2023-04-22, 22:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ru-oleg
Ärligt så tycker jag inte sånt strunt hör hemma i denna tråd.

Tråden hade varit så mycket bättre om det var sakliga och intressanta inlägg om kriget i Ukraina.

I princip har jag längtat hela mitt liv efter något dylikt som detta krig när jag vill sätta mig in i är det bara jobbigt med en massa trams- och pro-ukrainska inlägga som klassificeras som trams.

Ja, men då är det ju lätt. "Fosterlandet kallar". Varför är du inte vid fronten själv ?

Bara att knalla till ambassaden.., du får säkert hjälp där med din längtan..
Citera
2023-04-22, 22:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ärligt så tycker jag inte sånt strunt hör hemma i denna tråd.

Tråden hade varit så mycket bättre om det var sakliga och intressanta inlägg om kriget i Ukraina.

I princip har jag längtat hela mitt liv efter något dylikt som detta krig när jag vill sätta mig in i är det bara jobbigt med en massa trams- och pro-ukrainska inlägga som klassificeras som trams.
Du vill liksom att ryssarna ska vara de gode och ukrainare de onda. Måste kännas tufft då att veta att det är tvärtom.

Men du kan förstås ställa dig på de godas sida, trots du har en bild som kanske kommer att liknas vid en svastika i framtiden.
Citera
2023-04-22, 23:09
Medlem
Citat:
Jag stå för att Ryssland är de goda och Ukraina de mindre goda så att säga.

Redan på 90-talet var jag för Ryssland. Vidare så även när jag gjorde värnplikt i Sverige på 2000-talet.

Du får nog studera lite nutidshistoria.
Ryssland har nog inte haft nån sorts av moral sen ett par århundraden.
Har man försökt ha verksamhet i Ryssland efter 1850 så inser man att de har en annan syn på rätt.
Framför allt efter 1995.
Men är man Ryssfödd med sovjetiska värderingar så nog världen annorlunda ut.
Citera
2023-04-22, 23:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Redan på 90-talet var jag för Ryssland. Vidare så även när jag gjorde värnplikt i Sverige på 2000-talet.
En kommunist alltså. De ständiga landsförrädarna som var beredda att sälja ut landet till sovjet vilken dag som helst.
Hur har du tänkt övertyga oss att stödja Ryssland då.

Har du gjort lumpen i Sverige är du väl medveten om att om du blir anfallen från väster, är det ryssarna som gjort en kringgående rörelse.
Citera
2023-04-22, 23:18
Medlem
KillPus avatar
Begravning av kriminella wagner-skräpet. Kolla videon. Vilket pissfolk och skräpland!

https://twitter.com/666_mancer/status/1649409801766547458
Citera
2023-04-22, 23:29
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:

Varför inte "Put your money where your mouth is" Ryzzland söker med ljus och lykta efter frivilliga soldater att skicka till Ukraina och drar du ditt jag är född i sovjet kort är du så gott som klar för att inta Bachmut! Igen...
Citera
2023-04-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Vad tror ni experter, när kommer den stora motoffensiven från Ukraina, 1:a maj vore väl ett passande datum? Blir det en synkroniserad offensiv längs hela frontlinjen, har Ukraina de rätta förutsättningarna?

Offensiverna tror jag startar runt den 15 maj. Om huvudanfallet ned mot Azovska sjön börjar först är lite osäkert.

De mindre attackerna över floden Dnipro är med mindre styrkor och inte så tunga pjäser och görs för att göra Krim mer osäkert och binda lite ryska trupper.

Jag tror att ett storanfall sker från Maryinka eller Adviika för att skära in i Donetsk. Så jag ser två storanfall ner mot Azovska sjön och ett storanfall in mot Donetsk.

Jag har berört diversionsmanövrerna över floden Dnipro och jag tror också man gör mindre anfall runt Svatove. Det gäller att hålla grytan kokande på flera ställen.

Beträffande Melitopol så försöker man nog inte med stormanfall där utan skär av och försöker att få ryska styrkor att lämna eller ge upp.
Vad skall man göra med alla krigsfångar?
Citera
2023-04-22, 23:37
Medlem
urress avatar
Då var det fake news att Ryssland kunde hålla igång kriget i max 2 månader som media sa förra året.
Citera
2023-04-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tänkte mig snarare norr om Kreminna i en allmän stötriktning mot Svatove och därefter Starobilsk, längs med väg N 26, typ.

Jag tror också på en rad avledande anfall, som kan komma lite varstans, men med huvudriktning Tokmak-Melitopol. Ryska milbloggare talar å andra sidan mycket om att det sker en ukrainsk kraftsamling just norr om Polohy och att något kommer att ske just där och det verkar ju också troligt. Avstånden är inte så stora, så en framryckning längs två vektorer, den ena mot Melitopol och den andra mot Berdjansk borde kunna understödja varandra ömsesidigt.

