2023-04-25, 17:14
Medlem
Som rubriken lyder varför all denna sötningsmedels-hysterin som bara blivit större?

Ser i butikerna nya smaker från Coca-cola/Fanta, Pepsi och Jaffa/Hartwall men alla smaker finns ändast som light/sötningsmedel som jag tycker smakar vidrigt. Läste i annan forumdel att nya korken på coca-cola berodde p.g.a. EU-lag så jag undrar är det någon ny EU-lag på gång för att förbjuda riktigt socker i läsk?
Citera
2023-04-25, 17:18
Avstängd
Vilka smaker finns som endast "light"?
Citera
2023-04-25, 17:21
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Vi kan kalla det för hysteri.
Men aspartam ökar sockersuget.
Det är därför Coca-Cola har ändrat recepten i Fanta.
Citera
2023-04-25, 17:21
Medlem
zombie-nations avatar
Det värsta är när de blandar socker och sötningsmedel. Vi som vill ha sötningsmedel vill ha noll socker. De som vill ha socker vill ha noll sötningsmedel.

Ibland lyckas de få folk att ändra sina preferenser men detta gör bara folk arga eftersom folk har mycket negativa känslor till sötningsmedel.

Självklart är socker dyrt och det är det det handlar om. Och att vi av någon anledning inte är drabbade av det amerikanska monstersockret som bara är industriavfall. Vilket vi ska vara glada över.

Förstår inte det där med korken. Har aldrig nästan pantat något utan korken och andra gör likadant. Väldigt få korkar på vift. Bara irriterande.
Citera
2023-04-25, 17:22
Medlem
Det är ett otyg. Någon gång så köper jag Pommac, den smakar läsk, men man måste ha förstoringsglas med i butiken, trist. Det är något förslag att sockerhalten ska minska i läsk, jag hörde något om EU , för något år sedan.
Citera
2023-04-25, 17:25
Medlem
lyxelitistens avatar
Tror det har någon psykoaktiv effekt som påverkar konsumenten de vill åt. Typ göra er till riktiga zombies som finns på riktigt som ni blir sen och lider av. Giftigt.
Citera
2023-04-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilka smaker finns som endast "light"?

Från Coca-cola AB, Hartwall och Pepsi har du Watermelon, Lime, Raspberry och Lemon
Citera
2023-04-25, 17:36
Medlem
JuniorDahlens avatar
Flera av de nya smakerna har ju funnits som sockeralternativ tidigare men har slutat säljas, förmodligen pga bristande intresse. Min gissning är att försäljningen av sockerläsk stadigt går nedåt medan försäljningen av sockerfri läsk ökar. Inte så svårt att förstå vad bryggerierna vill satsa på då.
Citera
2023-04-25, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Från Coca-cola AB, Hartwall och Pepsi har du Watermelon, Lime, Raspberry och Lemon

Det är ju single editions. Raspberry tillverkas inte sedan 2020, så antingen hamstrar du, eller så säljer din butik gammalt skit. Kontrollera att det är tillverkat på licens i Sverige av "The Coca Cola Company", för där finns bara officiella smaker. I övrigt köper man sin C/C lr Pepsi i original, sen blandar man upp och gör vad man själv önskar med den. Minsta idiot kan väl säkert förstå, att "Vanilla Coke" inte är direkt det man letar efter, om man nu inte vill stoppa i sig en kanelbulle. Det enda jag kan tänka mig acceptera, är Cherry Coke, som funnits länge, även om jag inte gillar den.
Citera
2023-04-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är ju single editions. Raspberry tillverkas inte sedan 2020, så antingen hamstrar du, eller så säljer din butik gammalt skit. Kontrollera att det är tillverkat på licens i Sverige av "The Coca Cola Company", för där finns bara officiella smaker. I övrigt köper man sin C/C lr Pepsi i original, sen blandar man upp och gör vad man själv önskar med den. Minsta idiot kan väl säkert förstå, att "Vanilla Coke" inte är direkt det man letar efter, om man nu inte vill stoppa i sig en kanelbulle. Det enda jag kan tänka mig acceptera, är Cherry Coke, som funnits länge, även om jag inte gillar den.

1: Jag köper inget med light/sötningsmedel som jag utryckte mig i mitt första inlägg så smakar det skit för mig.

2: Är nog mer du som bor under en sten för alla stora butiker så som ICA, Willys och COOP säljer Raspberry och gjort det bra många år och snabb googling ger att Raspberry inte är något single editions läsk.
Citera
2023-04-25, 17:55
Medlem
Spelar ju egentligen ingen roll om det är socker eller aspartam om kroppen reagerar exakt likadant. Så länge man har reaktionen som framkallar insulinet såär det inget hälso alternativ.

Sen får du kalla det zero, light, diet lr whatever
Citera
2023-04-25, 17:58
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Det är för att de utan vanligt socker köps mindre och mindre. De flesta väljer en flaska med sötningsmedel nu för tiden.
Så det handlar om efterfrågan helt enkelt. Det som köps mer produceras mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in