2023-04-30, 12:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja det är det. Men det finns ett problem med den strategin. Om ryssarna inte slutar bombar Ukraina när de har blivit utslängda. Vad gör väst då? Väst strategi saknar just nu ett sätt att avsluta kriget. Nu verkar vi gå från offensiv till nästa. Det har dock kommit signaler på mer långsiktigt stöd. Jokern i leken är dock det amerikanska valet.
Det amerikanska presidentvalet ligger långt fram i tiden (slutet på nästa år). Fram till dess kan och bör mycket hända. Om det amerikanska stödet skulle upphöra, militärt och ekonomiskt, tror jag faktiskt ändå att UAF skulle klara sig bra med det stöd de hittills tagit emot. Spaning etc. finns det fortfarande andra som kan hjälpa till med — Storbritannien, t.ex.

Förändras ingenting drastiskt från ryskt håll kommer ryssarna helt enkelt ingenvart. De kan hoppas på att hålla liv i konflikten, eller på att frysa den, för att på så sätt förhindra ett ukrainskt EU-inträde och Nato-medlemskap. Kriget måste alltså avslutas i fält, vilket bör vara fullt genomförbart även om det skulle ta tid. Om det skulle vara en rysk strategi att föra ett lågintensivt krig till relativt låg kostnad kan det gynna ukrainarna.
Citera
2023-04-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror inte det behöver vara så illa att Trump blir president avsluta kriget kan man göra på många sätt. Usa skulle dock ta stor skada om man övergav europa mitt under ett krig tror inte det händer oavsätt vem som är president.

Hur? Det vanliga i krig är att det den som förlorar som bestämmer när det är dags att sluta. Hur får du Putin att inse det?
Citera
2023-04-30, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag har missat den nyheten men det skulle inte förvåna mig.

Häromdagen höjde man straffet för förräderi till livstid och med tanke på hur korrupt det ryska rättsystemet är kommer väl putler och hans anhang nu helt godtyckligt kunna plocka bort alla störande moment och kritiska röster i en handvändning, för livet..

Kan ju användas för att plocka bort prigozhin och hans Wankers tex..
Helt rätt, befinner landet sig i konflikt så ska man självklart göra så.

Man får inte skada moralen dvs försöka göra myteri om landet befinner sig i konflikt.

En lag instiftat av bla USA sug på den du Ukraina fitta
Citera
2023-04-30, 12:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det är nog snarare tvärtom.
Tar dvärgen Medvedev över så kan hela Ryssland hälsa hem.
Den galningen är nog beredd på att ta med sig världen i fallet.
Han är verkligen Rysslands motsvarighet till Hitler, får Putin att framstå som moder Teresa i jämförelse.
Ett ruttet skitland helt enkelt.
Citera
2023-04-30, 12:09
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är detta jag menade när jag tidigare skrev att Putin anses vara en av dom mer sansade i Kreml och att konflikten dessvärre kan eskalera om nån knäpper honom.
Tar dvärgen Medvedev över så kan hela världen hälsa hem.
Japp, Medvedev ser ut som en vanlig påskindad gubbe tills han öppnar munnen då går en kall ilning efter ryggraden brrrrr. Hur i helsike kan ett sånt psykfall nå en sån position - ofattbart. Galenskapen förklaras av att det är en drös gängkriminella som myglat åt sig makten i Ryssland.
Citera
2023-04-30, 12:13
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ja det är det. Men det finns ett problem med den strategin. Om ryssarna inte slutar bombar Ukraina när de har blivit utslängda. Vad gör väst då? Väst strategi saknar just nu ett sätt att avsluta kriget. Nu verkar vi gå från offensiv till nästa. Det har dock kommit signaler på mer långsiktigt stöd. Jokern i leken är dock det amerikanska valet.
På något vis måste Ukraina in i Nato så fort som möjligt, så fort ryzzen är utslängd. Nato styrkor är helt annan kaliber vilket ryzzen vet, bör ha en avkylande verkan på deras stridslust.
Citera
2023-04-30, 12:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Ge dig! Jag märker inte ord, jag påpekar att du har fel när du glorifierar ryska framgångar.
Bachmut håller och i morgon är det första maj.

Hur har jag fel?
Citera
2023-04-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det amerikanska presidentvalet ligger långt fram i tiden (slutet på nästa år). Fram till dess kan och bör mycket hända. Om det amerikanska stödet skulle upphöra, militärt och ekonomiskt, tror jag faktiskt ändå att UAF skulle klara sig bra med det stöd de hittills tagit emot. Spaning etc. finns det fortfarande andra som kan hjälpa till med — Storbritannien, t.ex.

