2023-04-23, 22:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är nog större än så, för annars skulle det inte bli rubriker.
(ett kompani, max en bataljon säger jag)
Men sen är frågan : Varför är man där ?

Man håller på och erövrar öarna: Sedan är det bara en smal flod kvar till Dnieprs vänstra strand. Tydligen sedan 2 veckor.
Citera
2023-04-23, 22:52
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jo vi har märkt att han är så korkad att klockorna stannar 😂 men han förstår liksom inte bättre. 150m berg 😆

Ja alltså en 15m bergvägg blir svårt med vad som existerar idag.

Men kom ihåg, den har ju ”förstärkt spets”
Citera
2023-04-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vad har du för information om att man skjuter upp offensiven? Allt är ju hemligt, vi sitter mest här och gissar.
Jag själv gissar man är klar omkring 15 maj men Ukraina har sagt att det blir överraskningar, så jag antar det är flera offensiver.
Hur dom tänker är svårt och veta dom bör ha utrustning för en större offensiv men den måste gå rätt fort och mycket hänger på deta. Sedan vet man inte hur mycket som är levererat våra cv90 tex är dom i Ukraina redan ingen vet. Man har tagit områden ner mot krim möjligt att man inte vill sätta in för stor styrka där direkt utan att man vill att det ska se ut som den kommer någon annan stan tills man har ett tillräckligt stort brohuvud innan man skickar resten. Det kan ochså bli flera anfalls riktningar. Jag gissar på minst 2 en mot krim och 1 till. Sedan en del i reserv.
Citera
2023-04-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Ja alltså en 15m bergvägg blir svårt med vad som existerar idag.

Men kom ihåg, den har ju ”förstärkt spets”

Undrar med vad för merial diameter eller 😆 lär va duktigt hårt alla fall
Citera
2023-04-23, 22:56
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vad har du för information om att man skjuter upp offensiven? Allt är ju hemligt, vi sitter mest här och gissar.
Jag själv gissar man är klar omkring 15 maj men Ukraina har sagt att det blir överraskningar, så jag antar det är flera offensiver.

Scott Ritter - som brukar vara utomordentligt välinformerad - påstod detta (tvåminuters-klipp):

https://www.bitchute.com/video/YVD89dzIBg1J/

Vet inte om det stämmer, men det låter ju inte osannolikt med tanke på hur styrkeförhållandena ser ut. Ukrainas åtta mekaniserade brigader är inte tillräckliga för att gå i offensiv mot ryssens befästa försvarslinjer och 10+ stridshungriga divisioner som står i beredskap.

Vi får se.
Senast redigerad av Drozd 2023-04-23 kl. 23:00.
Citera
2023-04-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Idiot!

Det är i morgon måndag 23 april stridsvagnarna (antagligen) skall transporteras med morgonfärja och eftersom en del folk som skall åka till jobbet vid den tiden kommer försenas så har man gått ut med varning flera dagar i förväg. :-)

Även en Nato-vän skulle väl bli glad över att få se en bild från Visby hamn till morgonkaffet?
Imorgon måndag är det 24 april ju 😁
23 april är det idag, blev det kvällsfärjan ist för morgonfärjan kanske?

En jädra miss om man även gått ut med varning på fel dag eller kväll 😂
Citera
2023-04-23, 22:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man håller på och erövrar öarna: Sedan är det bara en smal flod kvar till Dnieprs vänstra strand. Tydligen sedan 2 veckor.

Mmm...

Men fanns det inte en större damm längre upp på Dnepr, som ryssarna kan spränga och orsaka mycket oreda ?

Detta är ju bägge parter medvetna om, så därför tror jag detta är något utav mindre karaktär. Eller är det något här jag missar ?
Citera
2023-04-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Scott Ritter - som brukar vara utomordentligt välinformerad - påstod detta:

https://www.bitchute.com/video/YVD89dzIBg1J/

Vet inte om det stämmer, men det låter ju inte osannolikt med tanke på hur styrkeförhållandena ser ut. Ukrainas åtta mekaniserade brigader är inte tillräckliga för att gå i offensiv mot ryssens befästa försvarslinjer och 10+ stridshungriga divisioner som står i beredskap.

Vi får se.
Ja det är nog lite så att nato och eu vill nog gärna att deta drar ut på tiden så man hinner rusta själva innan det är över. Det är min gissning man förhalar leveranser lite till Ukraina
Citera
2023-04-23, 23:01
Medlem
Citat:
Mmm...

Men fanns det inte en större damm längre upp på Dnepr, som ryssarna kan spränga och orsaka mycket oreda ?

Detta är ju bägge parter medvetna om, så därför tror jag detta är något utav mindre karaktär. Eller är det något här jag missar ?
Spränger man dammen så försvinner vatten tillförseln till hela krim.
Citera
2023-04-23, 23:01
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Undrar med vad för merial diameter eller 😆 lär va duktigt hårt alla fall

Den kinetiska energin när en missil ska borra sig igenom 150 meter av sten på 0,3 sekunder lär man ju inte skoja bort heller.
Om det hade varit möjligt så hade jordskorpan delat sig i två, och planeten hade troligtvis exploderat.

Jag kan inte sluta tänka på dödsstjärnan i Star Wars.
Citera
2023-04-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Såna som dig kan man lura med vilken statistik som helst, tydligen. Undersök du det lite närmare så ser du vad jag menar. Ledtråd: titta på hur de sätter tidsintervaller.
Bra att du erkänner att du bara försöker luras.
Citera
2023-04-23, 23:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Mmm...

Ryska sidan av floden är låglänt och skulle också översvämmas om de spränger dammen. Så det sker nog bara om Ryssland gett upp att hålla ställningarna vid floden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in