Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Kan bli, men tror risken är större att det blir nedgång framöver ett tag.
Spelar mindre roll, det viktiga är att det är volativt. Ner 2% ger en förlust på 12 500, upp 2% ger en vinst på 40 000.
Det kommer funka oavsett om det går upp eller ned. Men vid uppgång får man så klart bättre resultat.

Förstår ju resonemanget baserat på din strategi att slå motsvarigheten att vara investerad i Indexet. Men om man kan ana en längre period av nedgång, vore det inte smartare att då ligga short tills man kan se en vändning?
Citera
2023-02-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joelbitarspolare
Förstår ju resonemanget baserat på din strategi att slå motsvarigheten att vara investerad i Indexet. Men om man kan ana en längre period av nedgång, vore det inte smartare att då ligga short tills man kan se en vändning?
Är för dålig på att ana såna perioder. Jag kör på med lång och låter volatiliteten sköta det åt mig.
Citera
2023-04-14, 00:07
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Är för dålig på att ana såna perioder. Jag kör på med lång och låter volatiliteten sköta det åt mig.
Uppdatering?
Citera
2023-04-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Uppdatering?
Minus 14000 veckan före påsk, plus 35000 veckan efter påsk. Index i stort sett oförändrat under samma period.
Så att ha kapitalet på en indexfond hade varit mycket sämre som alltid.
Citera
2023-04-14, 19:49
Medlem
De tre senaste veckorna nu har gått
+100 000
- 14000
+ 55000.
Det ger 141 000.

Index har på samma period gått upp
7,7 procent så en indexfond skulle ha ökat med 77 000 istället.

Mer plus när det går upp och mindre minus när det går ner. Precis som planerat.
Citera
2023-04-14, 23:05
Medlem
Citat:
De tre senaste veckorna nu har gått
+100 000
- 14000
+ 55000.
Det ger 141 000.

Index har på samma period gått upp
7,7 procent så en indexfond skulle ha ökat med 77 000 istället.

Mer plus när det går upp och mindre minus när det går ner. Precis som planerat.

Hur många procent av ditt totala kapital använder du åt gången?

Finns det någon risk att du blir rect? Har du blivit det? Använder du några stopp-lossar eller motsvarande?

Vad är din årliga förtjänst i procent av det totala innehavet?
Citera
2023-04-15, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson

Finns det någon risk att du blir rect? Har du blivit det? Använder du några stopp-lossar eller motsvarande?

Jag i tråden ser att du använder 1,25% av kapitalet varje gång. Skulle du inte tjäna lika mycket med en indexfond? Jag menar ung. 1% av kapitalet med stor hävstång på kanske 100x kanske det låter för mig som amatör som det är ungefär samma förändring som man skulle få av att använda allt i en indexfond.

Var brukar knocknivån ligga sett till nivån du köper in dig på? Hur stor nergång krävs för att du ska bli knockad?
Senast redigerad av larsjohansson 2023-04-15 kl. 03:55.
Citera
2023-04-15, 10:30
Medlem
Citat:

Använder 1,25% av startkapitalet vid årets början dagligen. I detta fall 1,25% av en miljon=12500.
Finns inte en chans i världen att kapitalet tar slut.
Stoplossen blir 0,625%, som motsvarar 12500kr. Vid 160 i hävstång.
Mer går inte att förlora på en dag.
Årlig vinst blir ungefär 30%.
Citera
2023-04-15, 10:42
Medlem
Citat:
Jag i tråden ser att du använder 1,25% av kapitalet varje gång. Skulle du inte tjäna lika mycket med en indexfond? Jag menar ung. 1% av kapitalet med stor hävstång på kanske 100x kanske det låter för mig som amatör som det är ungefär samma förändring som man skulle få av att använda allt i en indexfond.

Var brukar knocknivån ligga sett till nivån du köper in dig på? Hur stor nergång krävs för att du ska bli knockad?
Grejen är att man får dubbla utväxlingen när det går upp, begränsad förlust till 1,25% när det går ner.
Går det ner mellan 0 till 0,625% förlorar man dubbelt. Sen blir skillnaden mindre ju närmare 1,25% man kommer. Går det ner mer än 1,25 förlorar man mer med en indexfond.
Sen kan det ju bli så att det går ner under 0,625% och det blir knock men sen vänder upp igen. Det är sämsta scenariot.
En annan fördel är att vi riktigt stora nedgångar förlorar man bara 1,25% och när det allt som oftast blir rekyl dubblar man.

Det är bättre ju mer volativt det är.
Bara det är mellan dagar och inte under dagar.
Upp 2% och ner 2% varannan dag ger vinst på 40000 och förlust på 12500.
Medans en indexfond står still under tiden.
Det är sammantaget dessa faktorer som gör att det avkastar 30% istället för som en indexfond som ligger på runt 7%.
Sen om det kraschar riktigt rejält kan man aldrig förlora mer än 1,25% per dag.
Citera
2023-04-15, 15:15
Medlem
Citat:
Grejen är att man får dubbla utväxlingen när det går upp, begränsad förlust till 1,25% när det går ner.
Går det ner mellan 0 till 0,625% förlorar man dubbelt. Sen blir skillnaden mindre ju närmare 1,25% man kommer. Går det ner mer än 1,25 förlorar man mer med en indexfond.
Sen kan det ju bli så att det går ner under 0,625% och det blir knock men sen vänder upp igen. Det är sämsta scenariot.
En annan fördel är att vi riktigt stora nedgångar förlorar man bara 1,25% och när det allt som oftast blir rekyl dubblar man.

Det är bättre ju mer volativt det är.
Bara det är mellan dagar och inte under dagar.
Upp 2% och ner 2% varannan dag ger vinst på 40000 och förlust på 12500.
Medans en indexfond står still under tiden.
Det är sammantaget dessa faktorer som gör att det avkastar 30% istället för som en indexfond som ligger på runt 7%.
Sen om det kraschar riktigt rejält kan man aldrig förlora mer än 1,25% per dag.

Låter intressant. Tack för svaret.

Du köper varje dag när det stänger och säljer när det öppnar nästa dag?

Jo jag ser nu som du säger att nergången blir begränsad eftersom du bara kan förlora det du satsar oavsett hur stor nergången blir. Men borde du i så fall inte kunna få samma resultat om du stoppar in allt du har i en indexfond och har en stopploss som du ändrar varje dag?
Citera
2023-04-15, 16:07
Medlem
Citat:
Låter intressant. Tack för svaret.

Du köper varje dag när det stänger och säljer när det öppnar nästa dag?

Jo jag ser nu som du säger att nergången blir begränsad eftersom du bara kan förlora det du satsar oavsett hur stor nergången blir. Men borde du i så fall inte kunna få samma resultat om du stoppar in allt du har i en indexfond och har en stopploss som du ändrar varje dag?
Köper strax innan det stänger och säljer och eller köper strax innan det stänger.
Äger den 24 timmar om den inte knockats.
Nej en fonds prissättning är inte på samma vis. Och dessutom skulle det bara bli hälften så bra om det gick eftersom 1,25% gånger 160 gånger innebär att du får en hävstång på 2.
Citera
2023-04-16, 18:34
Medlem
Citat:
Köper strax innan det stänger och säljer och eller köper strax innan det stänger.
Äger den 24 timmar om den inte knockats.
Nej en fonds prissättning är inte på samma vis. Och dessutom skulle det bara bli hälften så bra om det gick eftersom 1,25% gånger 160 gånger innebär att du får en hävstång på 2.

Du köper alltså precis innan stängning och säljer när det öppnar nästa dag stämmer det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in