2023-04-10, 10:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Om grannen ringde på just i det inledande skedet av strypningen är det inte alls omöjligt att hans ringning fick JJs grepp att lossna för en liten stund. I själva verket är det sannolikt att grannens ringande på dörren kan ha varit störande för JJ under ett ögonblick. TT kan då tillfälligt ha återfått medvetandet och börjat sparka. Grannen hörde ju sparkarna efter sin påringning när han stod utanför dörren (om jag inte minns fel!).

Att grannens ringande på dörren inte påverkade mördaren och hennes medbrottsling på något sätt håller jag för otroligt. Om ringningen kom innan TT var död är det dessutom väldigt märkligt att JJ helt enkelt inte avbröt det hela. I och med att grannarna reagerat var hon ju faktiskt "upptäckt". En normalt fungerande människa skulle ha insett detta. Men JJ är ju förstås inte normal, utan verkar ha en megaloman uppfattning om sig själv som "osårbar".
Jag är inte övertygad om att sparkljuden verkligen var sparkar mot en vägg.
Citera
2023-04-10, 10:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonaFides
När jag går tillbaka till Johannas förklaring till grannen om dunsen, att kompisen ramlade på sidan inne i badrummet, så funderar jag på om inte Johanna gav en hint om hur dådet gick till. Johanna tycks ju varva lögn med sanning för att låta trovärdig (hon ger onödigt mycket detaljer till grannen). En teori skulle kunna vara att Tove fälldes, ramlade på rygg, slog i huvudet och rullades över på sida där Johanna sätter sig gränsle på Tove. Den ena armen är klämd av att Johanna sitter på den och den andra armen är fast under Toves kropp. På så sätt har Tove benen fria att sparka med men inkapabel att fläkta med armarna. Någon hjälp av Maja behövs inte. När Tove har andats ut dras kroppen till köket som ligger mitt emot badrummet. Av den anledningen ser Maja inte kroppen när hon går till badrummet. Senare dras kroppen ut från köket till hallen, viras in i lakan och Maja väcks för hjälp....

Strypningen tog flera minuter, T sparkade också vilt, ålade sig.
T hade inte haft sina armar kvar i samma position hela tiden. Man får sådan panik och adrenalinpåslag ”övermänskliga krafter” när man inte får luft, så T hade definitivt lyckats få loss en arm eller båda och slagits med JJ.
Citera
2023-04-10, 10:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonaFides
När jag går tillbaka till Johannas förklaring till grannen om dunsen, att kompisen ramlade på sidan inne i badrummet, så funderar jag på om inte Johanna gav en hint om hur dådet gick till. Johanna tycks ju varva lögn med sanning för att låta trovärdig (hon ger onödigt mycket detaljer till grannen). En teori skulle kunna vara att Tove fälldes, ramlade på rygg, slog i huvudet och rullades över på sida där Johanna sätter sig gränsle på Tove. Den ena armen är klämd av att Johanna sitter på den och den andra armen är fast under Toves kropp. På så sätt har Tove benen fria att sparka med men inkapabel att fläkta med armarna. Någon hjälp av Maja behövs inte. När Tove har andats ut dras kroppen till köket som ligger mitt emot badrummet. Av den anledningen ser Maja inte kroppen när hon går till badrummet. Senare dras kroppen ut från köket till hallen, viras in i lakan och Maja väcks för hjälp....
OM T låg på sidan med ena armen under sig, kan det förklara klämskadan. Men då fick hon inget hårt tryck över bröstet när J satte sig på henne, utan borde fått tillräckligt ned luft för att kunna skrika.
Citera
2023-04-10, 10:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
J är är mycket längre än T, mer vältränad och var dessutom betydligt nyktrare vid tillfället. J hade ett kraftigt övertag på T rent fysiskt vid tidpunkten. T var chanslös oavsett Ms inblandning. Frågan är mer om skadorna på T och avsaknaden av större skador på J går ihop med att J gjort det själv.

