2023-01-28, 17:36
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-otto.orvorsson
Det var bra att veta. Fick uppfattningen att det var inom ett tiotal meter från fönstret.. MEn vet också att ljuduppfattningen blir starkt förvriden genom en fönsterkvadrat... riktning blir omöjlig att uppfatta... skulle ändå tro att avståndet inte var så långt emedan det låter mer diffust på längre avstånd... tror jag.

Lågfrekventa ljud kan vanligtvis höras på längre avstånd än högfrekventa, så att rördrom hörs på stora avstånd är inte så konstigt. Sen är det ofta notoriskt svårt att bedöma på vilket avstånd man egentligen hör ljus.
Citera
2023-01-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Lågfrekventa ljud kan vanligtvis höras på längre avstånd än högfrekventa, så att rördrom hörs på stora avstånd är inte så konstigt. Sen är det ofta notoriskt svårt att bedöma på vilket avstånd man egentligen hör ljus.
Det får jag ta till efterräkning . . . . jag kan komma att ändra mig. Ljudet hade distinkt början och slut ...något som jag inte förknippar med en fågel 2000 m bort. Kan det tänkas att fågeln var i närheten av mig?
Citera
2023-01-28, 17:47
Medlem
najass avatar
Citat:
Det får jag ta till efterräkning . . . . jag kan komma att ändra mig. Ljudet hade distinkt början och slut ...något som jag inte förknippar med en fågel 2000 m bort. Kan det tänkas att fågeln var i närheten av mig?

Ptja, det är väl inte omöjligt.

Behöver ju inte vara rördrom dock. Det är väldigt tidigt för rördroms-tut, de flesta övervintrar inte i Sverige, men de få som gör det kan ibland börja tuta i februari så helt omöjligt med rördrom nu är det inte
Citera
2023-01-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ptja, det är väl inte omöjligt.

Behöver ju inte vara rördrom dock. Det är väldigt tidigt för rördroms-tut, de flesta övervintrar inte i Sverige, men de få som gör det kan ibland börja tuta i februari så helt omöjligt med rördrom nu är det inte
Det var i maj!

Huset stod i ett område med gamla träd och en del döda träd så det finns kanske en del som kan få den att trivas,... vad vet jag... läste på nätet att den levde i sjövass.
Citera
2023-01-28, 17:55
Medlem
najass avatar
Citat:
Det var i maj!

Huset stod i ett område med gamla träd och en del döda träd så det finns kanske en del som kan få den att trivas,... vad vet jag... läste på nätet att den levde i sjövass.

Jasså, ja då så. Inga konstigheter. Dom tutar fram till midsommar.

Ja det är vassar dom behöver. Men finns det inom säg 5 km från huset är det inte konstigt att du hörde rördrom.
Citera
2023-01-28, 17:56
Medlem
Citat:
Jasså, ja då så. Inga konstigheter. Dom tutar fram till midsommar.

Ja det är vassar dom behöver. Men finns det inom säg 5 km från huset är det inte konstigt att du hörde rördrom.
Flashback levererar

Eller rättare sagt.. . vissa av skribenterna gör så.
Senast redigerad av bo-otto.orvorsson 2023-01-28 kl. 17:58.
Citera
2023-02-02, 17:03
Medlem
Min hund hulkade upp en mask tillsammans med lite vatten o några grässtrån i natt. Tycker det ser ut som en spolmask av hankön men skulle vara skönt att få detta bekräftat.
Vilket avmaskningsmedel är bäst?
Hunden väger 40 kg o är snart 3 år.

Länk till bild:
https://www.bildtagg.se/bild/c1ye179fnaiuo5cdsf044tx

Ser att spolmask i ovanliga fall smittar människor om de får i sig ägg från hundens avföring.. det är ingen risk för mig då jag aldrig hanterar den men jag försöker hitta om den kan smitta via hundens mun när han tex lyckas slicka mig i ansiktet men jag hittar inget svar på det.
Är det någon som vet något om det kan smitta på det sättet?
Citera
2023-02-25, 08:55
Medlem
Såg ett hängande fågelbo igår jag undrar över. (Norra Stockholm)

När jag söker verkar vi inte ha sådana i denna storlek så jag börjar undra om det kanske hade rasat på ett märkligt sett bara, men det såg verkligen inte så ut på det avstånd och från den vinkeln jag såg det från. Det såg jämnt, tätt och fint ut.

Och nu kan beskrivningen kanske halta lite då det var på avstånd, men ungefär 15m upp i en tall, ca 40-50cm högt och 20-30cm brett.
Någon fågel som skulle kunna passa?
Citera
2023-02-25, 09:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Såg ett hängande fågelbo igår jag undrar över. (Norra Stockholm)

När jag söker verkar vi inte ha sådana i denna storlek så jag börjar undra om det kanske hade rasat på ett märkligt sett bara, men det såg verkligen inte så ut på det avstånd och från den vinkeln jag såg det från. Det såg jämnt, tätt och fint ut.

Och nu kan beskrivningen kanske halta lite då det var på avstånd, men ungefär 15m upp i en tall, ca 40-50cm högt och 20-30cm brett.
Någon fågel som skulle kunna passa?

Det kan ju även röra sig om ett ekorrbo.
Citera
2023-02-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det kan ju även röra sig om ett ekorrbo.

Åh fan, mycket intressant! Nu har jag att läsa, tack!

(Återkommer om jag klurar ut vad jag såg!)

edit: ja, ser ut som det mest troliga! Var mycket spår av korre i snön också, tack! (Att jag inte visste.. )
Senast redigerad av hodde 2023-02-25 kl. 11:12.
Citera
2023-04-26, 15:22
Medlem
0Z8Ss avatar
Jag söker namnet på en insekt jag sätt i svenska dammar och våtmarker.

De tycks ansamla biologiskt material på ryggarna såsom små bitar av löv, kvistar och grässtrån. Vidare synes de enbart leva under vattnet, var de bär runt på detta hölje eller skal av material som staplats upp till små tornformationer. Jag har sätt dem i lugna och stillastående vatten som nämnts, dammar och så, var de kryper fram över det döda materialet i bottnen som fjolårslöv och kvistar.

Jag har aldrig sätt själva insekten, men jag tror de lever i dessa ”skal” liksom eremitkräftan lever i sitt.
Citera
2023-04-26, 17:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Jag söker namnet på en insekt jag sätt i svenska dammar och våtmarker.

De tycks ansamla biologiskt material på ryggarna såsom små bitar av löv, kvistar och grässtrån. Vidare synes de enbart leva under vattnet, var de bär runt på detta hölje eller skal av material som staplats upp till små tornformationer. Jag har sätt dem i lugna och stillastående vatten som nämnts, dammar och så, var de kryper fram över det döda materialet i bottnen som fjolårslöv och kvistar.

Jag har aldrig sätt själva insekten, men jag tror de lever i dessa ”skal” liksom eremitkräftan lever i sitt.

Du kanske tänker på en "husbyggande" nattslända (Trichoptera)?

Se t.ex.

https://virtue.gmbl.se/sv/artgrupper/sotvatten/nattslandor-trichoptera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in