2023-04-13, 12:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
När du pratar om "den forcerade rättegången" menar du då att det endast var 3-4 dagar eller att parterna uppfattades forcerade under förhandlingens gång?
Det är de 3 dagarna jag tänker på.
All tillgänglig relevant teknisk bevisning presenterades. Fler rättegångsdagar hade inte inneburit fler klargörande bevis, men det skulle kunnat skapa tvivel runt M, som jag ser det.
Senast redigerad av sybel 2023-04-13 kl. 12:09. Anledning: tillägg
Citera
2023-04-13, 12:03
Medlem
Citat:
Jag tycker att analysen av "hur Tingsrätten fungerar" är både överdriven och okunnig. Man skall veta att ledamöterna i Tingsrätten är eniga i 99 fall av 100 (oavsett friande eller fällande dom). Man skall också veta att många av juristdomarna i landets tingsrätter är minst lika kompetenta som juristdomarna i hovrätterna.

Det enda i analysen som stämmer är väl att de icke juridiskt utbildade nämndemännen är fler i Tingsrätten, än i Hovrätten. Men det är sällan något problem för juristdomaren att sakligt och pedagogiskt "lägga upp spelplanen" och förklara vad det är man egentligen skall pröva och hur beviskraven ser ut, för att minimera eventuell lynnighet, lättpåverkan eller känslomässiga åsikter/slutsatser från nämndemännens sida.

Jag läste en morddom igår (ett helt annat fall) där man i domen ser en hel del material från FUP, tex sms konversation. Dom hänvisar även till förundersökningen att den åtalade lämnat olika uppgifter och hänvisar till specifika datum där förhör hölls.

Min fråga är. Är detta material som åklagaren lämnat in i samband med häktesframställan eller under själva rättegången. Eller har nämndemännen tillgång till FUP när dom överlägger?
Citera
2023-04-13, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker att J som van ryttare skulle ha stora möjligheter att parera "rodeoskutt".
Har du uppgift om att hon var van barbackaryttare på rodeohästar? Eller är hon van att rida på tämjda hästar i sadel?

Dessutom sa hon att hon satt på bröstet på T.
Citera
2023-04-13, 12:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har du uppgift om att hon var van barbackaryttare på rodeohästar? Eller är hon van att rida på tämjda hästar i sadel?

Dessutom sa hon att hon satt på bröstet på T.
Det räcker gott bara med att vara van ryttare för att kunna parera förväntade krumbukter.

Jo, avsikten med att sitta på bröstet var förmodligen att försvåra andningen.
Citera
2023-04-13, 12:16
Medlem
Det är mycket diskussioner i tråden om, och inte minst hur, J själv lyckats med bedriften att genomföra det hela.

Att J suttit på Ts mage tror jag säkert också har skett men vad tror ni om möjligheten att dödsstrypningen skedde bakifrån? Dvs T låg på magen och J satt över ryggen.

Har nämligen funderat mycket över att venerna var intakta men att de mer underliggande artärerna var skadade. Det skulle kanske vara ett rimligt resultat om man blir strypt bakifrån.
Senast redigerad av viperstyle 2023-04-13 kl. 12:30.
Citera
2023-04-13, 12:16
Medlem
Citat:
Det är de 3 dagarna jag tänker på.

Alltså det handlar ju snarare om behov än kvantitet - Det behövdes helt enkelt inte fler rättegångsdagar.

En åklagare har objektivitetsplikt. Med andra ord skall hen beakta både sånt som är till nackdel- och fördel för de tilltalade. Hen skall lägga upp processen/förhandlingen utefter den bevisning som behöver åberopas för att få en rättssäker, saklig, opartisk och begriplig helhetsbild av åtalet. Därför existerar inga "smarta drag för att bara hinna med det mest elementära och inte öppna för tvivel genom den magra tekniska bevisningen".

Det är ju heller inte så att en rättegång sätts till ett X antal dagar och sedan är det hugget i sten. Det finns ju möjlighet till reservdagar och om man hamnar efter i tidsschemat eller behöver åberopa nya vittnen så får man helt enkelt utöka förhandlingen till fler dagar.
Citera
2023-04-13, 12:17
Avslutad
Citat:
Det räcker gott bara med att vara van ryttare för att kunna parera förväntade krumbukter.

Jo, avsikten med att sitta på bröstet var förmodligen att försvåra andningen.
Det räcker gott? Vad har du för bevis för det? Har du låtit en van ryttare av tamhästar testa?
Citera
2023-04-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag läste en morddom igår (ett helt annat fall) där man i domen ser en hel del material från FUP, tex sms konversation. Dom hänvisar även till förundersökningen att den åtalade lämnat olika uppgifter och hänvisar till specifika datum där förhör hölls.

Min fråga är. Är detta material som åklagaren lämnat in i samband med häktesframställan eller under själva rättegången. Eller har nämndemännen tillgång till FUP när dom överlägger?

Då har detta materialet åberopats och redovisats under sakframställan och/eller att man konfronterat förhörspersoner med deras tidigare utsagor i tidigare förhör.
Citera
2023-04-13, 12:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Alltså det handlar ju snarare om behov än kvantitet - Det behövdes helt enkelt inte fler rättegångsdagar.

