2023-04-21, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag tror att sjukdomar får fäste då vi är stressade. Vi lever i en spring-värld där alla måste plugga, jobba hårt för att göra karriärer, sedan måste vi få fina barn, ha hus å sommarstuga samt flyga utomlands några ggr/år och vi lever i ett stressigt influenser-skapande trendkaos vilket tvingar oss att springa i affärer, jaga lycka, vackra kroppar, skönhet, pengar. Vi gifter oss å skiljer oss mer än nån annan och ALLT detta med mobilen mot örat!
Jag bor där det är mycket avgaser, partiklar från däck, väldigt lite skog.
funderar på att byta lägenhet till ett grönare område med lite luftföroreningar.
Citera
2023-04-21, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
De vet inte exakt vad i köttet som orsakar cancer, det är främst charkuteri kött, som
visat ett samband till ökad risk för tjocktarms och ändtarmscancer.
De har teorier om att det är nitrit och kombinationen med rökt kött

Finns nog säkert inga garantier att inte drabbas, går att minska riskerna, inte röka och inte dricka mycket alkohol , och undvika farliga ämnen som radon, asbest
Kanske min bekant åt mycket charkuterivaror.
Han snusade i alla fall, vet inte hur farligt det är.
Citera
2023-04-21, 06:58
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det fanns inte på den tiden. Sedan beslutade hon på egen hand att hon inte hade så mycket hypo att den behövde behandlas. Hon kanske hade rätt till viss del, hon var förutom en dipp på två år ändå energisk. Men hon fick betala med diabetesen, hon har den inte i släkten, är päronformad vilket gynnar mot diabetes samt alltid ätit sunt och motionerat.

Själv har jag möjligtvis fått en sjukdom pga att jag behandlat min hypo. Det råder oenighet om det är hypon eller behandlingen som kan orsaka osteoporos i för unga år (började troligen när jag var 40-45 men diagnos först vid frakturer förra året, är lite över 50).

En sak som är bra dock är att ingen i min släkt på mors eller fars sida har dött i cancer, och väldigt ovanligt med cancer. Stor släkt. Den mest nära som dog var min fars kusin och det är rätt fjärran. Han dog av myelom som sägs vara mer besläktad med autoimmuna sjukdomar och sådana har vi gott om. Skulle säga att i snitt har vi nog en var.

Släkten har börjat spreta ut i hela Sverige, så det måste vara generna som gör att vi inte får cancer.

Tråkigt att när man sköter sig ändå får sånt skit som diabetes, men väl att hon ändå (mestadels) kunde leva ett energisk liv fastän problem med sköldkörteln. Hmm jag kan inte minnas något om några risker med levaxin så, jag har tagit det sedan jag var barn (född utan hypofys, sköldkörteln fungerar ej) och jag är 47 år, men jag vet faktiskt för lite om det. Finns det någon behandling för benskörhet?, är väl inte bara att dricka en massa mjölk antar jag.

Det där med gener är ju verkligen ett slumpspel, måste ändå kännas skönt att det åtminstone är mindre risk för cancer i er familj. Men så har ni autoimmuna sjukdomar istället :/ , som sagt gener är slumpmässiga, man vet inte om man har köpt grisen i säcken tyvärr.
Citera
2023-04-21, 11:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Tråkigt att när man sköter sig ändå får sånt skit som diabetes, men väl att hon ändå (mestadels) kunde leva ett energisk liv fastän problem med sköldkörteln. Hmm jag kan inte minnas något om några risker med levaxin så, jag har tagit det sedan jag var barn (född utan hypofys, sköldkörteln fungerar ej) och jag är 47 år, men jag vet faktiskt för lite om det. Finns det någon behandling för benskörhet?, är väl inte bara att dricka en massa mjölk antar jag.

Det där med gener är ju verkligen ett slumpspel, måste ändå kännas skönt att det åtminstone är mindre risk för cancer i er familj. Men så har ni autoimmuna sjukdomar istället :/ , som sagt gener är slumpmässiga, man vet inte om man har köpt grisen i säcken tyvärr.

Är lite mjölkmissbrukare så tror inte mjölk hjälper. En del säger man måste ha mer vitamin K för kalcium ska hjälpa och en del säger att man får benskörhet av vitamin A som förr tillsattes mjölk. Men inte nu och har inte druckit mjölk med A på många år men det kanske har byggts upp innan. Min far hade också benskörhet lite tidigt i livet före andropausen. Så det kan vara ärftligt men jag har fått det verkligen ung och troligen något mer än gener som spelar in.

