2023-04-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är sant. Det har varit svårt att bli sjukskriven länge nu, även redan på Lottas tid. Vet du hur svårt det är för en människa med t.ex. diskprotrusion, ischias, lumgoischalgi eller kvarstående foglossningsbesvär med åtföljande konstanta svåra smärtor, och som har ett monotont och tungt kroppsarbete, att få bara 25 procents sjukskrivning..? Det går i princip inte.

Samtidigt kan diverse fnoskiga kvinnor gråta sig till 100 procents sjukskrivning för "relationsproblem" - så att de får mer tid att umgås med sin nye kåkfarar-pojkvän, som inte har något jobb att gå till... Det är inte KLOKT egentligen, att det ska vara så! Det är inte sådant man vill betala skatt till!

Fast jag som då har gått igenom en skilsmässa med barn, kan berätta att det är just då man skulle BEHÖVA några veckors ledigt med ersättning, så att man kan fixa med allt det praktiska. Ny lägenhet, avbeställa alla abonnemang på el, telefon, bredband, hemförsäkring och fixa nya, ordna adressändring, flytta, köpa felande möbler och husgeråd, inreda, fixa allt med barnens nya skolor och fritis, gå den nya skolvägen tillsammans med barnen så att de lär sig hitta, tjafsa med exet om hur grejor ska delas upp, kanske gå igenom en officiell bodelningsprocess med bodelningsman o.s.v.. Och vara ett stöd för barnen i vardagen naturligvis, tills de har landat i allt det nya.

Att göra slut eller bli dumpad av någon som man inte har barn med och inte ens har bott ihop med, är ju en västanfläkt jämfört med detta. Det är rent omoget att gnälla till sig sjukskrivning för något sådant. Om alla skulle sjukskriva sig när de gjort slut eller någon gjort slut med dem, så skulle samhället inte fungera. Ska man få sjukskriva sig för olycklig, obesvarad kärlek också..? Om man är kär i en skådis på TV-rutan, kanske..? Det är väl klart att ANLEDNINGEN till traumat eller "traumat" måste spela roll! Det handlar ju om allas våra skattepengar, och trovärdigheten för och betalningsviljan till sjukskrivningssystemet.

Jag känner t. ex. en kvinna som förlorade sitt enda barn (pojken dog av analfalytisk chock då han fått i sig nötter som han var allergisk mot, han kvävdes medan hon såg på och de väntade på ambulansen, antihistaminpreparatet och adrenalinsprutan hon gav hjälpte inte, det var fruktansvärt). Hon fick TVÅ VECKORS sjukskrivning, inte mer! Läkaren ansåg att hon skulle må bättre om hon kom in i sina vanliga rutiner, och hade arbetskamrater att umgås med och annat att tänka på. Jag vet inte om det var rätt eller fel resonerat, jag säger inget om det. Men att då mogna kvinnor i 40-årsåldern, kan få sjukskrivning för något tjafs med en snubbe som de inte ens bott ihop med... det är ju inte KLOKT att det ska vara så!

Blir man nedstämd pga att ens partner trakasserar en, då kan man givetvis sjukskrivas. Det rörde sig ju inte om vanligt tjafs med partnern. Ifrågasätter du läkarens bedömning utan att ha träffat Lotta? Du är en märklig figur som å ena sidan höjer auktoriteter till skyarna, å andra sidan förväntar dig att de ska resonera utifrån dina lekmannafantasier om hur saker är beskaffade
Citera
2023-04-25, 12:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Blir man nedstämd pga att ens partner trakasserar en, då kan man givetvis sjukskrivas. Det rörde sig ju inte om vanligt tjafs med partnern. Ifrågasätter du läkarens bedömning utan att ha träffat Lotta? Du är en märklig figur som å ena sidan höjer auktoriteter till skyarna, å andra sidan förväntar dig att de ska resonera utifrån dina lekmannafantasier om hur saker är beskaffade

Lotta blev inte sjukskriven på grund av Martin (DET hade kunnat vara befogat, eftersom det till och med fanns fysiska skador), utan på grund av tjafs med en man som hon inte ens var riktigt tillsammans med, verkar det. Att bli sjukskriven på grund av sorgereaktion för att man blivit lämnad av en man man inte ens är riktigt tillsammans med, och utnyttja den sjukdomsperioden till att umgås med en ny man som är ledig hela dagarna p.g.a. att han är en kåkfarare, är... jag hittar inte ordet riktigt. Dekadent? Bedrägligt i alla fall.

