Citat:
Ursprungligen postat av
emmizen32
Skummat igenom tråden och inte läst FUP eller domar än.
Det här " medicin XX hittat i håret"
Är det en håranalys?
Har dom kunnat fastställa i tid när medicinen hamnat i henne?
Eftersom avarten misshandlat henne vid flera tillfällen är jag inte förvånad om hon tagit smärtlindring.
Har hon slängt i sig den medicinen medans avarten tagit en vilopaus i misshandeln?
Brutna revben är inte en trevlig upplevelse.
Det jag läst mig till i tråden är ju att det är bäst för alla kvinnor i risk relationer som medicinerar att trappa ur den.
För blir du mördad så kan det ju vara din medicin...
Håranalys. Inget nyintag, fanns inte i blod eller urin. Preparatet var buprenorfin. Det har sannolikt använts som smärtlindring efter tidigare tillfälle av misshandel.
Den medicin som är aktuell i HR-domen är ett SSRI-preparat, dvs antidepressiv medicin. I FUP omnämns ett par tomma blister i en papperskorg. Jag gissar att advokaten sett detta halmstrå och greppat tag för glatta livet i ren amerikansk rättegångstvseriestil. Och eftersom preparatet inte brukar vare sig överdoseras eller användas på annat sätt (suicid, missbruk etc) så har inga utökade undersökningar gjorts mer än konstaterande att det förekommer i BO. Så tolkar jag det i alla fall.
Min uppfattning är att advokaten lyckats göra en megahöna av ett litet dun och haft turen att ingen tillgänglig forskning finns på området som bevisar motsatsen.
Förutsatt att dosen är dödligt hög (vilket inte verkar helt klarlagt) så omnämns inte möjligheten att GM faktiskt tvingat i BO för mycket medicin vid tidigare tidpunkt som en del av våldet. SSRI mår man inte bra av att ta för mycket av, tvärtom.
Han har slagit ihjäl henne och haft turen att få en advokat som inspirerats av den amerikanska seden att föreslå de mest fantasifulla versionerna av händelsen för att plantera tvivel hos rätten. Inte bara att bevaka hans rätt till rättsäkerhet.
Fallet är oerhört tragiskt med upprepat våld, många som visste men teg stilla, vittnen till våldet som inte reagerade och så vidare. BO var så utlämnad och utsatt att jag sällan sett något liknande. Alla visste om hur det var ställt i hemmet men vände bort blicken gång på gång. Inte ens efter att hon blev ihjälslagen blir hon respekterad av samhället. Tingsrättsdomen är otroligt illa skriven och blev framflyttad flera gånger. Hovrättsdomen är vansinnig.