2023-04-29, 15:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag vet inte vad du menar med att dra in kroppen? Om Majas berättelse ska vara sann så måste Johanna förstås ha dragit in kroppen i förrådet direkt efter mordet. Men när får hon tid att dra in den i lägenheten igen, till hallen, och fixa med lakanet?

Det måste ha gjorts när hon kom tillbaka från att ha dumpat cykeln och vi vet av hennes mobilspårning att hon rör sig från Gränsgatan där hon dumpat cykeln till bilen kl 03:35. Det bör ta 1-2 minuter att köra bilen till huset och parkera. Då är hon vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38. Då ligger Tove kvar i förrådet (enligt Majas uppgifter). Hur klarar Johanna att på 7-8 minuter dra in Tove i lägenheten, hämta ett lakan i en låda under sängen där Maja sover, linda in Tove i ett lakan, väcka Maja och få henne på banan, ta ljus och tändare, bära ner en tung och otymplig kropp tillsammans med Maja och med stora svårigheter få in kroppen i bilen och köra därifrån kl 03:45?

Om hon är vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38 så behöver enligt mig kroppen redan ligga i lakanet i hallen och Maja behöver vara vaken om de gemensamt ska hinna bära ner kroppen och få in den i bilen och köra därifrån 03:45. Och då har själva inlindandet i lakan skett vid rörelserna i lägenheten kl 03:12, innan Johanna dumpar cykeln.

Alternativt så är någon av tiderna fel, eller vi tolkar vi någon rörelse fel.

Nu är det inte så att jag tolkar Maja som att hon berättar "sanningen", utan det är ett förslag som hon lägger fram. Maja säger ju inte att kroppen låg där.

Och visst, det mest logiska vore kanske att Johanna inte skulle börja dra in kroppen i lgh igen, en onödig process. Kans vara att Johanna blev orolig för att det hörts mycket ljud och hon inte ville att någon gick upp för att kolla på vinden. Eller för att embalera kroppen bättre inför transporten. Men det kan också vara så att kroppen inte legat ute i förrådet, utan dragits undan i köket (inrullad i matta) eller i klädgarderoben.

Jag utesluter inget.

Maja kan ha blandat ihop händelser och tider, hon kan ljuga, hon kan ha vaknat och hört, sett elller deltagit på olika nivåer.

Något är dock konstigt med Joahnnas förhör och berättelse med Majas deltagande upplever jag.

Jag har väl fastnat lite i min tro att Maja har sett, kanske även deltagit på en mycket liten nivå innan ho fattade allvaret. Därav kanske lögner.

Men minst lika konstigt är det att hon skulle hålla fast vid badrumshistorien, att hon om hon var skyldig till mordet skulle säga att hon satt på toan hela tiden när Johanna var på Donken, när Maj ju i sf vet att Toves döda kropp finns just där.

Däremot ser jag att Johanna inte försitter en sekund, hon är blixtsnabb. Och man hinner mer än man tror på tio minuter.

Var stod bilen när Johanna hämtade den nu?
Citera
2023-04-29, 15:09
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det inte så att jag tolkar Maja som att hon berättar "sanningen", utan det är ett förslag som hon lägger fram. Maja säger ju inte att kroppen låg där.

Och visst, det mest logiska vore kanske att Johanna inte skulle börja dra in kroppen i lgh igen, en onödig process. Kans vara att Johanna blev orolig för att det hörts mycket ljud och hon inte ville att någon gick upp för att kolla på vinden. Eller för att embalera kroppen bättre inför transporten. Men det kan också vara så att kroppen inte legat ute i förrådet, utan dragits undan i köket (inrullad i matta) eller i klädgarderoben.

Jag utesluter inget.

Maja kan ha blandat ihop händelser och tider, hon kan ljuga, hon kan ha vaknat och hört, sett elller deltagit på olika nivåer.

Något är dock konstigt med Joahnnas förhör och berättelse med Majas deltagande upplever jag.

Jag har väl fastnat lite i min tro att Maja har sett, kanske även deltagit på en mycket liten nivå innan ho fattade allvaret. Därav kanske lögner.

