2023-04-09, 23:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Detta kanske avhandlats redan, sorry i så fall men:
Sparkarna pekar väl ändå på att TT är medveten -> ett redan starkt case för MH-medverkan blir ännu starkare.
Jag har svarat en annan skribent om just det i inlägget efter.
Citera
2023-04-09, 23:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den förklaringen håller inte. Vem skulle då ha utfört den grova misshandeln under tiden som JJ höll struptag och MH höll undan händerna??

Den grova misshandeln har givetvis inte skett under strypningen. Förklara då varför inga Rop och Skrik hörts under hela misshandeln.

Uppenbarligen kunde hon inte. Och då blir frågan VARFÖR.

Jag håller helt med dig.
Citera
2023-04-09, 23:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Varför säger då JJ själv att Tove sparkar i väggen så att de byter riktning?
I det läget och enligt henne så är det ju 10sek strypgreppet som händer och att de genom Toves spark byter position på golvet.
Sa inte J EN spark?
Citera
2023-04-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack. Ska sätta mig ner i morgon och lyssna igenom detta. Det är ju en viktig del, och om jag minns rätt från det rättsintyget står inget där om det.

Om det är till någon hjälp så står det även med i Grevens sammanfattning från rättegångsdagarna så det är väl isåfall från rättegången det kommer.
Citera
2023-04-09, 23:26
Medlem
En liten fråga då jag själv inte följt rättegången slaviskt.

Togs det upp att man fann fynd av agonal hjärtrytmrubbning vid obduktionen av Tove?

Nämndes det av någon under dessa dagar som rättegången pågick?
Citera
2023-04-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Sa inte J EN spark?

EN spark som gör att de byter riktning ja, men de andra sparkarna?

Edit:
Och för att påpeka att du säger emot dig själv så sa du att du trodde att "sparkarna" var Toves dödsryckning.
Citera
2023-04-09, 23:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag är fortfarande inne på att "sparkarna" är Ts dödsryckningar.

Grannen mitt emot uppgav för en reporter någon dag efter gripandet av J och M att han hört något som påminde om hammarslag. Under förhör senare var han osäker på om han hört eller om det var grannen unders vittnesmål han tagit till sig.

Med hammarslag tänker jag att T i sina kramper kan ha sparkat mot duschstången, vilket skulle kunna gett ett metalliskt ljud.

Grannen som stod utanför dörren har begränsade kunskaper i svenska, varför sparkar kan stå för något han inte har ord för.

Folk som dör av kvävning, ex någon som blir hängd kan rycka och skaka lite i kroppen. Men det uppstår inga kraftiga sparkar. Sparkar innehåller en helt annan kraft och leder till en annan typ av ljud.

Det finns en obehaglig och tragisk bildserier när postaren ”luriflaxflux” hängde sig i realtid på FB. Man ser att kroppen rycker lite, som några svaga skakningar /ryckningar . Detsamma syns på avrättningar genom hängningar. Det rycker svagt i kroppen några gånger men inga extremiteters sträck- eller böjmuskulatur aktiveras fullt ut.

Så nej, några kraftiga högljudda ofrivilliga kroppsrörelser skulle inte uppstått av att T blev strypmördad. Har hennes kropp sparkat, ålat och ljud har uppstått har det skett genom en aktiv kamp för att komma loss. T har kämpat medvetet.
Citera
2023-04-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag skulle tro att T skulle använt även en eller två skadade händer för att försöka komma loss, klösa, riva och kämpa emot. Även en skadad hand går ju mekaniskt att använda.
Inte ens en bruten hand eller arm skulle stoppat den som håller på att strypas ihjäl.

Man får ett så enormt starkt adrenalinpåslag att kroppen negligerar smärtan.
Allt det där onda kommer istället efteråt om man kommer loss. Medan det pågår känner man inte av det - lufthungern, paniken och adrenalinet tar över automatiskt.

Det gör ont att läsa och även höra rättsmedicins redogörelse om T alla skador och
den dödsångest hon måste ha haft
hur hon kämpar för sitt liv
Sen på det har det eldats på hennes kropp
och djur som angripit henne
där ute i skogen där de slängde henne utan minsta respekt och ånger för hennes anhöriga

De som sitter och hittar på ursäkter för de här två som först satt tysta en längre tid och sen försöker rädda sig själva med lögner
Tänk vad T familj går igenom
Den värsta mardrömmen
som förändrat deras livs med en djup sorg att bära så länge de lever

Jag hoppas att de låser in J och M på livstid
Citera
2023-04-09, 23:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Får man tryck över bröstet och inte får tillräckligt med luft slår adrenalin och överlevnadsinstikt till, vilket ger kraft. Tillkommer sedan tryck mot halsen får man garanterat full panik och uppbådar alla krafter man förmår.
J: Ja och sen stod Tove lite framför mig då ungefär så föll hon ju liksom rakt bakåt så hennes huvud hamnade någonstans här och sen blev det ju så, så hon hamnade väl så då.
F: Okej så hon ligger med huvudet mot själva, ut mot hallen eller trapphuset?
J: Mmm ja det blir det ju då.

T skadar huvudet i rördelarna, för de är belägna ut mot trapphuset. Benen är då riktade mot väggen ut mot hallen, därifrån grannen hör sparkarna.
J säger att T ålar sig och sparkar i väggen när hon har satt sig grensle över magen. T sparkar alltså innan J har tagit strypgreppet. I det här läget har T ännu ingen aning om vad J kommer att göra härnäst, hon försöker genom sparkar och ålande att slita sig loss först.

De byter därefter position och J trycker till hårt och djupt. Här kan T ha mist medvetandet relativt snabbt, precis som du var inne på tidigare. Rättsläkaren informerar också om hur snabbt det kan gå att förlora medvetandet med det här ovanliga sättet att strypa det arteriella flödet.
J höll bevisligen kvar det här djupa greppet i flera minuter.
Citera
2023-04-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men det spelar faktiskt ingen roll hur eller varför T kan ha varit - eller inte varit - medvetandesänkt.
T var bevisligen inte så ”väck/avsvimmad/nerdrogad eller borta” att hon inte försökte kämpa emot och sparka sig fri.

Det är i princip rätt säkert att T verkligen sparkade vilt 5-10 sparkar samtidigt som grannen stod utanför ytterdörren bara några meter bort. Men av någon orsak har inte T också slagits med sina armar och händer.
För hade T gjort det, skulle JJ haft skador på sin kropp efter Ts kamp.
Av någon orsak kunde inte T kämpa med sina armar på samma sätt som hon kämpade och sparkade med benen.

Den mest sannolika förklaringen är att Ts armar hölls fast av en person till. Två mot en.
MH höll i Ts armar/händer medan JJ satt grensle över T och med sina egna händer runt Ts hals ströp T. .

Det är troligt men hur ska man kunna bevisa det ”utan rimligt tvivel” Går det?
Citera
2023-04-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon har varit aktiv, ja och inget heller som hon förnekar då hon uppger att hon började må illa och steg upp efter c: a 20 min (02:19).

Visst, det är samma promenad.
M ändrade sig i ett förhör och enligt henne själv så mådde hon inte illa eller kräktes
Citera
2023-04-09, 23:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
EN spark som gör att de byter riktning ja, men de andra sparkarna?

Edit:
Och för att påpeka att du säger emot dig själv så sa du att du trodde att "sparkarna" var Toves dödsryckning.
Ditt påpekande lämnas utan avseende, då jag endast talat om de sista sparkarna.

Jag tolkade ditt inlägg som att du avsåg vad J sa och hon nämnde endast en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in