2023-04-17, 10:08
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majest84
Vad säger överläppen

Den har konturer. De tenderar att saknar om man har FAS.
Citera
2023-04-17, 10:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
(FB) Filippa (13 år) försvann i Slagelse i Danmark (2023-04-15) - hittad vid liv och MGM gripen (2023-04-16)

Ja nu är det frukost tid

Vad 32-åringen anklagas för eller var Filippa hittades har polisen forfarande inte berättat.

Men det är nog stor risk att fler snart inte längre vill vara facebook vän med MGM Philip...

149 nu...

Kanske dansk frukost?

Det kan vara lite förvirrande:

I Danmark betyder frukost lunch :-)

Deras frukost kallas morgenmad

Deras middag/kvällsmat kallar de aftensmad
Citera
2023-04-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det var inte det skribenten skrev, hen skrev att man med ett spårningsprogram/fjärrstyrning i bakgrunden kan spåra rörelsen för en avstängd telefon (typ som att du laddar ner en apk-fil som körs i bakgrunden). Det stämmer inte.

De inbyggda protokollet du hänvisar till är inget spårningsprogram i det avseendet och dessutom är den förhållandevis värdelös då den är helt och hållet beroende av enheter inom närmsta periferin.

Men även om det vore så, so what? Skulle flickan på 13 år ha tänkt på detta, för att hon vill springa hem till en vuxen man, att "telefonen skickar ut BLE-beacons" och därför måste hon dumpa telefonen i ett dike eftersom hon vet om att det inte räcker att stänga av telefonen, för då kan mamma och pappa spåra henne? Jag förstår inte ens syftet med denna sidodiskussion för ingen 13-åring skulle 1) tänka på detta 2) än mindre dumpa sin mest dyrbara ägodel i ett dike.
Jag kan garantera att en 13-åring som inte vill att föräldrarna vet var hon är förstår att hon måste göra något åt FindMy. Men det är ju inte särskilt relevant i det här fallet eftersom hon uppenbarligen blev kidnappad, det finns absolut inte det minsta lilla som tyder på något annat.
Citera
2023-04-17, 10:10
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag kommenterade inte detaljer i det aktuella fallet, utan föreställningen om att en avstängd telefon inte skickar ut signaler. För det gör den.

Ingen mobiltelefon kan helt stängas av, utom genom att ta bort batteriet, vilket inte går på i princip någon modern mobiltelefon. Orsaken är att en enkel, strömsnål mikrokontroller alltid ligger och lyssnar efter ditt knapptryck för att starta telefonen igen -- och i förekommande fall kan denna processor alltså aktivera blåtandsfunktionen för att skicka ett litet envägs-"ping" som andra telefoner lyssnar efter.

Däremot är inte radiodelen (den som kommunicerar telefoni), eller någon annan mer avancerad funktionalitet, igång.

Förekommande fall. Vilket fall då, tex? Vilken telefon?

Vilken källa?
Citera
2023-04-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Låter otroligt att en funktion kan pågå utan att någon typ av energi tillförs. Fungerar detta även om man plockar ut batteriet och inte bara stänger av telefonen?
Det kräver litet energi, så telefonen ser till att stänga av skärm och andra funktioner först. Även när du tror att den är helt slut så kan det finnas batteri kvar. Tänk på att den också ofta visar en bild av ett tomt batteri när du försöker slå på den, det tar också energi.
Citera
2023-04-17, 10:17
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Förekommande fall. Vilket fall då, tex? Vilken telefon?

Samtliga Apple-telefoner, över iPhone 11, med iOS 15 eller senare (ur minnet).

Vad gäller Android-telefoner är det mer komplicerat, jag har inte satt mig in i det protokollet (det fungerar dock likartat som Apples), men har för mig att Samsung aktiverat det i sina telefoner även när de är avstängda. Det är känt sedan tidigare att Android-telefoner skickar ut beacons även när Bluetooth är avstängt:
https://qz.com/1169760/phone-data
Citera
2023-04-17, 10:31
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nej, det går inte, som du skriver.

Edit: Men Himmalajja skrev också så här:

...och det är viktigt att påpeka att det helt enkelt är skitfel, sedan några år. En avstängd telefon kan spåras, men inte nödvändigtvis av polisen (detta är dock för tillfället okänt).

Visst, att det finns tekniska förutsättningar för att spåra en avstängd telefon bl.a. genom signalering mellan olika enheter men det är overkill och inget som jag tror en 13-åring eller ens gärningsmannen skulle resonera kring, det är väldigt avvikande.

Polisen kan nog göra mer än man tror, ja, tekniskt sett kan man även i teorin spåra användare på darknet trots krypterad trafik med onion routing, men resurserna är helt enkelt inte tillräckliga för polisen att kunna tracka entry- och exit nodes i den oändliga cybervärlden så det blir en praktisk omöjlighet ändå även om det är tekniskt möjligt. Mig veterligen kan polisen dock inte spåra avstängda telefoner såvida de inte har någon hemlig samkörning med alla världens tillverkare och operativsystem.

Det är alldeles för långsökt att man planerat detta tillsammans under hennes rutt och att man tänkt på alla dessa detaljer kring spårning osv. Det vore väl typ första fallet i så fall som en flicka väljer att dumpa sin mest dyrbara ägodel i ett dike av rädsla för att bli spårad istället för att stänga av telefonen.

Om det dessutom var planerat kan man tänka sig att man snarare gömmer telefonen någonstans, inte dumpar den som att man aldrig vill ha tillbaka den eller bry sig om innehållet. Hon har förmodligen hela sitt liv på den telefonen.

