2023-04-16, 09:02
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Jag skrev att jag trodde det var överdrivet. Jag förnekade inte att det kan vara delvis sant. Så varför hittar du då på att jag tyckte det var fake news? Du verkar inte ha förmåga till nyanser, saker är inte svarta eller vita utan oftast gråskalor.

Ukrainas soldater har säkert i enstaka fall begått krigsbrott, vilket är dåligt. Men skillnaden är att Ryssland gör det systematiskt, på direkt order av diktatorn Putin.

Läs mitt inlägg igen. Jag skriver aldrig "du" eller "dig" utan kommenterar bara det fenomenet som genomsyrar ditt inlägg samt så många andra inlägg i alla dessa trådar på Flashback och även i media.

Jag tror att de allra flesta nog bör börja acceptera att vi inte vet ett endaste dugg om hur det ligger till.

Du har inte en endaste aning om vad som är sant eller vad som är överdrivet och det har varken jag eller någon annan heller.

Det jag vänder mig emot dock är tvärsäkerheten om att Ryssland alltid är onda och Ukraina alltid är goda samt att all information från väst och som är negativ gällande Ryssland är alltid korrekt medans det omvända alltid är fel, snedvridet, överdrivet osv.

Inse att du inte vet ett endaste dugg och försök att förstå att propaganda sker från alla håll. Läs gärna på om Usa, västvärlden och psyops, propaganda, informationskrig osv så kanske du förstår att det inte bara är Ryssland som sysslar med sånt.

Det blir svårt att ens försöka komma fram till någon sorts sanning då det inte ens går att diskutera utan alla är redan helt tvärsäkra på hur det ligger till. Du är antingen "Slava Ukraina" eller ett rysstroll.

Det är precis som med "orange man bad". Det bara är så.

Fundera på det här en stund. Det råder ett enormt rysshat nu runt om i västvärlden. Framförallt i Ukraina hatar man ryssar som man dessutom krigar mot.

Du tror på fullaste allvar inte att det hatet är en perfekt grogrund för krigsbrott?

Tror du verkligen att ukrainare behandlar ryssar bättre än vice versa?

Jag vet inte men jag har faktiskt svårt att se det.
Citera
2023-04-16, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Jo är väl så.

Hur känner du inför tanken att du själv blir plockad på gatan nör du är ute och handlar, 24h senare sitter du i en skyttegrav med artilleri vinande över huvudet ?
Citera
2023-04-16, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det är förjävligt även om det inte är sant!
Men nåt måste man ju skicka när Ryssen kommer. Vad skulle alternativet vara?
Bra fråga såklart men det hade kanske varit aningens bättre om man inte hade haft en korrumperad oerfaren statsledare som Zelensky och ej spelat så hårt och med det insett att man måste göra något åt dessa områden som ej verkar vilja höra till Ukraina.
Citera
2023-04-16, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Läs mitt inlägg igen. Jag skriver aldrig "du" eller "dig" utan kommenterar bara det fenomenet som genomsyrar ditt inlägg samt så många andra inlägg i alla dessa trådar på Flashback och även i media.

Jag tror att de allra flesta nog bör börja acceptera att vi inte vet ett endaste dugg om hur det ligger till.

Du har inte en endaste aning om vad som är sant eller vad som är överdrivet och det har varken jag eller någon annan heller.

Det jag vänder mig emot dock är tvärsäkerheten om att Ryssland alltid är onda och Ukraina alltid är goda samt att all information från väst och som är negativ gällande Ryssland är alltid korrekt medans det omvända alltid är fel, snedvridet, överdrivet osv.

Inse att du inte vet ett endaste dugg och försök att förstå att propaganda sker från alla håll. Läs gärna på om Usa, västvärlden och psyops, propaganda, informationskrig osv så kanske du förstår att det inte bara är Ryssland som sysslar med sånt.

Det blir svårt att ens försöka komma fram till någon sorts sanning då det inte ens går att diskutera utan alla är redan helt tvärsäkra på hur det ligger till. Du är antingen "Slava Ukraina" eller ett rysstroll.

Det är precis som med "orange man bad". Det bara är så.

Fundera på det här en stund. Det råder ett enormt rysshat nu runt om i västvärlden. Framförallt i Ukraina hatar man ryssar som man dessutom krigar mot.

Du tror på fullaste allvar inte att det hatet är en perfekt grogrund för krigsbrott?

Tror du verkligen att ukrainare behandlar ryssar bättre än vice versa?

Jag vet inte men jag har faktiskt svårt att se det.

Kan du snälla sluta halmgubba. Vem fan säger sådant du argumenterar mot?

Om ukrainare tillfångatar ryssar som anfaller deras land, är det orimligt att anta att de ofta behandlas dåligt? Nej.

