2023-04-22, 15:43
Medlem
Ukrainas framtid är NATO enligt Stoltenberg

"NATO chief says Ukraine’s ‘rightful place’ is in the alliance, but Kyiv likely won’t join any time soon"

https://www.cnn.com/2023/04/20/europe/russia-ukraine-nato-stoltenberg-trip-intl/index.html

Der vore praktiskt om det sker relativt snabbt. Sedan Ukraina slängt ut ryzzarna från sitt land är det bra att väst hjälps åt några år och bevaka Ukrainas gränser mot ett hämdlystet ryzzland.
Citera
2023-04-22, 15:50
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men i Ryssland verkar ingen bry sig. De hånar krigsinvalider och låter skadade dö. Saknar de empati?

Ryssar är stäppmongoler. Nomadfolk som lever på stäppen har historiskt varit ökända för sin grymhet. Livet på stäppen är hårt och skapar hårda människor med brist på empati.
Citera
2023-04-22, 15:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag är hjärtligt trött på allt jävla skit om "Euromaidan", vad USA har gjort, BRICS och Tory Nuland.

Jag tycker att det vore intressant att diskutera den kommande ukrainska motoffensiven istället. Frågor som när, var, hur, med vad och hur det kan tänkas gå anser jag bör diskuteras i denna tråd.

Jag tänkte börja med frågan "var?" och presentera lite spontana reflektioner. Den som är intresserad kan väl fylla på.

Jag antar att offensiven kommer att ske över LOC ("line of contact"). Ryssarna spekulerar om ett diversionsanfall direkt mot ryskt territorium (riktning Belgorod, Kursk, etc), men det tror jag inte alls. Kiev vill inte stöta sig med USA genom denna typ av äventyrligheter.

Så vad har vi då?

LOC 1 Luhansk:
Terrängen mellan gränsen och Kreminna lämpar sig utmärkt för manöverkrigföring. Det är samma landskap som i Charkiv oblast, med mindre vattendrag i nord-sydlig riktning. Frontavsnittet är tämligen glest besatt av rysk trupp, men har inget omedelbart strategisk värde. Dessutom skulle en framstöt på djupet kunna bli känslig för ett flankangrepp över den ryska gränsen i norr.

LOC 2 Norra Donetsk:
Området mellan Kreminna och Bachmut lämpar sig också väl för manöverkrigföring. De intensiva striderna har också medfört att ryssarna inte har hunnit bygga ut sina försvarslinjer just där. Pga striderna blir det också lättare för AFU att dölja truppkoncentrationer just där. På minuskontot står dock att den största koncentrationen av ryskt artilleri finns just på denna krigsskådeplats.

LOC 3 Södra Donetsk:
Från linjen Bachmut-Vulhedar är de ryska försvarslinjerna väl utbyggda. Precis som runt Bachmut finns även här större närvaro av såväl rysk trupp som artilleri. Här finns även en större koncentration av städer och tätorter, vilka kan sminka tempot betydligt vid en ukrainsk offensiv.

LOC 4 Zaporizjzja:
Det här måste nog ses som det strategiskt viktigaste frontavsnittet av givna skäl. Terrängen är bra och inte lika kuperad som på andra håll. Här finns heller inga större vattendrag att tala om. Just här är "Surovikinlinjen" som allra bäst utbyggd, men den bristande närvaron av trupp och artilleri kan bli ett problem för ryssarna. Kanske fylls det på om Bachmut faller?

LOC 5 Cherson:
En övergång över floden Dnipro är givetvis teoretiskt möjlig. Den enda fördelen med en amfibieoperation är att du inte behöver oroa dig för flankangrepp, men svårigheten att försörja och utvidga brohuvuden är ju uppenbara. Dock är mängden rysk trupp och artilleri ganska lågt här, med undantag för det smalaste stället vid floden, nämligen vid Nova Khakovka.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-04-22 kl. 16:01.
Citera
2023-04-22, 15:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Din premiss är att Ukraina är som en oskyldig kvinna som blir misshandlad. Jag köper inte den premissen. Du rapar bara upp saker som man förväntas tycka synd om och sympatisera med. Det är propagandistiskt.
Det är propagandistiskt att tycka att Ukraina är oskyldigt till att Ryssland invaderade dem?

Är det att alla ukrainare plötsligt blev nazister och satanister som gjorde att Ryssland var tvungna att invadera och våldta och mörda barn och kvinnor? Om det är nazist-satanist-lockelsen du syftar på så är det helt påhittat av Ryssland och ger för övrigt heller ingen rätt att invadera.
Citera
2023-04-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Låt mig gissa: judar, frimurare, demoner, utomjordingar och lochnessodjuret i en sammansvärjning att förslava mänskligheten för att göra något ondskefullt av någon oklar orsak.

