2023-04-20, 12:55
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Verkar tyvärr som att västs militära stöd till Ukraina har upphört, eftersom Ukraina kommer att få slut på luftvärnsrobotar om nån vecka, och väst skiter i det, väst gör inget åt saken.

Chilla Gunilla, det här är bara en del av berättelsen om varför Ukraina fick stridsflyg efter att de helt plötsligt får stridsflyg.
Citera
2023-04-20, 12:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rysk lycka. Nu kan dom köpa iranska bilar när inte BMW, Mercedes, Audi osv inte går att köpa.

https://www.dagensps.se/motor/ryssarnas-lycka-kan-nu-kopa-iranska-bilar/

Det kommer in bilar påstås det via mellanhänder ” money talks” men såklart det kostar ju mer och är klurigare.
Citera
2023-04-20, 12:59
Medlem
Citat:
En av de största metallurgiska anläggningarna i Ryssland står i brand

https://twitter.com/NOELreports/status/1648976539231436801

Vad beror de nästan dagliga bränderna i ryska industrin på? Sabotage? Underhållspersonalen krigar i Ukraina? Brist på reservdelar från väst?
Citera
2023-04-20, 13:13
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vad beror de nästan dagliga bränderna i ryska industrin på? Sabotage? Underhållspersonalen krigar i Ukraina? Brist på reservdelar från väst?

Jag skulle tro att det är försäkringsbedrägerier nu när den Ryska ekonomin har kraschat.
Citera
2023-04-20, 13:19
Medlem
Citat:
En av de största metallurgiska anläggningarna i Ryssland står i brand

https://twitter.com/NOELreports/status/1648976539231436801
Det är svårt att glädjas åt andras olyckor men varje gång jag ser något elände hända i Ryssland blir jag varm om hjärtat
Ytterst få ryssar är värt ett bättre öde.
Citera
2023-04-20, 13:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle tro att det är försäkringsbedrägerier nu när den Ryska ekonomin har kraschat.

Jag misstänker också det. Fabrikerna får kanske inte betalt från staten och går back varje dag. Då är sista utvägen att bränna ned skiten.
Citera
2023-04-20, 13:23
Medlem
Citat:
12 luftvärnsenheter från Sverige. Vet inte hur betydande det kan vara. Man man blir varm i hjärtat när man se ryskt krigsmateriel brinna och ryska soldater dödas av svenska vapen.

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1648641266412838912?s=20

Systemet är bra men de är kort eller medeldistans beroende på robot. En långdistansrobot till systemet ( IRIS-T SLX) håller på att utvecklas. Det är distansen robotarna når, som är problemet med alla europeiska lösningar. Det enda med längre distans, som väst har just nu, är patriot. Och de system, som finns i världen räcker inte till att skicka många till Ukraina. USA har skickat två.

Risken med den möjliga bristen av S-300, som håller på att uppstå enligt flera källor och läckor, är att de nya västerländska systemen inte kan skydda hela Ukraina. Då står Ukraina inför något militärer hatar dvs ett dilemma. Vad ska man skydda och vad ska man inte skydda?

Grundproblemet är att ingen i väst producerar robotar för S-300. Det är bara i Ryssland.

En dellösning på problemet kan vara att man skickar MIG 29 från Polen. De kan inte slåss emot ryska flygvapnet, men de kan användas emot kryssningsrobotar och drönare. Då kan man spara på S-300. Ukraina har fördel att de ofta med USA:s hjälp ser tidigt när Ryssland avfyrar robotar och då har tid att svara. Det stora problemet just nu är ryska ballistiska robotar, som Ukraina i princip bara har två patriot system emot.
Citera
2023-04-20, 13:23
Medlem
Citat:

Antal bränder även innan kriget var väldigt många. Så det kan vara som du säger eller det är som det var innan kriget. 6-10 gånger fler dör i Ryssland på grund av bränder jmf med Sverige. Och jag skulle lägga till alkohol.

https://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/fires/by-country/
Citera
2023-04-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Undrar varför vi inte kunde skickat med bandvagnen på bilden. Sådana hade varit mycket användbara i lervällingen på höst och vår.
Ukraina har fått såna men via UK
Citera
2023-04-20, 13:32
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Systemet är bra men de är kort eller medeldistans beroende på robot. En långdistansrobot till systemet ( IRIS-T SLX) håller på att utvecklas. Det är distansen robotarna når, som är problemet med alla europeiska lösningar. Det enda med längre distans, som väst har just nu, är patriot. Och de system, som finns i världen räcker inte till att skicka många till Ukraina. USA har skickat två.

Risken med den möjliga bristen av S-300, som håller på att uppstå enligt flera källor och läckor, är att de nya västerländska systemen inte kan skydda hela Ukraina. Då står Ukraina inför något militärer hatar dvs ett dilemma. Vad ska man skydda och vad ska man inte skydda?

Grundproblemet är att ingen i väst producerar robotar för S-300. Det är bara i Ryssland.

En dellösning på problemet kan vara att man skickar MIG 29 från Polen. De kan inte slåss emot ryska flygvapnet, men de kan användas emot kryssningsrobotar och drönare. Då kan man spara på S-300. Ukraina har fördel att de ofta med USA:s hjälp ser tidigt när Ryssland avfyrar robotar och då har tid att svara. Det stora problemet just nu är ryska ballistiska robotar, som Ukraina i princip bara har två patriot system emot.

Varför skulle man behöva skydda hela Ukraina? Freda framryckande trupp plus försörjningslinjer är väl vad som behövs? Ryssen har ju skjutit mot statiska mål med allt de har i över tolv månader nu.
Citera
2023-04-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Undrar varför vi inte kunde skickat med bandvagnen på bilden. Sådana hade varit mycket användbara i lervällingen på höst och vår.

Vi skickar väl bandvagnar? Det är väl hela enheterna man letar transport för?
Citera
2023-04-20, 13:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam

Den ryska ekonomin har ju inte direkt kraschat. Jag tror inte man såg massiva bränder under finanskrisen, nedgången i ekonomin i Ryssland är mindre nu än under den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in