Att många ukrainare dör försvarande sitt land, är det rimligt att det är så? Ja.

Att ukrainare begår krigsbrott, är det rimligt att anta? Ja.

Skickas outbildade ukrainare till fronten, rimligt? Ja.

Finns det många ”onda” ukrainare? Ja.

… så, kan du sluta skapa halmgubbar nu? Använd inte ord som ALLA, eller att vi i väst tror att ukrainare inte gör dumheter och att alla i väst säger att alla vapen är slut i Ryssland eller att de bara anfaller med spadar.

Det är absolut INGEN som påstår sådant, varken tidningar, militära exporter eller gemeneman.

Vad de flesta av oss tycker är dock att Ryssland måste återgå till sitt land, ta konsekvenserna av detta anfallskrig, och att Ukraina kämpar för en god sak.
Citera
2023-04-16, 11:07
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Nu är ju inte Ukraina något land där det finns en uppsjö av medborgare som har varit runt och invaderat sina grannländer så någon större rutin eller erfarenheter av att strida kan de ju knappast ha och därför är många soldater "färskingar" vid fronten.

Ukraina har så vitt jag vet inte invaderat något grannland eller bistått bananrepubliker runt om i världen med "rådgivare" som skulle kunna ge soldater rutin under de senaste 30 åren.

Däremot har Ryzzland gjort det.

Likförbannat måste de tvångsrekrytera fängelsekunder, alkisar och missfoster till sin trashanksarme? Trots att de i teorin iallafall borde ha mer rutinerade och erfarna soldater att tillgå?
Citera
2023-04-16, 11:25
Avstängd
Grontarskonts avatar
Ryzztroll som härjar! Bara att glömma och gå vidare!

Visst slås ett land för sin hela existens kan det bli så att det inte bara är jägarsoldater som skickas till fronten!
Citera
2023-04-16, 11:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är INTE kostnaden för Sveriges skattebetalare eller opinionen i Sverige. OT raderat.

/Mod
Citera
2023-04-16, 11:35
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
A Ukrainian soldier reveals the shameful reality of the US proxy war. So many Ukrainian men have died that @ZelenskyyUa has ordered to send anyone they can find on the streets to the front, without training. Many don’t even know how to reload a weapon.

Video! https://twitter.com/KimDotcom/status/1647187639358074882?

En 5-barns pappa som ser ut att väga 40 kg utan muskler berättar tillsammans med en annan soldat hur Zelensky skickar otränade civilister till bachmut bara för att dö!

Nu får det väl vara nog? Vem sponsrar sådan här ondska?

Och det tror du på?
Varför då i så fall?
Citera
2023-04-16, 11:48
Medlem
Epimaness avatar
Det bästa är ju att låta färskingarna hålla ställningarna i ett lugnt område för att sedan roteras in i hetluften när de fått lite vana.

Att köra färskingarna direkt till Bachmut är desperat.
Citera
2023-04-16, 11:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det bästa är ju att låta färskingarna hålla ställningarna i ett lugnt område för att sedan roteras in i hetluften när de fått lite vana.

Att köra färskingarna direkt till Bachmut är desperat.
Många hamnar uppenbarligen genast i Bakhmut för att uppehålla ryssen där. I den stora tråden om kriget postades länk till den här texten i morse:

Omni: Magnus utbildar ukrainare för strid: Sinnessjukt (2023-04-16)

Den svenske instruktör som intervjuas har förstahandserfarenhet. Det framkommer att vissa färskingar aldrig ens hållit i ett vapen innan utbildningen. Han nämner att några han utbildat var döda inom en kvart från det att de steg av bussen (!) i Bakhmut. Men, men...
Citat:
Men de hade ju Krim-kriget åtminstone.
Det finns ukrainska veteraner med erfarenhet från kriget i Donbass (2014-).
Citera
2023-04-16, 12:12
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Men de hade ju Krim-kriget åtminstone.

Du menar Krimkriget 1853 till 1856? De erfarenheterna är nog utdöda vid det här laget...

Krim annekterades 2014 ju med hjälp av ryzzka soldater från de baser på Krim som ryzzland hade fått tillstånd att använda under en begränsad tid i samband med avtalet om Ukrainas självständighet. Ukraina hade inte någon större militär närvaro på Krim eftersom de naivt nog trodde ryzzarna skulle hålla de ingångna avtalen.

Vill minnas att endast en handfull civila fick sätta livet till under ryzzlands annektering.
Citera
2023-04-16, 12:26
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Är det bättre att skicka studenter, alkisar och kåkfarare som Ryssland gör?
Jag konstaterar att det går väldigt bra för studenterna, alkisarna, kåkfararna och alla barn utrustade med endast spadar.

Slava Putin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in