2023-04-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AriGoldd
Nu är ju det här en väldigt stor ”om”-fråga med tanke på att det blir en sväng i hovrätten och risken finns, i alla fall i Majas fall, att hon går fri. Men om den här domen står sig, kommer de att sitta på Hinsan bägge två då? Och träffa på varandra där isåfall? Eller blir det Ystad för fröken Hellman så att de hålls isär?

Jag tror Maja får sänkt straff i hovrätten. Att en svart kvinna skulle bli den första under 20 att dömas till livstid strider mot BLM och PK och narrativet och hela faderullan.

Edit: Jag kom just ihåg att Fabian Cederholm fick livstid som 18-åring. Men jag tror ändå inte att MH får det.
Senast redigerad av Himmalajja 2023-04-19 kl. 21:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siljansleden
Hur går det till när de åtalade får domen?
Är de kvar i häktet eller är de närvarande i tingsrätten för att höra domen muntligt?

I detta fall har de sannolikt fått domen skickad till häktet, alternativt om de har delgetts genom sina advokater. Det har inte avkunnats någon dom muntligen vid tingsrätten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusengubbe
är inget proffs men vad jag sett trodde många att maja inte skulle bli dömd för mord. tror ni hon blir friad för mord i hr?

Nej, domstolen har kunnat utesluta alternativa gärningsmän, vem annan skulle ha hållit fast armarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Ja, fast Bobbys morsa mördade ett barn under tortyrliknande metoder. Viss skillnad.

Nej, ingen "mördade" i Bobby-fallet. Både mamman och styvpappan fälldes för Grov misshandel och Vållande till annans död.
Citera
2023-04-19, 21:10
Medlem
Smegmas avatar
Två personer 18 och 20 år gamla får livstid. RÅTTUNGEN som sköt ihjäl en person på ett gym är 17 år och döms till 2 års ungdomsdagis och fritas efter han har varit hos tandläkaren!? Sverige är ett föredöme…FY FAN!
Citera
2023-04-19, 21:10
Avslutad
Läste FUPen nu!
Hon tog med ett ljus till dumpningsplatsen för att sätta eld på henne. "och det kunde vara fint att tända ett ljus när någon gått bort" (citerar ex vad jag kommer ihåg)

Johanna är total psykopat!
Citera
2023-04-19, 21:13
Medlem
Någon som har en länk till själva domen? Scrollat lite i tråden men inte hittat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Provocerad blev även jag, men av
förutfattade meningar om tingens ordning, slutsatser enbart utifrån egna preferenser, föraktfulla fördomar och fördömanden. Sådant kan inte alltid få stå oemotsagt. En del reagerade jag starkt på.

Oskyldig är M givetvis inte. Det är mycket som vilar på hennes axlar
men
jag tror fortfarande inte att hon deltagit I badrummet. Bevisningen är för svag, enligt mig. Men det är min bedömning och jag har inga problem med att rätten gör en annan.

Att M nog är mer insyltad än jag trodde från början kan jag tillstå. Efter hand som nya uppgifter kommit fram och andra skribenter med hållbara argument påverkat mig har jag justerat min syn på Ms självständiga agerande.

Som jag skrivit flera gånger tidigare har myntet två sidor, som båda oftast går att hitta förklaring till. Det mesta är varken rätt eller fel utan endast olika perspektiv.
Du har ju sagt att Maja är så under Johannas påverkan att hon knappast har handlat självständigt utan mer eller mindre på Johannas order. Har du någon gång funderat på om Majas beroende av Johanna, som i princip hennes enda vän, kan ha gjort Maja mer benägen att av egen kraft ta den enda vännens parti och ta del av situationer på eget initiativ för att hon faktiskt tycker om och är beroende av Johannas vänskap?
Citera
Medlem
Någon som har en länk till själva domen? Scrollat lite i tråden men inte hittat.

Tack på förhand.
Citera
Medlem
DaNeShadys avatar

och sen åkte jag ut till
pappa och det blir att jag åkte en liten omväg och stannade till vid Tove och så gick jag ut och
ja jag höll på att kräkas när jag insåg att hon hade ju inte brunnit upp

Citera
2023-04-19, 21:15
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Tingsrättens dom lär väl rivas upp i vilket fall som helst så tjejerna behöver kanske inte gråta allt för mycket? Det är alldeles för hårt straff med svenska mått, väldigt osvenskt och den insikten har nog redan infunnit sig hos juryn. Misstolka inte, jag tycker domen är alldeles korrekt. Men det här är Sverige och man får nog utgå från att det redan smids planer på hur man nu kan ta sig ur den fastställda domen.

Kan man döma psykopaten Frunze till 2 år på trivsam fritidsgård med den enda baksidan att Playstation kommer med restriktioner efter att ha kallblodigt avrättat en flerbarnspappa enbart för att han är marginellt yngre än Maja så känns det nog bra märkligt för dem att slänga in en 18-årig tjej i fängelset på livstid.

Däremot lär väl Johannas dom stå sig i slutändan, men vad gäller hennes "accomplice" är jag lite tveksam... det blir väl som med allt annat, domen upphävs efter överklagan och de får något mildare straff. I vart fall M.

Håller givetvis med dig om att det är ojämnt minst sagt vad gäller påföljderna mellan Maja och psykopaten Frunse. Det är som du säger marginell skillnad på deras ålder och hon får livstid och den där psykopaten får två års semester, vilket inte ens kommer förlängas trots att han nu har dragit därifrån, då det inte är straffbart att rymma från semesterresorten. Vi får se hur Hovrätten dömer men jag blir inte förvånad för nåt nu för tiden, då Hovrätten gladeligen släpper kallblodiga mördare i brist på bevis trots DNA från mördaren hittat i perineum på offret. Vi måste börja straffa mördarna och detta kanske är en början.
Citera
2023-04-19, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om du mot förmodan har rätt i det antagandet så borde domen stå sig i Hovrätten. Det betvivlar jag starkt, såvida inte praxis när det gäller bevisvärdering gått in i en ny era. Vilket i o för sig har funnits ett behov av.
Men det finns gott om indiciedomar som stått sig i HovR. Folk tror att det bara är DNA som är bevis men surprise - det är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in