2023-04-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Som sagt, jag tror varken bu eller bä om Majas skuld. Vad jag däremot tycker saknas är bevisning som styrker att hon hållit fast Toves armar. Rättsläkaren framhåller ju att skadorna på Toves kropp är förenliga med båda MHs och JJs berättelser om förloppet. Jag förstår verkligen inte varför man väljer att tro på JJ att MH hjälpt till. Det som jag ser som rimligt är att dömma JJ utifrån hennes eget erkännand, men däremot frikänna MH då det inte går att bevisas utifrån rimlig tvivel. Är helt övertygad om att HR kommer göra den bedömningen.

Jag tror ingenting angående hurvida MH blivit manipulerad eller om MH tvärtom är jättehemsk osv. jag kan inte se att det styrks särskilt mkt åt nåt av hållen i de uppgifter som kommit fram.

Men ja, det enda har åsikter om här är det faktiska bevisläget.

Det här förstår jag inte vad det ska betyda. MH har inte lämnat någon egen version av förloppet, detta eftersom hon påstår sig sova under själva mordet.

Rättsläkaren har däremot uttalat sig om att skadorna på armbågarna är förenliga både med att armarna hålls fast av annan persons händer och att dom trycks ned av JJs ben. Vad rättsläkaren INTE har uttalat sig om är huruvida det är anatomiskt möjligt att ta ett sådant grepp som en del menar att JJ gjort - hur ska hon kunna veta det? Här har väl rätten vad jag kan förstå det som resonerat kring att det borde vara omöjligt - egentligen den enda något svaga punkten i domen kan jag tycka. Till HR är det nog bra om Rullman tar ett omtag gällande just denna del av bevisningen.

Dock har man ändå grannens vittnesmål om sparkarna att gå på - om TT är kapabel att sparka såpass hårt att grannen hör det blir ju JJs påhittade kampsportsgrepp närmast löjeväckande orimligt.
Citera
2023-04-20, 09:10
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Efter första ytläsning ter sig domen som att den har möjlighet att stå sig även i HR. Att MH är delaktig styrka inte bara av JJ:s berättelse men även av grannens och rättsläkaren. Samt att JJ har gjort det värre för sig själv genom att erkänna att MH var delaktig medan MH har allt att tjäna på hävda att hon sov.

Finns inget rimligt tvivel.

Detta är det starkaste skälet (som några av oss sagt sedan länge, bra att TR även tryckt på det). Hade inte JJ lämnat det vittnesmålet hade MH inte fått livstid är min övertygelse.

De agerade i samförstånd, från slagsmål på Nöjet till månader i häktet. Igen: viktigt att zooma ut och inte fastna i detaljer.

Hårda domar men med tanke på brottsutfallet ändå rimligt.
Citera
2023-04-20, 09:14
Medlem
Jag var glad igår när domen kom. Men sen efter att ha tänkt efter lite nu när de ska överklagas till hovrätten. Fan ska hovrätten komma och sabba den glädjen. Utan att ha någon exakt statistik, men efter att ha läst väldigt många fupar genom alla år, så vet man att det nästan alltid blir så att hovrätten går emot tingsrättens dom. Och i och med att bevisningen mot Maja är väldigt svajig så känns de som att de kommer även bli så i detta fall, och Johannas straff kommer säkerligen sänkas till 16-18år. Aldrig får man vara riktigt glad
Citera
2023-04-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Detta är det starkaste skälet (som några av oss sagt sedan länge, bra att TR även tryckt på det). Hade inte JJ lämnat det vittnesmålet hade MH inte fått livstid är min övertygelse.

De agerade i samförstånd, från slagsmål på Nöjet till månader i häktet. Igen: viktigt att zooma ut och inte fastna i detaljer.

Hårda domar men med tanke på brottsutfallet ändå rimligt.
Sant, och älskar straffet. Äckliga männuskor, dom får svårt inne
Citera
2023-04-20, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Jag hoppas verkligen att HR dömer likadant som TR. Vad är det egentligen folk tror att M har gjort medans mordet begicks , sovit ? Det är så naivt att det finns inte , men bra försök av M och hennes advokat att göra M till ett oskyldigt offer. Sov mellan tuggorna när hon åt hamburgare ?? Herregud att någon köper detta svammel. Inte kul att komma till fängelset när man har golat på sin kompis , men
för min del kan de båda ha ett helvete där inne.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/bilderna-pa-tove-johanna-och-maja-sa-forbyttes-vanskap-till-mord/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxStory&utm_s ource=Facebook
Har du läst detta? Du är säkert redan påläst, men jag tänkte att M kanske utvecklade en avundsjuka och hat mot Tove sommaren 2021 då hon började få vara med i gänget på nåder. Hon var ju två år yngre och kom inte in överallt, fick vara med i periferin. J verkade ju superbundis med Tove då. Tänk om det i själva verket är M som manipulerat den narcissistiska J att börja hata Tove för att hon själv ville bli bästis med henne och tränga undan Tove. Hon kanske var mycket villig att uppmuntra J hata Tove. Tove var ju läkarstudent och det kanske väckte hennes avundsjuka extra mycket då hon själv knappt kunnat ta sig igenom gymnasiet med sina inlärningssvårigheter. Enligt M klickade ju dom direkt medan J mer beskrev början av deras relation som att M inte var med så mycket, var för liten osv. Hon är ju knappt med på bilder den sommaren.
Citera
2023-04-20, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
https://www.expressen.se/nyheter/krim/bilderna-pa-tove-johanna-och-maja-sa-forbyttes-vanskap-till-mord/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxStory&utm_s ource=Facebook
Har du läst detta? Du är säkert redan påläst, men jag tänkte att M kanske utvecklade en avundsjuka och hat mot Tove sommaren 2021 då hon började få vara med i gänget på nåder. Hon var ju två år yngre och kom inte in överallt, fick vara med i periferin. J verkade ju superbundis med Tove då. Tänk om det i själva verket är M som manipulerat den narcissistiska J att börja hata Tove för att hon själv ville bli bästis med henne och tränga undan Tove. Hon kanske var mycket villig att uppmuntra J hata Tove. Tove var ju läkarstudent och det kanske väckte hennes avundsjuka extra mycket då hon själv knappt kunnat ta sig igenom gymnasiet med sina inlärningssvårigheter. Enligt M klickade ju dom direkt medan J mer beskrev början av deras relation som att M inte var med så mycket, var för liten osv. Hon är ju knappt med på bilder den sommaren.

