2023-04-23, 20:43
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Kriminologen Leif GW Persson säger i TV4 Nyhetsmorgon att han tror att hovrätten friar Maja Hellman för mordet.

– Jag hoppas och tror att de kommer att avvisa åtalet mot 18-åringen för mord. Och att de, beroende på det nya rättsläkarutlåtandet, kommer att ändra åtalet mot tjugoåringen till någon mildare variant av dödligt våld.

Även inför tingsrättsdomen var GW Persson övertygad om att åtalet mot Maja Hellman om mord skulle ogillas, men så blev det inte. Han tror att Johanna Leshem Jansson kan ha strypt Tove själv och att Maja Hellman inte behöver ha hjälpt till genom att hålla ner Toves armar, så som domen antyder.

– Poängen i sammanhanget är att du ska kunna styrka det bortom rimlig tvivel och där befinner man sig, enligt min bestämda uppfattning, långt i från de 97 procent som detta handlar om, säger han i TV4.
Citera
2023-04-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Tove hade 1.9 promille alkohol i urinen är det mycket? Är man redlös då ?

Hittade detta på nätet:

Vid nivåer över 1,5 promille får de flesta människor svårt att hålla balansen.

Alkoholkoncertrationen i blodet stiger naturligt efter döden inträffat.
Citera
2023-04-23, 20:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tove hade 1.9 promille alkohol i urinen är det mycket? Är man redlös då ?

Hittade detta på nätet:

Vid nivåer över 1,5 promille får de flesta människor svårt att hålla balansen.

Ja, då är man men eller mindre redlös.

Men att Tove hade den nivån vet vi inte. Halterna i kroppen kan öka efter döden pga de processer som sätter igång. Det är vissa i tråden som diskuterar utifrån att hon hade 1,2 promille vid incidenten, och även det är en hög nivå, ganska nära de 1,5 promille som du nämner.

Jag själv förhåller mig till saken på så vis att jag säger att det kan ha varit så att hon hade 1,2 promille, men det är inget vi vet och halterna vid obduktionen säger inte så mycket om den saken.

Men om hon hade det, då var hon så klart en lätt match för en nykter Tove, särskilt efter ett slag i huvudet som var så kraftigt att bara det i sig kan ha orsaka en medvetandenedsättning.
Citera
2023-04-23, 20:45
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Alkoholkoncertrationen i blodet stiger naturligt efter döden inträffat.

Varför då? Tillverkar kroppen etanol när man dör?
Citera
2023-04-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Trams. Du sover inte igenom en dödskamp några meter bort. Precis som du inte somnar under pågående likdumpning. "Jag sov" är den äldsta ursäkten i boken, i konkurrens med "jag minns inte".

M:s historia är full av hål och kan helt enkelt inte stämma.

INGEN, utom MH och JJ, vet...... !!!!
Citera
2023-04-23, 20:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och att de, beroende på det nya rättsläkarutlåtandet, kommer att ändra åtalet mot tjugoåringen till någon mildare variant av dödligt våld.

Majas straff är upp för debatt i HovR, men Johanna är helt rökt. 100 %.

Man dör inte av 10 sekunders strypning på så sätt som JJ beskrivit. Det finns inte.
Citera
2023-04-23, 20:47
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
https://www.expressen.se/nyheter/gw-om-tove-domen--18-aringen-frikanns-/

Gubben gör allt han kan för att påverka och få rätt. Han känner ju sig såklart dum som fick så totalt fel, nu ska han ha ner domen på JJ också.
Just denna artikeln är ju inte baserad på "ytterligare" eller ny intervju.

Det är en sk. journalist som vill få en inkomst ifrån sin arbetsgivare, dom i sin tur vill få så många
click(baits) som möjligt med uppgifter baserade på vad som sagts i en intervju hos ett annat medieföretag.

Det gäller att smida medans järnet är varmt.

Men Leif är förmodligen tacksam för all uppmärksamhet (och kanske Clea och JJ i viss mån).
Citera
2023-04-23, 20:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Oj, hur var det nu igen det här med att uttala sig tvärsäkert? Haha vilken clown du är.

Clownen här är du, som inte ens förstår att det inte här ett "tvärsäkert" uttalande, utan en åsikt.

Det är min åsikt. Det står dig fritt att ha en annan. Så kan vi se när domen kommer vem som är en clown. Men då har du förmodligen redan sprungit och gömt dig i någon kloak för länge sedan.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Ok, förstår. Det var ju uppe i domstolen dessutom.
Kanske är det ett psyk drag men faktum är att även det hade hon en sansad förklaring till....
Den förklaringen tycker jag rimmar illa med hennes övriga mordiska idéer.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
INGEN, utom MH och JJ, vet...... !!!!

Vet vadå? Att MH ljuger om att hon sov? Det vet alla tänkande människor.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Japp, det var bara en "rolig grej" eller nåt sånt. Här kommer den "roliga grejen":

Fan, obehaglig läsning. Låter ju som JJ hade bestämt sig för mord för länge sen…
Citera
2023-04-23, 20:50
Medlem
Gold94s avatar
Om nu mördarmaja är så oskyldig som en del vill få det till, varför berättar hon då inte för sin mamma vad som hänt direkt hon kommer hem?
Då har ju J åkt till sin mamma så hon behöver ju inte vara rädd för henne.

Varför berättar inte mördarmaja allt för polisen när hon häktas?
Nä hon tiger i 3 veckor.

Hon har ändrat sin version helt klart, hade hon varit oskyldig skulle hon knappast tiga i 3 veckor och riskera livstids fängelse.

Hon är verkligen ingen duvunge om ni läst fupen.
Enligt mig har M till 100% varit med i badrummet och hållt fast Tove.

Ville vi inte ha hårdare straff och inget daltande mer?

Blivande mördare blir bara yngre och yngre för dom riskerar ju inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in