2023-04-13, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Utifrån vad detta är för slags mål och hur stor medial uppmärksamhet det varit, så tror jag att åklagare Rullman vigt hela sitt liv åt detta målet sedan han fick det, kanske har han t.o.m fått lite avlastning från massa andra mål han annars hade varit tvungen att ta. Så du behöver nog inte vara orolig över att han letat efter den snabbaste vägen ut när det gäller detta fallet.

Förlåt. Jag menar att J medgett de faktiska omständigheterna. Dvs att hon strypt Tove som sedan avled (men att man invänder mot att själva strypningen varit dödsorsaken).

Men du måste väl förstå att om man har invändningen att man sov när brottet skedde, så kommer man ju inte kunna ge några andra svar än: "Jag vet inte, eftersom jag sov". Givetvis skall/kan man pressa personen om man tror att det är den rätta vägen att gå, men svaren kommer ju knappast bli annorlunda för det.
Jag menar inte att man pressa som i tjata men ha personen beskriva sina handlingar och sedan ifrågasätta på de punkter där berättelsen blir inkonsekvent och omöjlig. Hur ska rätten annars kunna bedöma om den är trovärdig eller ej?

”Jag sov”
”Jaha. Nästa vittne”

??
Citera
2023-04-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, naturligtvis.

Men jag tror att även huvudskadan kan ha gett en medvetandesänkning. Medvetslöshet är möjlig, det är min övertygelse. Man kan pendla mellan olika medvetandegrader och vara medvetslös en kort stund, även efter skador som inte ger synliga sår, frakturer eller intrakraniella blödningar. Medvetslöshet kan komma efter ett tag efter skalltraumat också.

Jag har själv sett personer förlora medvetandet vid några tillfällen efter skallskador.

En kortare medvetslöshet efter fallet/slaget kan jag tänka mig, men vid någon tillfälle har hon återfått medvetandet eftersom både J och grannen berättar om spark i väggen och sparklikande ljud.. Kan tänka mig att J bytt grepp och att trycket mot halsen varierat. Då kan offret få in lite luft som förlänger förloppet.

Jag har själv slagit i huvudet rejält ett par gånger vilket kan förklara ett par av mina inlägg. Men då har det handlat om avtuppning i ett par sekunder, vilket jag tror är det absolut vanligaste.
Citera
2023-04-13, 16:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Kan åklagare mfl ha fått ut utförligare information ang tex mobilrörelse än vad som står i fupen ?
Jag tänker om de även har kunnat se starttid på när stegen togs till vilken stoptid .
Jag tyckte att de i liven skrev att att ” att tiden för mordet har Maja sagt att hon har sovit .Men att de har sett att när grannen ringde på , så har Majas mobil visat på rörelse .
Det var oxå något om hur länge och hur mycket hon ska ha använt ficklampan vid dumpningen .
Och något mer ” som de senare skulle återkomma till ” men som jag inte fick något svar på senare i liven .

Det skulle vara intressant att veta vad @ Avel har att säga om vad man skulle kunna få ut med av mobilen. Han har ju haft en del synpunkter där...

Men det du säger där: "Men att de har sett att när grannen ringde på , så har Majas mobil visat på rörelse .", det har jag missat.
Majas mobil rörde sig 02:19 och 02:43, och där emellan ca 02:30 ska mordet ha skett enligt åklagaren.

Grannens berättelse med påringningarna borde då alltså ligga nära denna tid 02:30.
Tiden från det att sparkarna upphörde tills att JJ kom ut i trappen och de åkte ligger ju vid 02:46-02:47, så Majas mobils rörelse vid 02:43 är väl efter mordet kan man förmoda.
Citera
2023-04-13, 16:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En kortare medvetslöshet efter fallet/slaget kan jag tänka mig, men vid någon tillfälle har hon återfått medvetandet eftersom både J och grannen berättar om spark i väggen och sparklikande ljud.. Kan tänka mig att J bytt grepp och att trycket mot halsen varierat. Då kan offret få in lite luft som förlänger förloppet.

Jag har själv slagit i huvudet rejält ett par gånger vilket kan förklara ett par av mina inlägg. Men då har det handlat om avtuppning i ett par sekunder, vilket jag tror är det absolut vanligaste.

Så bra att det har gått bra för dig (för det har det som det verkar ).

Det har nog förekommit att personer varit medvetslösa en microstund och de som varit på platsen knappt hunnit märka det.

Det du nämner om att byta grepp osv kan absolut ha skett.

AL sa vid rättegången att halsen yttre inte gick att undersöka pga den nedbrytning som skett och brännskadorna som hon utsatts för.

Usch, det är så obehagligt allt. Av och till ser jag min dotter i Toves situation och då får jag riktiga ångestpåslag.

