2023-04-20, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag kan tänka mig att bilen hamnade i en bilskrotspress för att förstöra alla spår.

Den bilen ser nog ut så här:
https://uploads.staticjw.com/bi/bilskrotstockholm/bsst_box_3.jpg

Märkligt att han hade kvar den till 2021 om den var använd och efterlyst redan 2017. Han kanske hade alibi, den andra GM?
Citera
2023-04-20, 12:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrancoBaresi
Förstått det som att den var modell 2016 alltså fabriksny. Borde vara rimligt om han har 5 års avbetalning.
Uppgifterna om totalförstörd kommer från en bekant till PW och inte myndigheter så vitt jag läst så man kan ju hoppas att uppgiften inte stämmer alternativt missuppfattats, eller att den står på en bakgård hos en skrotsamlare
släpptes dokumentärer både 2019 och 2020 om Mengs fall, där även bilen de sökte tas upp.
Helt övertygad om att han blev lite svettig (om det visar sig vara han) att de skulle genomsöka hans bil efter bevis någon gång framöver. Så tyvärr är den nog obrukbar för DNA bevis etc.

Han målade även om i sin lägenhet strax efter Meng försvann, innan han flyttade in i sin nya, fast där kan man ju bara spekulera i om det var för att inte lämna efter sig några spår eller om det helt enkelt bara behövde se snyggare ut när han lämnade ifrån sig lägenheten.

OT: jag är så insnöad i detta fall nu så att jag imorse satt och tänkte på hur de förhör honom, vad de ställde för frågor etc, om det inte var illa nog? jag tänkte allt på Danska med..(säkert inte ett ord rätt men samma dialekt i alla fall ^^)
Citera
2023-04-20, 12:26
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majosi
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=131067&utm_medium=Social&utm_source=Faceboo k&fbclid=IwAR3aYI3NEl6m4Ux2hubuHod3Url5qgUosisbFrD c_RrKABpf32CgIxdr9OI#Echobox=1681972784

Tro om noe lekker ut?
Ikke at jeg støtter den slags snoking!

Det står ju att journalen var särskilt skyddad och att obehöriga ej har kunnat läsa i den (även om dom har försökt öppna den) så nej, det kommer nog inte läcka något där. Och det borde det heller inte, den stackars flickan var väl varit med om tillräckligt.
Citera
2023-04-20, 12:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=131067&utm_medium=Social&utm_source=Faceboo k&fbclid=IwAR3aYI3NEl6m4Ux2hubuHod3Url5qgUosisbFrD c_RrKABpf32CgIxdr9OI#Echobox=1681972784

Tro om noe lekker ut?
med tanke på att många gör allt för pengar så kommer det nog försökas säljas till pressen (med löfte om anonymitet) frågan är då vad pressen gör med de uppgifterna. Kan tänka mig det är straffbart att dela sekretessuppgifter?

edit: läste precis inlägget ovanför mig så tydligen har de ej sett något.
Citera
2023-04-20, 12:30
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Förstått det som att den var modell 2016 alltså fabriksny. Borde vara rimligt om han har 5 års avbetalning.
Uppgifterna om totalförstörd kommer från en bekant till PW och inte myndigheter så vitt jag läst så man kan ju hoppas att uppgiften inte stämmer alternativt missuppfattats, eller att den står på en bakgård hos en skrotsamlare

Konstigt att kompisen inte visste varför den var totalt förstörd? Eller så visste h*n inte mer.

Men INGEN skrotar en bil i Danmark om den bara är 5 år gammal, om den inte är totalförstörd och är den totalförstörd så måste det finnas en krock eller sabotage som förklaring.

Detta blir spännande att höra mer om. Nu sitter ju knappast polisen och förhör honom om Meng i detta läge, men jag är säker på att de arbetar stenhårt parallellt med mordet på henne och andra liknande händelser.

Och sen OM de börjar bli säkra på att han även är bakom Meng och andra fall, då kommer det slå ner som en blixt från klar himmel i sjuka hjärna.

Skulle det vara så, så bör man (som någon skrev) titta på fall i södra Sverige, samt i Tyskland.
Citera
2023-04-20, 12:37
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag kan tänka mig att bilen hamnade i en bilskrotspress för att förstöra alla spår.

Den bilen ser nog ut så här:
https://uploads.staticjw.com/bi/bilskrotstockholm/bsst_box_3.jpg

Förmodligen! Men anledningen till skrotningen vill man veta.

Sen kan han ju ha plockat över saker från den bilen till den nya bilen. Verktyg, filtar, spade och annat som man oftast har i bagageutrymmet och flyttar över i en ny bil... Tror knappast att han är så smart att han är helt inklädd i plast när han hanterat sitt offer/sina offer.

Vore han det, så hade han aldrig tagit med F hem till sitt hus. Visserligen verkar det väl vara si och så med vänner, men både vänner, grannar och familj kunde ju ha knackat på hans hem under helgen.

