2023-04-24, 00:38
Medlem
Nu kan du äta 3D-printat kött på Pinchos
By Örebronyheter on 22 april, 2023
FOTO: HÅKAN TIDERMAN
Restaurangkedjan Pinchos blir första svenska stora aktör att på nationell nivå satsa på 3D-printat kött. Det icke-animaliska köttet, som tas fram i samarbete med foodtechbolaget Redefine Meat, är så nära vanligt kött i såväl smak som konsistens att det kommer att revolutionera marknaden och möjliggöra en ny kulinarisk era där även köttälskare kan vara klimatsmarta.

Först ut att erbjuda nyheterna är Stockholmsrestaurangerna (Norrlandsgatan, Alströmergatan, Folkungagatan, Hammarby Sjöstad och Signalfabriken i Sundbyberg) för att så småningom rulla ut över landet under året. Preliminär plan att lansera i Göteborg 20 maj och övriga Pinchos-städer september 2023.

Det finns mycket mer att läsa här om detta
https://www.orebronyheter.com/nu-kan-du-ata-3d-printat-kott-pa-pinchos/

3D Printat? Ska någon verkligen äta detta?
Finns det ens Icke Animaliskt Kött?
Alltså får Veg och konstgjorda produkter ens kallas för Kött? Meat?

Bolaget de sammarbetar med heter Redefine MEAT. Dessutom.
Vad är dessa för skojare?

Vad tänker ni på nu?

Själv anser jag att det här är SJUKT. Inget roligt alls . Nu har folk blivit galna på riktigt
när man börjar 3D Print leka med Fake Kött fan.

Det känns som ett skämt.
Är det här helt seriöst?
Jisses vad sjukt isåfall
Citera
2023-04-24, 00:47
Medlem
Duger inte vanligt kött eller vad? Vi får fokusera på att göra så bra kvalitéts kött, gräsbetande kor med så lite utsläpp som det går, och sen vad gör man folk måste ju äta ellerhur? Kött är en av de bästa sakerna du kan äta. Och kom ihåg det är inte kött som är det riktiga problemet utan överbefolkning.

Kött borde vara det sista av allt man tar bort om man ska reducera utsläpp, vi behöver det , det är så pass viktigt.
Citera
2023-04-24, 00:49
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Lät intressant tills jag läste att produkten är icke-animalisk. Lika bra att bara steka en sojabiff eller grönsaksbiff isåfall, för det är precis vad det är, och kött är det framför allt inte. Det som är spännande just nu är att kött går att återskapa utan att döda djur, genom att utvinna celler ur muskelvävnad och 3D-printa den animaliska strukturen.

Men men, ska ändå testas.
Citera
2023-04-24, 00:51
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YodieLand
Duger inte vanligt kött eller vad? Vi får fokusera på att göra så bra kvalitéts kött, gräsbetande kor med så lite utsläpp som det går, och sen vad gör man folk måste ju äta ellerhur? Kött är en av de bästa sakerna du kan äta. Och kom ihåg det är inte kött som är det riktiga problemet utan överbefolkning.

Kött borde vara det sista av allt man tar bort om man ska reducera utsläpp, vi behöver det , det är så pass viktigt.
Kött är inte bra för naturen när man är 8 miljarder människor. Så det enda man kan göra är att försöka tillfredsställa er nötter. Frågan är hur långt man går.
Citera
2023-04-24, 00:52
Medlem
urress avatar
Maila politikerna om att man tydligt behöver märka maten som 3d-kött.
Citera
2023-04-24, 00:55
Medlem
Sillsvins avatar
Oj, en tråd till som handlar om huruvida vegetariska produkter får kallas kött… Vad originellt. Sen ska det givetvis konstateras att det är sjukt… Vad jag tänker är hur folk orkar starta alla dessa trådar gång på gång.
Citera
2023-04-24, 00:56
Medlem
Det här låter sjukt spännande. Jag ska lätt prova i september, eller när det nu kommer till min stad.

Jag kan i och för sig ifrågasätta att det skulle vara bättre för klimatet eller miljön att erbjuda konstgjort kött. Men jag ser ändå nyttan av det, då saker förändras, och den gamla tidens köttproduktion inte alltid kommer finnas kvar.
Citera
2023-04-24, 00:57
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Undrar vilka de är som är nötter. Jävla får.

Klimathoaxen kommer bli vår död.
Det är ingen klimathoax. Vi exploaterar mark av oåterkallelig vildmark och om alla gör det så leder det till vår död.

Ni får nöja er med syntetiskt kött. Det är ganska milt straff för all förstörelse ni bidrar till.
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det här låter sjukt spännande. Jag ska lätt prova i september, eller när det nu kommer till min stad.

Jag kan i och för sig ifrågasätta att det skulle vara bättre för klimatet eller miljön att erbjuda konstgjort kött. Men jag ser ändå nyttan av det, då saker förändras, och den gamla tidens köttproduktion inte alltid kommer finnas kvar.
Jordbruk bidrar lika mycket skador som fossila bränslen så det ger minskad koldioxid utsläpp.

Gränsen går när man river ner miljön för att mata människor.
Senast redigerad av SuspiciusMind 2023-04-24 kl. 01:01.
Citera
2023-04-24, 01:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Nej tack! Jag äter hellre uteslutande struts-, alligator-, hästkött än 3d-printat plastskit. Jag gillar inte oumph heller, svampsort.
Citera
2023-04-24, 01:05
Medlem
Inanna-1921s avatar
Det ska bli kul att testa, att folk går bananas överallt pga detta, ja, det börjar bli jävligt tröttsamt.
Ingen tvingar ner det i halsen på folk.
Citera
2023-04-24, 01:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Maila politikerna om att man tydligt behöver märka maten som 3d-kött.
Bra idé att maila politiker eller skicka brev. Riktiga brev har dock större effekt. Skicka "köttet" i ett kuvert till dom med texten "lägg i vatten tills dubbel storlek".
Citera
2023-04-24, 01:06
Medlem
XEXXE69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Undrar vilka de är som är nötter. Jävla får.

Klimathoaxen kommer bli vår död.
=
Korrekt.
Hoaxen är mest till för att en liten grupp människor skall tjäna ännu mer pengar. Många gånger har det motsatt effekt.
Reklam för deras produkter sker genom skrämselpropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in