Självklart tror jag inte att varje enskild läkare är ett under av kompetens. Det är olika också, hur mycket de är villiga att gå på patientens önskan om t.ex. sjukskrivning, läkarintyg för att slippa något annat (typ skolgymnastiken eller värnplikten) eller narkotikaklassade läkemedel. Ibland åker de dit för det, men självklart går mycket under radarn, och det blir otroligt dyrt i onödan för alla oss som betalar skatt.
Citera
2023-04-25, 12:42
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Att förlora ett barn är värre än någonting annat man kan råka ut för. Om den mamman bara får 2 veckors sjukskrivning kan du nog hålla med om att Lottas läkare var generös i jämförelse. Det är inte bra med för mycket fritid då det kan leda till mer självdestruktivt beteende.
Citera
2023-04-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Att förlora ett barn är värre än någonting annat man kan råka ut för. Om den mamman bara får 2 veckors sjukskrivning kan du nog hålla med om att Lottas läkare var generös i jämförelse. Det är inte bra med för mycket fritid då det kan leda till mer självdestruktivt beteende.

Fast reaktioner är inte jämförbara.

Det är mycket möjligt att Lotta var i riktigt dåligt skick och sjukskrivning var befogad.

Men det konstiga är anledningen. Eftersom FK har den som beslutsunderlag. Och DÅ kan man jämföra. Det vill säga att jag som söker sjukskrivning för att min man varit otrogen kan hänvisa till detta fall och visa att min situation är värre. Och det tjafset vill man inte ha.
Ur den vinkeln är det klantigt hanterat. D.v.s. läkaren borde veta hur hård bedömningen på FK kan vara. I och med detta borde han ha angett ett skäl han inte ville ha ifrågasatt redan från början. Och FK borde ha avslagit just för att det kan jämföras, och det har var it deras policy länge. Länge, som i över 20 år.

Min gissning är att hon mått dåligt länge. Och att förhållandet med den här Magnus inte var speciellt seriöst från hans sida. Kanske just för att Lotta "var ur gängorna", men vem vet.
Hennes goda vänner hade träffat honom en gång, om jag minns rätt, under den här perioden. Han är inte med i FUP. Så bortsett från att vara en officiell anledning till sjukskrivning är han inte intressant för utredningen. Eller tråden.
Citera
2023-04-25, 13:50
Medlem
Citat:
Det måste väl i alla fall läkaren vara kapabel till att bedöma.
Det är väl från fall till fall.
Lottas problematik var antagligen större än bara en separation. Jag tycker det är väldigt konstigt att flera hobbyläkare härinne sitter och gör vårdbedömningar
Citera
2023-04-25, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Fast reaktioner är inte jämförbara.

Det är mycket möjligt att Lotta var i riktigt dåligt skick och sjukskrivning var befogad.

Men det konstiga är anledningen. Eftersom FK har den som beslutsunderlag. Och DÅ kan man jämföra. Det vill säga att jag som söker sjukskrivning för att min man varit otrogen kan hänvisa till detta fall och visa att min situation är värre. Och det tjafset vill man inte ha.
Ur den vinkeln är det klantigt hanterat. D.v.s. läkaren borde veta hur hård bedömningen på FK kan vara. I och med detta borde han ha angett ett skäl han inte ville ha ifrågasatt redan från början. Och FK borde ha avslagit just för att det kan jämföras, och det har var it deras policy länge. Länge, som i över 20 år.

Min gissning är att hon mått dåligt länge. Och att förhållandet med den här Magnus inte var speciellt seriöst från hans sida. Kanske just för att Lotta "var ur gängorna", men vem vet.
Hennes goda vänner hade träffat honom en gång, om jag minns rätt, under den här perioden. Han är inte med i FUP. Så bortsett från att vara en officiell anledning till sjukskrivning är han inte intressant för utredningen. Eller tråden.

Ja, hur skulle det gå om alla skulle få bli sjukskrivna för triviala anledningar, och själva få definiera vad som är en tillräcklig anledning?

- Mitt marsvin har dött och jag har nu en akut sorgereaktion.

- Jag har nu insett att jag aldrig kommer att få Ernst Kirschsteiger. Jag behöver få vara hemma och äta glass och titta på dokusåpor för att trösta mig!

- Min bästis från årskurs 7 vill inte vara med mig mer! Bu-huuu...

- Min crush har blockat mig på Facebook.

- Min älskade Tesla har blivit stulen.

- Min prisbelönta tomatplanta har vissnat...
Senast redigerad av Merwinna 2023-04-25 kl. 14:39.
Citera
2023-04-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ja, hur skulle det gå om alla skulle få bli sjukskrivna för triviala anledningar, och själva få definiera vad som är en tillräcklig anledning?

- Jag har nu insett att jag aldrig kommer att få Ernst Kirschsteiger. Jag behöver få vara hemma och äta glass och titta på dokusåpor för att trösta mig!

