2023-04-16, 18:15
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Absolut visa empati men någonstans är man ändå ansvarig för sina handlingar oskyldigt eller ej. I annat fall skulle man kunna ha ihjäl folk till höger och vänster och hävda att man inte fattat vad man ställt till med.
Nja.
Handlar ju inte om det. Handlar ju om att den stackars kvinnan inte fattat något och om de hade varit vänliga emot henne, så kunde de låtit henne betala för skadorna, låtit henne bett om ursäkt och gått vidare i livet. Nu blev de jättekränkta och drog henne inför rätta.

Gällande humor, i annat inlägg(inte till dig), så har man ingen humor, så är det svårt att skratta.
Citera
2023-04-16, 18:16
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du verkar sjuk i huvudet. Varför skulle dom vilja fika med en idiot som brutit sig in i deras hus? Finns inget att tycka synd om när det gäller idioten som inte kan bete sig. Är man så pass gammal som hon är och blir så pass packad då ska hon ha hjälp. Hon är ju en del av det onda som går runt på gatorna som du tycker att vi ska ta hand om. Finns två unkna människor i denna tråden den ena är patrasket som blir så pass full, den andra är du ts
Tack. Du verkar ju inte vara någon som jag skulle dragit en kaffe med. Kanske hade kvinnan samma attityd, och då fattar jag att de drog henne inför rätta.
Citera
2023-04-16, 18:17
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Nej, vi ska varken supa eller bryta oss in.

Men skratta gott åt att det inte var vi som gjorde bort oss kan vi gott göra.
Såja, nu börjar det likna något.
Citera
2023-04-16, 18:24
Medlem
Hade inte viljat fikat med någon som tagit sig in i mitt hem! Böter och reperation av bostaden. Detta är ju en kränkning hon har gjort mot familjen. Kan sätta sina spår och känna otrygghet.
Citera
2023-04-16, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
https://www.expressen.se/nyheter/brot-sig-in-i-sommarstuga-kvinna-gick-runt-naken-/

Vad är detta för intoleranta människor? En stackars kvinna som helt klart var för full, skall betala skadestånd på, om jag förstår 33 000 +plus eventuella böter.

Vad är detta för fjollor som äger sommarstugan? Ge den stackars kvinnan så mycket stryk för en fyllegrej. Vad har hänt med ordet nåd? Alltså, ge människor en chans?

Jag tycker ägarna skulle gett den stackars kvinnan chansen att betala för dörren och städa upp för dem. Sedan kunde de tagit en kaffe och garvat ihop med polisen. Gjort alla en tjänst. Men nej, nu är de ytterst kränkta och skall dessutom belasta samhället för detta när ren ondska vandrar omkring på gatorna.

Vissa människor är verkligen unkna. Men Gud med dig kvinna. Nu har du lärt dig att inte dricka så mycket

Hon har orsakt dem kostnader. Eller hur tycker du att fastighetsägare skall ta den smällen för hon har gjort olaga intrång på någon egendom? Det är bara för domstolen döma ut skadestånd och sedan få KFM driva in skulden.
Citera
2023-04-16, 18:35
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Hade inte viljat fikat med någon som tagit sig in i mitt hem! Böter och reperation av bostaden. Detta är ju en kränkning hon har gjort mot familjen. Kan sätta sina spår och känna otrygghet.
Om du skulle haft mitt jobb som jag haft, så skulle du fått känna på vad otrygghet är. Men visst, våp kanske hade mått dåligt över en sådan här grej.

Hade människan haft ånger och glimten i ögat, så hade jag bjudit på kaffe. Kvinnan mår säkert dåligt över det hela. Kan inte förstå hur jag skulle kunna må bättre, för att hon mår ännu sämre.

Hade det däremot varit en inbrottstjuv som med ont uppsåt kommit för att stjäla mina saker, ja då kanske jag skulle tagit fram din attityd. Eller motorsågen.
Citera
2023-04-16, 18:36
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Hon har orsakt dem kostnader. Eller hur tycker du att fastighetsägare skall ta den smällen för hon har gjort olaga intrång på någon egendom?
Absolut inte. Kvinnan skulle få göra rätt för sig. Städa och betala för de skador hon gjort. Men in i rättegång och få hårdare straff än en tjuv? Nej.
Citera
2023-04-16, 18:37
Bannlyst
Citat:
Absolut inte. Kvinnan skulle få göra rätt för sig. Städa och betala för de skador hon gjort. Men in i rättegång och få hårdare straff än en tjuv? Nej.

Hon gör rätt för sej, hon betala för det skador som hon har orsakat. Notera att det är vad fastighetsägare vill, tinget besluta något annat eller pruta ner anspråket.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-04-16 kl. 18:40.
Citera
2023-04-16, 18:44
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Hon gör rätt för sej, hon betala för det skador som hon har orsakat.
Ok. Och varför kan inte ägaren fixa det med henne utan att dra in hela lagapparaten?

Citat:
mord, dråp, misshandel, grov misshandel eller synnerligen grov miss-handel enligt 3 kap. 1, 2, 5 eller 6 §,
människorov, olaga frihetsberövande, olaga tvång, grovt olaga tvång, olaga hot, grovt olaga hot, hemfridsbrott, grovt hemfridsbrott eller ofredande enligt 4 kap. 1, 2, 4, 5, 6 eller 7 §,
våldtäkt, grov våldtäkt, sexuellt övergrepp, grovt sexuellt övergrepp, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, sexuellt ofredande mot barn, sexuellt ofredande, grovt sexuellt ofredande mot barn eller grovt sexuellt ofredande enligt 6 kap. 1, 2, 4, 5, 6 eller 10 §,
skadegörelse eller grov skadegörelse enligt 12 kap.1 eller 3 §, eller
straffbart försök till brott enligt någon av 1-4
[S2]döms, om gärningen har bevittnats av ett barn som är närstående eller tidigare närstående till både gärningsmannen och den som gärningen begås mot, för barnfridsbrott till fängelse i högst två år. Om brottet är ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om du läser de motsvarande brotten. Du hittar ingen konsekvensanalys att det kanske är värre brott? Än att vara full och missta sig på var man är? Förmodligen har kvinnan trott att hon var hemma.
Citera
2023-04-16, 18:51
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ok. Och varför kan inte ägaren fixa det med henne utan att dra in hela lagapparaten?

Om du läser de motsvarande brotten. Du hittar ingen konsekvensanalys att det kanske är värre brott? Än att vara full och missta sig på var man är? Förmodligen har kvinnan trott att hon var hemma.

För ifall han inte gör det så kanske fyllesvinet struntar i att betala. Finns det en dom så finns det åtminstone en möjlighet att bli ersatt
Citera
2023-04-16, 18:52
Bannlyst
Citat:

Varför då? Någon har gjort olaga intrång på din egendom , då skall den kriminella varasel lagföras. Frågor på det?

Land skall med lag byggas, kungens valspråk.
Citera
2023-04-16, 18:54
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
För ifall han inte gör det så kanske fyllesvinet struntar i att betala. Finns det en dom så finns det åtminstone en möjlighet att bli ersatt
Det märker man väl ganska snabbt vad det är för människa? Och om fyllesvinet inte betalar, så har man ju möjligheten att dra den inför rätta med hemfridsbrott och göra exakt detta som de kränkta gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in