2023-04-23, 20:22
Medlem
Halloween2s avatar
Herrarna hade inte klarat att gå in på planen utan behövas bytas in.
Citera
2023-04-23, 20:24
Medlem
Eastwings avatar
Skulle räcka med 6-7 utespelare. Damfotboll är en annan fotboll än herrgotboll
Citera
2023-04-23, 20:25
Medlem
skvallertackas avatar
Vad ska den här typen av diskussion tjäna till?
Citera
2023-04-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Vad ska den här typen av diskussion tjäna till?
Förmodligen ingenting, men tycker ändå det är oväntad och intressant frågeställning. Det finns ju mer att inflika än att kvinnor är dåliga på fotboll.

Som sagt, skulle spelarna få försäsongsträna eller inte? Handlar det om startelvan minus Ingesson eller bästa spelarna ur truppen?

När man ser klipp och ffa hela matcher från '94 slås man ju ibland av hur taffligt de spelade och att det räckte för att vara i världseliten. Henrik Larsson spelade CL-final tillsammans med Ronaldinho, Samuel Etoo, Xavi och Iniesta, Thomas Ravelli spenderade stor del av karriären med folk som jobbade som brevbärare .

Så ja, Larsson är väl den som, förutom att vara ett gäng år yngre än de andra, förmodligen är i någorlunda form och dessutom har erfarenhet av hyfsat modern toppfotboll. Och under sin karriär var han ju inte egentligen känd för att ha några fantastiska fysiska spetsegenskaper men ett sjukt sinne för att göra mål och skapa målchanser för andra, vilket han väl knappast har tappat helt.

Björklund, Mild och Andersson känns också som spelare som skulle kunna göra ett bra jobb om de tvingades snöra på sig skorna.
Senast redigerad av snippjanne 2023-04-23 kl. 20:57.
Citera
2023-04-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tvåsiffrigt? De har ju en 23-mannatrupp att välja bland och idag får man göra flera byten också..

Alla "gubbar" kan väl inte ha lagt sig på sofflocket efter karriären, de flesta bör hålla i träningen och det räcker med att 3-4 st fortfarande är i riktigt bra form...

Kruxet kommer ju vara motivationen, men om de skulle ta matchen på "liv och död", å spelar ut sina styrkor gentemot damerna, samt låter "stjärnorna" avgöra och resten spelar safe och rutinerat, så tror jag man vinner..

Bara vid hörnor, frisparkar och långa inkast kommer männen kunna flytta upp och ta över straffområdet fullständigt eller tror du att "Magda" Eriksson och gänget har någon chans där mot t.ex. "Henke" Larsson..

Man kommer gå in och söka fysisk närkontakt, tror inte du förstår hur fult männen skulle kunna agera både fysiskt och psykiskt om matchen verkligen var "vinn eller dö"..

Men hur skall de komma till hörnor, frisparkar, inlägg och fysiska dueller när de inte kan få tag på bollen eller komma i närheten av motståndarna? Damerna (eller ett P15-lag) skulle passa runt mellan sig och gubbarna skulle till slut ramla ihop av trötthet, och målen skulle trilla in i strid ström mot slutet. Självklart skulle det bli tvåsiffrigt. Kanske något i stil med 15-5 efter runt 5-3 i paus. Faller som sagt på tiden och planens storlek. Gubbarna skulle aldrig orka hela matchen eller hålla sig undan skador. Och obs att det inte enbart handlar om lungkondition. Det är muskler som skall orka och inte ens hyfsat tränade gubbar på 55-60 år kan springa runt start och stopp i 90 minuter på en 110x65 meter stor fotbollsplan.
Citera
2023-04-23, 20:38
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Självklart skulle damlandslaget göra tvåsiffrigt på gammelgubbarna. Upplägget fallet på att det är 11-manna och 2x45 minuter. Inte en chans att VM-gubbarna skulle hinna med samt orka en hel match. De skulle säkert kunna leda med något mål efter 20 minuter, men sedan falla ihop som ett korthus. De flesta har inte längre fysiken, även efter lite träning, att klara en 90-minuters match i fotboll, även om 3-4 spelare kanske skulle fixa det. Har förresten svårt att se att de ens skulle kunna ha 11 spelare kvar på planen sista 15-20 minuterna, pga diverse skador.

