2023-04-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Clownen här är du, som inte ens förstår att det inte här ett "tvärsäkert" uttalande, utan en åsikt.

Det är min åsikt. Det står dig fritt att ha en annan. Så kan vi se när domen kommer vem som är en clown. Men då har du förmodligen redan sprungit och gömt dig i någon kloak för länge sedan.
Då får du formulera dig bättre. Åsikten är uppenbarligen fel hursomhelst eftersom hon dömdes. Tingsrätten är trots allt inget lotteri.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Går det att läsa nånstans vad det var som M och J lockade med sig T hem med?

Förmodligen var Tove lite naiv och trodde att Maja och Johanna fortfarande var hennes vänner. Hon hängde väl med hem för att efterfesta, eller som påståtts, för att prata ut om "tjafset" som varit vänner emellan.

Jag sätter dock liten tilltro till det som Johanna säger, hon lär frisera och förhärliga allt så mycket hon kan. Så med säkerhet kommer vi aldrig att få veta varför Tove följde med.

Du kan läsa i FUP vad Johanna och Maja vittnar om i förhör, samt även vad Toves pojkvän berättat, men han var ju inte på plats.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En lång processer inträffar efter dödan, det sker en
bakteriell omvandling av glukos och laktat, restprodukten är alkohol.*Alkohol bildas även genom diffusion och aspiration av alkohol från magsäcken.

För att ge mer tillförlitliga resultat bör blodanalysen kompletteras med analys av prov från ögats glaskropp och från urinen.

Men enligt Fup och obduktionen så är det etanol som påträffats i urinen. 1, 9 promille . Så T har varit redlös
Citera
2023-04-23, 21:05
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Maja borde få villkorligt. JJ kunde få mellan 5 och 10 år. Detta är ju unga tjejer och de har antagligen varit påverkade av något. Det viktiga är att man har löst fallet, att de anhöriga vet vad som hände med Tove. Men livslånga straff för den hör typen av förseelse känns lite overkill.
Av vad skulle dom "antagligen" varit påverkade av, förutom alkohol?

Ett mord är ett mord så något "overkill" ang. att påföljden blir livstid för den som mördat Tove
anser inte jag är något som verkar konstigt.

Men som sagt vi får se vad HR. dömer.

Det ska bli intressant att se vem JJs advokat skakar fram som "oberoende" RL.
Citera
2023-04-23, 21:09
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Enligt Maja själv var upplevelsen så hemsk att hon "trängde bort minnena" och därför inte visste att hon gjort det. Lätt att skratta åt, men ännu roligare är att det finns folk här på forumet som faktiskt tror på förklaringen

Ja eller hur, hon har ju sovit ganska mycket också medans hennes mobil var ute och promenerade ensam då.

Tror inte att J klarar av konststycket att gå runt med Majas mobil och strypa T samtidigt...
Citera
2023-04-23, 21:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
GW brukar alltid basera sina åsikter på statistik. Han har väl kollat på liknanade fall och vilka straff de har renderat i. GW tillhör inte direkt den hårda staffskolan utan håller väl sig till traditionell socialdemokratisk praxis.

Jo, så är det säkert, hade bara varit intressant att höra hur han ser på vad Maja gjorde och bedömningen där som resulterar i hans syn. Det är ju i grunden två saker som gör brottet grovt i detta fallet, och det ena är syftet att dölja mordet och det andra är att man eldat på kroppen. Hur ser han på hur Majas delaktighet i de olika delarna bör bedömas.
Citera
2023-04-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Av vad skulle dom "antagligen" varit påverkade av, förutom alkohol?

Ett mord är ett mord så något "overkill" ang. att påföljden blir livstid för den som mördat Tove
anser inte jag är något som verkar konstigt.

Men som sagt vi får se vad HR. dömer.

Det ska bli intressant att se vem JJs advokat skakar fram som "oberoende" RL.

