sverigedemokraterna.

Bra av SD men kommer tyvärr inte att hända. För narcissister som Widding är det egna jaget viktigare än ett starkt SD, och gradvis förbättring av Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Elsa Widding lämnar SD, har hon just meddelat på sin youtube-kanal.

Hon är synnerligen förargad över, att utbildningsminister Mats Persson har klandrat henne och twittrat, att hon ger stöd åt förintelseförnekelse.

Mats Persson: ”Widding visar prov på ett kunskapsförakt som inte anstår en riksdagsledamot. Det är allvarligt att ge stöd till konspirationsteorier om klimat, vaccin och förintelsen. Hon måste nu visa att hon står upp för vetenskap”

Hennes irritation mot SD är baserat på, att SD inte har uttalat sig i media och tagit avstånd från utbildningsministerns förtal av henne.

"Elsa Widding: SD stöttar regeringen genom Tidöavtalet. Men jag hade förväntat mig att mitt parti tog avstånd mot dessa avskyvärda påhopp som Liberalernas främsta företrädare gör sig skyldiga till. De anklagar mig för att stödja de som förnekar eller förringar ett fruktansvärt folkmord på sex miljoner judar."

"Trots detta förtal väljer SD att inte kommentera frågan i media. Men tystnaden talar sitt tydliga språk. En gräns har nu passerats även här. Jag har därför bestämt mig för att lämna partiet."

Elsa Widding kommer att sitta kvar i riksdagen som oberoende och fokusera på

● En mer nyanserad klimatpolitik

● Öka förståelsen för vindkraftens miljökonsekvenser och ineffektivitet

● Konsekvenserna för Sveriges suveränitet av WHO:s planer på att utöka sitt mandat

https://www.youtube.com/watch?v=LeR6duVexZA&ab_channel=KlimatkarusellenEls aWidding

Diskutera den här utvecklingen. Är det bra eller dåligt för SD?

Kan Elsa Widding (på något sätt) bli utnyttjad av oppositionspartierna till nackdel för regeringen?
Bra tycker jag. Hon har dåligt omdöme enligt min uppfattning.

Ser att hon tänker sitta kvar mandatperioden ut men partiet vill att hon lämnar platsen till någon annan.
Citera
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Det är alltså extremt dåligt av SD att de har valt att inte lyssna på vad den riktiga vetenskapen säger. De borde ha stöttat henne för länge sedan.

Nej, det är inte SD hon är less på. Det hon är less på är att hon attackeras från media och andra partier.
Citera
2023-05-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
"Lite fördel i media" kan vara årets understatement so far. Fördelen är gigantisk.

Ja 😁

Blir intressant när Helena G börjar i SR:s det politiska spelet snart om vågskålen kan bli lite mer jämn där. Det har varit total slagsida åt vänster då Aftonbladets My Rohwedder ofta varit gäst efter att Tomas Ramberg lämnat för DN och Fredrik Furtenbach sällan säger något positivt om regeringen.

Få se i veckans politikpoddar om Torbjörn, Maggie eller kanske Tomas Nordenskiöld kan komma med lite skvaller och prognoser om hur Elsa-gate kommer hanteras.
Citera
2023-05-01, 11:26
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Urk, inte ens ett år höll hon.

Detta är ju patetiskt. Vet inte om det mest är hennes fel eller partiets. Att hon var med på konferensen var ett storm i ett vattenglas. Det är glömt om någon månad. Så det är bara ... patetiskt.

Kanske borde man låta sina ledamöter skriva på ett kontrakt där de lovar inte hoppa av, och gör de det får de betala tillbaka sin lön.

Det är ju jämnt skägg i riksdagen, högerblocket har två röster till fördel. SD får väl som vanligt ett par politiska vildar och sen kan det gå hur som helst.

Vad Widding inte fattar är att som vilde kommer ingen bry sig om henne. Hon blir inte inbjuden till Aktuellt längre. Och än värre är att både hon och partiet blir stämplade nu, "hon hoppade av efter att hon var med i en konferens med Förintelseförnekare".

Nå, nu kan hon få sitta med sin publik på SwebbTV istället och göra sig irrelevant.

Varför skulle det på något sätt vara Widdings fel?

Det är SD som gång på gång har lämnat henne i sticket. Varje gång hon har kört över någon miljöpartist i riksdagen så har media konfronterat andra SD-ledamöter och samtliga har valt att inte ta någon ställning i frågan.
Citera
2023-05-01, 11:27
Medlem
jj_6s avatar
Människor som inte går att korrumpera har ingen plats i den svenska "demokratin". Tragisk utveckling och en stor förlust för svenska folket som inte fattar att de blir blåsta av klimatsekten och den "klimatpolitik" som media och finanseliten lurat på oss
Citera
2023-05-01, 11:29
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Fast nu skrev jag konsensus av en anledning. Jag tror personligen att vetenskaplig konsensus har rätt gällande klimatet men det spelar ingen roll, det som spelar roll är hur gemene väljare ser på det. Och SD har som parti kommit fram till att gemene väljare inte ställer sig på Elsas sida av spektrumet.

Alla politiska partier tänker ju på tillväxt, jämför SD:s retorik om invandrare de senaste 30 åren. Det har gått från Bevara Sverige Svenskt till "vi måste integrera somalier så att även de blir svenskar" och detta har inte skett för att partiets förtroendevalda gått Mångfaldskurser i Mogadishu och blivit frälsta i somalisk kultur utan att de bedömt att de har större chans att växa med en mjukare retorik.
Citera
2023-05-01, 11:29
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej, det är inte SD hon är less på. Det hon är less på är att hon attackeras från media och andra partier.

Fel. Hon är visst less på SD. Hon är less på att SD aldrig stöttar henne.

När SD ännu en gång valde att lyssna på Expo så fick hon nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in