och P16 bla bla.. osv.. ingen tror väl på allvar att VM94-laget skulle ha skuggan av en chans mot t ex ett P15-lag under 90 minuter. Samma sak där. De skulle inte hinna med och de skulle inte orka. Man kan inte stå och spela fotboll på en 11-mannaplan.
https://www.youtube.com/shorts/uotdATIQF04

är du säker på det?
Citera
2023-04-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag ställer mig ytterst tveksam. Sedan finns ju också fler frågor på upplägget, t.ex. om VM-laget får välja startelva fritt utifrån de som var uttagna i truppen, eller om de måste välja de som var ordinarie 1994. Absolut inte självklart att de elva bästa i truppen nu är samma som 1994. Ingesson är ju inte i livet, så där måste de sätta in någon annan. Men är också troligen en enorm skillnad mellan VM-elvan, med att någon ersätter Ingesson, och att ta de elva bästa i dagens form.

Från startelvan 1994, så fyller Ravelli 64 år i år, Roland Nilsson 60 år, Brolin totalt otränad. Givetvis skulle damerna då vinna.

Med fri uttagning från truppen skulle laget bli betydligt starkare. Henke Larsson kan vara den idag bästa fotbollsspelaren från det laget, i vart fall klasser bättre än Brolin, men 94 var han inte startspelare. Är också övertygad om att Hedman, som då var tredjemålvakt, idag är mycket bättre än Ravelli.
Så detta lag skulle bjuda på hårdare motstånd, men tror ändå damerna skulle vinna.

Utgår ju ifrån att VM 94-laget bestod av en 23-mannatrupp och inte en startelva..

Självklart har jag inte haft en tanke på att starta med Brolin (inte i toppform), Thern (inte i toppform) och Ingesson (lever inte längre) på mittfältet denna gång, utan tänker då mer på lirare som Blomqvist och Limpar, som bevisligen fortfarande är i rätt bra form..

Hedman i mål trodde jag var givet, åtminstone framför Ravelli..

"Henke" Larsson hade dominerat, det är jag övertygad om, inte hade han haft några större problem med att manövrera ut mittbackar som Sembrant och "Magda" typ, om han verkligen gick in för det..
Citera
2023-04-23, 20:52
Medlem
Smerchs avatar
Ett gäng engelska legender gjorde något liknande för några år sedan, i "Harry's heroes". Neil Ruddock vägde väl ungefär som tre Brolin eller så, tror våra svenska 94-spelare generellt hållit sig i bättre trim än engelsmännen efter karriären.
Citat:
The squad got weighed and had their bodies analysed, before they played their first game against Ridgeway Rovers Youth Football Club, losing 2-1
---
The squad meet up again, first in a gym for some strength and endurance training, and later in a recording studio to re-record World in Motion. They played their second game vs Crystal Palace Ladies, winning 1-0.
https://en.wikipedia.org/wiki/Harry%27s_Heroes#Series_1

Att ta i beaktning också att 94-gänget spelat en hel del tillsammans, även efter karriären, medan engelsmännen i den serien var mer av ett hop-plock.

Är herrspelarna bara fullt motiverade och går in med rätt taktik och formation för att vinna så tror jag att de vinner, rakt från gatan - och naturligtvis inte tack vare något som har med deras fysik att göra, utan istället trots att de skulle vara helt underlägsna fotbollsfysiskt (smidighet, kondition, kvickhet trumfar styrka+längd+snabbhet osv). Herrarna är helt överlägsna tekniskt, spelförståelsemässigt, mentalt och taktiskt.
Citera
2023-04-23, 20:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Säg att hela VM 94-laget får en försäsong på sig att komma i form. Brolin hinner väl inte banta bort myskilona men övriga bör väl kunna komma i hyfsad form för sin ålder. Skulle de då kunna slå dagens damlandslag i en 90-minutersmatch år 2023?

