2023-04-24, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Varför lämnade hon inte honom?

För att hon som alla andra i den situationen är så hjärntvättad av sambon. Psykisk nedbruten och livrädd
Det är ju där den röda flaggen syns först. När han, eller hon, tar över och isolerar offret från familj och vänner. När han, eller hon, påtalar vilka kläder man kan eller skall ha, hur lite andra bryr sig och att han eller hon är den enda som orkar med henne (eller honom)
Slagen kommer senare, när orden inte räcker till
Citera
2023-04-25, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmth
"Nu kommer ett nytt besked: Om riksåklagaren väljer att överklaga till Högsta domstolen, så kan det komma att omfatta hela ansvarsbilden – alltså mord.

Åklagarmyndighetens kommunikationsavdelning bekräftar att det kan bli på det viset. Att åklagaren valde att inkomma med en begäran rörande straffvärdet för synnerligen grov misshandel hindrar inte att riksåklagaren överklagar hela ansvarsbilden, uppger kommunikationsavdelningen."

Detta är ju goda nyheter om det blir så! Förutsatt att HD inte går på HRs linje, då blir det ännu värre.

Mina tankar går till de anhöriga. Och håller tummarna för att rättvisan ska komma.
Citera
2023-04-25, 22:36
Medlem
Skummat igenom tråden och inte läst FUP eller domar än.

Det här " medicin XX hittat i håret"
Är det en håranalys?
Har dom kunnat fastställa i tid när medicinen hamnat i henne?
Eftersom avarten misshandlat henne vid flera tillfällen är jag inte förvånad om hon tagit smärtlindring.
Har hon slängt i sig den medicinen medans avarten tagit en vilopaus i misshandeln?
Brutna revben är inte en trevlig upplevelse.

Det jag läst mig till i tråden är ju att det är bäst för alla kvinnor i risk relationer som medicinerar att trappa ur den.
För blir du mördad så kan det ju vara din medicin...

Och sen att han skriver över allt på morsan kan antingen vara att slippa betala skadestånd eller så kan det vara för att nu får morsan sköta allt åt sin överlevande abort.

Han är för övrigt fortfarande skriven på adressen enligt ratsit
Citera
2023-04-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Skummat igenom tråden och inte läst FUP eller domar än.

Det här " medicin XX hittat i håret"
Är det en håranalys?
Har dom kunnat fastställa i tid när medicinen hamnat i henne?
Eftersom avarten misshandlat henne vid flera tillfällen är jag inte förvånad om hon tagit smärtlindring.
Har hon slängt i sig den medicinen medans avarten tagit en vilopaus i misshandeln?
Brutna revben är inte en trevlig upplevelse.

Det jag läst mig till i tråden är ju att det är bäst för alla kvinnor i risk relationer som medicinerar att trappa ur den.
För blir du mördad så kan det ju vara din medicin...

Håranalys. Inget nyintag, fanns inte i blod eller urin. Preparatet var buprenorfin. Det har sannolikt använts som smärtlindring efter tidigare tillfälle av misshandel.

Den medicin som är aktuell i HR-domen är ett SSRI-preparat, dvs antidepressiv medicin. I FUP omnämns ett par tomma blister i en papperskorg. Jag gissar att advokaten sett detta halmstrå och greppat tag för glatta livet i ren amerikansk rättegångstvseriestil. Och eftersom preparatet inte brukar vare sig överdoseras eller användas på annat sätt (suicid, missbruk etc) så har inga utökade undersökningar gjorts mer än konstaterande att det förekommer i BO. Så tolkar jag det i alla fall.

Min uppfattning är att advokaten lyckats göra en megahöna av ett litet dun och haft turen att ingen tillgänglig forskning finns på området som bevisar motsatsen.

Förutsatt att dosen är dödligt hög (vilket inte verkar helt klarlagt) så omnämns inte möjligheten att GM faktiskt tvingat i BO för mycket medicin vid tidigare tidpunkt som en del av våldet. SSRI mår man inte bra av att ta för mycket av, tvärtom.

Han har slagit ihjäl henne och haft turen att få en advokat som inspirerats av den amerikanska seden att föreslå de mest fantasifulla versionerna av händelsen för att plantera tvivel hos rätten. Inte bara att bevaka hans rätt till rättsäkerhet.

Fallet är oerhört tragiskt med upprepat våld, många som visste men teg stilla, vittnen till våldet som inte reagerade och så vidare. BO var så utlämnad och utsatt att jag sällan sett något liknande. Alla visste om hur det var ställt i hemmet men vände bort blicken gång på gång. Inte ens efter att hon blev ihjälslagen blir hon respekterad av samhället. Tingsrättsdomen är otroligt illa skriven och blev framflyttad flera gånger. Hovrättsdomen är vansinnig.
Citera
2023-04-26, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Håranalys. Inget nyintag, fanns inte i blod eller urin. Preparatet var buprenorfin. Det har sannolikt använts som smärtlindring efter tidigare tillfälle av misshandel.

