2023-04-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Siffrorna kom från de läckta pappren från amerikansk militär. Det är i och för sig inget som säger att de är riktiga. 1:7 förefaller ganska rimligt sett till hur striderna förs och det materiella övertaget för ryssarna, åtminstone inte helt orimligt. Vad är det som talar för 1:3 i Ukrainas favör?

Dokumenten innan rysstroll körde dom genom Photoshop?

1:7 i rysk favör är ju så sanslöst överdrivet att t.o.m. en uppenbar idiot som du borde reagera?

Rysk propaganda börjar likna den nordkoreanska, men det finns ju alltid nån som köper det.. tydligen?
Citera
2023-04-20, 23:38
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Japp..30 år.

Dock så har Putin (smart nog) flyttat målstolparna under denna tid. Ifrån pressfrihet till vad det har blivit idag. Protestera och det blir stryk, fängelse, fronten eller balkonghoppande om du är rik.

Putin kokade grodan. Under många år. Väst lät honom även koka denna groda med northstream och andra lukrativa deals.., är vi även skyldiga då ?

Man ser inte frivilliga till mobiliserings kontoren. Man ser något annat. Det är talande. Är utav den åsikten att det är Putin och hans lilla klick som är de skyldiga.
Glöm inte den äldre generationen ! Den utövar ett visst tryck på den yngre genom att säga till dem att inte ifrågasätta makten . Familjer i Ryssland har splittrats över frågan.
Citera
2023-04-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tycker bilden ser konstig ut, manipulerad eller fotad med en potatis. Säger mig inget iaf.

Man har främst inriktat sig på bränsledepåer, logistikhubbar och radar/EW när det gäller Belgorod vad jag vet. Det är bra.
Ser själv inget större värde i Belgorod i övrigt.

Prigozhin och girkin verkar se det som en möjlig gisslansituation, dvs att ukraina är ute efter att kontrollera ryskt territorium som kan komma att användas i byteshandel vid en fredsförhandling.

Finns ju en viss logik i det iaf.
Du har rätt Enough. Det är ett lastbilsupplag som står i brand
Citera
2023-04-20, 23:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Som vanligt är du ute till havs utan segel eller åror psyko, ungefär som med sökfunktionen? Donnas Devuschka har aldrig diskuterats, buhu 😿
Du bad aldrig om ursäkt för ditt påhopp och tragiska tolkning då va? Nolla.

Om Ukraina står still så visar dom ryssen och alla ukrainare att man accepterar den ryska annekteringen och att man egentligen inte bryr sig om vilken skada ukrainska medborgare lider under rysk ockupation.

Men visst, det är inte helt enkelt då ukrainska medborgare även kan komma lida skada av stridigheterna en motoffensiv innebär.

att prigozhin och girkin talar om Belgorod kan ju ses från den vinkeln men det finns ju alltid vissa nyckel-avsnitt som kan ha stor påverkan på vilken riktning kriget går.
Det är ju inte alls säkert att Ukraina måste agera som ryssen för att få ryssen att backa så att säga.

Där är ingen som bryr sig om att du missleder andra om vad jag skrivit förutom dina inbillade vänner.

Så vad är din definition av att inte stå still? Hur mycket måste Ukraina erövra för att man ska visa alla Ukrainier att man inte accepterar ryssarnas annektering? Eller kvittar det?
Citera
2023-04-20, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är ingen som bryr sig om att du missleder andra om vad jag skrivit förutom dina inbillade vänner.

Så vad är din definition av att inte stå still? Hur mycket måste Ukraina erövra för att man ska visa alla Ukrainier att man inte accepterar ryssarnas annektering? Eller kvittar det?

Erövra? Du menar återta sitt eget land.
Citera
2023-04-20, 23:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Erövra? Du menar återta sitt eget land.
Svenska.se: Erövra: "ta (om*råde) i besittning efter att ha vunnit kamp"
Citera
2023-04-21, 00:04
Avslutad
Citat:
Svenska.se: Erövra: "ta (om*råde) i besittning efter att ha vunnit kamp"

Nej du. Erövra är det som din älsklingsnation, Ryssland, pysslar med. Ukraina erövrar inte. De försvarar sig mot ryssråttor.
Citera
2023-04-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ryssland har ju hållit Krim i åtta år utan landbryggan. Det finns flygplatser och hamnar även om man skulle ta sönder bron.

Vilka framgångar är det du talar om? Som jag förstått det hela så har de ukrainska styrkorna inte någon gång brutit igenom försvarslinjerna. I Kharkov retirerade ryska styrkor från svagt befästa positioner, och i Kherson så retirerade ryssarna ganska så ordnat för att få en försvarslinje som var enklare att försvara.