Men OK, hur mycket fick ledningen i Ukraina och hur kommer det sig att Ryssland inte kunde matcha denna enorma summa?
Vi pratar Ryssland här nu, handlade antagligen om prioriteringar. När det gällde att välja mellan att avstå
sina mutpengar och på så sätt kunna matcha västs bud och krig så sågs antagligen ett par tre hundratusen ryssars liv som det klart aptitligaste
Citera
2023-04-22, 16:11
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag är hjärtligt trött på allt jävla skit om "Euromaidan", vad USA har gjort, BRICS och Tory Nuland.

Jag tycker att det vore intressant att diskutera den kommande ukrainska motoffensiven istället. Frågor som när, var, hur, med vad och hur det kan tänkas gå anser jag bör diskuteras i denna tråd.

Jag tänkte börja med frågan "var?" och presentera lite spontana reflektioner. Den som är intresserad kan väl fylla på.

Jag antar att offensiven kommer att ske över LOC ("line of contact"). Ryssarna spekulerar om ett diversionsanfall direkt mot ryskt territorium (riktning Belgorod, Kursk, etc), men det tror jag inte alls. Kiev vill inte stöta sig med USA genom denna typ av äventyrligheter.

Så vad har vi då?

LOC 1 Luhansk:
Terrängen mellan gränsen och Kreminna lämpar sig utmärkt för manöverkrigföring. Det är samma landskap som i Charkiv oblast, med mindre vattendrag i nord-sydlig riktning. Frontavsnittet är tämligen glest besatt av rysk trupp, men har inget omedelbart strategisk värde. Dessutom skulle en framstöt på djupet kunna bli känslig för ett flankangrepp över den ryska gränsen i norr.

LOC 2 Norra Donetsk:
Området mellan Kreminna och Bachmut lämpar sig också väl för manöverkrigföring. De intensiva striderna har också medfört att ryssarna inte har hunnit bygga ut sina försvarslinjer just där. Pga striderna blir det också lättare för AFU att dölja truppkoncentrationer just där. På minuskontot står dock att den största koncentrationen av ryskt artilleri finns just på denna krigsskådeplats.

LOC 3 Södra Donetsk:
Från linjen Bachmut-Vulhedar är de ryska försvarslinjerna väl utbyggda. Precis som runt Bachmut finns även här större närvaro av såväl rysk trupp som artilleri. Här finns även en större koncentration av städer och tätorter, vilka kan sminka tempot betydligt vid en ukrainsk offensiv.

LOC 4 Zaporizjzja:
Det här måste nog ses som det strategiskt viktigaste frontavsnittet av givna skäl. Terrängen är bra och inte lika kuperad som på andra håll. Här finns heller inga större vattendrag att tala om. Just här är "Surovikinlinjen" som allra bäst utbyggd, men den bristande närvaron av trupp och artilleri kan bli ett problem för ryssarna. Kanske fylls det på om Bachmut faller?

LOC 5 Cherson:
En övergång över floden Dnipro är givetvis teoretiskt möjlig. Den enda fördelen med en amfibieoperation är att du inte behöver oroa dig för flankangrepp, men svårigheten att försörja och utvidga brohuvuden är ju uppenbara. Dock är mängden rysk trupp och artilleri ganska lågt här, med undantag för det smalaste stället vid floden, nämligen vid Nova Khakovka.

Väl rutet.
De är väl vad 99% av trådens följare önskar egentligen, diskussion om själva kriget.
För egen del tror jag att man kommer finta en attack i söder, och sedan bryta igenom norr om Bakhmut med sikte på att kapa försörjningslinjer.
Citera
2023-04-22, 16:11
Medlem
Citat:

Jag är tämligen övertygad om att Ukraina kommer anfalla i Zaporozhia och försöka ta sig ner till Azovsjön. Om de går i riktning Mariupol eller Berdyansk eller nån annan stad vet jag inte. Men när de väl når Azovsjön så tror jag de kommer permanentförstöra Krymbron och således blir alla Ryssar på Krym samt i Zaporozhia oblast avskurna från all försörjning.

Jag kan även tänka mig att man samtidigt tar sig över floden Dnieper för att tvinga Ryssarna dela upp sina styrkor som blivit fångade. Också för att binda upp trupperna och försvåra för eventuell reträtt ner till Krym.

