2023-04-23, 18:41
Medlem
Verkar som att det börjar röra på sig lite söder om Khersson. Brohuvud som är på väg att byggas?
Citera
2023-04-23, 18:45
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, fast starka på riktigt. Ryssland är bara brus, det tar bara tid att slå ut det gamla skräpet som de har, för att det är så sjukt mycket.

Ingen större kvalié på något förutom Lancet.
Kina och Ryssland har olika styrkor.
Kina är hundra gånger mer beroende av väst än Ryssland.
Hade Kina fått dom sanktionerna emot sig som Ryssland har i dagsläget hade miljontals kineser dött av svält.
Därför kommer Kina aldrig stödja Ryssland, det vore helt efterblivet och en dödsdom.
Citera
2023-04-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jo det är troligt att det kan bli så. Det går åt enorma mängder vapen och ammo på båda sidor men vad händer om ryssland bara fortsätter skicka folk säg 10miljoner som död i Ukraina. Har vi industri nog att tillverka det som behövs. Vi i väst kör 5.56 ammo ovh Ukraina till stor del 7.62 vilket det i och för sig finns stora mängder av men ammo går det åt enorma mängder.

Det var inte så jag menar - ryssarna flyr fältet men vägrar erkänna något o påstår att specialoperationen fortgår i begränsad omfattning - har vi förresten aldrig haft något krig som officiellt aldrig tagit slut?
Citera
2023-04-23, 18:46
Medlem
psychicsailors avatar
En liten inblick i vardagen i det inte alls högerextrema Ukraina. Militär står och skriker åt en civil att prata ukrainska.

https://twitter.com/SonjaEnde/status/1650176428309200898

Jag tycker det symboliserar inbördeskrigsaspekten och kulturkriget väl i rysk-ukrainska kriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sju döda ukrainska soldater per stupad rysk soldat enligt läckta västkällor alltså. Precis som jag själv hävdat tidigare, med tanke på ryskt övertag inom artilleri. Nu väntar vi bara på en ukrainsk storoffensiv när leran torkar upp. Utan ammunition och mot starkt fortifierade ryska positioner. Ett recept på katastrof för Ukraina. Skamligt av väst att offra ukrainare på detta ytterst cyniska sätt.

Hur var det med bunkern väster om Kiev full av NATO-officerare och Zelensky-entourage? De fick visst smaka på en hypersonisk missil.

Har du gått på fejken? Jag trodde inte akademiker kunde vara så lättlurade. Dokumenten är photoshoppade. En idiot kan se det.

När du skriver dessa inlägg bevisar du att du antingen bara sitter ljuger eller är IQ-fiskmås. Jag vet faktiskt inte vad som är värst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Den Ukrainska generalstabens siffror tar jag med en hel skopa salt.

Varför så? Om Ukraina skulle visa sig ljuga så kommer stödet vika för dem. Det är en självklarhet att Ukrainas siffror stämmer mkt bättre än ryssarnas medvetna lögner som deras statskontrollerade media öser ut.

Om du låtsas som att den är lika bra som fri västmedia så finns inget att diskutera.
Citera
2023-04-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Kina och Ryssland har olika styrkor.
Kina är hundra gånger mer beroende av väst än Ryssland.
Hade Kina fått dom sanktionerna emot sig som Ryssland har i dagsläget hade miljontals kineser dött av svält.
Därför kommer Kina aldrig stödja Ryssland, det vore helt efterblivet och en dödsdom.

Sanktioner mot Kina drabbar väst hårdare också, så finns bara förlorare om Kina börja bete sig värre än vad de redan gör
Citera
2023-04-23, 18:49
Medlem
Att Ryssland FÖRSÖKER förändra sin svaga taktik står ju helt klart. Dom är inga helidioter. Men vad skall man göra när man förlorat så mycket trupp och dom bästa soldaterna och befälen/officerarna är döda för att aldrig mera återuppstå?

Nu sätter man in allt man har för att ta Bakhmut men det blir inget ESS som i en kortlek i ett förhandlingsspel.

Och nu återstår bara för Ryssland att försöka försvara det man tagit.

Ni fattar väl att Ryssland då förlorar initiativet och en invasionsarmé skall plötsligt användas bara till försvar.
Det kommer inte att hålla. Det måste ske något i Kreml. Även om dom nya ledarna är lika imperialistiska måste dom ändå förstå att das Krieg ist verloren?
Skall vi ge detta högst ett år till? Finns det någon Anckarström som också är maskerad och redo under maskeradbalen?
Citera
2023-04-23, 18:49
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Har du gått på fejken? Jag trodde inte akademiker kunde vara så lättlurade. Dokumenten är photoshoppade. En idiot kan se det.

När du skriver dessa inlägg bevisar du att du antingen bara sitter ljuger eller är IQ-fiskmås. Jag vet faktiskt inte vad som är värst.

Det är klart att NATO/USA lägger locket på. Officiellt finns ju inga NATO-officerare i Ukraina. Av 80 missiler som Ryssland avfyrade den 13 mars, så var sex stycken hypersoniska ostoppbara Kinzhal-missiler. En av dessa träffade rakt på högkvarteret och slog ut 300 personer som befann sig i bergrum 140 meter under markytan.
Citera
2023-04-23, 18:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sju döda ukrainska soldater per stupad rysk soldat enligt läckta västkällor alltså.

Nej. Enligt de ryss-förfalskade dokumenten är det så. Men inte enligt de läckta dokumenten:

Citat:
More than twice as many Russian troops as Ukrainians have been killed in Putin's war, leaked estimates show

https://www.businessinsider.com/russians-ukrainians-killed-putins-war-leaked-documents-2023-4?r=US&IR=T
Citat:
The how and why of Tucker Carlson’s misleading Ukraine war math

https://www.washingtonpost.com/politics/2023/04/20/ukraine-tucker-carlson-kennedy/
Citera
2023-04-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Verkar som att det börjar röra på sig lite söder om Khersson. Brohuvud som är på väg att byggas?

Mycket hemlighetsmakeri kring detta. Men jag "tror" inte detta är en del i den stora offensiven utan bara att Ukraina alltid försöker gå in där ryssarna är svagare. Det är en lyckad taktik.
Citera
2023-04-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det var inte så jag menar - ryssarna flyr fältet men vägrar erkänna något o påstår att specialoperationen fortgår i begränsad omfattning - har vi förresten aldrig haft något krig som officiellt aldrig tagit slut?
Nordkorea sydkorea. Men vi är överens om att Ryssland redan har förlorat men om deta blir långraget så kommer det kosta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in