Jag blir arg också, fast jag har ganska svårt att bli arg.

Jag tittar på bilden på Johanna, och tycker mig inte se denna ondska som man inbland ändå kan se hos vissa. Blicken är visserligen tom, men hon har just blivit gripen.

Det här är något man måste uppleva, liksom Johannas ex, som båda berättar väldigt liknande berättelser om henne.

Ja, nu hamnade jag lite ur spår där...
Citera
2023-04-13, 17:19
Avslutad
Citat:
Nej, så är det förstås i fall där ingen som helst tekniska bevisning finns.

Därför tror jag inte heller att den it- tekniska bevisningen räcker till och inte heller att rätten kan använda JJs berättelse som bevisning mot MH.

Jag utgår från att med "gemensamt och i samförstånd", behöver det finnas något mer än att man bara vistats i en och samma lägenhet.

Jag tycker att åklagaren inte kan visa att "förhistorien" för Majas del innebär att hon varit med och lockat hem Tove för att mördas, och "efterhistorien", gravfridbrottet skulle kunna vara ett tydligare indicium från åklagarens sida om det funnits mer av indicier som har viss tyngd.

Här ser vi istället enligt bägges utsago och en del annan bevisning, att det är JJ som står för "The action", och det redan vid Nöjet.

Hon tar kommando, och ber Maja gå in för att hämta Tove, det är hon som har bråket. Det är hon som snackar med vakt och ppolis och det är till hennes lägenhet de går.

Det är JJ som slår Tove till golvet och det är hon som sitter gränsle. Det är JJ som tar stryptaget ch det är hon som ska ut med Toves tillhörigheter efter minuter.

Det är JJ som pratar med grannen och ljuger multipla lögner, messar till Maja. Det är JJ som snackar med de ytliga" bästa kompisen, ljuger om cyklar, kräkningar, fall på sidan och alla namn som de olika personerna har.

Det är hon som tar fram lakan och lindar in Tove i det.

Och det är hon som drar ner kroppen första halvan. Hon ger order om att Maja måste hjälpa till.

JJ är den som drar in kroppen i bilen, Och bilen den är Johannas. Drar ut den gör också JJ. JJ är den som beordrar Maja att hjälpa till och dr efter en bit förutom att lysa. Och JJ tuttar eld på kroppen.

JJ åker till Biltema och hon köper bensinen som hon sedan åker på nytt till Tove för att tutta på. Det är JJ som kontaktar Maja för att åka till Illharjen och prata ihop sig.

Majas "förhistoria" och "efterhhistoria" synes svag ur juridisk synvinkel.

Och även i min synvinkel. Jag är långtiifrån övertygad om Majas förehavanden vid mordet.

Och rent juridiskt sett har hon all anledning till att ljuga, då hon faktisk varit i lgh, vetat om bråket och sedan varit med till fyndplatsen. Hon har rätt, hon är ju misstänkt, åtalad och kan fällas för mord, det värsta brott du kan göra och dömas för.

Jag har dock etiska problem med hennes tystnad, och lögner. Och är hon oskyldig, hade hon nog vunnit väldigt mycket på att berätta allat, precis allt från första minuten. Av alla skäl, men även för sin egen del.
Jag märker att du blandar och ger i vad som faktiskt är styrkt och bevisat av objektiva utomstående vittnen och sådant som Maja har påstått men som inte är bevisat. Det blir förstås en riktig häxblandning och det blir en subjektiv återgivning av händelsen som inte för framåt.

Att Johanna är den drivande i hela saken - precis som är hon är drivande i varje del av Johannas och Majas vänskap - bevisar ingenting. De behöver inte ha varit lika drivande för att bägge ska vara dömas för mord. Kanske tog Johanna det mesta för att Maja var mer äcklad över att hantera en död kropp än hon hade trott innan?

Frågan är väl snarast varför Maja uthärdar veckor och månader av förhör och häktning om hon hade en bättre - sanningsenlig - historia om varför hon inte var deltagit i mordet? Att hon med sekundprecision sov och vaknade precis när mordet var klart och uppstädat funkar inte.

Hon har fortfarande inte sagt sanningen fast hon nu sitter i tingsrätten. Om hon hade en logisk och sammanhängande sann historia om varför hon inte var delaktig så hade den väl kommit nu??
Citera
2023-04-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag menar inte att man pressa som i tjata men ha personen beskriva sina handlingar och sedan ifrågasätta på de punkter där berättelsen blir inkonsekvent och omöjlig. Hur ska rätten annars kunna bedöma om den är trovärdig eller ej?

”Jag sov”
”Jaha. Nästa vittne”

??

