2023-04-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo65
Är det bara jag som tycker att Tove måste vara minst lika pantad som dessa två mördare?

Tove var läkarstuderande.
Citera
2023-04-19, 19:52
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Det höjer knappast diskussionsnivån med ord som neger och jude men visst, det är flashback. Känner mig ganska säker på att straffen kommer sänkas betydligt i hovrätten.
Kanske det är bättre om du håller dig till Aftonbladet så du slipper läsa att en människa faktiskt är neger/svart. Maja blir inte vitare för att vi kallar henne viting. Svart i själen är hon också.
Citera
2023-04-19, 19:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Antar att Maja har lite mer pengar.
Varför skall hon komma billigare undan, om bägge hjälptes åt att mörda Tove?
Nej det handlar inte om det ÖHT.

"När det gäller den nya särskilda anhörigersättningen så har Maja Hellman accepterat yrkat belopp 70 000 kr som skäligt. På grund av detta ska Maja Hellman förpliktas att betala skadestånd med detta belopp till de som yrkat.

Johanna Leshem Jansson har som skäligt belopp accepterat 50 000 kr. I förarbetena till den nya lagstiftningen talas just om detta belopp som ett schabloniserat belopp vid förlust av en nära anhörig (se prop 2021/22:198 s. 34f. under rubriken Ett schablonbelopp som är lika för alla och SOU 2021:64 2. 235f. (där det anges 50 000 kr som belopp)).

I den ringa ”praxis” som finns i frågan (som företrädesvis avser domar från tingsrätter) har den särskilda anhörigersättningen normalt bestämts till 50 000 kr. Låt vara att det är detta belopp som normalt har yrkats i dessa mål."

Ur dagens dom.
Citera
2023-04-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Antar att Maja har lite mer pengar.
Varför skall hon komma billigare undan, om bägge hjälptes åt att mörda Tove?
Har framgått tidigare att JJ bestred skadeståndet vilket MH inte gjorde.
Därför fick JJ mindre i skadestånd.
Citera
Medlem
dznBots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorlind
Jag reagerade så samma sätt idag då jag såg fotona på de 3.
Att vissa media hade Tove i mitten är ju bara så dåligt. T.o.m Aftonbladet hade de 2 dömda först och deras namn och därpå den mördade 21 åringen. Jaha vill media mörka , nja det är nog konspirationsaktigt, men de två dömda ser inte svenska ut. Och den mörka dessutom med namn - Leshem. ja det talar ju för sig. Men så här ser det ut idag i nya Sverige, se och jämför gärna på klassfoton från nu och förr.

Leshem är inte den mörka. Maja är mörk, Johanna ljus.

Edit: 2a på bollen…
Senast redigerad av dznBot 2023-04-19 kl. 19:57.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Svartsjuk på vad?
Har för mig att Tove haft en pojkvän som Johanna haft tidigare.
Osäker, rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2023-04-19, 19:55
Medlem
Man bör vara inställd på att MH blir friad för mord i HR och endast åker dit för gravfridsbrott.
Citera
2023-04-19, 19:56
Avslutad
Livstid för JJ kan jag gå med på men för MH? Knappast. Detta kommer ogillas hårt i hovrätten.
Här har man dömt efter hur uppmärksammat fallet har blivit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Retar mig fortfarande på den handlingsförlamade grannen. Borde ringt polisen men han var väl rädd för dem (nyanländ?)

Nyanlända? Var fick du det ifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Inte vad du efterfrågar men detta säger domaren: https://www.tv4.se/artikel/CnwAw3fouUwvZhzxzVj5S/domaren-i-tovefallet-om-gw-s-kritik-ville-inte-foervirra-de-som-hoerdes

Jo men tack, det framgår ju där ganska klart vad GWs kritik handlade om.

”Leif GW Persson var på plats i Eksjö tingsrätt under förhandlingarna och han tyckte sig se att man röt åt försvararna på grund av ledande frågor, men inte åt åklagaren. Dessutom, säger han på onsdagen, är det inte förbjudet att ställa ledande frågor.”
Citera
Medlem
Ja så kan det gå, när inte haspen är på (eller spärrarna funkar )

JJ o MH har ju ändå ganska mycket liv kvar om 25 år till skillnad mot Tove.

45 är väl det nya 25 el vad det sägs…

Jag hoppas att detta fall kan bli en väckarklocka för ev andra som tänker att det är ett alternativ att mörda en person som man hatar, är avundsjuk och stör sig på för att bli kvitt hen.

Som ni säkert förstår så tycker jag att domen var rimlig.
Utan att vara så insatt i juridik har jag lärt nåt nytt - insiktsuppsåt
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nej det handlar inte om det ÖHT.

"När det gäller den nya särskilda anhörigersättningen så har Maja Hellman accepterat yrkat belopp 70 000 kr som skäligt. På grund av detta ska Maja Hellman förpliktas att betala skadestånd med detta belopp till de som yrkat.

Johanna Leshem Jansson har som skäligt belopp accepterat 50 000 kr. I förarbetena till den nya lagstiftningen talas just om detta belopp som ett schabloniserat belopp vid förlust av en nära anhörig (se prop 2021/22:198 s. 34f. under rubriken Ett schablonbelopp som är lika för alla och SOU 2021:64 2. 235f. (där det anges 50 000 kr som belopp)).

I den ringa ”praxis” som finns i frågan (som företrädesvis avser domar från tingsrätter) har den särskilda anhörigersättningen normalt bestämts till 50 000 kr. Låt vara att det är detta belopp som normalt har yrkats i dessa mål."

Ur dagens dom.
Tack för klargörandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in