Det finns medicin som anses bra men jag har ingen aning om de hjälper mig eftersom jag fortfarande står i kö för bentäthetsskanning. Jag var feldiagnostiserad i tre år och under de åren gav man mig två mediciner som man vet lakar ur benen, så det var väldigt dåligt att jag fick dem och de har hjälpt till att skapa mina ryggfrakturer. Jag tålde inga av de svaga värktabletterna så har inget smärtstillande från sjukvården, de vill inte ens tala med mig, jag ska bara vänta på skanningen i det tysta och ha ont.

För att återknyta till ämnet cancer. Min kompis har en väldigt elak sjukdom som heter ankyloserande spondylit som vården också ville strunta i. Men en annan läkare låg på. Så hon fick medicin. Utan den kommer hennes rygg växa ihop i ett läge där den inte kan flexa åt något håll. Dock ger hennes medicin cancer och vi har bara hoppats på det bästa eftersom med medicin, kan arbeta, utan medicin kommer inte ens kanske kunna sitta i rullis. Nu har hon fått en eventuell cancer som ska kollas. Är det cancer tar de bort medicinen med en gång. Så ibland tar man medvetna risker med cancer.

Min styvmor tog risken med östrogen efter klimakteriet och fick cancer av den, och fick sedan en till cancer av cancerbehandlingen som är cancerogen. Så kan det funka med.
Citera
2023-04-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klosor6
En närstående dog i cancer 2016. Hon hade antagligen haft det i ett tag men valt att ignorera det. När det väl blev tillräckligt illa så tog det vara 2 veckor innan hon dog. Det gick väldigt fort. Det bästa man kan göra är att besöka sjukhuset aktivt och hitta bland annat hjärtfel och cancer i tidig fas. Utöver det så är sömn otroligt vikigt. Det spelar ingen roll hur "sund" man är när det kommer till kost och träning. Sover du 4 timmar om dagen så lever du inte en dag över 40.

Nåja, det med sömnen stämmer inte så bra. Jag har sovit <4 timmar om dagen säkert sedan 30-40 år och är nu 60. Så hur gick det till?

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Man botade syfilis med kvicksilver. Magcancer någon? Man sminkade sig med vit creme med radioaktivt innehåll-hudcancer någon? Man drack tom DDT i tv för att visa dess ofarlighet. Dog han? Jajamensan . I tarm och levercancer. Man byggde hus i blåbetong som var cancerframkallande. Man rökte. Allt var enligt dåtidens vetenskap helt ofarligt. Precis som idag när vi översköljs med "ofarliga" produkter. om 100 år kommer det framkomma massor av dumheter. Varför? Jo folk vill tjäna pengar, de är egennyttiga och kortsiktiga.

Det markerade. En av de mest överhypade cancerrisker som man blåst upp i media genom åren. Om man inte är rökare så är överrisken för cancer via radon väldigt, väldigt liten.
Citera
2023-04-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Nåja, det med sömnen stämmer inte så bra. Jag har sovit <4 timmar om dagen säkert sedan 30-40 år och är nu 60. Så hur gick det till?

Det markerade. En av de mest överhypade cancerrisker som man blåst upp i media genom åren. Om man inte är rökare så är överrisken för cancer via radon väldigt, väldigt liten.

Jaha, på den gata jag bodde då dog SAMTLIGA män som sågat i blåbetong(självbyggeri) i cancer. Inte samma typ dock. Men i stort sätt alla typer var representerade. Från blodcancer , levercancer till lungcancer. De var väl rökare då. I hemlighet.
Citera
2023-04-22, 15:26
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
OK idiot. Ingen källa.
Ja, sök på jävla idiot, så hittar du kanske en bild på dig själv.

Här har du allt, det tog lite tid, men jag gjorde jobbet åt dig. Varsågod.

Källa: Sköldkörtelns hemlighet av Anthony William. Plus poddar om cancer av Anthony William.

Generna ger oss inte cancer. Enligt MM finns varken den genetiska eller hormonella.

Tumörer kunde förr i tiden vara livshotande om de växte på ett sätt att de påverkade organens funktion, men de orsakades inte av cancerceller, de var godartade. De gamla grekernas “cancer” var en övergripande benämning för sjukdomar i allmänhet. Dåtidens tumörer kom från gammal ärrvävnad efter yttre sår och från giftiga tungmetaller i levervävnaden.

Cancer beror på ebv i stadie 4 och toxiner. Ebv kan inte av sig själv orsaka cancer.
Cancer orsakas av virus. De få som inte är virala orsakas av ex asbest. Ett virus som livnär sig på giftigt material. Om just det viruset muterat. Men de blir inte cancerogena förrän de matas med giftigt bränsle. Toxiner.

Att vi får samma cancer som vår släkting beror på yttre påverkan, tex att vi äter lika, har samma patogener och virus i kroppen.

