Citat:
Som sagt, jag tror varken bu eller bä om Majas skuld. Vad jag däremot tycker saknas är bevisning som styrker att hon hållit fast Toves armar. Rättsläkaren framhåller ju att skadorna på Toves kropp är förenliga med båda MHs och JJs berättelser om förloppet. Jag förstår verkligen inte varför man väljer att tro på JJ att MH hjälpt till. Det som jag ser som rimligt är att dömma JJ utifrån hennes eget erkännand, men däremot frikänna MH då det inte går att bevisas utifrån rimlig tvivel. Är helt övertygad om att HR kommer göra den bedömningen.
Jag tror ingenting angående hurvida MH blivit manipulerad eller om MH tvärtom är jättehemsk osv. jag kan inte se att det styrks särskilt mkt åt nåt av hållen i de uppgifter som kommit fram.
Men ja, det enda har åsikter om här är det faktiska bevisläget.
Jag tror ingenting angående hurvida MH blivit manipulerad eller om MH tvärtom är jättehemsk osv. jag kan inte se att det styrks särskilt mkt åt nåt av hållen i de uppgifter som kommit fram.
Men ja, det enda har åsikter om här är det faktiska bevisläget.
Det här förstår jag inte vad det ska betyda. MH har inte lämnat någon egen version av förloppet, detta eftersom hon påstår sig sova under själva mordet.
Rättsläkaren har däremot uttalat sig om att skadorna på armbågarna är förenliga både med att armarna hålls fast av annan persons händer och att dom trycks ned av JJs ben. Vad rättsläkaren INTE har uttalat sig om är huruvida det är anatomiskt möjligt att ta ett sådant grepp som en del menar att JJ gjort - hur ska hon kunna veta det? Här har väl rätten vad jag kan förstå det som resonerat kring att det borde vara omöjligt - egentligen den enda något svaga punkten i domen kan jag tycka. Till HR är det nog bra om Rullman tar ett omtag gällande just denna del av bevisningen.
Dock har man ändå grannens vittnesmål om sparkarna att gå på - om TT är kapabel att sparka såpass hårt att grannen hör det blir ju JJs påhittade kampsportsgrepp närmast löjeväckande orimligt.