Men minst lika konstigt är det att hon skulle hålla fast vid badrumshistorien, att hon om hon var skyldig till mordet skulle säga att hon satt på toan hela tiden när Johanna var på Donken, när Maj ju i sf vet att Toves döda kropp finns just där.

Däremot ser jag att Johanna inte försitter en sekund, hon är blixtsnabb. Och man hinner mer än man tror på tio minuter.

Du "utesluter ingenting". Förutom MHs skuld verkar det som.

Vad hade krävts för att du ö h t funderat på om MH kan vara skyldig? Tio fotografier av tio av varandra oberoende fotografer?

Frågar i all välmening.
Citera
2023-04-29, 15:16
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du menar med att dra in kroppen? Om Majas berättelse ska vara sann så måste Johanna förstås ha dragit in kroppen i förrådet direkt efter mordet. Men när får hon tid att dra in den i lägenheten igen, till hallen, och fixa med lakanet?

Det måste ha gjorts när hon kom tillbaka från att ha dumpat cykeln och vi vet av hennes mobilspårning att hon rör sig från Gränsgatan där hon dumpat cykeln till bilen kl 03:35. Det bör ta 1-2 minuter att köra bilen till huset och parkera. Då är hon vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38. Då ligger Tove kvar i förrådet (enligt Majas uppgifter). Hur klarar Johanna att på 7-8 minuter dra in Tove i lägenheten, hämta ett lakan i en låda under sängen där Maja sover, linda in Tove i ett lakan, väcka Maja och få henne på banan, ta ljus och tändare, bära ner en tung och otymplig kropp tillsammans med Maja och med stora svårigheter få in kroppen i bilen och köra därifrån kl 03:45?

Om hon är vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38 så behöver enligt mig kroppen redan ligga i lakanet i hallen och Maja behöver vara vaken om de gemensamt ska hinna bära ner kroppen och få in den i bilen och köra därifrån 03:45. Och då har själva inlindandet i lakan skett vid rörelserna i lägenheten kl 03:12, innan Johanna dumpar cykeln.

Alternativt så är någon av tiderna fel, eller vi tolkar vi någon rörelse fel.
Borde även ta tid att vända på kroppen i trapphuset när dom bär ut Tove.

Maja uppger att Johanna håller i överkroppen o drar ner kroppen ca halva trappan, men helt plötsligt är det Maja som håller i benen o går baklänges ner i trappan.

Har även reflekterat över när Maja konfronteras med uppgiften att hon höll fast Toves armar vid strypningen så uppger Maja att den enda gången hon håller i händer/handled var i så fall vid förflyttning av kroppen.
Men vad jag minns av alla förhör så uppger Maja att hon bär/håller i benen, det är Johanna som håller, bär eller drar i överkroppen vid förflyttningarna.

( taget ur mitt minne nu, så med reservation för minnesfel 😉 )

Huvudbry även över när sopsäckarna drogs över kroppen.
Kan inte vara smart att bära ut kroppen från lägenheten inlindad i sopsäckar, med tanke på att plast prasslar rätt bra. ( Är Johannas uppgifter att sopsäckarna drogs över kroppen i lägenhetens hall.)

Sen att Johanna skulle dragit på sopsäckarna över kroppen i bilens baksäte som Maja uppger tror jag inte alls på.
Detta skulle gjorts när dom var på plats i skogen före förflyttning från bil till FP.
Är det inte smartare att dra ut kropp från bilen, sen på marken trä över sopsäckarna?
Citera
2023-04-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
JJ lämnar alltså en lägenhet med ett lik och ett icke vetande och oskyldig vän?

MH lyckas alltså sova under exakt de minuter mord sker? Trots att det låter som "ett krig" enligt grannen?

Liket, som JJ så noga gömmer för MH, visar hon alltså sedan upp för MH? Istället för att be MH gå hem och sedan själv hantera liket?

MH berättar inte under åtta veckor, inte ens när hon blir pressad, att hennes vän mördat en annan vän - trots att MH är oskyldig?

MH går alltså hem och spelar mobilspel några timmar efter hennes vän mördat en annan vän? Och trots att hon är oskyldig agerar helt normalt med familjen dagen efter?

Att det finns folk som tror på detta är det mest fascinerande i hela den här historien.