Det kommer säkert att bli en kraftig sänkning av straffen, framför allt när det gäller M.
Jag kan förstå om de anhöriga vill ha en mer kännbar påföljd. Men rätt skall vara rätt och att spärra in två unga kvinnor på livstid är en utomordentligt dålig investering ur skattebetalarnas perspektiv.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Då får du formulera dig bättre. Åsikten är uppenbarligen fel hursomhelst eftersom hon dömdes. Tingsrätten är trots allt inget lotteri.

Hoppsan, är du så okunnig, till och med en clown är ju smartare än dig. Jag skrev uttryckligen HR = hovrätten.

Jo då, tingsrätten är ett lotteri.
Senast redigerad av flashmaner 2023-04-23 kl. 21:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
https://www.expressen.se/nyheter/gw-om-tove-domen--18-aringen-frikanns-/

Gubben gör allt han kan för att påverka och få rätt. Han känner ju sig såklart dum som fick så totalt fel, nu ska han ha ner domen på JJ också.

Inte Klokt!!
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Såklart. Hon hade ju t o m redan försökt en gång tidigare. Det är liksom inte ens uppe för debatt längre om JJ ville döda Tove eller inte, det är ju uppenbart att hon ville.

Noterbart är sedan att Maja kände till alla de här sakerna men fortfarande umgicks flitigt med Johanna. Så för mig blir det därigenom även tydligt att Maja var väl införstådd med vad som skulle ske.
Två gånger, inte enbart Toves fars hus utan även hennes ex. pojkväns lägenhet misstänks JJ försökt att elda/bränna.
Citera
2023-04-23, 21:14
Medlem
Citat:
Men enligt Fup och obduktionen så är det etanol som påträffats i urinen. 1, 9 promille . Så T har varit redlös

Efter nästan 3 veckor ute i naturen så börjar nästan allt organiskt material att jäsa.

Processen startar redan några timmar efter döden har inträffat och kan redan då visa väldigt höga värden.

Professorer är eniga om att en död kropp bildar etanol väldigt snabbt och att det ökar, men det finns ingen "regel" om hur lång tid eller hur mycket då det är för mycket som ska stämma in för den perfekta jäsningen.
Ämnen i kroppen, temperatur osv.

Hon kan lika gärna ha varit spiknykter som alkoholförgiftad, värdena i rapporten är inget man kan gå efter för att avgöra den saken.
Du behöver inte ha druckit alkohol för att processen ska påbörjas.
Citera
2023-04-23, 21:15
Medlem
Citat:
Kriminologen Leif GW Persson säger i TV4 Nyhetsmorgon att han tror att hovrätten friar Maja Hellman för mordet.

– Jag hoppas och tror att de kommer att avvisa åtalet mot 18-åringen för mord. Och att de, beroende på det nya rättsläkarutlåtandet, kommer att ändra åtalet mot tjugoåringen till någon mildare variant av dödligt våld.

Även inför tingsrättsdomen var GW Persson övertygad om att åtalet mot Maja Hellman om mord skulle ogillas, men så blev det inte. Han tror att Johanna Leshem Jansson kan ha strypt Tove själv och att Maja Hellman inte behöver ha hjälpt till genom att hålla ner Toves armar, så som domen antyder.

– Poängen i sammanhanget är att du ska kunna styrka det bortom rimlig tvivel och där befinner man sig, enligt min bestämda uppfattning, långt i från de 97 procent som detta handlar om, säger han i TV4.

Det jag inte förstår är varför GW och CL hakat upp sig på den preliminära rapporten? Rättsläkaren har även en bra förklaring till varför det står en sak i den preliminära rapporten och en annan i den slutgiltiga. Om jag förstått rapporteringen från rättegången rätt, handlar det om att när man kommer fram till slutsatsen som rättsläkaren gör i den preliminära rapporten måste det dödsförloppet verifieras genom att man i mikroskop kollar på lungorna och att man då ska konstatera rester från en kräkning. En sådan undersökning görs innan den slutgiltiga rapporten skrivs och rättsläkaren kan då inte hitta några rester i lungorna.

Är det någon detalj jag fått om bakfoten eller inte förstått?

EDIT: Helt galet formulerat.
Senast redigerad av AdolfFittler 2023-04-23 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in