2023-04-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Om Kina och Taiwan slås ihop skulle man få ett bättre Kina, inte sämre. Jämför med Hong Kong.

Knappast bra för Hong Kong att bli del av en totalitär Kommunustparti-diktatur. Varför tror du att miljontals Hongkong-bor protesterat mot Kommunistparti-diktaturen, och att hundratusentals Hongkong-bor flyr utomlands?
Citera
2023-04-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Reinfeldt fd utrikesminister Carl Bildt går denna vecka ut och säger att EU inte bör stödja Taiwans självständighet från kommunist Kina. Carl Bildt har tidigare uttalat och sagt att koranbränningar bör förbjudas i Sverige. Varför skall Ukriana ha stöd men inte Taiwan mot ett kommunistland.

För er som inte känner till det är Taiwan idag självständigt mot Kina.

Vem betalar Calle Bildt? Har han rätt?

https://www.expressen.se/nyheter/bildt-eu-kan-inte-stodja-taiwans-sjalvstandighet/

Vad är det som gör honom ständigt relevant att fråga för media? Han är totalt irrelevant gammal svensk minister som inte är en röst i övriga världens ty hans analyser är ointressant. Jag som lekman kan skatta lika bra analyser utan att behöva läsa dagens industri så jag förstår inte varför man ständigt frågar honom
Citera
2023-04-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Taiwan måste först avsäga sig Kina (PRC på fastlandet) innan det kan utropa sig självständigt.

Att tillhöra demokratin Republiken Kina (Taiwan), är helt ok.
Citera
2023-04-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Hur kan man "stjäla" något som redan tillhör en?

Kai hade förlorat mot Mao, kinas nye boss. Folket m Mao i spetsen slängde ut Kai. Kina förenades till vad det är idag.

(Som Garibaldi förenade Italien 1862 till vad det är idag. Ska Berlusconi bosätta sig på Sardinien o kräva styra Italien därifrån o kräva att Italien blir sardinskt?)

Magdalena flydde aldrig till Gotland o styr Sverige därifrån.

Gränserna var dragna o TW ingick i det kinesiska riket hur mycket än Kai ville annorlunda
Citera
2023-04-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Att tillhöra demokratin Republiken Kina (Taiwan), är helt ok.

ROC förlorade, PRC o Mao i Peking vann o Kai = ROC lämnade kinesiska fastlandet
Citera
2023-04-12, 13:55
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Denna gången har han ju faktiskt rätt!
Ni som älskar krig och jag antar ni är de samma som runkar nu till Nato och Ukraina kriget?

Carl b har ju rätt fattar ni aldrig. EU kan och har inte råd lägga sig i varenda konflikt på jorden för att usa vill det.
Ni borde förstå bättre att bara Ukraina kriget kostat oss tio års lidande minst i Europa medans de rika blir rikare och ni arbetare blir fattigare.

Krig kostar och bara lilla skit Sverige får ju på knäna av elpriset, olja, gas mat inflation med mera.

Vill usa kriga så låt dem göra det. Europa satsar på bygga upp en redan mycket trasig kontinent och vad skulle vi vinna på lägga oss i denna konflikten också?
Taiwan tillhör ju faktiskt Kina och det är liksom fakta.

Ni som vill kriga. Lycka till och packa väskan så åker ni dit. Men mina skattepengar skall inte gå till leka krig.

Tänk för fan någon gång innan ni skriver inlägg.

Tänk vilken innåt värld du lever i.
Du vill säkert inte ha hjälp om en mördare står utanför huset ditt heller för varför ska mina skattepengar hjälpa dig? Inte heller vill du väl ha hjälp om vi hamnar i krig?
Med ditt resonemang är du väl besviken över att USA och England befriade Europa från Nazi Tyskland också? O nej dit räknar jag inte ryssarna eftersom USA skänte dem all hjälp de kunde få vapen, mat, stridsvagnar så de var möjligt för dem.
Registrerat Mars 22, för mig är du ett uppenbart rysstroll med komunistisk världsbild.
Jag hoppas verkligen inte du får hjälp när du behöver det!