Flickan mådde förstås "bra" under omständigheterna men hon var uppenbarligen omtumlad och i någon slags chock. Om de hade hittat henne glad framför teven hade de knappast tvingat ner henne på en bår när de förde ut henne. Alla detaljer och omständigheter pekar på att det är ofrivilligt, sedan hur välkammad han varit när han groomat henne i så fall, det återstår att se.
Citera
2023-04-17, 10:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Han har haft företag i Rodkilde tidigare https://cvrapi.dk/virksomhed/dk/razz-trading-holding-as/36926023

Hur kommer du fram til det ?
MGM's namn finns inte med på firmans registrering.
Och det heter Roskilde inte Rodkilde.
Citera
2023-04-17, 10:41
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Har du personlig erfarenhet av att befinna dig i en liknande situation som hennes föräldrar?

Av din posthistotik att döma tror jag inte det. Inte heller visar denna att du har någon som helst erfarenhet eller insikt i psykologi eller hur människor som utsatts för chock eller trauma kan reagera. Däremot skriver du ofta arga och hatiska inlägg.

Gläd dig istället åt att flickan hittades levande och att hennes mamma via sociala medier - ett normalt sätt idag att nå ut till den stora massan - tackar hela danska folket för deras engagemang och stöd.
För 30 år sen hade hon nog gjort detsamma.
Skillnaden är att det troligen hade varit till en reporter som likt 100 andra reportrar jagade familjen för en kort intervju och att det därefter hade dröjt några timmar till innan det baserades ut på löpsedlarna.

Tycker det är skrämmande i många fall där föräldrar anklagas både för det ena och det andra.

Skriver föräldrarna på Facebook så klagar folk på att de borde vara ute och leta istället, skriver de inte på facebook så är det mystiskt och de måste vara inblandade (som vissa här i tråden ifrågasatte varför biopappan inte gick ut med efterlysningar m.m, han hade dock delat efterlysningen som bonuspappan skrivit)

Varför åkte de på kalas utan flickan? Usla föräldrar!
Varför jobbade en 13 åring? Usla föräldrar!
Varför cyklade en 13 åring omkring ensam? Usla föräldrar!

ALLTID , ALLA trådar om såna här händelser så finns det ALLTID folk som ska hitta fel hos föräldrar, det är tydligen större chans att felet är hos föräldrarna än hos förövaren!

Samtidigt, finns det folk, som skickar hot m.m till anhöriga till förövarna, där är det också föräldrarnas fel!

JAG skulle inte bli förvånad om det är samma människor som anklagar BOs anhöriga för ditt och datt, som samtidigt sitter o framför hot till GMs anhöriga.
Citera
2023-04-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Har du personlig erfarenhet av att befinna dig i en liknande situation som hennes föräldrar?

Av din posthistotik att döma tror jag inte det. Inte heller visar denna att du har någon som helst erfarenhet eller insikt i psykologi eller hur människor som utsatts för chock eller trauma kan reagera. Däremot skriver du ofta arga och hatiska inlägg.

Gläd dig istället åt att flickan hittades levande och att hennes mamma via sociala medier - ett normalt sätt idag att nå ut till den stora massan - tackar hela danska folket för deras engagemang och stöd.

Håller helt med dig här! Min dotter försvann i 3 dygn och då tog jag hjälp av mina stora kanaler och fick mycket bra hjälp av en följare som visade sig jobba inom polisen! Vi har sociala medier och polisen att tacka att vi återfann vårt barn och fick komma till vård! Som förälder blir en desperat när sitt barn försvinner! Den här personen har uppenbarligen inte barn!
Citera
2023-04-17, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Jeg synes hele saken er merkelig. Filippa er tydeligvis nokså uskadet, ettersom hun ikke er på sykehus. PW virket utad som om han hadde "alt", hus han kjøpte for snart to år siden, shinet opp utseende og ser riktig kjekk ut. "Trengte bilde til Tinder" svarer han når han får ros for sitt nye utseende. Ny bil. Stabil jobb. Men blir mobbet i sin egen profil, lenge før dette skjedde. Stusselig profil.

Tack för detta , undrade just om Filippa är hemkommen - Det är möjligt att Filippa ville "kröka till det" - kanske småkär i MGM - Polisen kan ha hittat Filippa vaken , berusad av alkohol.
Citera
2023-04-17, 10:50
Medlem
"9 mins
Øget aktivitet ved formodet gerningssted.
Ekstra Bladets journalist Cecilie Erland fortæller, at der nu er øget aktivitet ved adressen i et villaområde lidt uden for Korsør, hvor det formodes, at Filippa blev fundet. Ved 9-tiden var der kun to betjente, der bevogtede huset, men nu er afspærringen udvidet til hele vejen, og der er kommet flere politifolk. Det skyldes formentligt, at politiet nu går fra ren bevogtning til yderligere undersøgelser af stedet. En genbo fortæller, at hun ikke selv var hjemme, da politiet kom til stedet. Men hun fortæller, at beboeren sjældent var hjemme. Der kunne gå flere dage mellem, at hun så ham, og der var altid nedrullede gardiner. Men når hun mødte ham, virkede han som en sød og flink ung mand. De har dog kun udvekslet korte høflighedsfraser."
https://ekstrabladet.dk/krimi/article9722947.ece

"Følg udviklingen i sagen her."

"4 min siden
Nære pårørende er mødt op.
Manden med tatoveringer i ansigtet bliver bedt om at gå ud med en retsbetjent, men kommer hurtigt tilbage.

- Det er det, jeg er her for, siger han.

På de bagerste rækker taler få af de fremmødte lavmeldt med hinanden, mens journalisterne på de forreste rækker skriver koncentreret.

Nære pårørende er nu trådt ind i salen. Blandt andet den 13-åriges papfar, der har sat sig bagerst med armene over kors."
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-04-17-13-aarig-pige-forsvandt-32-aarig-anholdt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in