En åklagare har objektivitetsplikt. Med andra ord skall hen beakta både sånt som är till nackdel- och fördel för de tilltalade. Hen skall lägga upp processen/förhandlingen utefter den bevisning som behöver åberopas för att få en rättssäker, saklig, opartisk och begriplig helhetsbild av åtalet. Därför existerar inga "smarta drag för att bara hinna med det mest elementära och inte öppna för tvivel genom den magra tekniska bevisningen".

Det är ju heller inte så att en rättegång sätts till ett X antal dagar och sedan är det hugget i sten. Det finns ju möjlighet till reservdagar och om man hamnar efter i tidsschemat eller behöver åberopa nya vittnen så får man helt enkelt utöka förhandlingen till fler dagar.
Borde då inte karsktärsvittnen kallats för att helhetsbilden skulle bli mer rättvisande och tolkad utefter förutsättningarna?

Vakten på Nöjet var kallad men återkallades. Även polisen som J ville göra anmälan till och vittnen till "bråket" skulle kunnat bringa lite klarhet i Ms och Js agerande i upprinnelsefasen.
Senast redigerad av sybel 2023-04-13 kl. 12:45. Anledning: korrigering
Citera
2023-04-13, 12:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det räcker gott? Vad har du för bevis för det? Har du låtit en van ryttare av tamhästar testa?
Nu hamnar vi helt OT i en meningslös diskussion eftersom J inte ens satt på Ts mage. Jag ber om ursäkt för att jag tog upp det.
Citera
2023-04-13, 12:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är mycket diskussioner i tråden om, och inte minst hur, J själv lyckats med bedriften att genomföra det hela.

Att J suttit på Ts mage tror jag säkert också har skett men vad tror ni om möjligheten att dödsstrypningen skedde bakifrån? Dvs T låg på magen och J satt över ryggen.

Har nämligen funderat mycket över att venerna var intakta men att de mer underliggande artärerna var skadade. Det skulle kanske vara ett rimligt resultat om man blir strypt bakifrån.

Tumavtryck på Ts hals visar i mjukdelarna hur förövaren höll sina händer.
Framkommer vid rättsmedicinsk obduktion. Har skett framifrån med två händer samtidigt runt halsen.
Citera
2023-04-13, 12:47
Medlem
Citat:
Haha jag tycker inte jag gjort annat än att diskutera den juridiska aspekten kring M:s eventuella delaktighet. Hänvisar till några av dessa inlägg:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Gällande hennes medverkande så kommer inte Anstiftan vara aktuellt. Utan det kommer isåfall handla om Mord eller Medhjälp till mord. Åklagaren har visserligen inte yrkat ansvar för Medhjälp till mord, men har själv uttryckt att hans gärningspåstående om Mord även täcker rekvisiten för Medhjälp till mord (vilket många här i tråden missat!)

Gällande gravfridsbrottet så har M/försvaret faktiskt yrkat på frikännande dom då man anser att M egentligen inte haft något uppsåt, utan endast "kastats in" i denna situationen, känt sig tvingad och agerat under stark press. Att denna invändningen skulle hålla har jag oerhört svårt att tro. Dels eftersom det funnits många tillfällen för M att tillbakaträda från gärningen. Men också att det enda M påstår att J sagt/gjort i samband med detta är att hon uppmanat M att bära kroppen, vilket inte känns som ett hot eller tvång som motiverar en friande dom.

Angående frågan om normalgraden eller grovt brott så har åklagaren åtalat båda för Grovt gravfridsbrott. Om åklagaren anser att kroppen bränts upp "tillsammans och i samförstånd", trots att det endast var J som fysiskt utförde detta, är jag osäker på (någon som vet?)
Men i övrigt anser åklagaren att M gjort sig skyldig till Grovt gravfridsbrott då hon (tillsammans med J) förpackat Toves kropp, sedan transporterat kroppen till skogsområdet i Skurebo och där gömt/placerat kroppen.

Rekvisiten för Grovt gravfridsbrott är att liket skall ha tillfogats svår skada, eller att gärningen skall ha inneburit omfattande förstörelse eller varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. Om antändningen av kroppen inte kommer läggas M till last, så har jag väldigt svårt att se att förpackandet, transporten och placeringen av kroppen skulle innebära "svår skada" eller "omfattande förstörelse" (möjligen "särskilt hänsynslös" då) vilket talar för att detta endast skall bedömas som Gravfridsbrott av normalgraden för M:s del. Dock finns det skrivet i förarbetena att förekomsten av att man utför en sådan här gärning för att dölja ett Mord eller att försvåra utredningen av dödsfallet, skall kunna göra att brottet bedöms som grovt. Vilket talar för Grovt gravfridsbrott.

Det här med MH och grovt gravfridsbrott:

Kan det räknas som omfattande förstörelse/svår skada att man under 16 dagar inte talar om vart kroppen finns (även om man sedan erkänner att man vetat hela tiden) och att den därmed angrips av djur/väder/vind som i sin tur också förstör kroppen. Precis som t ex en bränning gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in