Enligt M s mamma var inte relation mellan M och T friktionsfri. Enligt mamman hade T uttryckt att M inte skulle vara med i gänget.
Citera
2023-04-20, 09:29
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Stämmer detta ?

Det är ju rena skämtet om de sänker J:s kostnad för hon klagar ;-) och skall de ändra något måste de väl justera bådas isf ?
Men anhöriga kan ju klaga med, så då måste de höja siffrorna ?

Konstig rättegång, men de gör väl så här för de vet att det ändå överklagas och skickas vidare !
"När det gäller den nya särskilda anhörigersättningen så har Maja Hellman accepterat yrkat belopp 70 000 kr som skäligt. På grund av detta ska Maja Hellman förpliktas att betala skadestånd med detta belopp till de som yrkat.

Johanna Leshem Jansson har som skäligt belopp accepterat 50 000 kr. I förarbetena till den nya lagstiftningen talas just om detta belopp som ett schabloniserat belopp vid förlust av en nära anhörig (se prop 2021/22:198 s. 34f. under rubriken Ett schablonbelopp som är lika för alla och SOU 2021:64 2. 235f. (där det anges 50 000 kr som belopp)).

I den ringa ”praxis” som finns i frågan (som företrädesvis avser domar från tingsrätter) har den särskilda anhörigersättningen normalt bestämts till 50 000 kr. Låt vara att det är detta belopp som normalt har yrkats i dessa mål."

Ur gårdagens dom.

Lejonparten av skadeståndssummorna lär bekostas av Brottsoffermyndigheten.

https://www.brottsoffermyndigheten.se/sok-ersattning/skadestand/

Du kan ju försöka med att skicka ett mail till MH.s försvarsadvokat och fråga vad anledningen
till att MH. har accepterat yrkat belopp på 70 000 kr...
Citera
2023-04-20, 09:30
Medlem
pimlicopassports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Bra fråga jag har faktiskt bara hört efternamnet nämnas en gång i media .Det var på tv4 i samband med rättegången då de visade bilden på Tove när hon var på väg ut från Nöjet. Detta med orden " det här är sista bilden på Tove Tönnies.

Tyckte det blev extra tydligt när gärningskvinnornas namn, efternamn och bild publicerades bredvid Toves bild och förnamn, men utan hennes efternamn.
Citera
2023-04-20, 09:33
Medlem
Jag börjar faktiskt tro att domen kommer hålla sig i hovrätten.

Livstid för båda.

Tycker "experterna" är ute och cyklar helt denna gången.

Finns inget oklart egentligen. Två kvinnor som på fruktansvärt hänsynslöst sätt berövat en annan kvinna livet. Som rådmannen sa, att offret måste känt fruktansvärd dödsångest.

Men det tar väl ett tag tills samhället förstår att kvinnor kan vara såhär, att det inte är ett litet bråk som spåra ur utan just ett MORD.
Citera
2023-04-20, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enligt M s mamma var inte relation mellan M och T friktionsfri. Enligt mamman hade T uttryckt att M inte skulle vara med i gänget.

Tror inte det är sant, antingen så manipulerade M sin omgivning på det sättet och projicerade sin känsla av underlägsenhet på Tove genom att säga sånt om henne eller så var det J som manipulerade M och sa bakom Toves rygg att Tove inte ville att M skulle få vara med.
Citera
2023-04-20, 09:35
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har också tänkt i dessa banor. Hittills har J ansetts vara upphov till allting ont. Men det är ju faktiskt bara M s ord, i ett skede där M lade över all skuld på J och berättade hur lättad och glad hon var efter mordet. M s ex och brorsa var ju faktiskt inte J s fiender utan M s.

M har varit närvarande i planeringsstadiet i varenda brand och skadegörelse J utfört. Dessa har troligen försiggått av uppsnack. Den allmänna tråduppfattningen verkar vara att M inte förmått J att avstå från planen. Men det kan ju lika gärna vara så att M eldat på J.
Intressant...

Var Maj*s bror hennes fiende?

Vem är Maj*s ex.?
Citera
2023-04-20, 09:37
Medlem
Döms personer med hjälp av det befintliga underlaget i hovrätten eller kan det tillkomma ännu mer gediget underlag?

Tänker på grannens vittnesmål tex kompletteras med hans telefons hälso app så tidpunkter ställs utom tvivel och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in