Nästan alla som arbetar med hälsa, råder sina patienter att avstå från raffinerat socker eftersom det kan utgöra bränsle för cancer. Det är ett gott råd. Men ofta fortsätter personen med att påstå att detsamma gäller frukt, eftersom den innehåller socker. Frukt främjar inte cancer. Det är anticancerogent. Frukt motverkar cancer mer effektivt än någon annan mat, och de cancerpatienter som utesluter frukt ur sin kost, förvägrar sig själva det bästa vapnet mot cancer som de någonsin skulle kunna hitta.

Grönsaker motverkar också cancer men de har bara kanske en fjärdedel av fruktens kraft. Det ironiska med rådet till cancerpatienter att sluta äta frukt är att cancer (och alla andra sjukdomar) hämtar näring ur all mat som inte är frukt eller grönsaker.

Cancer kan inte använda sockret i frukt, eftersom det sockret innehåller polyfenoler, bland annat reservatrol och andra antioxidanter. Dessa cancerdödare går inte att skilja från sockret i frukt, utan dit den ena går, går också den andra.

Den forskning som visar på ett samband mellan cancer och socker, har gjorts på sackaros och HFCS . Man har inte gjort några sådana studier med ren frukt eller den typ av mat som verkligen ger näring åt cancern.

Frukt dödar inte bara cancer utan alla typer av virus och bakterier.
Citera
2023-04-22, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

Källa: Sköldkörtelns hemlighet av Anthony William. Plus poddar om cancer av Anthony William.

Generna ger oss inte cancer. Enligt MM finns varken den genetiska eller hormonella.

Tumörer kunde förr i tiden vara livshotande om de växte på ett sätt att de påverkade organens funktion, men de orsakades inte av cancerceller, de var godartade. De gamla grekernas “cancer” var en övergripande benämning för sjukdomar i allmänhet. Dåtidens tumörer kom från gammal ärrvävnad efter yttre sår och från giftiga tungmetaller i levervävnaden.

Cancer beror på ebv i stadie 4 och toxiner. Ebv kan inte av sig själv orsaka cancer.
Cancer orsakas av virus. De få som inte är virala orsakas av ex asbest. Ett virus som livnär sig på giftigt material. Om just det viruset muterat. Men de blir inte cancerogena förrän de matas med giftigt bränsle. Toxiner.

Att vi får samma cancer som vår släkting beror på yttre påverkan, tex att vi äter lika, har samma patogener och virus i kroppen.

Nästan alla som arbetar med hälsa, råder sina patienter att avstå från raffinerat socker eftersom det kan utgöra bränsle för cancer. Det är ett gott råd. Men ofta fortsätter personen med att påstå att detsamma gäller frukt, eftersom den innehåller socker. Frukt främjar inte cancer. Det är anticancerogent. Frukt motverkar cancer mer effektivt än någon annan mat, och de cancerpatienter som utesluter frukt ur sin kost, förvägrar sig själva det bästa vapnet mot cancer som de någonsin skulle kunna hitta.

Grönsaker motverkar också cancer men de har bara kanske en fjärdedel av fruktens kraft. Det ironiska med rådet till cancerpatienter att sluta äta frukt är att cancer (och alla andra sjukdomar) hämtar näring ur all mat som inte är frukt eller grönsaker.

Cancer kan inte använda sockret i frukt, eftersom det sockret innehåller polyfenoler, bland annat reservatrol och andra antioxidanter. Dessa cancerdödare går inte att skilja från sockret i frukt, utan dit den ena går, går också den andra.

Den forskning som visar på ett samband mellan cancer och socker, har gjorts på sackaros och HFCS . Man har inte gjort några sådana studier med ren frukt eller den typ av mat som verkligen ger näring åt cancern.

Det heter karcinogen inte cancerogen ditt fucking stolpskott.
Citera
2023-04-22, 15:34
Medlem
En f.d klasskamrat till mig fick cancer i dog. Han var inte ens trettio år fyllda. Har förstått att det är extremt ovanlig med cancer och dödlig utgång vid en såpass tidig ålder men det blev en ögonöppnare för mig. Han var både frisk och levde hälsosamt, trots det fick han inte leva längre. Lev livet till fullo, det finns inga andra garantier i livet än att du någon dag kommer att dö. Gör det bästa av tillvaron till dess.
Citera
2023-04-22, 15:35
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Det heter karcinogen inte cancerogen ditt fucking stolpskott.

Cancerogen är latin, karcinogen är från grekiskan.

Lär dig det stolpskott.
Citera
2023-04-22, 15:42
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

Alla celler lever på glukos och utan glukos fungerar inte ens din lilla hjärna.

Det finns ingen poäng med att vräka i sig sockerrik föda om man lever i överflöd, men annars är det ju toppen.
Citera
2023-04-22, 15:46
Medlem
styckets avatar
Ens inställning här i livet påverkar ens hälsa psykosomatiskt.

Tex kanske du aldrig vågar tänka självständigt utan endast följer andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in