Det finns ett gammalt talesätt om att om det är något som den ryska armén är duktig på, så är det att dra sig tillbaka nästan osynligt och i god ordning (och det kanske härstammar från 1812 då ryssarna besegrade Napoleon i princip bara genom att dra sig tillbaka och utan att vinna ett enda slag).

Den där förmågan visade de prov på under förra året. Precis som du kanske också gjorde, så förväntade jag mig (och hoppades på) något som skulle kunna liknas vid ett "Vernichtungsschlacht" i samband med det ryska återtåget från Kiev, samt vid Charkiv- och Chersonoffensiverna. Reträtterna från Kiev och Cherson sköttes, enligt min mening, mycket skickligt av ryssarna, tråkigt nog. Vid Charkiv blev det däremot panik och en stor mängd materiel lämnades kvar (AFU har absurt nog fler stridsfordon i sina rullor nu än vad de hade vid krigsutbrottet, just på grund av detta), men manskapet lyckades ju dra sig tillbaka.

Vi har ju sett detta tidigare med framgångsrika reträtter. Jag tror att Ukraina satsar på att Ryssland skall retirera från Melitopol. Det är ju helt onödigt att ge sig in i gatustrider

Ger inte Melitopol upp så går man bara förbi och skär av staden.

Jag tror också på att man kanske först går lite längre norrut för att sprida ut motståndet, den offensiva kilen delas i två.
Hur viktiga små offensiver är över Dnipro in i Kherson är osäkert men kan ha psykologiska effekter och få Ryssarna att tappa tron på sig själva.
Citera
2023-04-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Offensiverna tror jag startar runt den 15 maj. Om huvudanfallet ned mot Azovska sjön börjar först är lite osäkert.

De mindre attackerna över floden Dnipro är med mindre styrkor och inte så tunga pjäser och görs för att göra Krim mer osäkert och binda lite ryska trupper.

Jag tror att ett storanfall sker från Maryinka eller Adviika för att skära in i Donetsk. Så jag ser två storanfall ner mot Azovska sjön och ett storanfall in mot Donetsk.

Jag har berört diversionsmanövrerna över floden Dnipro och jag tror också man gör mindre anfall runt Svatove. Det gäller att hålla grytan kokande på flera ställen.

Beträffande Melitopol så försöker man nog inte med stormanfall där utan skär av och försöker att få ryska styrkor att lämna eller ge upp.
Vad skall man göra med alla krigsfångar?

Man har 26 nya brigader som tillkommer till befintligt trupp för motoffensiven. Antagligen skrapar man ihop ytterligare manskap från andra fronter/områden. Exempelvis från belarusiska gränsen när nya rekryter får ta vid.
Känns tveksamt att 100 tusen man extra räcker till mer än offensiv på ett begränsat frontavsnitt?
Att gå över Dnipro för att binda rysk trupp kanske kunde vara en god idé om det är södern som gäller.
Citera
2023-04-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Man har 26 nya brigader som tillkommer till befintligt trupp för motoffensiven. Antagligen skrapar man ihop ytterligare manskap från andra fronter/områden. Exempelvis från belarusiska gränsen när nya rekryter får ta vid.
Känns tveksamt att 100 tusen man extra räcker till mer än offensiv på ett begränsat frontavsnitt?
Att gå över Dnipro för att binda rysk trupp kanske kunde vara en god idé om det är södern som gäller.

En flodövergång är ju alltid svår men jag tror på den. Man har ju redan enligt exprätten...Denis Davydov upprättat små läger på andra sidan floden på "ryskt" område, så man är permanent där. Jag tar för givet att det är rörliga förband som kör i lättare stridsfordon och dom kan skära djupt in "tror" jag.

Eftersom uppladdning pågår hela tiden så kommer flera offensiver. Ukraina har nu bestämt sig för att ta initiativet och förstöra så mycket ryska förband som möjligt.

Men huvudstöten blir väl i Zaphorizia och södra Donetsk.
Citera
2023-04-23, 00:21
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En flodövergång är ju alltid svår men jag tror på den. Man har ju redan enligt exprätten...Denis Davydov upprättat små läger på andra sidan floden på "ryskt" område, så man är permanent där. Jag tar för givet att det är rörliga förband som kör i lättare stridsfordon och dom kan skära djupt in "tror" jag.

Eftersom uppladdning pågår hela tiden så kommer flera offensiver. Ukraina har nu bestämt sig för att ta initiativet och förstöra så mycket ryska förband som möjligt.

Men huvudstöten blir väl i Zaphorizia och södra Donetsk.
Ukraina har fått väldigt fin broläggarkapacitet från väst Så underskatta inte förmågan till att snabbt skyffla över fordon och enheter .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in