Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag är ju anti-fascist, men jag tror faktiskt att Svoboda/Högra Sektorn är seriösa om att röja upp i korruptionen. Jag tror de stör sig på att folk skor sig på nationen och parasiterar, det är en egen slags landsförräderi. Det finns många klipp där högerextremister i Ukraina har pratat om ett tredje Euromaidan. Så det du beskriver är helt möjligt. Det är ju dessutom mycket möjligt att ryssarna i så fall skulle stödja det för att skapa maximalt kaos i Ukraina. Trots allt sitt denazifieringssnack.
De västerlännningar som reste till Ukraina för att slåss den gågnen var nog inte de skarpaste knivarna i lådan, så du ska nog inte förvänta dig att de är logiskt konsekventa.
Korruptionsbekämpning ingår. Om man utgår från att Svoboda och andra löst sammankopplade grupper på den kanten är i grunden trogna sin politiska vision kan man inte utesluta att de har helt andra planer än det här närmandet till EU och "Väst" som anses vara tendensen i Ukraina sedan 2012-2014, någon gång.
Det ukrainska högergänget vill ha hjälp nu för att besegra ryssen. Rent instrumentellt säger och gör man vad som krävs. Jag är inte övertygad om att de sålt sig till någon. I så fall kan den västvänliga (delen av den) ukrainska befolkningen känna sig blåst. Zelensky också, liksom Kolomoysky. Vinsten ligger för samtliga berörda i att Ryssland åker på däng.
Detta är min teori. Fantasifull — javisst, men tråden är ju reserverad för alternativa synsätt.
De ukrainska ultranationalisterna är inte många i ett land med 40 miljoner invånare, men de kan ställa till med lika stora problem som de ryska separatisterna i Donbass gjorde, om inte större. Särskilt som de finns lite här och där (i armén, etc.).
PS. Västerlännningarna som åkte dit i förhoppning om att Ukraina skulle bli "Europas första NS-stat sedan andra världskriget" missbedömde situationen och stödet för deras egen ideologi i Ukraina, men Ukraina skulle ändå kunna bli typ Ungern "extra allt" längre fram. DS.