Jag hade kunnat tycka att en diskussion om det ska hålla i rätten var intressant, men detta att det sitter folk och på fullaste allvar tror att MH låg och sov under mordet... Nope, inte en diskussion.
Citera
2023-04-29, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Så det var inte för att det var för tungt att hantera kroppen som Johanna väckte Maja, utan för att hon behövde henne för att hålla koll så ingen märker? Det låter rätt otroligt enligt mig. Vad skulle Maja göra om någon kom? Vad skulle Johanna göra?

Det låter mycket mer rimligt att de skulle bära gemensamt för att det inte skulle göra en massa oljud.

Men så säger väl ingen?

Johanna menar ju att Maja var med hela vägen, så därför ha hon väl inget behov av att säga varför Maja ska hjälpa till.

Maja säger inte varför Johanna ber henne hjälpa till utan bara att...

På tal om bilen plcaring, så är den på vägen hem från Gränsgatan, så ingen extra tid för att hämta den:

https://imgur.com/a/EC47Q3f
Citera
2023-04-29, 15:29
Avslutad
Citat:

Jag utesluter inget.

I köket kan kroppen inte ha varit, där äter Maja hamburgare kl 03:10. Återstår klädkammare och förråd, och klädkammaren är i samma rum som Maja sover.

Även om Johanna är snabb så finns det en gräns för det möjliga. Hon KAN inte släpa in en kropp från förrådet utanför dörren till hallen, linda in det i lakan, väcka sin ovetande hårt sovande kompis, packa andra saker, få kompisen att hjälpa till att ner den tunga otympliga kroppen för två trappor, in i en bil där det är så bökigt att hon till slut får lägga sig i baksätet och dra kroppen över sig på 7 minuter blankt. Det är bara att tidsätta de olika momenten så inser man att det inte funkar.

Bilen stod på Östra Slottsgatan, gatan bredvid huset. 0,5-1 min gångavstånd från porten.
Citera
2023-04-29, 15:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du "utesluter ingenting". Förutom MHs skuld verkar det som.

Vad hade krävts för att du ö h t funderat på om MH kan vara skyldig? Tio fotografier av tio av varandra oberoende fotografer?

Frågar i all välmening.

Vilken välmening?

Nej, jag utesluter ingenting.

Men jag tror inte att Maja skulle var med på att vare sig planera ett mord, eller aktivt delta i ett pågående mord om hon visste vad som höll på att ske.

Det är stor skillnad på att tro och på att hålla dörrarna öppna.
Citera
2023-04-29, 15:35
Medlem
Citat:
Om hon har ”fixat” med kroppen innan cykelturen så ligger alltså Toves kropp i hallen i ett lakan när hon dumpar cykeln? När har hon hunnit fixa det? Maja är ju vaken och äter hamburgare innan hon åker. Även om hon är pömsig skulle hon väl märka om Johanna drog in ett lik från förrådet i hallen?

Om M gått och lagt sig snabbt efter måltiden kan det ha funnits tid. Hon säger själv att hon var så trött att hon somnade mellan tuggorna medan hon åt hamburgaren. Från det att M somnar till 03:21:20 har J kunnat hantera kroppen. Att linda in i lakan behöver inte ha tagit så lång tid. Ja, hon kan ha lämnat kroppen på golvet någonstans i lägenheten så att den var färdig att plockas upp när hon kom tillbaka med bilen, kanske något undanskymd i köket. Hon behöver inte ha beaktat alla eventualiteter som att M kunde vakna och få syn på kroppen. I slutändan fick ju M ändå veta vad som hänt så J var nog inte särskilt rädd att bli ditsatt av just henne.

Citat:
Att hon behövde hjälp med utkik tänkte hon inte på eller? Och vad ska utkiken göra om det kommer nån när Johanna baxar ner kroppen?

Tja, hon meddelar så klart J om det t.ex. går någon på gatan utanför innan de bär ut kroppen. Det är en fördel att ha någon som kollar att kusten är klar även om det inte garanterar att man inte blir upptäckt.
Citera
2023-04-29, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I köket kan kroppen inte ha varit, där äter Maja hamburgare kl 03:10. Återstår klädkammare och förråd, och klädkammaren är i samma rum som Maja sover.