Firmautrymmet måste ju undersökas med. Kan ju vara en lagerlokal som han använt tidigare med.
Citera
2023-04-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Konstigt att kompisen inte visste varför den var totalt förstörd? Eller så visste h*n inte mer.

Men INGEN skrotar en bil i Danmark om den bara är 5 år gammal, om den inte är totalförstörd och är den totalförstörd så måste det finnas en krock eller sabotage som förklaring.

Detta blir spännande att höra mer om. Nu sitter ju knappast polisen och förhör honom om Meng i detta läge, men jag är säker på att de arbetar stenhårt parallellt med mordet på henne och andra liknande händelser.

Och sen OM de börjar bli säkra på att han även är bakom Meng och andra fall, då kommer det slå ner som en blixt från klar himmel i sjuka hjärna.

Skulle det vara så, så bör man (som någon skrev) titta på fall i södra Sverige, samt i Tyskland.

Bt.dk har en artikel "här slutar spåret" med en bild på bilen. Tyvärr bakom betalvägg men man kan ju gissa att det stämmer att den är en kaviartub idag.
Däremot har de förhoppningsvis andra DNA spår. I tejp brukar ju vara populärt för GM att lämna spår
Håller med om att de förmodligen inte prioriterar detta fallet för stunden, men det kommer
Citera
2023-04-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
med tanke på att många gör allt för pengar så kommer det nog försökas säljas till pressen (med löfte om anonymitet) frågan är då vad pressen gör med de uppgifterna. Kan tänka mig det är straffbart att dela sekretessuppgifter?

edit: läste precis inlägget ovanför mig så tydligen har de ej sett något.

Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Det står ju att journalen var särskilt skyddad och att obehöriga ej har kunnat läsa i den (även om dom har försökt öppna den) så nej, det kommer nog inte läcka något där. Och det borde det heller inte, den stackars flickan var väl varit med om tillräckligt.

Når ansatte blir permittert pga journalsnoking, vil jeg tro at de har kunne lest noe som ikke er for allmenheten.
Citera
2023-04-20, 12:43
Medlem
Citat:
släpptes dokumentärer både 2019 och 2020 om Mengs fall, där även bilen de sökte tas upp.
Helt övertygad om att han blev lite svettig (om det visar sig vara han) att de skulle genomsöka hans bil efter bevis någon gång framöver. Så tyvärr är den nog obrukbar för DNA bevis etc.

Han målade även om i sin lägenhet strax efter Meng försvann, innan han flyttade in i sin nya, fast där kan man ju bara spekulera i om det var för att inte lämna efter sig några spår eller om det helt enkelt bara behövde se snyggare ut när han lämnade ifrån sig lägenheten.

OT: jag är så insnöad i detta fall nu så att jag imorse satt och tänkte på hur de förhör honom, vad de ställde för frågor etc, om det inte var illa nog? jag tänkte allt på Danska med..(säkert inte ett ord rätt men samma dialekt i alla fall ^^)
Jag har sett den ena dokumentären där de spekulerar i att bilens förare följer Meng när hon vandrar längsmed vägen och kör runt på en grusväg 8 min senare när hon är i avlägset område. Ett modus operandi som stämmer in på Filippa när han låter henne komma en bit iväg från byn innan han slår till och fraktar henne med sin Hyundai.
Blir spännande om polisen hittat fler likheter så som sätt att binda offret, sånt som inte är officiellt i Meng-fallet
Citera
2023-04-20, 12:44
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Tro om noe lekker ut?

Hoppas att de får sparken! Det har alltid varit omöjligt att förstå att folk kan få för sig att läsa andras journaler.

I Sverige har vi haft en del liknande fall, där folk sen har blivit sparkade. De borde bli av med sin legitimation och sen tvingas betala ett stort skadestånd till familjen.

Även om Rigshospitalet säger att de bara kunnat söka upp journalen, men kanske inte kunnat läsa den. I ett sådant system kommer Rigshospitalet att kunna se om de läst också.
Citera
2023-04-20, 12:48
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Som någon skrev innan, så måste du oftast återställa en lägenhet innan du flyttar ut i Danmark. Det fungerar helt annorlunda än i Sverige. Kyl, frys och spis är till exempel inte en självklarhet, det kan du tvingas köpa när du flyttar in. Antingen nytt, eller av den tidigare hyresgästen.

Men det KAN ju finnas en annan anledning till att han målade med.
Citera
2023-04-20, 12:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Jag har sett den ena dokumentären där de spekulerar i att bilens förare följer Meng när hon vandrar längsmed vägen och kör runt på en grusväg 8 min senare när hon är i avlägset område. Ett modus operandi som stämmer in på Filippa när han låter henne komma en bit iväg från byn innan han slår till och fraktar henne med sin Hyundai.
Blir spännande om polisen hittat fler likheter så som sätt att binda offret, sånt som inte är officiellt i Meng-fallet
Har själv inte sett någon än men ska börja kolla på "Någon vet något" nu, "mordet på Emilie" kunde jag inte hitta någonstans att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in