Ja det är frågan som egentligen också redan har ett svar.
Nej JJ kan inte ensam ha strypt T utan att ha fått en enda liten rispa, klösning, blåmärke, hårluggning eller nypskada efter Ts armar och händer.
JJ hade inte varit helt oskadad utan spår om inte Ts armar och händer också hållits fast av någon annan.
Citera
2023-04-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tror att den bild du beskriver mycket väl kan vara så det gick till.
Det var inte ett planerat mord men det fanns en plan hos JJ och MH att skada T.

Att JJ inte skulle dra sig för att skada TT tror jag på (kanske skulle hon även få med den MH på tanken, en kvinna/tjej som inte verkar ha någon egen vilja... därav livsfarlig).

Men just denna natt har jag svårt att se att tanken var att skada/döda TT i lgh. De visste att TT.s kille hade koll på var hon var på väg. Allt skulle peka i en riktning.

Just därför kan jag även tänka mig att TT ev blev gömd i förrådet som var dörr i dörr med JJ.s lgh.
MH ville inte vara ensam med ett lik i lgh när JJ åkte till Donken, polis och även AW skulle kunna ringa på dörren när som helst. Därav JJs SMS till MH och hennes "tumme upp", allt är klart ingen som ringt på.
Citera
2023-04-10, 10:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att JJ inte skulle dra sig för att skada TT tror jag på (kanske skulle hon även få med den MH på tanken, en kvinna/tjej som inte verkar ha någon egen vilja... därav livsfarlig).

Men just denna natt har jag svårt att se att tanken var att skada/döda TT i lgh. De visste att TT.s kille hade koll på var hon var på väg. Allt skulle peka i en riktning.

Just därför kan jag även tänka mig att TT ev blev gömd i förrådet som var dörr i dörr med JJ.s lgh.
MH ville inte vara ensam med ett lik i lgh när JJ åkte till Donken, polis och även AW skulle kunna ringa på dörren när som helst. Därav JJs SMS till MH och hennes "tumme upp", allt är klart ingen som ringt på.

MH var faktiskt helt ensam i lägenheten med Ts döda kropp när JJ gick iväg för att hämta bilen.
Då påstår MH också i förhör att hon också visste att det var Ts döda kropp hon tittade på.
Citera
2023-04-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det är frågan som egentligen också redan har ett svar.
Nej JJ kan inte ensam ha strypt T utan att ha fått en enda liten rispa, klösning, blåmärke, hårluggning eller nypskada efter Ts armar och händer.
JJ hade inte varit helt oskadad om inte Ts armar och händer också hållits fast av någon annan.

Beror på vad fight or flight-reflexen säger. T har onekligen försökt tagit sig loss genom att använda benen. Får man sen panik så agerar man kanske inte helt rationellt. Har man sen ingen vana av att slåss och dessutom är berusad är det kanske svårt att gå in 100% i fight mode när någon flyger på en från ingenstans.

Sen undrar jag om folk använder begreppet avvärjningsskador rätt här.
Citera
2023-04-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tror du då att M följde med runt i badrummet?

Jag tror inte att M var informerad om att J tänkte strypa henne. Kanske inte ens J själv tänkt så långt. Men jag tror att både J och M var i farten att hämnas och att M var förberedd på detta.

Att varken J eller M använder sina telefoner till att spela musik, kolla sociala medier, läsa meddelanden osv, från det att dom kommer till lägenheten tills mordet är fullbordat tyder enligt mig på att båda två hade fokus på situationen.

Jag tror inte på J s historia att T sa något som gjorde henne upprörd, utan beslutet var redan taget. Och när J slog till stod M redo. Jag tror bara det tog ett par sekunder för M att greppa tag i T s armar medans J höll händerna runt halsen. Men jag tror inte att M gick in i badrummet föret, utan J och M följde efter T när hon behövde kissa alternativt knuffade in henne i badrummet.

Som nämnts innan krävs det väldigt starka känslor för att strypa någon. Man måste helt enkelt hata någon så mycket att man önskar livet ur dom. Gm både ser och känner hur offret kämpar för sig liv, så det krävs ett väldigt speciellt psyke för att klara av detta.

