Först och främst, tack för att du tar dig tid att förklara på ett som alltid pedagogiskt sätt!
Hon går upp till lgh efter att ha pratat med grannen, hämtar sin egen mobil och går ner med den; 71 steg.
//
"På fråga om Lahanj kan se om Johanna har med sig något när hon går ner från lägenheten säger han att Johanna hade en mobiltelefon med sig ner första gången."
Okej, det är användaraktiviteten som 02:45 registrerar (eftersom det saknas stegräknare), hon måste alltså ha varit inne i T:s mobil vid den tidpunkten.
Grannen berättar att han hinner ta på sig jacka och skor under tiden J är uppe, han uppskattar att hon är borta 1 minut innan hon går ner igen. Innan dess har de samtalat i minst 1 minut; han uppskattar 2-3 min, hon 2 min. Du förstår mitt resonemang här; att J tar med sig T:s mobil när hon går ner första gången går inte ihop med att hon lämnar lgh 02:46, en minut senare (kan röra sig om uppemot 1 1/2 minut)?
Själv säger hon att T:s mobil förpackas i plast för att stoppas i jeansfickan. En mobil försluten i plast, skulle grannen ha reagerat på. Inget hon heller vinner på att ljuga om. Därför kan man misstänka att hon plockar fram T:s mobil först efter att hon mött grannen.
Förpackad i plast för att slängas? Sådana fall för att behållas och gömmas.
- Har grannen sett fel?
//
Det är M som säger att hon har jeansjacka på sig, men det går inte att med säkerhet säga att den iakttagelsen skedde när hon var på väg till badrummet för andra gången, även om det låter troligt ur sova-perspektivet; J skulle då ha varit på väg att köra fram bilen för att lasta in kroppen vilket rimligen borde vara högprioriterat. Polisen eller någon nyfiken granne kunde dyka upp närsomhelst.
När M frågar var T är svarar J att hon har fått skjuts av A*bin.
Aha, vilket kan betyda att J går upp för andra gången och börjar fippla med T:s mobil innan hon tar ner den i syfte att dumpa.
//
Nu blev det trassligare.

Det diffar alltså på två min. - Hälsoappen registrerar direkt när bilen börjar rulla medan koordinaterna fastställs efter en stund?
Du får kika närmare på triggern, ja.
Köbildning?
Inför HR borde det vara av största vikt att ta reda på hur det förhåller sig. Du med all djupgående kunskap och engagemang borde kunna bistå med ett och annat.