I stora drag har ryssarna brakat på med artilleri mot befästa ställningar med överlägsen eldkraft. Om nu de ukrainska styrkorna ska ta mark så blir de ju väldigt sårbara i förflyttningarna och kanske ännu mer nu är tidigare nu när ryssarna börjar flyga, vilket i sig verkar betyda att luftvärnet är försvagat. Så mycket man nu snackat om motoffensiven så tror jag inte att den går att ställa in även om förutsättningarna är dåliga.
Under dom 8åren var det inte krig. Ukraina kommer kapa el och vatten försörjningen till krim och fartyg sänker dom med sjömålsrobotar. Och flyg med luftvärn. Så krim om Ukraina lyckas skära av ön är tok körd.
Citera
2023-04-21, 00:05
Medlem
Citat:
Jag sökte på Devushka, och hittar 0 inlägg i tråden. Är det inte bara du som är lite ivrig efter att alla som inte tycker som du ska vara lurade och jätte jätte dumma?

Eller är det jag som inte fattar FBs sökfunktion? Jag tycker att detta bara är ointressant spam om henne som person och i detaljer. Däremot är det ju intressant helt generellt att det finns diverse LARPers i Ukrainakriget online.

Som vanligt tar du till känsloargument när du inte förstår bättre, som tur är blev du informerad av just -Info- om hur illa fel du hade. Dina avstängda kämpar floodade forumet men denna horans påverkansförsök.

Det verkar som att ryssland fortfarande kämpar för att ta kontroll över Bakhmut. Tidigare försvarade du dig med att du inte sagt något annat än i mars som nån slags korrektion, nu är april snart slut.

Du får väl ändå förstå att många tycker att du är en skitsnackare?

Vad tror du om dom ryska befästningarna? Kvaliteten i dom ryska draktänderna som verkar vittra sönder bara man tittar på dom, kommer dom stå emot västerländska tanks verkligen?

Briljera tack.
Citera
2023-04-21, 00:17
Medlem
Citat:
Dokumenten innan rysstroll körde dom genom Photoshop?

1:7 i rysk favör är ju så sanslöst överdrivet att t.o.m. en uppenbar idiot som du borde reagera?

Rysk propaganda börjar likna den nordkoreanska, men det finns ju alltid nån som köper det.. tydligen?

Om ryssarna körde dokumenten genom Photoshop, varför tog de då inte bort uppgifterna om att Putin får cancerbehandling? Eller uppgifterna att Rysslands militära apparat är djupt infiltrerad?
Senast redigerad av bagge1 2023-04-21 kl. 00:28.
Citera
2023-04-21, 00:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Som vanligt tar du till känsloargument när du inte förstår bättre, som tur är blev du informerad av just -Info- om hur illa fel du hade. Dina avstängda kämpar floodade forumet men denna horans påverkansförsök.

Det verkar som att ryssland fortfarande kämpar för att ta kontroll över Bakhmut. Tidigare försvarade du dig med att du inte sagt något annat än i mars som nån slags korrektion, nu är april snart slut.

Du får väl ändå förstå att många tycker att du är en skitsnackare?

Vad tror du om dom ryska befästningarna? Kvaliteten i dom ryska draktänderna som verkar vittra sönder bara man tittar på dom, kommer dom stå emot västerländska tanks verkligen?

Briljera tack.

Ja, jag missade tidpunkten på när Bakhmut skulle erövras med hittills 21 dagar. Frontlinjen går 200 meter från att Bakhmut ska definieras som fallen på ISW map, det kriterie som jag satte upp
Det jag missade var att Ukraina skulle offra en massa soldater på sämre försvarsställningar än de haft om de retirerat. Jag tror det var fel av dem, men det är för tidigt att säga. Jag ger mig själv godkänt på bedömningen om att Bakhmut skulle ha fallit 1 april.

Jag har ingen uppfattning om med vilken kraft Ukraina bryter genom befästningarna. Inte så mycket på grund av om befästningarna är bra eller dåliga, den stora osäkerhetsfaktorn är hur stora reserver Ukraina har ackumulerat. De borde komma genom initialt om de offrar tillräckligt stora styrkor.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-04-21 kl. 00:41.
Citera
2023-04-21, 00:26
Medlem
Händer inte så mycket i tråden nu. Ryssland har stagnerat fullständigt och alla väntar på Ukrainas motoffensiv.

Ser redan nu fram emot hur ursäkterna kommer låta när detta drar igång

Taktisk reträtt, folket vill inte detta.. osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in