2023-04-29, 18:07
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Var det ett påstående eller fråga?

Jag tror inte att det är ett tecken på det dock.

Vad tror du det är tecken på då?
Inkompetens?
De sov?
Slut på ammunition?
Uppror mot Putin?
De helt enkelt struntar i det?
Citera
2023-04-29, 18:08
Medlem
Citat:
Det förändrar hur länderna på jordklotet agerar med varandra, ett bra exempel är nuvarande konflikt mellan Ukraina och Ryssland då den handlar om exakt detta.
Nja vad exakt deta handlar om vet vi inte. Jag skulle vilja påstå att det handlar om industri kapacitet Ryssland klarar idag inte av att tillverka vapen som man behöver det gjorde man i tex Ukraina förut. Redan innan kriget så skötte Ukraina om rysslands mig29or tex underhåll och utveckling. Det har man ingen som gör idag det är därför många ryska projekt stannar av. Stridsvagnar klarar man inte och bygga fartyg i den större klassen klarar man inte heller av. Man behöver Ukrainas industri.
Citera
2023-04-29, 18:09
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Bra video där framförallt den andra halvan beskriver varför den ryska taktiken under kriget inte varit framgångsrikt:

https://youtu.be/DR4rNAYAdIk

Man har uppnått sina mål med sin medvetna taktik att söka unga tjejer att våldta. Att tortera unga som gamla och att deportera små barn till ryzzland. Världen glömmer inte. Ryzzka stilen.
Citera
2023-04-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Visst går det att jämföra Krym med Skåne. Men som du säger så är det skillnad på gränslandet helt klart. Det är mest skärgård mellan Krym och fastlandet. Men det finns ju en landremsa också så har man väl fått fotfärste på Krym så kan man avancera med pansarfordon också inga problem. Dessutom så kommer ju ryssen att vara delvis avskuren på Krym liksom dansken var i Skåne.

Jag ser få likheter med Skåne. Framförallt området runt gränsen och det är det som innebär en avgörande skillnad.

Det verkar finnas två läger när det kommer till Krym, de som ser det som en lågt hängande frukt och dom som ser det som en högt hängande.. jag ingår i den senare gruppen.

SiamGnome länkade till M. Kofman tidigare som betonade vikten av att offensiven utgår från militär synvinkel istället för politisk och jag tror att Krym har förutsättningarna för att bli en dyrköpt fjäder i hatten eller rentav något som skulle kunna få hela offensiven att haverera.

Allt har sin tid, förhoppningsvis är även Krym av-ryssifierat snart nog.
Citera
2023-04-29, 18:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jo de flesta önskar det i sina drömmar men har förstånd nog att inse att det inte är ett rimligt förslag utifrån den verklighet vi lever i. Putin kan och vill inte backa så han måste bort isf. Det hävdar i princip alla experter. Alternativt förhandlingar.

Det skulle vara som att vi satt och diskuterade gängkriminalitet och sa ” ett rimligt förslag är att alla bara slutar att vara kriminella”

Jag tror det är bokstavstrogna kommunister som vill sprida narrativet att ryss-land måste få behålla det de stulet.
Klart att de kommer försöka stå emot.

Vi med hjärtat på rätt ställe hoppas på stora framgångar för Ukraina.
Varför?
Om detta får fortsätta, så är det:
1. Prejudikat för att land grab är ok.
2. Öppnar upp för att Sovjet ska återuppstå. Våta drömmar för proletären!
3. Kapprustningen kommer att komma i större omfattning än någonsin.

Kul va?
Citera
2023-04-29, 18:16
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Det heter Krim inte Krym, om du använder rättstavningen i FB så upptäcker du det iom ett rött streck under ordet!

Du vet att i Sverige gör vi som vi vill, till skillnad från ryssland, där hade man väl fått 15 år fängelse för det.

En fråga, hur länge tror du det tar för världen att glömma alla mord och våldtäkter ryssen gjort i Ukraina?
Citera
2023-04-29, 18:21
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Kina kommer bli sura, men de har alltid varit mer snack än handling. Inget att bry sig om.
Till och med Kinas allierade driver med dem och säger att de skäller mycket men biter aldrig: https://en.wikipedia.org/wiki/China%27s_final_warning

Macron skulle nog bli avsatt. Han är redan ute på det hala, och även om vissa hävdar att han blivit hänvisad sin nya roll för att vara kontrollerad opposition i WEFs tjänst, så tvivlar jag på det.

Jag tror inte Macron är så skicklig att han fått order att samla ihop motståndare till Ukraina inom EU och sedan leda dem runt i cirkel. Jag tror att hans uppsåt är mer direkt och kanske han är en av de som varit emot Ukrainas EU-medlemskap och varför deras ansökan inte bifallits under de senaste 15 åren?

Det sägs att 4-5 länder varit emot Ukrainas önskan om att gå med i NATO.
Vilka är det?

Om det är fallet. Då är argumentet från Putin borta i den delen också.

Finns det någon länk i frågan?
Citera
2023-04-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag tror det är bokstavstrogna kommunister som vill sprida narrativet att ryss-land måste få behålla det de stulet.
Klart att de kommer försöka stå emot.

Vi med hjärtat på rätt ställe hoppas på stora framgångar för Ukraina.
Varför?
Om detta får fortsätta, så är det:
1. Prejudikat för att land grab är ok.
2. Öppnar upp för att Sovjet ska återuppstå. Våta drömmar för proletären!
3. Kapprustningen kommer att komma i större omfattning än någonsin.

Kul va?
Tror inte det kommer bli någon kapprustning möjligen tyskland och några till länder kommer stärka sitt försvar men Nato är idag så pass mycket starkare att man inte behöver. Ryssland har ingen förmåga att rusta upp i någon större omfattning. Kina kommer rusta men dom ligger endå så pass långt efter att dom aldrig kommer ikapp.
Citera
2023-04-29, 18:25
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
När jag kritiserar våra kära amatörer till politiker i väst som skjuter sig i foten och bär sig åt som idioter och stödjer en nazistisk statskupp mot en demokratiskt vald president så är det inte mina värderingar som det är fel på. Jag skulle ALDRIG kunnat stödja en nazistisk statskupp mot en demokratiskt vald president. ALDRIG.

Vilken nazistisk statskupp?

Oavsett vad du hittar på, så tycker du Putin är ok med det han har hittat på?
Den ryska arméns våldtäkt på barn och kvinnor? Är det de nazister som du tänker på, som mördas och våldtas?
Citera
2023-04-29, 18:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror inte det kommer bli någon kapprustning möjligen tyskland och några till länder kommer stärka sitt försvar men Nato är idag så pass mycket starkare att man inte behöver. Ryssland har ingen förmåga att rusta upp i någon större omfattning. Kina kommer rusta men dom ligger endå så pass långt efter att dom aldrig kommer ikapp.

Jag pratar om scenariot där ryss-land tillåts segra i detta.
Det handlar om 10-20 års perspektiv också.
Citera
2023-04-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag pratar om scenariot där ryss-land tillåts segra i detta.
Det handlar om 10-20 års perspektiv också.
osanolikt senario ryssland är svaga militärt och deta snesteg kommer ta 100år och reparera för dom.
Citera
2023-04-29, 18:47
Medlem
otellos avatar
Det brinner kraftigt på tillfälligt ockuperade Krim. Har terroristerna från Ryssland slarvat med cigarettfimparna igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in