Den medicin som är aktuell i HR-domen är ett SSRI-preparat, dvs antidepressiv medicin. I FUP omnämns ett par tomma blister i en papperskorg. Jag gissar att advokaten sett detta halmstrå och greppat tag för glatta livet i ren amerikansk rättegångstvseriestil. Och eftersom preparatet inte brukar vare sig överdoseras eller användas på annat sätt (suicid, missbruk etc) så har inga utökade undersökningar gjorts mer än konstaterande att det förekommer i BO. Så tolkar jag det i alla fall.

Min uppfattning är att advokaten lyckats göra en megahöna av ett litet dun och haft turen att ingen tillgänglig forskning finns på området som bevisar motsatsen.

Förutsatt att dosen är dödligt hög (vilket inte verkar helt klarlagt) så omnämns inte möjligheten att GM faktiskt tvingat i BO för mycket medicin vid tidigare tidpunkt som en del av våldet. SSRI mår man inte bra av att ta för mycket av, tvärtom.

Han har slagit ihjäl henne och haft turen att få en advokat som inspirerats av den amerikanska seden att föreslå de mest fantasifulla versionerna av händelsen för att plantera tvivel hos rätten. Inte bara att bevaka hans rätt till rättsäkerhet.

Fallet är oerhört tragiskt med upprepat våld, många som visste men teg stilla, vittnen till våldet som inte reagerade och så vidare. BO var så utlämnad och utsatt att jag sällan sett något liknande. Alla visste om hur det var ställt i hemmet men vände bort blicken gång på gång. Inte ens efter att hon blev ihjälslagen blir hon respekterad av samhället. Tingsrättsdomen är otroligt illa skriven och blev framflyttad flera gånger. Hovrättsdomen är vansinnig.

Förbannat märkligt att åklagaren inte krävt utökad analys inför överklagan till HR, för att säkerställa mängden medicin. Samtidigt kan man ju undra hur fan hovrätten tänker. Vad då rimlig tvivel pga av medicinerna? Obduktionen visar ju att det var dödlig våld som avslutade hennes liv. Efter detta vågar man väl inte ens ta en alvedon
Citera
2023-04-26, 11:02
Medlem
Citat:

Väldigt kort svar.
Om polisen skulle kolla min papperskorg efter att jag fyllt på min dosett skulle det bli livat...
Så att det finns tomma blisters är inget konstigt.
Och visst, inget recept men skulle hon söka läkare när hon blivit spöad och riskera att allt uppdagades av myndighet eller frågade hon kompisen om ett piller eller två?
"Kompisar" har ju blundat för vad som hänt

Hela historien är så fruktansvärt tragisk och att avarten ska komma undan så billigt är vansinne.
Verkar vara låga straff för dödsmisshandeln av kvinnor.
Citera
2023-04-26, 14:07
Medlem
Idag är sista dagen för riksåklagaren att överklaga till HD. Jag håller alla tummar och tår för att hon gör det.
Citera
2023-04-26, 14:34
Avslutad
När man lyssnar på rättegången och Ms advokat så blir man så förbannad så man kokar. Han lägger typ hela skulden på J och hennes familj. Ja han är en försvarsadvokat men va fan

Så jävla gött att RÅ går vidare med mordåtal i sikte
Citera
2023-04-26, 14:55
Medlem
Domen överklagas till HD.

Här är överklagandet: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/verksamheten-i-hogsta-domstolen/overklaganden/overklagande-amr-2780-23.pdf
Citera
2023-04-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Förbannat märkligt att åklagaren inte krävt utökad analys inför överklagan till HR, för att säkerställa mängden medicin. Samtidigt kan man ju undra hur fan hovrätten tänker. Vad då rimlig tvivel pga av medicinerna? Obduktionen visar ju att det var dödlig våld som avslutade hennes liv. Efter detta vågar man väl inte ens ta en alvedon

Tänker att ingen rimlig människa skulle få för sig att någon medvetet skulle överdosera SSRI?

Fast sen var det väl för sent att utöka undersökningen då hon redan var kremerad? Men grävt fram lite mer fakta/data samt mer expertis kunde varit bra...
Citera
2023-04-26, 16:18
Avslutad
Citat:
Tänker att ingen rimlig människa skulle få för sig att någon medvetet skulle överdosera SSRI?

Fast sen var det väl för sent att utöka undersökningen då hon redan var kremerad? Men grävt fram lite mer fakta/data samt mer expertis kunde varit bra...

Brukar dom inte spara tester efter obduktion?
Ms advokat kör det amerikanska stuket med att minimera J och hennes familj. Som om inte det skulle räcka med att M höll på med det när hon levde, nu gör advokaten samma sak efter hennes död.
Döttrarna gör jävligt bra ifrån sig under rättegången. Hatten av för dom
Citera
2023-04-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Brukar dom inte spara tester efter obduktion?
Ms advokat kör det amerikanska stuket med att minimera J och hennes familj. Som om inte det skulle räcka med att M höll på med det när hon levde, nu gör advokaten samma sak efter hennes död.
Döttrarna gör jävligt bra ifrån sig under rättegången. Hatten av för dom

Har för mig att det står i HR-domen att det hade behövts fler prov från andra platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in