Så dra ner byxorna o ta den där bak, det är vad ditt inlägg handlar om fy fan!
Citera
2023-04-12, 13:58
Medlem
ncr04s avatar
Det Carl Bildt sa här är ju bara en "no-brainer" och det som de facto varit inställningen i Europa och merparten av övriga världen i årtionden.
Citera
2023-04-12, 13:59
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Om Kina och Taiwan slås ihop skulle man få ett bättre Kina, inte sämre. Jämför med Hong Kong som fortfarande är relativt autonomt.

Hong Kong självbestämmande, tillåt mig att skratta! De har tappat i stort sett alla fördelar de haft tidigare och är nu bara en del av Stor Kina. Väldigt många har flytt från Hong Kong och det är verkligen inte vad det var tidigare.

Skulle stor Kina äta upp Taiwan blir det samma sak för dem!

Taiwan ÄR ett eget land och helt skiljt från Kina! De boende där har noll intresse att börja tillhöra Stor Kina.

Sen har väl EU inte så mycket att säga! Risken är väl bara att damp Kina blir helt skogstokiga om man skulle erkänna Taiwan som ett eget land!
Citera
2023-04-12, 14:06
Medlem
Symptms avatar
vilket jävla idiot uttalande, seriöst
Citera
2023-04-12, 14:07
Avslutad
Ok
Mycket snack om vad som tillhör vem eller vem som var där först. Nåväl låt oss gå tillbaka till vad denna debatt här inne skulle handla om egentligen och det var väl vad fan hade EU och Sverige i synnerhet med detta att göra?
De flesta kineser och taiwaneser vet säkert inte ens vad Sverige är och ännu mindre vart det ligger så...
Vad fan angår detta oss??!!!

Som jag skrivit i de andra inläggen ni som vill kriga för det då? Åk gärna helst idag och ta med er alla andra duktiga svenskar som gillar leka Nato krig för usa s skull.
Mina skattepengar skall ej gå till detta.

Samtidigt så menar Carl att EU har nog med problem att fixa med redan då hela Ryssland står beredda att börja ta sig an Europa.
Usa kommer sin vana trogen sticka igen med svansen mellan benen så länge de inte själva har något att vinna på det längre och kinesen skrämmer dem mer än Putin.

Med detta vill jag ha sagt precis som Ukraina bråket.
Det angår inte oss!!!
När fan skall ni svenskar lära er att ni är ett litet piss land som ingen bryr sig om. EU är redan kört och ingen bryr sig om det heller.

Skall vi nu kalla även folket i Taiwan för vårt brödrafolk som vi gjort med Ukraina och sedan fyller finnarna när de stack kniven i ryggen på oss och smet in i Nato utan Sverige?

Tänk efter ni som skriver att det kostar på med krig och inte är som någon häftig film.
Citera
2023-04-12, 14:11
Medlem
flashmaners avatar
Han blandar äpplen och bananer lite hejvilt, Calle. Börjar han bli dement, tro.

Taiwan behöver inte utropa sig som självständig stat. De uppfyller sedan länge alla kriterier för att definieras som en självständig stat, så de är, sedan länge, de facto en självständig stat.

Att Calle sedan tycker att de skall införlivas med Kina är ju att gå väldigt långt, och man kan undra varför han gör det uttalandet. Det finns inga sådana överenskommelser. Kina accepterade Taiwans självständighet från dag ett, då dåvarande ROC-regeringen fördrevs till Taiwan i inbördeskriget och Kina så lät det förbli. Att nu komma och kräva att Taiwan skall införlivas i Kina är bra mycket mer magstarkt än att kräva att Ukraina åter skall bli en del av Ryssland.

Calle har ofta rätt, men här är han fullständigt ute och cyklar.
Citera
2023-04-12, 14:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Om Kina och Taiwan slås ihop skulle man få ett bättre Kina, inte sämre. Jämför med Hong Kong som fortfarande är relativt autonomt.

Hur tänker du här? Många i Hongkong flyttar ju till UK. Brain drain kallas det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in