Citat:
Jag vet inte vad du menar med att dra in kroppen? Om Majas berättelse ska vara sann så måste Johanna förstås ha dragit in kroppen i förrådet direkt efter mordet. Men när får hon tid att dra in den i lägenheten igen, till hallen, och fixa med lakanet?
Det måste ha gjorts när hon kom tillbaka från att ha dumpat cykeln och vi vet av hennes mobilspårning att hon rör sig från Gränsgatan där hon dumpat cykeln till bilen kl 03:35. Det bör ta 1-2 minuter att köra bilen till huset och parkera. Då är hon vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38. Då ligger Tove kvar i förrådet (enligt Majas uppgifter). Hur klarar Johanna att på 7-8 minuter dra in Tove i lägenheten, hämta ett lakan i en låda under sängen där Maja sover, linda in Tove i ett lakan, väcka Maja och få henne på banan, ta ljus och tändare, bära ner en tung och otymplig kropp tillsammans med Maja och med stora svårigheter få in kroppen i bilen och köra därifrån kl 03:45?
Om hon är vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38 så behöver enligt mig kroppen redan ligga i lakanet i hallen och Maja behöver vara vaken om de gemensamt ska hinna bära ner kroppen och få in den i bilen och köra därifrån 03:45. Och då har själva inlindandet i lakan skett vid rörelserna i lägenheten kl 03:12, innan Johanna dumpar cykeln.
Alternativt så är någon av tiderna fel, eller vi tolkar vi någon rörelse fel.
Det måste ha gjorts när hon kom tillbaka från att ha dumpat cykeln och vi vet av hennes mobilspårning att hon rör sig från Gränsgatan där hon dumpat cykeln till bilen kl 03:35. Det bör ta 1-2 minuter att köra bilen till huset och parkera. Då är hon vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38. Då ligger Tove kvar i förrådet (enligt Majas uppgifter). Hur klarar Johanna att på 7-8 minuter dra in Tove i lägenheten, hämta ett lakan i en låda under sängen där Maja sover, linda in Tove i ett lakan, väcka Maja och få henne på banan, ta ljus och tändare, bära ner en tung och otymplig kropp tillsammans med Maja och med stora svårigheter få in kroppen i bilen och köra därifrån kl 03:45?
Om hon är vid lägenhetens dörr vid 03:37-03:38 så behöver enligt mig kroppen redan ligga i lakanet i hallen och Maja behöver vara vaken om de gemensamt ska hinna bära ner kroppen och få in den i bilen och köra därifrån 03:45. Och då har själva inlindandet i lakan skett vid rörelserna i lägenheten kl 03:12, innan Johanna dumpar cykeln.
Alternativt så är någon av tiderna fel, eller vi tolkar vi någon rörelse fel.
Nu är det inte så att jag tolkar Maja som att hon berättar "sanningen", utan det är ett förslag som hon lägger fram. Maja säger ju inte att kroppen låg där.
Och visst, det mest logiska vore kanske att Johanna inte skulle börja dra in kroppen i lgh igen, en onödig process. Kans vara att Johanna blev orolig för att det hörts mycket ljud och hon inte ville att någon gick upp för att kolla på vinden. Eller för att embalera kroppen bättre inför transporten. Men det kan också vara så att kroppen inte legat ute i förrådet, utan dragits undan i köket (inrullad i matta) eller i klädgarderoben.
Jag utesluter inget.
Maja kan ha blandat ihop händelser och tider, hon kan ljuga, hon kan ha vaknat och hört, sett elller deltagit på olika nivåer.
Något är dock konstigt med Joahnnas förhör och berättelse med Majas deltagande upplever jag.
Jag har väl fastnat lite i min tro att Maja har sett, kanske även deltagit på en mycket liten nivå innan ho fattade allvaret. Därav kanske lögner.
Men minst lika konstigt är det att hon skulle hålla fast vid badrumshistorien, att hon om hon var skyldig till mordet skulle säga att hon satt på toan hela tiden när Johanna var på Donken, när Maj ju i sf vet att Toves döda kropp finns just där.
Däremot ser jag att Johanna inte försitter en sekund, hon är blixtsnabb. Och man hinner mer än man tror på tio minuter.
Var stod bilen när Johanna hämtade den nu?