Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Jag är hjärtligt trött på allt jävla skit om "Euromaidan", vad USA har gjort, BRICS och Tory Nuland.
Jag tycker att det vore intressant att diskutera den kommande ukrainska motoffensiven istället. Frågor som när, var, hur, med vad och hur det kan tänkas gå anser jag bör diskuteras i denna tråd.
Jag tänkte börja med frågan "var?" och presentera lite spontana reflektioner. Den som är intresserad kan väl fylla på.
Jag antar att offensiven kommer att ske över LOC ("line of contact"). Ryssarna spekulerar om ett diversionsanfall direkt mot ryskt territorium (riktning Belgorod, Kursk, etc), men det tror jag inte alls. Kiev vill inte stöta sig med USA genom denna typ av äventyrligheter.
Så vad har vi då?
LOC 1 Luhansk:
Terrängen mellan gränsen och Kreminna lämpar sig utmärkt för manöverkrigföring. Det är samma landskap som i Charkiv oblast, med mindre vattendrag i nord-sydlig riktning. Frontavsnittet är tämligen glest besatt av rysk trupp, men har inget omedelbart strategisk värde. Dessutom skulle en framstöt på djupet kunna bli känslig för ett flankangrepp över den ryska gränsen i norr.
LOC 2 Norra Donetsk:
Området mellan Kreminna och Bachmut lämpar sig också väl för manöverkrigföring. De intensiva striderna har också medfört att ryssarna inte har hunnit bygga ut sina försvarslinjer just där. Pga striderna blir det också lättare för AFU att dölja truppkoncentrationer just där. På minuskontot står dock att den största koncentrationen av ryskt artilleri finns just på denna krigsskådeplats.
LOC 3 Södra Donetsk:
Från linjen Bachmut-Vulhedar är de ryska försvarslinjerna väl utbyggda. Precis som runt Bachmut finns även här större närvaro av såväl rysk trupp som artilleri. Här finns även en större koncentration av städer och tätorter, vilka kan sminka tempot betydligt vid en ukrainsk offensiv.
LOC 4 Zaporizjzja:
Det här måste nog ses som det strategiskt viktigaste frontavsnittet av givna skäl. Terrängen är bra och inte lika kuperad som på andra håll. Här finns heller inga större vattendrag att tala om. Just här är "Surovikinlinjen" som allra bäst utbyggd, men den bristande närvaron av trupp och artilleri kan bli ett problem för ryssarna. Kanske fylls det på om Bachmut faller?
LOC 5 Cherson:
En övergång över floden Dnipro är givetvis teoretiskt möjlig. Den enda fördelen med en amfibieoperation är att du inte behöver oroa dig för flankangrepp, men svårigheten att försörja och utvidga brohuvuden är ju uppenbara. Dock är mängden rysk trupp och artilleri ganska lågt här, med undantag för det smalaste stället vid floden, nämligen vid Nova Khakovka.
Bra initiativ att försöka styra diskussionen ditåt.
Med mina ytliga kunskaper skulle jag satsa på Zaporizjzja då de kan klyva ryssen itu om de når fram till Melitopol/Azovsjön. Nu lyssnar jag en del på Denid Dadyvov som för några veckor senare menade att Surovikinlinjen är undermålig och att Ukraina kommer smasha sig igenom den men på senare tid har han varit lite mer pessimistisk och menar att ryssarna har hunnit befästa det frontavsnittet en del.
Sen blir det intressant/avgörande om Ukraina lyckas strida enligt Natostandard och inte enligt Sovjetdoktriner. Jag hoppas på en liknande fint som när ryssarna blev bortkollrade vid Kharkov med efterföljande kaos och enorma förluster av manskap, tanks och övrig material.
Hur väl bevakad är Belgorod? Förutom att ev få ogillande av USA tror jag att ett anfall på ryskt territorium låter det som en eskalering av kriget där Putin kan mobilisera.