Bonusfråga (om det känns självklart att herrarna kommer vinna):

Vi plockar in 94-hjältarna direkt från gatan utan någon försäsong. De får dra på sig matchtröjorna helt oförberedda. Skulle de ändå vinna?

De vinner oavsett, men får de en försäsong att komma i form så blir det rena slakten.

Citat:
Självklart skulle damlandslaget göra tvåsiffrigt på gammelgubbarna. Upplägget fallet på att det är 11-manna och 2x45 minuter. Inte en chans att VM-gubbarna skulle hinna med samt orka en hel match. De skulle säkert kunna leda med något mål efter 20 minuter, men sedan falla ihop som ett korthus. De flesta har inte längre fysiken, även efter lite träning, att klara en 90-minuters match i fotboll, även om 3-4 spelare kanske skulle fixa det. Har förresten svårt att se att de ens skulle kunna ha 11 spelare kvar på planen sista 15-20 minuterna, pga diverse skador.

och P16 bla bla.. osv.. ingen tror väl på allvar att VM94-laget skulle ha skuggan av en chans mot t ex ett P15-lag under 90 minuter. Samma sak där. De skulle inte hinna med och de skulle inte orka. Man kan inte stå och spela fotboll på en 11-mannaplan.

Struntprat. Du har ingen aning. Jag utövar en lagsport med kondition och boll. Flera i laget är tidigare elitidrottare. Några är upp mot 60-års åldern. De är snabba, rappa och uthålliga. Ibland kommer det yngre spelare och även om de orkar springa mer och framför allt är snabbar i de tvära kasten så vinner för det mesta gubbarna på rutin och erfarenhet. De står rätt och har en hel karriär av precision att ta av. Vissa av dem har stenhårda skott. Män har en muskelmassa kvinnor inte ens är i närheten av. Talar vi fd proffs i VM94 laget så kan du ge dig på att under eventuellt bukfett så finns det muskler kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag ställer mig ytterst tveksam. Sedan finns ju också fler frågor på upplägget, t.ex. om VM-laget får välja startelva fritt utifrån de som var uttagna i truppen, eller om de måste välja de som var ordinarie 1994. Absolut inte självklart att de elva bästa i truppen nu är samma som 1994. Ingesson är ju inte i livet, så där måste de sätta in någon annan. Men är också troligen en enorm skillnad mellan VM-elvan, med att någon ersätter Ingesson, och att ta de elva bästa i dagens form.

Från startelvan 1994, så fyller Ravelli 64 år i år, Roland Nilsson 60 år, Brolin totalt otränad. Givetvis skulle damerna då vinna.

Med fri uttagning från truppen skulle laget bli betydligt starkare. Henke Larsson kan vara den idag bästa fotbollsspelaren från det laget, i vart fall klasser bättre än Brolin, men 94 var han inte startspelare. Är också övertygad om att Hedman, som då var tredjemålvakt, idag är mycket bättre än Ravelli.
Så detta lag skulle bjuda på hårdare motstånd, men tror ändå damerna skulle vinna.

Tror inte Ravelli 64 år skulle ha några större problem med tjejskotten.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Skulle räcka med 6-7 utespelare. Damfotboll är en annan fotboll än herrgotboll

Säger som Gert Fylking även om jag ogillar honom, damfotboll är som V65 med kor.

Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453

är du säker på det?

Det där påminner om några av de jag spelar med, även om våra gubbar har mindre mage. Erfarenhet och precision.

Citat:
Utgår ju ifrån att VM 94-laget bestod av en 23-mannatrupp och inte en startelva..

Självklart har jag inte haft en tanke på att starta med Brolin (inte i toppform), Thern (inte i toppform) och Ingesson (lever inte längre) på mittfältet denna gång, utan tänker då mer på lirare som Blomqvist och Limpar, som bevisligen fortfarande är i rätt bra form..

"Henke" Larsson hade dominerat, det är jag övertygad om, inte hade han haft några större problem med att manövrera ut mittbackar som Sembrant och "Magda" typ, om han verkligen gick in för det..