Jag är ganska säker på att J ville detta eftersom hon hade flera minuter att besinna sig men höll ändå kvar. Vad som försiggick i M s huvud däremot är jag inte alls säker på. Men för att klara av alla dessa moment, som att hålla fast någon, att se någon långsamt dö, böra ut och dumpa kroppen, ljuga om vart kroppen är osv får iaf mig att misstänka att även hon lider av nån empatistörning.
Citera
2023-04-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är inte övertygad om att sparkljuden verkligen var sparkar mot en vägg.

Nä det var ju faktiskt en skribent som trodde att JJ och MH stod och dunkade sina huvud i väggen i frustration.

Skämt o sido, både vittnen och gärningsmän säger sparkar.. då måste det väl ändå vara sparkar?
Du tror inte det är sparkar men ändå har du ingen annan förklaring på vad det kan vara eller hur ljuden har uppkommit, men du har bestämt dig för att det inte är sparkar?

Har alltid undrat hur människor som sätter sig rakt på tvären fungerar.

Om någon visar upp en grön penna och säger "denna pennan är grön", säger du då att pennan är blå bara för att? skapa tvivel? du inte tror på vad du ser? misstänker att personen ljuger och har målat om pennan?

Det är oftast den enkla lösningen som är den rätta, dvs pennan är grön och sparkar är sparkar.
Citera
2023-04-10, 11:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Beror på vad fight or flight-reflexen säger. T har onekligen försökt tagit sig loss genom att använda benen. Får man sen panik så agerar man kanske inte helt rationellt. Har man sen ingen vana av att slåss och dessutom är berusad är det kanske svårt att gå in 100% i fight mode när någon flyger på en från ingenstans.

Sen undrar jag om folk använder begreppet avvärjningsskador rätt här.

Ja som någon sagt allt är möjligt och allt har någon gång också hänt.

Men enligt min uppfattning är det dock i princip omöjligt att detta kunde skett mellan JJ och T utan att JJ hade fått motvärnsskador på sin kropp.
Vilket precis som du säger är den korrekta benämningen på förövarens skador, avvärjningsskador som även jag av misstag har använt flera gånger är skador på offret.

För att JJ inte skulle uppvisat de ur Rättmedicinskt hänseende typiska motvärnsskador som nästan är legio vid alla strypmord, fr a framifrån med händerna, måste helt enkelt Ts händer varit fasthållna av en tredje person i badrummet.

Man bör kanske också betänka att T hade en tvillingsyster, en bror och själv var hängiven fotbollsspelare. Hon hade nog brottats förr.
Citera
2023-04-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Hur vet du att den dörren till "förrådet" var öppen?
Det är ju inte JJs förråd utan en dörr som leder till en taklucka med stege.
Det är hyresvärdens utrymme och inte hyresgästernas.
Citera
2023-04-10, 11:32
Medlem
Citat:
J är är mycket längre än T, mer vältränad och var dessutom betydligt nyktrare vid tillfället. J hade ett kraftigt övertag på T rent fysiskt vid tidpunkten. T var chanslös oavsett Ms inblandning. Frågan är mer om skadorna på T och avsaknaden av större skador på J går ihop med att J gjort det själv.

Om J själv försökte strypa T vill jag påstå att hon skulle ha en ganska bra chans att överleva. I situationer som dessa så har coli beskrivet det väl. Offret kämpar med allt den har och lyckas nästan alltid orsaka avvärjningsskador. t.o.m när en man stryper en kvinna så lyckas kvinnan skada mannen genom klösmärken på gm händer, armar och hals. Män, kvinnor och barn har generellt avsevärda skillnader muskelmassa och muskelstyrka. Just därför ser man nästan aldrig en man strypa en man. Men män som stryper kvinnor är desto vanligare.

Vi vet faktiskt inte hur stora styrkeförhållandena var. Jag kan argumentera för att T spelat fotboll i flera år och att inget vittne uppfattat henne som påtagligt berusad. Promillehalten låg runt 1 vid mordet.

J var enligt egen utsago ute på söndagar och red eller körde hästen. Ingen vet om hon på sina bara axlar bar höbalar eller ens mockade själv. Det kanske var pappan som gjorde grovjobbet, eller stalltjejer? Till skillnad från M verkar hon inte haft något gymkort, så i praktiken kanske hon sackat ihop totalt senaste halvåret efter allt festande. Att J var betydligt längre är konstaterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in