Ja, det håller jag med om - och det har väl givetvis skett även i denna rättegången?

Sedan finns det ju förhörsteknik och försökstaktik även i denna branschen, som jag misstänker att du inte är så insatt i. Det är nämligen inte ovanligt när man har förhör med en person som avlägger en orimlig förklaring, att man avgränsar denne i sin egen orimlighet. Dvs att när den tilltalade säger: "Jag sov", "Jag var inte där" eller "inga kommentarer" så låter man denne säga/svara det och sedan lutar man sig tillbaka på den bevisning som finns och avslutar med att lyfta fram orimligheterna under pläderingen och då slå hål på allt - Samtidigt som det enda rätten har i minnet är just den orimliga förklaringen som den tilltalade gav.
Citera
2023-04-13, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det håller jag med om - och det har väl givetvis skett även i denna rättegången?

Sedan finns det ju förhörsteknik och försökstaktik även i denna branschen, som jag misstänker att du inte är så insatt i. Det är nämligen inte ovanligt när man har förhör med en person som avlägger en orimlig förklaring, att man avgränsar denne i sin egen orimlighet. Dvs att när den tilltalade säger: "Jag sov", "Jag var inte där" eller "inga kommentarer" så låter man denne säga/svara det och sedan lutar man sig tillbaka på den bevisning som finns och avslutar med att lyfta fram orimligheterna under pläderingen och då slå hål på allt - Samtidigt som det enda rätten har i minnet är just den orimliga förklaringen som den tilltalade gav.
Vi får väl se när ljudupptagningarna släpps hur pressad Maja blir av Rullman och vad som sägs i Rullmans slutplädering.
Citera
2023-04-13, 17:30
Medlem
.
Citera
2023-04-13, 17:30
Medlem
Citat:
Vi får väl se när ljudupptagningarna släpps hur pressad Maja blir av Rullman och vad som sägs i Rullmans slutplädering.

Alltså har den teknik/taktik jag hänvisar till används, så lär hon inte ha blivit så pressad (iallafall inte så pressad som du vill att hon skulle bli).

Måste bara säga att jag tycker att du både är charmig och underhållande när du först börjar med att anmärka på att antal rättegångsdagar var för få - och sedan landar i att åklagaren pressade M alldeles för lite under hennes förhör. Hur många extra rättegångsdagar tänker du att hans pressande skulle behöva? Var det 1? 3? 5? 10? ;-)
Citera
2023-04-13, 17:38
Medlem
Citat:
Nej, så är det förstås i fall där ingen som helst tekniska bevisning finns.

Därför tror jag inte heller att den it- tekniska bevisningen räcker till och inte heller att rätten kan använda JJs berättelse som bevisning mot MH.

Jag utgår från att med "gemensamt och i samförstånd", behöver det finnas något mer än att man bara vistats i en och samma lägenhet.

Jag tycker att åklagaren inte kan visa att "förhistorien" för Majas del innebär att hon varit med och lockat hem Tove för att mördas, och "efterhistorien", gravfridbrottet skulle kunna vara ett tydligare indicium från åklagarens sida om det funnits mer av indicier som har viss tyngd.

Här ser vi istället enligt bägges utsago och en del annan bevisning, att det är JJ som står för "The action", och det redan vid Nöjet.

Hon tar kommando, och ber Maja gå in för att hämta Tove, det är hon som har bråket. Det är hon som snackar med vakt och ppolis och det är till hennes lägenhet de går.

Det är JJ som slår Tove till golvet och det är hon som sitter gränsle. Det är JJ som tar stryptaget ch det är hon som ska ut med Toves tillhörigheter efter minuter.

Det är JJ som pratar med grannen och ljuger multipla lögner, messar till Maja. Det är JJ som snackar med de ytliga" bästa kompisen, ljuger om cyklar, kräkningar, fall på sidan och alla namn som de olika personerna har.

Det är hon som tar fram lakan och lindar in Tove i det.

Och det är hon som drar ner kroppen första halvan. Hon ger order om att Maja måste hjälpa till.

JJ är den som drar in kroppen i bilen, Och bilen den är Johannas. Drar ut den gör också JJ. JJ är den som beordrar Maja att hjälpa till och dr efter en bit förutom att lysa. Och JJ tuttar eld på kroppen.

JJ åker till Biltema och hon köper bensinen som hon sedan åker på nytt till Tove för att tutta på. Det är JJ som kontaktar Maja för att åka till Illharjen och prata ihop sig.

Majas "förhistoria" och "efterhhistoria" synes svag ur juridisk synvinkel.

Och även i min synvinkel. Jag är långtiifrån övertygad om Majas förehavanden vid mordet.

