2023-04-24, 20:21
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Man kan inte se benen på den bilden. Såvitt jag vet är Johanna betydligt längre än Tove så den känns missvisande.

Bilden är gammal Johanna växte om Tove med ca 20 cm!

Fakta, så tvista inte om den triviala saken

Tove 160 cm circus
Johanna 180 circus

Kan väl diffa ett par cm upp eller ner
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-24 kl. 20:27.
Citera
2023-04-24, 20:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom försvaret inte har ifrågasatt att sparkljuden kan komma från nåt annat än slutfasen i T s dödskamp, får man anta att det råder konsensus mellan alla parter. Att det helt enkelt är för långsökt att tro att det är spasmer eller kramper som orsakat ljuden. Detta är ju en central fråga som försvaret knappast kan ha förbisett.

Och detta innebär då att alla är överens om att T var medveten när hon sparkade i väggen. Följdfrågan blir då, kan J ha inkapaciterat T på egen hand? Min gissning är att det råder en allmän uppfattning om att detta är nästintill omöjligt utan att gm får avvärjningsskador. Hade M s advokat kunnat påvisa att det visst är möjligt så hade jag och troligen många andra börjat fundera över M s delaktighet.

jag håller inte med dig här.

Det är ju det jag menade; att det behöver inte råda konsensus bara för att ingen ifrågasätter i en domstol. Det kan ha varit okunskap bakom, det kan vara förbisett.

Det kan vara sådant som en icke utbildad rättsmedicinare inte kanske reflekterat över förrän man nu ser domen. Jag är inte alls säker på att alla är överens om att Tove varit medveten hela vägen ända in till slutet.

Vi får väl se, jag tycker att det finns många saker att gräva djupare i vad gäller den biten och hoppas på att man belyser detta på ett djupare plan, oavsett resultatet.

Jag tror ju att Clea, som utifrån sin klients berättelse om "olycka", har kontaktat en rättsläkare för att få klarhet i de medicinska detaljerna på ett helt annat sätt än Majas försvare gjort, tyvärr, eftersom rätten har avgjort nu att avsaknaden av avvärjningsskador beror på att det varit två gm.
Citera
2023-04-24, 20:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu har vi ju ett vittne som säger att Tove inte var inkapaciterad, att hon kämpade emot och att hon sparkade. Ett vittne som medger att hon slogs med Tove. Det får snarast bli en prövning av det vittnets trovärdighet, än att kalla in nåt ”expertvittne” som ska gissa sig till vad som skedde i badrummet.
Du menar vittnet som höll lite lätt om Ts hals i 10 s?

Suck! Vi lägger ner det här.
Citera
2023-04-24, 20:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Låt mig gissa. MH ljuger för att hon är helt styrd av JJ och inte har en egen vilja och gör allt JJ säger?
Var och en är salig i sin tro.
Citera
2023-04-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och hur skulle J då gjort sig av med kroppen?

Det hade hon garanterat haft problem med!

Men jag tror inte att mordet var planerat innan att ske just i lägenheten, det är ju en väldigt dum plats att mörda en person på, i sin egen lägenhet. Det sker nog oftast isåfall enbart pga att en situation går över styr. Jobbig sits att lösa oavsett om man är 1 eller 2 personer.
Citera
2023-04-24, 20:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasnyttnamn
Och vare inte så att J började prata om att M va med på toan och va med och flyttade T och att efter det så började M tala sanning ?
Det känner jag inte igen.
Citera
2023-04-24, 20:32
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var och en är salig i sin tro.

Sant.
Citera
2023-04-24, 20:32
Avslutad
Citat:

Halmgubbe av dig. Samma vittne har ju berättat en hel saker som är styrkta av oberoende vittnen, av mobilregistreringar och av rättsläkare, eller hur? Du ”glömde” nämna det.
Citera
2023-04-24, 20:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vilken litteratur har du gått igenom för att kunna göra det påståendet?
Eller är ditt argument - "Jag coli som inte har läst någon nämvärd litteratur i ärendet känner inte till att det skulle finnas något i litteraturen jag inte har läst".

