Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Provocerad blev även jag, men av
förutfattade meningar om tingens ordning, slutsatser enbart utifrån egna preferenser, föraktfulla fördomar och fördömanden. Sådant kan inte alltid få stå oemotsagt. En del reagerade jag starkt på.
Oskyldig är M givetvis inte. Det är mycket som vilar på hennes axlar
men
jag tror fortfarande inte att hon deltagit I badrummet. Bevisningen är för svag, enligt mig. Men det är min bedömning och jag har inga problem med att rätten gör en annan.
Att M nog är mer insyltad än jag trodde från början kan jag tillstå. Efter hand som nya uppgifter kommit fram och andra skribenter med hållbara argument påverkat mig har jag justerat min syn på Ms självständiga agerande.
Som jag skrivit flera gånger tidigare har myntet två sidor, som båda oftast går att hitta förklaring till. Det mesta är varken rätt eller fel utan endast olika perspektiv.
Du har ju sagt att Maja är så under Johannas påverkan att hon knappast har handlat självständigt utan mer eller mindre på Johannas order. Har du någon gång funderat på om Majas beroende av Johanna, som i princip hennes enda vän, kan ha gjort Maja mer benägen att
av egen kraft ta den enda vännens parti och ta del av situationer
på eget initiativ för att hon faktiskt tycker om och är beroende av Johannas vänskap?