Och rent juridiskt sett har hon all anledning till att ljuga, då hon faktisk varit i lgh, vetat om bråket och sedan varit med till fyndplatsen. Hon har rätt, hon är ju misstänkt, åtalad och kan fällas för mord, det värsta brott du kan göra och dömas för.

Jag har dock etiska problem med hennes tystnad, och lögner. Och är hon oskyldig, hade hon nog vunnit väldigt mycket på att berätta allat, precis allt från första minuten. Av alla skäl, men även för sin egen del.

Det var en tydlig genomgång av J som den drivande.

Moraliskt var det självklart förkastligt av M att inte larma direkt och även i ett senare skede försvåra utredningen genom att inte berätta var kroppen låg.

Kanske var hon så manipulerad av J då att hon därför höll sig till storyn som J sagt. Enligt förhörsledarna erkände hon gravfridsbrott efter att de bytt taktik och börjat att fokusera på hennes relation till J. I början vädjade de mest enligt P4 Jönköping.
M skrev engagerat på sociala medier om rasism i samband med George Floyds död. Så som färgad var hon medveten om strukturell rasism. M kanske inte trodde att polisen skulle tro på henne om att hon 'bara' var med och flyttade på kroppen. Så att hålla tyst blev en överlevnadsinstinkt. M visste inte heller då vad J skulle säga om mordet.
Eller så var hon med badrummet och därför valde att tiga.
Det kan finnas flera anledningar till tystnaden och lögnerna helt enkelt.

Här i tråden verkar de flesta övertygade om att M hjälpte J att mörda Tove men Silbersky anser ju te x att bevisen inte håller. Js ord om att M höll i händerna säger han är 'värdelösa'. De kan inte ses som bevisning.
Jag kan tycka att det vore rättsosäkert att dömma M till livstid för mord utifrån det som kommit fram. Däremot kan man ju tänka sig andra brottsrubriceringar utöver gravfridsbrott, som te x skyddande av brottsling. Vad som krävs juridiskt för medhjälp till mord vet jag tyvärr inte.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-13 kl. 17:42.
Citera
2023-04-13, 17:39
Medlem
Citat:
Så bra att det har gått bra för dig (för det har det som det verkar ).

Det har nog förekommit att personer varit medvetslösa en microstund och de som varit på platsen knappt hunnit märka det.

Det du nämner om att byta grepp osv kan absolut ha skett.

AL sa vid rättegången att halsen yttre inte gick att undersöka pga den nedbrytning som skett och brännskadorna som hon utsatts för.

Usch, det är så obehagligt allt. Av och till ser jag min dotter i Toves situation och då får jag riktiga ångestpåslag.

Jag blir arg också, fast jag har ganska svårt att bli arg.

Jag tittar på bilden på Johanna, och tycker mig inte se denna ondska som man inbland ändå kan se hos vissa. Blicken är visserligen tom, men hon har just blivit gripen.

Det här är något man måste uppleva, liksom Johannas ex, som båda berättar väldigt liknande berättelser om henne.

Ja, nu hamnade jag lite ur spår där...

Det finns mängder av foton på alla tre i FUP och där tycker jag dom ser ut som vilka tonårstjejer som helst som festar och har roligt. Det är nästan obegriplig hur dom tre hamnade i ett badrum/lägenhet där en mördas. Det är väl just det som gör det läskigt att dom verkar så normala, så det kan hända vem som helst. T hade ju verkligen inte gjort nånting för att riskera att utsättas för våld.

Det makabra och oförståeliga för utomstående har funnits i J s huvud en längre tid och det är bara M som fått ta del av det. En önskan att ha ihjäl människor på så lösa grunder att en normal knappt hade ägnat en tanke åt det. J har troligen en helt verklighetsfrånvänd uppfattning om sig själv och sin omgivning.

Att M skulle var en oskyldig passagerare som bara underlåtit att meddela omgivning har jag svårt att se. Även hon hade något emot T som framgår i ett sms mellan J och M. M skriver att hon ska försöka hålla sig ifrån T när dom ev ska gå på samma fest.
Citera
2023-04-13, 17:40
Medlem
Citat:
Nej det var en vältränad man. Tankar?

Jag tror att en ryttare med extremt starka låroch benmuskler som hatar ngn så mycket att de vill döda den personen är ett större motstånd än vad du hade.

Och jag tror att Tove som både landat handlöst hårt på rygg samt fått att vasst avkapat rör hårt i bakhuvudet så hon fått inre blödningar av det, samt chockad och livrädd, var mycket svagare i sin position än vad du var.

Då blir skillnaden i styrka mellan offer och mördare betydligt större än den var i ert fall.
Ändå väldigt intressant att höra om er rekonstruktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in