Även om Johanna är snabb så finns det en gräns för det möjliga. Hon KAN inte släpa in en kropp från förrådet utanför dörren till hallen, linda in det i lakan, väcka sin ovetande hårt sovande kompis, packa andra saker, få kompisen att hjälpa till att ner den tunga otympliga kroppen för två trappor, in i en bil där det är så bökigt att hon till slut får lägga sig i baksätet och dra kroppen över sig på 7 minuter blankt. Det är bara att tidsätta de olika momenten så inser man att det inte funkar.

Bilen stod på Östra Slottsgatan, gatan bredvid huset. 0,5-1 min gångavstånd från porten.

Alltså, vi vet inget var saker har skett.

Johanna säger väl att Maj äter i vardagsrummet?

Vi får väl se, men jag tror (hoppas) på att åklagare och försvar ser till att det finns en tydligare bild av tider och var alla befinner sig vid olika tidpunkter.

Men vi kommer aldrig få veta var hamburgaren åts t ex.

Ja, jag länkade till Johannas karta, så inte tror jag att det tar 2 minuter att köra den hem. Särskilt inte när man vill få bort en kropp ur huset snabbare än blixten.

Man hinner mer än ma tror på 8-9 minuter.
Citera
2023-04-29, 15:38
Medlem
Citat:
JJ lämnar alltså en lägenhet med ett lik och ett icke vetande och oskyldig vän?

MH lyckas alltså sova under exakt de minuter mord sker? Trots att det låter som "ett krig" enligt grannen?

Liket, som JJ så noga gömmer för MH, visar hon alltså sedan upp för MH? Istället för att be MH gå hem och sedan själv hantera liket?

MH berättar inte under åtta veckor, inte ens när hon blir pressad, att hennes vän mördat en annan vän - trots att MH är oskyldig?

MH går alltså hem och spelar mobilspel några timmar efter hennes vän mördat en annan vän? Och trots att hon är oskyldig agerar helt normalt med familjen dagen efter?

Att det finns folk som tror på detta är det mest fascinerande i hela den här historien.

Ja jag kan heller inte för mitt liv förstå att det påriktigt finns någon som tror på något så otroligt ologiskt.
Citera
2023-04-29, 15:40
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Vilken välmening?

Nej, jag utesluter ingenting.

Men jag tror inte att Maja skulle var med på att vare sig planera ett mord, eller aktivt delta i ett pågående mord om hon visste vad som höll på att ske.

Det är stor skillnad på att tro och på att hålla dörrarna öppna.

Vad gjorde MH tror du? Tittade på bara? Och därefter snällt hjälpte till med lik och snällt hålla tyst i åtta veckor?

Men viktigast: om MH är oskyldig på det sätt du säger - varför säger hon inte det? Att onödigt ljuga, trots man är oskyldig, gagnar ju inte henne.

Jag har så många frågor men jag stannar där tror jag.
Citera
2023-04-29, 15:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
De samlada fynden av dödstecken är förenliga med att döden inträtt åtminstone flera dagar - 1 vecka innan undersökningen eller mer troligt tidigare än så. I kombination med polisiära uppgifter som framkommit vid denna undersökning tills dags dato görs att de samlade fynden talar för att döden inträtt den 16 oktober 2022.

Det är inte svårt att ge GW lite rätt i kritiken kring hur polisen och rättsläkarna jobbar tillsammans. Hur kan en rättsläkare få uttrycka sig så här?

"De samlade fynden av dödstecken är förenliga med att döden inträtt åtminstone flera dagar - 1 vecka innan undersökningen eller mer troligt tidigare än så. I kombination med polisiära uppgifter som framkommit vid denna undersökning tills dags dato görs att de samlade fynden talar för att döden inträtt den 16 oktober 2022."

Det tog dessutom 4 månader innan denna Obduktionsrapport var färdigställd, vilket torde vara helt unikt. Vilka var skälen till att det tog så lång tid? Dessa skäl borde klargöras då det skulle belysa var oklarheterna låg.

Det förefaller ha varit den preliminära Obduktionsrapporten som föranledde Cleas upplägg av försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in