Henke är väl i oförskämt bra form, men jag tror de andra hade klarat det ändå. Damlaget får ju storstryk av femtonåringar också. Det är ju trots allt en hel del skillnad mellan femton och sextonåringar.

Vi talar alltså om tidigare proffsspelare i topplag när vi talar om 94-laget. Inte alla kanske men många av dem. Jag tror dessutom att 94-laget skulle slå vilket svenskt landslag som helst efter 2010. 2002-2008 bedömer jag som lika eller kanske snäppet vassare än 94-laget. Synd att det inte gick vägen då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453

är du säker på det?

och du tror den gubben är lika pigg 5-10 minuter senare?.. som jag skrivit tidigare så faller allt på planens storlek samt speltiden 90 minuter. Visst kan man tro att gubblaget skulle kunna leda med 2-0 efter 10 minuter, men det är inte det som var frågeställningen.

Tankefelet de flesta gör är att de kombinerar sin övertro på VM94-laget med fördomar mot damlandslaget och mixar ihop det till en totalt felaktig slutsats.

Vi vet ju att damlandslaget är ungefär lika bra som ett P15-lag av halvbra klass. De vinner mot ett "klubblag P15" (dessa resultat länkas aldrig) men förlorar mot en allsvensk akademis P15-lag. Men ofta ganska jämna matcher pga att de är ganska likvärdiga fysiskt och det är därför de spelar dessa matcher ibland. Skulle ett gubblag bestående av 55-åringar vinna mot t ex AIK:s P15-lag som tränar 5 dagar i veckan? Svaret är ett lika rungande NEJ som svaret på frågan om de skulle ha en chans mot damlandslaget. Det borde faktiskt alla som kan något om fotboll förstå.

(om gränsen går vid P14, P15 eller P16 är jag inte helt säker på, då jag inte har ett arkiv av matcher sparat, och orkar inte googla fram en massa exempel nu igen)
Citera
Medlem
Citat:

Limpar är 57 år, redan när detta VM spelades för 29 år sedan var han i utförsbacken av karriären, för övrigt nästan den enda i den truppen som tydligt peakade några år före turneringen.

Den snabbhet och teknik han levde på har förstås mattats något enormt. Aldrig att han skulle hålla i löpdueller under 90 minuter. När han var 40 hade han antagligen fortfarande kunnat dominera mot damlandslaget, men nu är han 57, mer än dubbelt så gammal som när han var under sin prime.
Citera
2023-04-23, 20:58
Medlem
Citat:
Men hur skall de komma till hörnor, frisparkar, inlägg och fysiska dueller när de inte kan få tag på bollen eller komma i närheten av motståndarna? Damerna (eller ett P15-lag) skulle passa runt mellan sig och gubbarna skulle till slut ramla ihop av trötthet, och målen skulle trilla in i strid ström mot slutet. Självklart skulle det bli tvåsiffrigt. Kanske något i stil med 15-5 efter runt 5-3 i paus. Faller som sagt på tiden och planens storlek. Gubbarna skulle aldrig orka hela matchen eller hålla sig undan skador. Och obs att det inte enbart handlar om lungkondition. Det är muskler som skall orka och inte ens hyfsat tränade gubbar på 55-60 år kan springa runt start och stopp i 90 minuter på en 110x65 meter stor fotbollsplan.

Vadå, inte få tag i bollen? Limpar lirade en division 5-match för 1,5 år sedan och gjorde mål från halva planen..

Skulle "Henke" Larsson stå där som ett fån och bli utlekta av några damer, tror säkert han var med och lattjade ibland på träningarna nere i Barcelona, när han var ass. tränare där..

Framför allt Blomqvist, men även Kennet Andersson gjorde väl bra ifrån sig i Mästarnas Mästare för några år sedan..

"Gubbarna" får väl maximera sin potential, de lär ju inte sätta "livsnjutarna" Brolin och Thern på innermitfältet om du trodde det, kanske de kan bli inbytta i slutminuterna, när man vill få tiden att gå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in