2023-04-27, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ett attentat är tänkbart förvisso. Men med den säkerhetsapparat som finns runt Putin så måste någon i hans absolut innersta krets förråda honom. Hitler framstår som en lösaktig hora på ett mingelparty jämfört med den extremt paranoida och försiktiga Putin. Jag skulle bli förvånad om det skulle ske i närtid. Ukrainarna måste nog först mosa röda armén, ryssens militära ära släpas i smutsen och Ivan stå tomhänt i en ringlande brödkö innan bajonetten föreslås penetrera Putins cancerinfekterade stolgång.

Jag skulle försöka göra en lite större mikrofon och installera en laddning. När Putler håller tal så trycker jag på min mobil och utlöser laddningen.

Jag menar inte att jag gör det men jag förslår bara hur sammansvärjningen skall ske. Ett jobb för militären inte FSB. FSB stöder nog tyvärr Putler.
Något kommer att hända, men vi vet inte när.
Citera
2023-04-27, 00:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om man får tro opinionsundersökningarna i Ryssland så ser 70 -80 av ryssarna på kriget på samma sätt som Putin. Om NATO utvidgas längre österut så känner vanliga ryssar det som ett hot. Och man stöder därför Putin. Så att ryssarna skulle dra sig tillbaka frivilligt nu ser jag inte som troligt.
Såpass många som uppåt 30% som öppet säger att de är emot Putins syn på kriget?
Jag blir nyfiken. Kan du länka till denna opinionsundersökning?

Så vad tycker vanliga Ryssar om att Putins agerande har lett till att Finland och Sverige går med i Nato?
Om de känner att Nato är ett hot kan de ju inte vara speciellt nöjda med sin stora ledare menar jag...
Citera
2023-04-27, 00:40
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bara trams från din sida. Se vad som diskuterades istället för att försöka få dina motståndare att se ut som ryssar, hycklare eller vad du nu annars brukar försöka med.

Ledtråd: arbetslöshet och hur ryssar upplever de ekonomiska effekterna.
Tråkigt att höra din ton. Jag har verkligen investerat mycket tid i att läsa dina länkar med väggar av text och plöjt dina uppsats-tjocka inlägg här på Flashback som du länkar till. Men svaret från din sida är alltså att det ”bara är trams från min sida”?

Är det så att du egentligen inte vill att någon ska orka läsa dina kilometerlånga inlägg och därför helst vill bli av med mig? Att döda sin meningsmotståndare med så mycket text att denne baxnar är ett klassiskt ryskt desinformationsknep. Jag säger verkligen inte att du är ryss-kollaboratör bara för att du använder dig av rysk teknik för påverkanskampanjer.
Citera
2023-04-27, 00:41
Medlem
psychicsailors avatar
En intervju med en svensk som slåss för Zelensky:

https://militardebatt.com/2023/04/26/krigsfrivillige-andreas-det-ar-som-forsta-varldskriget/

Om internationell korruption i Ukraina, ryska uselt utrustade mobiks, stridernas karaktär, och att såras och hamna på sjukhus.
Citera
2023-04-27, 00:42
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Fullt med rykten på Telegram nu om en attack med drönare mot rysk militärbas vid St Petersburg!!

https://t.me/operativnoZSU/93295

Attacken verkar ha riktats mot Pushkins flygplats, 28 km från Sankt Petersburg. Twitter har en del videos som fångar ljudet från flera explosioner och Finland ska ha registrerat data som bekräftar detta (via magnetometer).
Citera
2023-04-27, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om vi skulle anta att en majoritet av de som bor på Krim faktiskt inte vill bo i Ukraina så blir frågan vilka människor som ska har rätt att bestämma i vilken stat de ska bo i och vilka ska inte ha den rätten?

Jugoslavien var ett land som var erkänt av många länder. Kroater i norra delen av landet ville bryta sig loss och startade krig för att skapa eget land. Då var det inga inom EU sa att man skulle ställa upp i kriget för att förvara Jugoslaviens erkända gränser.

Kanske bäst att börja diskutera de områden i Donbas, Zaporozhzhia och Kherson, som ryssarna ockuperat efter invasionen, där en förkrossande majoritet vill tillhöra Ukraina.
Citera
2023-04-27, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
De är ju fan ta mig helt värdelösa!!! Film på MIG-31:an innan den slår i backen/sjön:

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/12zk5gz/a_military_supersonic_mig31_aircraft_just/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button

Hur många jävla stridsplan har nu bitit i dammet, låååångt från krig och front dessutom, sedan 22:a feb 2022? Och trollen i tråden hävdar att "Sanktionerna inte biter. Ekonomin blomstrar". Pyttsan!!! Värdelöst underhåll på de mest "moderna" prylar de har. Som när amerikanarna flabbade ihjäl sig när de inventerade en beslagtagen T80.

Jävla pissryssar!

Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Fattar du trögt? Alla relationer är på något sätt villkorade. Det finns gränser.
Ja , det finns gränser , som du skriver .
Problemet är att Ryssland har svårt att hålla sig på sin sida om gränsen .

Vi hade sluppit detta idiotkrig om ryssen hållit sig på sin sida om gränsen!
Citera
2023-04-27, 02:07
Medlem
Gnomegirls avatar
Varför kommer jag alltid in på dessa skumma tankar vid läggdags?

Allt jäkla metallskrot som ligger och rostar, tillfaller det Ukraina, eller är det några regler som gäller?

MVH/Gnomegirl.
Citera
2023-04-27, 02:16
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Jo men nu är det ju inte dokumentens äkthet som är huvudsaken här. Huvudsaken är ställningen på slagfältet. Nästan allt talar till ryssarnas fördel med de utgångspunkter som råder för tillfället. De läckta dokumenten liksom de inom området kunniga visar samma sak. Ja och om du inte accepterar uppgifterna och dessa herrars omdöme så förändrar ju det ingenting i sak. Styrkeförhållandena talar fortfarande till ryssarnas fördel.

