2023-04-28, 20:12
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Komma i kläm. Ja det är en bra beskrivning för hur det ser ut för civilbefolkningen. Hur tror du det var för den ryska befolkningen när de Ukrainska styrkorna återtog orterna utanför Kharkov, eller vad som hänt med befolkningen i Bakhmut?

Gillar du demonisering? Är alla ryssar angripare?

Den ryska befolkningen utanför Kharkov, om den nu fanns, var väl ditplacerad för att ersätta den tidigare Ukrainska befolkningen eller hur menar du? Då hade de inget där att göra utan deltog som en vital del i det av den ryska fasciststaten beslutade folkutbytet. Bra att du belyser detta svineri.
Citera
2023-04-28, 20:16
Medlem
Vindpinads avatar
En intressant liten MSM-detalj jag har märkt är att när Ukraina skjuter med artilleri så träffar de "byggnader". När ryssarna skjuter träffar de bostadshus, sjukhus och förskolor.

JDAMS-klippet som cirkulerar nu visar total förstörelse av tre-fyra bostadskomplex i Bakhmut. Men MSM kallade de endast för byggnader.
Citera
2023-04-28, 20:29
Medlem
Citat:
https://twitter.com/i/status/1651908938235883520

Testa länken. Annars kan du söka på twitter "bus donetsk". Staden har närmast dagligen beskjutits med artilleri trots att den inte ligger vid fronten. Jag trodde det var allmänt känt.
Staden ligger väl 5km ifrån adiivka?
Citera
2023-04-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
En intressant liten MSM-detalj jag har märkt är att när Ukraina skjuter med artilleri så träffar de "byggnader". När ryssarna skjuter träffar de bostadshus, sjukhus och förskolor.

JDAMS-klippet som cirkulerar nu visar total förstörelse av tre-fyra bostadskomplex i Bakhmut. Men MSM kallade de endast för byggnader.

Det kan bero på om byggnaderna är bebodda av civila eller inte. Hur man nu kan veta det.
Citera
2023-04-28, 20:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

För att Ryssarna skjuter bara. Tänk på att Ryssarnas precision är värdelös. Slitet och in princip söndert. Det fungerar, men det är långt ifrån bra. Billigt med andra ord.

Sedan tror jag också att Ryssarna skjuter på Ukrainare för ren sadism. Ryssar har en sådan kultur att hata andra nationaliteter.
Citera
2023-04-28, 20:51
Medlem
raskenss avatar
Nu har ryssarna mörklagt produktionssiffror för gas och olja. Man kan undra varför

Ioförsig så är ju de flesta siffror som rör rysk ekonomi bluff och hittepåsiffror i klassiska Stalinanda:

https://twitter.com/RedboxWire/status/1651983668775202832?s=20
Citera
2023-04-28, 20:56
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu har ryssarna mörklagt produktionssiffror för gas och olja. Man kan undra varför

Ioförsig så är ju de flesta siffror som rör rysk ekonomi bluff och hittepåsiffror i klassiska Stalinanda:

https://twitter.com/RedboxWire/status/1651983668775202832?s=20

Ett mycket bra tecken på att det går åt helvete för ryzzland.
Citera
2023-04-28, 20:58
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om man exempelvis är ryss och talar ryska och bor på en plats som har djupa band till Ryssland och av olika händelser hamnat under en stat som motverkar språkets funktionsdomän, är det då orimligt att opponera sig mot det. Det är mig veterligt ingen från ryskt håll som opponerat sig mot att det talas Ukrainska på annat håll i landet, däremot att det talas ryska i Donbas och på Krim.

Det finns ingen motverkan bara för att man bestämt att landet har ukrainska som språk. Folk pratar syriska med varandra på affären i Sverige om de så önskar men jag som pratar svenska ska kunna prata svenska med personal på affären och inte behöva ta det på syriska. Det är inte att motverka syriska. I Ukraina kan de prata ryska om båda vill men om man istället pratar ukrainska så ska man också svara ukrainska i affären. Det är utgångspunkten precis som i Sverige.

Det där djävla snacket om diskrimnering av ryssar genom att bestämma att ukrainska är utgångspunkt för dialog på en affär men att ryska är helt ok så länge båda vill det är bara patetiskt försök till att skapa motsättningar. Ska vi ändra officiellt språk i Sverige bara för att det råkar finnas andra som pratar med varandra på ett annat språk? Patetiskt.
Citera
2023-04-28, 20:59
Medlem
Citat:

Ja det är en intressant skillnad.
Hur många människor ligger det och sover i höghus I Kiev tror du, mitt inatten, när ryzzarna skickar in robotar?

Hur många ligger det och sover i en byggnad i Backhmut som är utrymmt och tömt på civilbefolkning sedan länge och helt i ruiner.

Ledtråd.
Svar på fråga ett: tusentals
Svar på fråga två: 0, bara soldater.
Citera
2023-04-28, 21:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:

En intressant liten detalj är att Russia Today och rysk media framför Putins idéer att Ukraina inte har ett existensberättigande och enligt många av deras inslag så styrs Ukraina av nazister. Rysslands utrikesminister hävdar att Ukraina har anfallit ryssland som bara försvarar sig.

Citera
2023-04-28, 21:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Komma i kläm. Ja det är en bra beskrivning för hur det ser ut för civilbefolkningen. Hur tror du det var för den ryska befolkningen när de Ukrainska styrkorna återtog orterna utanför Kharkov, eller vad som hänt med befolkningen i Bakhmut?

Gillar du demonisering? Är alla ryssar angripare?

Ja, hur upplever den ryska civilbefolkningen det hela, i.o.m att Putin fortsätter att visa sin empatiska sida till sitt egna folk :

Russlands president Vladimir Putin har signert en ny lov som skjerper straffene for de som dømmes for høyforræderi, sabotasje og terrorisme.
Det går fram av lovteksten som ble offentliggjort fredag.

Høyforræderi kan nå gi livstidsstraff. Nylig ble Kreml-kritikeren Vladimir Kara-Murza dømt til 25 års fengsel for høyforræderi og andre lovbrudd.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/04/28/195919528/russland-skjerper-straffene

Folket står bakom honom då, i.o.m att han behöver skärpa straffen.
Citera
2023-04-28, 21:12
Medlem
Ukrainas svar på ryzka terrorbombningen av civila i Uman inatt.

Minst 25 civila dödades i en rysk robotattack mot staden Uman.

Nu flaggar Ukraina för en ”enorm markoffensiv”, rapporterar Reuters.

– I mer generella termer är vi mer än redo, säger försvarsministern Oleksii Reznikov.

Försvarsministerns tal på fredagen kom bara timmar efter en dödlig rysk attack mot civila.

"Tidigt på fredagen träffades ett flerfamiljshus i staden Uman i Cherkasy-regionen av ryska robotar. I byggnaden fanns 46 lägenheter. 27 av dem blev totalförstörda. Minst 25 civila, däribland kvinnor och barn, har hittills bekräftats döda, rapporterar Reuters.

Försvarsministern Oleksii Reznikov fördömde dådet i sitt tal. Samtidigt sa han att Ukraina nu är redo för att sätta i gång en ”enorm markoffensiv”.

https://www.expressen.se/nyheter/efter-dadet-flaggar-om-en-enorm-markoffensiv/

Äntligen. Nu är det dags att sätta ned foten. Civila offer varje dag kan inte tolereras. Ryzka svinerier måste stoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in