Jag förstår att inte du har nån i din närhet som lider av psykisk ohälsa.
Vem är du och sitta och avgöra vad som rättfärdigar en sjukskrivning?
Ett psykisk mående kan även vara en orsak av medfödd skörhet.
En liten skitsak kan få bägaren och rinna över.
Du kan till och med bli sjukskriven för dåligt psykiskt mående även om det inte hänt nåt speciellt... Så inte ens katten behöver ha dött...
Vad vet du om Lotta och hennes bakgrund för att sitta och diskutera om hon var berättigad sjukskrivning eller inte!!!!
Hoppas du aldrig själv behöver må dåligt!!
Citera
2023-04-25, 15:20
Medlem
Citat:

Alla människor reagerar olika på olika situationer, det finns dom som förlorar en närstående och beter sej som ingenting har hänt medans andra behöver läkarvård och medicin för att klara av vardagen och sorgen, Och sedan finns det människor som mått psykiskt dåligt i åratal och bryter ihop för en vad du kallar en skitsak och blir sjukskriven.

Att läsa dina inlägg påminner mej om Mein Kampf.
Citera
2023-04-25, 15:32
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag förstår att inte du har nån i din närhet som lider av psykisk ohälsa.
Vem är du och sitta och avgöra vad som rättfärdigar en sjukskrivning?
Ett psykisk mående kan även vara en orsak av medfödd skörhet.
En liten skitsak kan få bägaren och rinna över.
Du kan till och med bli sjukskriven för dåligt psykiskt mående även om det inte hänt nåt speciellt... Så inte ens katten behöver ha dött...
Vad vet du om Lotta och hennes bakgrund för att sitta och diskutera om hon var berättigad sjukskrivning eller inte!!!!
Hoppas du aldrig själv behöver må dåligt!!

Fast det var i jämförelse med en mamma som förlorade sitt barn och bara fick 2 veckors sjukskrivning. Jag tror inte någon ifrågasätter att Lotta mådde dåligt och kanske behövde sjukskrivning. Men i så fall ska mamman få det också. Det är liksom det orättvisa i att Lotta får sjukskrivning men inte stackars mamman.

När jag läser Lottas sms och vad hon gör om dagarna känner jag att hon hade mått bra av lite arbete. Det hade distanserat henne från Martin. Som hans andra flickvän Angelica, hon jobbade och kunde säga ifrån när Martin kontaktade henne i tid och otid. Lotta skulle haft ett mer självständigt liv och skitit i den där Martin tycker jag.
Citera
2023-04-25, 15:47
Medlem
Citat:

Du måste väl förstå att en läkare inte kan sitta och värdera och gradera ifall en helt knäckt person dyker upp? Ska man bara sjukskrivas ifall ens barn har dött?

Är djupt tacksam att du aldrig hade haft en chans att bli läkare!
Citera
2023-04-25, 16:00
Medlem
Tråden borde låsas. Det är ovärdigt att folk detaljstuderar Lotta inifrån och ut och klankar ned på precis allt. Hade varit intressantare med detaljstudier av Martin, det är trots allt han som bevisligen är galen.
Citera
2023-04-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Alla människor reagerar olika på olika situationer, det finns dom som förlorar en närstående och beter sej som ingenting har hänt medans andra behöver läkarvård och medicin för att klara av vardagen och sorgen, Och sedan finns det människor som mått psykiskt dåligt i åratal och bryter ihop för en vad du kallar en skitsak och blir sjukskriven.

Att läsa dina inlägg påminner mej om Mein Kampf.

Kraftigt OT. Hur menar du att det påminner om Mein Kampf? Och i vilket syfte har du läst den.

I övrigt håller jag med. Alla reagerar olika. Och jämförelser fungerar inte.
Men ändå gör man det. Och sätter en norm och riktlinjer. Gränser flyttas och sjukskrivning och vård därefter.
Fast man reagerar olika enligt norm och hur man kan/tillåts. "Psykisk ohälsa" är för det första ett uselt paraplybegrepp som omfattar så otroligt mycket. Hur dumt det är kan exemplifieras genom att flytta över det till "fysisk" och innefatta allt från taskig kondition, via en finne, ett benbrott till vegetativt tillstånd.
"Den psykiska ohälsan ökar lavinartat" - Vilken då? Att fler föds med schizofreni eller andra konkreta sjukdomstillstånd? Eller att det blir ok att sjukskriva sig för att kaninen dör? Att vintertrötthet jämställs med klinisk depression. Att gränserna för vad som kan kallas "trauma" flyttas, och där med såklart diagnosen PTSD.

Det som fungerar nu och här skulle inte fungerat för 20 år sedan i Sverige, och fungerar inte i 99% av omvärlden.

Och igen: Jag tvivlar inte på att Lotta led av "psykisk ohälsa", men jag tycker hanteringen är usel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in