Vad menar du? Vart får du din information från egentligen?

Det har ju stått helt still på kartan i princip i flera månader med skyttegravstrider.
Hur kan du ens få det till att det ligger till Ryssarnas fördel?

Tror du på riktigt att det är enklare att ockupera område än att försvara område?
Har du sett vad som krävdes för att "befria" Bachmut som för övrigt tog ett halvår?
Hela staden är jämnad med marken, det finns ingenting kvar att "befria".

Herregud vad du är korkad! haha.
Citera
2023-04-27, 03:01
Medlem
Citat:
Det är inget konstigt. Det var det jag svarade på alltså att Ryssland lovat att skydda Ukraina. Jag vet inte hur löftet såg ut men det bryts förstås omedelbart vid öppen fientlighet.
Ja öppen fientlighet brukar ju infalla när ett land invaderar ett annat lands territorium, lite svårt att undvika då...
Citera
2023-04-27, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Vem bestämmer om Ukraina skall ha en våroffensiv eller inte. Var den skall vara och vilka delar den skall innehålla? Flera olika förslag har kommit från Pentagon och den amerikanska armén.
Ukrainarna håller jämt på med offensiver. Om man följer med på facebook och andra som berättar vad som sägs ute i världen om Ukraina kriget så förlorar de hela tiden. Man får se en rysk officer berätta om var stiderna har varit, hur många tanks som var inblandade, hur många armorerade bilar och hur många olika bombarrangemang som ryssarna fått tag på eller förstört. Ibland är det en helikopter också och nu sist har det varit flera flygplan som skjutits ner.

Ryssland bara berättar vad som sker.

När sturderna inleddes hade Ukraina över 1.000 tanks och väldigt mycket stridsplan och helikoptrar och drönare.
Inom några veckor hade ryssarna förstört 70% av allt detta och kunde tåga till Kiev - utan motstånd och slå ring runt huvudstaden och förvänta sig underhandlingar om fred. Det fick det!!! I Istanbul.

Men Västvärlden var inte nöjd - för de hade satsat enorna summor på att skola upp ukrainska soldater och ge dem alla tänkbara vapen. Natovapen.

Jag har förstått att både vapnen och skolningen är undermålig. När de ukrainska soldater som suttit i ryskt fängelse nu bytts ut så berättar de om sin tid vid fronten. De berättar mest om ledningarna, de små ledarna för en mindre grupp och de som är ledare för större enheter. Enligt två av de intervjuade så var det fel på kunskapen hos ledarna som ledde till de förfärliga förlusterna.

Och enligt kanadensarna som inte ville tåga in till Ryssland utan vände hem när det var sagt att de skulle inleda marchen mot Röda Torget - så var det omöjligt att undervisa om hur man blir och är ett befäl. Det fanns inte tid till det. Visserligen började Nato undervisa de ukrainska soldaterna redan 2014 - men det var först 2018 som det skedde i stora mått, med massvis av soldater. Enligt kanadensaren så tar det tid att utveckla befäl och befälsegenskaper. Ändå är det sagt att varje soldat skall kunna leda - om saker och ting händer så att de är de enda överlevande. Då skall de kunna fatta beslut om vad de skall göra?

3 arméer har Ukraina gjort slut på, enligt olika militärer som har följt med striderna - i realtid via kartor. Åtminstone 2 kartor, där man kan se vilka ukrainska kompanier som finns var och hur det går för dem. Dessa kallas pro-ukrainska och de som gör dem vet allt om vilka kompanier som är tanks, och vilka som är motor osv

När man diskuterar på det här forumet så skulle det vara trevligt med kunskap. Tyvärr är det förbjudet för västvärlden att få veta något, få riktiga fakta om det som verkligen händer.

Vi har ju inte mera demokrati eller folkvälde - vi är bara ja-sägare till den politiska eliten som betyder den ekonomiska eliten.

Men fortfarande - vem är det som bestämmer?

Nato har förlorat väldigt mycket folk i Ukraina. Och USA börjar gå mot Kina och Taiwan och har tröttnat på Ukraina. Så vad kommer att hända nu när Bakhmut har fallit - den sista bastionen i Ukrainas försvar?
Vad tror du om att Ryssland lämnar Ukraina? Skulle det kunna leda till fred ?(för du vill väl ha fred ?)
Citera
2023-04-27, 05:18
Medlem
De ryzzka "hjältedåden" fortsätter.

"Rysk attack mot bostadskvarter
Minst en person har dött och 15 personer har skadats i en rysk robotattack mot ett bostadskvarter i den ukrainska staden Mykolajiv natten mot torsdag, uppger lokala myndigheter."

"Omkring klockan 01 hörde invånarna i Mykolajiv fyra höga explosioner", skriver stadens borgmästare Oleksandr Senkevytj på Telegram.

"En av robotarna träffade ett höghus. Ytterligare en träffade ett privat hus", fortsätter han och tillägger att flera hem i staden är strömlösa efter attacken.

Mykolajiv ligger i södra Ukraina vid svarta havet, cirka 17 mil från den av Ryssland olagligen annekterade Krimhalvön.

Staden har utsatts för rysk beskjutning sedan det fullskaliga anfallskriget inleddes i februari förra året.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=724115959eaf506bc07265b513843 1cb

Det ryzzka trupper inte kan stjäla/annektera eller ockupera gäller det att förstöra.
Det blir tydligt att hela Krim måste avryzzifieras omgående och att Ukraina inte har något val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in