Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Jo jag såg det du skrev och satt och funderade över MHs förändring.
Kan en person som JJ förändra någon annan så mycket? Går det?
Folk som går in i terroristsekter får ju huvudet förvridet och kan göra hemska saker ingen kunde tro.
Det är ju möjligt att JJ skapade en folie ā deux bubbla med MH. Men efter ett par veckor utan minsta kontakt med JJ borde ju till och med en sådan hjärntvättad person vakna upp och börja berätta för förhörsledarna.
Men det gjorde inte MH. Hon fortsatte att berätta sina lögner.
Samtidigt som hon berättade något helt annat för en ny väninna hon delade rum med.
Det tyder på att MH själv har åsikter och strategier som inte enbart påverkas av umgänget med JJ.
MH är inte enbart en produkt av JJ utan har också agerat självständigt.
Möjligen är hennes fortsatta påståenden att hon sov när T dödades också en del av den strategin.
Jag skulle kunna tänka mig att det blev fullt kaos i Ms huvud om hon började förstå vilken inverkan J haft på henne, att hon kanske inte visste varken ut eller in och började leta efter sitt forna jag.
Att hon så envist höll fast vid deras ursprungliga berättelse tror jag kan hänga ihop med lite tröghet i systemet och att hon trodde att den skulle fria dem. Storyn var nog så väl inövad att det satt i ryggmärgen.
Jag tror att hon kände en stor lättnad när hon fick lasta av sig alla hemligheter hon gått och burit på om Js och hennes förehavanden. Huvudpoängen var nog inte att slänga J under bussen, utan att bli av med det.
Påståendet om sovandet tror jag helt och hållet var för att komma undan alla frågor. Jag kan tänka mig att hon kände både skam och skuld inför sina föräldrar och möjligtvis även inför sveket mot J.
Om hon fått svara inför lyckta dörrar hade hon kanske berättat. Hon bad ju om det och det hade hon inte behövt göra om hon ändå bara skulle säga att hon sov.