Förändras ingenting drastiskt från ryskt håll kommer ryssarna helt enkelt ingenvart. De kan hoppas på att hålla liv i konflikten, eller på att frysa den, för att på så sätt förhindra ett ukrainskt EU-inträde och Nato-medlemskap. Kriget måste alltså avslutas i fält, vilket bör vara fullt genomförbart även om det skulle ta tid. Om det skulle vara en rysk strategi att föra ett lågintensivt krig till relativt låg kostnad kan det gynna ukrainarna.

Problemet är att Ukraina kan aldrig segra utan hjälp från någon annan. GB har sju spionsatelliter om jag är rätt informerad. USA har 123 stycken. Det är en stor skillnad. USA står för cirka 50 procent av all hjälp.

england kommer endast ha 3st E-7 Wedgetail. USA har väl 31 E-3. Det är stor skillnad.
Citera
2023-04-30, 12:16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ryska soldater straffas genom att spärras in i hålor i marken, som täcks med metallgaller, enligt uppgifter till brittiska försvarsdepartementet.

Under de senaste månaderna av Rysslands fullskaliga attack mot Ukraina har ryska befäl troligen infört hårda bestraffningar av soldater som bryter mot regler, skriver det brittiska försvarsdepartementet på Twitter i sin senaste lägesrapport.

Soldater stängs in i provisoriska celler, bestående av en håla i marken som täcks med metallgaller, enligt flera och upprepade uppgifter till britterna. Straffen kan gälla allt från fylleri till försök att bryta kontraktet med armén.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/storbritannien-ryska-soldater-straffas-i-gropar/ar-AA1axMla

Jadu, kan någon pro-ryss försvara detta beteende?
Jag trodde Ryssland stöttade alla sina ryssar, men det verkar som den djupa staten i Ryssland för ett krig mot alla som talar Ryska.
Citera
2023-04-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
På något vis måste Ukraina in i Nato så fort som möjligt, så fort ryzzen är utslängd. Nato styrkor är helt annan kaliber vilket ryzzen vet, bör ha en avkylande verkan på deras stridslust.

Jag ser inte det som möjligt så länge det är en konflikt med Ryssland. Men jag kan ha fel.

Man måste få Ryssland att sluta och jag är inte säker på att man lyckas. Putin håller just på att göra Ryssland till ett nytt Sovjet unionen. Kanske sanktionerna på sikt kommer få ryska folket att bli sura. Men det beror på hur mycket ryska folket är beredda att lida. Men ledningarna i Iran och Venezuela är fortfarande kvar.

Stora delar av den ryska befolkningen verkar vilja följa med Putin ner i det svarta hålet.

En annan lösning är kanske att ge Ukraina offensiva vapen, som kan användas varje gång ryssland bombar ukrainska städer.
Citera
2023-04-30, 12:30
Medlem
Citat:
Jag ser inte det som möjligt så länge det är en konflikt med Ryssland. Men jag kan ha fel.

Man måste få Ryssland att sluta och jag är inte säker på att man lyckas. Putin håller just på att göra Ryssland till ett nytt Sovjet unionen. Kanske sanktionerna på sikt kommer få ryska folket att bli sura. Men det beror på hur mycket ryska folket är beredda att lida. Men ledningarna i Iran och Venezuela är fortfarande kvar.

Stora delar av den ryska befolkningen verkar vilja följa med Putin ner i det svarta hålet.

En annan lösning är kanske att ge Ukraina offensiva vapen, som kan användas varje gång ryssland bombar ukrainska städer.

Ja det är nog där vi hamnar ganska snart sedan Ukraina vunnit sin offensiv och slängt ut de ryzka invasionstrupperna ur sitt land.
Vid minsta hot eller våldsamheter från Ryssland så smäller det direkt på många ställen i ryzzland.
Citera
2023-04-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee

Man måste få Ryssland att sluta och jag är inte säker på att man lyckas. Putin håller just på att göra Ryssland till ett nytt Sovjet unionen. Kanske sanktionerna på sikt kommer få ryska folket att bli sura. Men det beror på hur mycket ryska folket är beredda att lida. Men det politiska ledarskiktet i Iran och Venezuela är fortfarande kvar.

En annan lösning är kanske att ge Ukraina offensiva vapen, som kan användas varje gång Ryssland bombar ukrainska städer, så kan Ukraina svara. Om nu inte Ryssland slutar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in