Kan också tänka mig att man med snabba mekaniserade spjutspetsar går mot Krym både från Zaporozhia och från en övergång över floden Dnieper för att besätta halvön innan Ryssarna hinner dra sig tillbaka och förskansa sig där.
Citera
2023-04-22, 16:21
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är propagandistiskt att tycka att Ukraina är oskyldigt till att Ryssland invaderade dem?

Är det att alla ukrainare plötsligt blev nazister och satanister som gjorde att Ryssland var tvungna att invadera och våldta och mörda barn och kvinnor? Om det är nazist-satanist-lockelsen du syftar på så är det helt påhittat av Ryssland och ger för övrigt heller ingen rätt att invadera.
Man kan säkert argumentera för att det fanns provokationer och skäl för kriget, även från Rysslands sida.
Men oavsett hur proväst Ukraina har blivit så måste man vara störd om det skulle motivera att Ryssland invaderar ett självständigt land och annekterar ett flertal oblast där majoriteten inte ens är ryssar.
Citera
2023-04-22, 16:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Så vad har vi då?

LOC 1 Luhansk:

LOC 2 Norra Donetsk:

LOC 3 Södra Donetsk:

LOC 4 Zaporizjzja:

LOC 5 Cherson:

Jag tror Ukraina vill anfalla på flera ställen för att tvinga Ryssland att dela sina reserver. Kanske börjar de inte samtidigt som i exemplet med först offensiv i Kherson (Gick trögt men Ryssland flyttade mycket trupp över Dniepr) och sedan i Kharkiv (Framgångsrikt) sist det begav sig. Jag tror faktiskt de kan börja med en flodövergång i Kherson (De har fått båtar av USA) för att tvinga Ryssland att ha kvar trupper där. Sedan samtidiga attacker mot Kreminna och mot Azovska sjön.
Citera
2023-04-22, 17:02
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:

Så vad har vi då?

LOC 1 Luhansk:

LOC 2 Norra Donetsk:

LOC 3 Södra Donetsk:

LOC 4 Zaporizjzja:

LOC 5 Cherson:
Bra initiativ att försöka styra diskussionen ditåt.

Med mina ytliga kunskaper skulle jag satsa på Zaporizjzja då de kan klyva ryssen itu om de når fram till Melitopol/Azovsjön. Nu lyssnar jag en del på Denid Dadyvov som för några veckor senare menade att Surovikinlinjen är undermålig och att Ukraina kommer smasha sig igenom den men på senare tid har han varit lite mer pessimistisk och menar att ryssarna har hunnit befästa det frontavsnittet en del.

Sen blir det intressant/avgörande om Ukraina lyckas strida enligt Natostandard och inte enligt Sovjetdoktriner. Jag hoppas på en liknande fint som när ryssarna blev bortkollrade vid Kharkov med efterföljande kaos och enorma förluster av manskap, tanks och övrig material.

Hur väl bevakad är Belgorod? Förutom att ev få ogillande av USA tror jag att ett anfall på ryskt territorium låter det som en eskalering av kriget där Putin kan mobilisera.
Citera
2023-04-22, 17:16
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Bra initiativ att försöka styra diskussionen ditåt.

Med mina ytliga kunskaper skulle jag satsa på Zaporizjzja då de kan klyva ryssen itu om de når fram till Melitopol/Azovsjön. Nu lyssnar jag en del på Denid Dadyvov som för några veckor senare menade att Surovikinlinjen är undermålig och att Ukraina kommer smasha sig igenom den men på senare tid har han varit lite mer pessimistisk och menar att ryssarna har hunnit befästa det frontavsnittet en del.

Sen blir det intressant/avgörande om Ukraina lyckas strida enligt Natostandard och inte enligt Sovjetdoktriner. Jag hoppas på en liknande fint som när ryssarna blev bortkollrade vid Kharkov med efterföljande kaos och enorma förluster av manskap, tanks och övrig material.

Hur väl bevakad är Belgorod? Förutom att ev få ogillande av USA tror jag att ett anfall på ryskt territorium låter det som en eskalering av kriget där Putin kan mobilisera.

12 nya brigader delvis "väst-utbildade" står ju redo.
Jag tror eventuella framgångar kommer vara beroende av hur duktiga och motiverade dom är.
Kommer dom igång och får framgångar då kan det rulla på snabbt.
Kräver ju också ett väst-tänk i befälet, det duger inte med sovjet-hjärnor som ryssen har och den gamla Ukrainska armén hade.
Citera
2023-04-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om bookmaker-institut sätter det som kriterie, så är jag knappast ensam om den analysen. Alla andra som definierade det annorlunda kan ju förklara hur de såg på det. Många flyttar nog emellertid bara målstolpar, de väljer definitioner så att de passar deras känslor varje dag.
Vilka fler bookmaker-institut använde den definitionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in