Starkt argument, tycker du?

Nope, något sådant konstaterande finns inte i obduktionen och vad som orsakade ljuden som lät som sparkar vet vi inte. Återigen hittar du bara på en massa saker.

Just det, för det vet ju du eftersom du har gått igenom samtliga strypmord som någonsin inträffat i hela världen.
Som sagt, sluta ljug!

Tulipanaros, stavas det Varför skulle det inte kunna finnas en i Vetlanda? Det är precis lika sannolikt som att hon skulle kunna finnas på vilken annan ort som helst.

Men nu behöver det ju inte alls vara en omöjlig kombination, och allra minst en eftersträvansvärd sådan. Att till och med en psykopat som Johanna klarar av att strypmörda en berusad och av våld mot huvudet medvetandesänkt mycket mindre tjej är verkligen ingenting anmärkningsvärt.

Det mest sannolika är väl att den som ljugit mest och längst och som fortfarande ljuger, är den som fortfarande ljuger, eller hur!? Nämligen Johanna.

Jag tror att du helt enkelt - av några oklara underliggande skäl - har snöat in och låst dig på att blunda för och argumentera mot alla fakta som inte talar för din tes att MH är helt oskyldig.
Ju bättre någon argumenterar mot dig - desto otrevligare blir du och går på med personangrepp.

MH är inte oskyldig. Enligt rätten är hon skyldig till mord och grovt gravfridsbrott. Hon har deltagit vid ett strypmord och gömt kroppen efteråt.

Alla fakta och fynd faller på plats och bildar en sammanhängande bild om MH - precis som JJ vittnar om - höll i under mordet.
Då får stegräknar registreringar, brist på motvärnsskador och DNA, märklig djupsömn i förbjuden säng- trots att grannarna springer upp, märklig ensamvistelse i liten lägenhet med död kropp, märkligt deltagande i att förflytta, dumpa och gömma kroppen efteråt - sin förklaring.
Precis som lögnerna i häktesförhören.

Man kan, som du försöka snida om varje pusselbit för att den ska passa in i pusslet, men det blir inte ett fullständigt komplett färdigt pussel till slut - för bitarna passar inte ihop.
Allting går dock ihop om man konstaterar att MH höll i under JJs strypgrepp. Precis som TR-domstolen också kom fram till.
Senast redigerad av coli 2023-04-24 kl. 20:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men rätten valde att tro på J s berättelse i just denna del pga att det finns andra omständigheter såsom sparkljuden som inte RL inte har med i sitt övervägande av troligt eller mindre troligt scenario.

Det finns helt enkelt bevis i form av grannens vittnesmål som talar för att J s historia är mer trovärdig M s. Henne stegräknare är ett annat.

Eftersom du tjatar så mycket om sparkljuden. I SVT sa grannen att det lät som någon slog i väggen. Sen la han till eller sparkade. Det är så klart samma sak eftersom han beskriver ett ljud, inte en handling.

Hela historien med grannen visste J om när hon kom med den här rövarhistorien. Klart som fan att den stämmer. Förklara istället luckan på ca 45 minuter i Js berättelse. Eller hur man lyckas strypa någon på 10 sekunder.
Citera
Medlem
Citat:

Ett mycket trovärdigt vittne!😂😂😂
Så praktiskt att en mördare kan vara sitt eget vittne till sitt eget mord.
- Jag ströp henne ”bara lite grann”.
- Ja om hon säger det så, vi har ju inga andra vittnen. Noterat.

Nu går jag och lägger mig! Godnatt!❤️
Citera
2023-04-24, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det hade hon garanterat haft problem med!

Men jag tror inte att mordet var planerat innan att ske just i lägenheten, det är ju en väldigt dum plats att mörda en person på, i sin egen lägenhet. Det sker nog oftast isåfall enbart pga att en situation går över styr. Jobbig sits att lösa oavsett om man är 1 eller 2 personer.
Motsäger du inte det du precis sa? Du sa ju att du trodde att Tove hade blivit mördad även om Johanna varit ensam i lägenheten med henne.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in