2023-04-08, 19:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
I det här fallet räckte det inte med en bilbrand av en pickup full med ved för att förinta kvarlevorna.

(Även där en kvinnlig GM.)

Nej, eller hur. Att kremera någon tar lång tid med mycket bränsle eller kremeringsugn.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
MH har under förundersökningen, inför förhörsledare, golat i en omfattning som jag aldrig sett någon motsvarighet till. Och det handlar om överlag riktigt allvarliga brott.

Det håller jag med dig om.
Citera
2023-04-08, 19:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
En del människor kan svara snabbare på en fråga när de ljuger än när de inte ljuger. Jag tycker det är svårt att avgöra trovärdigheten pga hur snabbt eller långsamt någon svarar.
Har du sett något mönster hos MH?

Ja, det är väl en fördel att prata snabbt och mycket......om man vill ljuga.
Citera
2023-04-08, 19:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vart kommer informationen att MH har trängt sig in i en lägenhet ifrån?

Jag tror det är i förhör med Alexandra Toivisto (eller liknande) och jag tror att AW också berättat om det i förhören.

Men JJ var ju med, utanför.....
Citera
2023-04-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Varför skulle JJ och Clea bränna den till synes enda rimliga strategi som skulle kunna ha någon framgång JJ??

Att skylla allt på MH är definitivt inte en sådan.

Fast Cleas strategi var rätt kass för JJ. Hon burar in JJ troligtvis på livstid. En bättre stategi för JJ vore att helt enkelt säga att TT levde när hon åkte till mc men var död när hon återkom. DÄR hade JJ haft en rimlig strategi att komma undan. Hon hade dessutom ett alibi i form av grannen att hon inte befann sig i lägenheten. DÄR hade åklagaren haft svårt med att binda JJ till mordet då övrig bevisning varken binder JJ eller MH till gärningen. Där hade vi snackat rimligt tvivel.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-08 kl. 20:04.
Citera
2023-04-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror det är i förhör med Alexandra Toivisto (eller liknande) och jag tror att AW också berättat om det i förhören.

Hon var inte med, hon kom dit långt senare.
Så från början var det MH som var i farten utan JJ.
Citera
2023-04-08, 20:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Jag har läst FUP, det som jag har sett ang. olika förhör är att varken Alexsandr* ,JJ eller MH
befunnit sig inne i Albins lägenhet utan enbart Tove och Albin befunnit sig inne i lägenheten.

Så därför ställde jag frågan vart dessa uppgifter att MH skulle ha trängt sig in i Albins Lgh. kommer ifrån
Citera
2023-04-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
(FB) Joakim Durhan 29 år Kiruna. Försvunnen sedan 27/7-19. Hittad död 15/8. Mord misstänks
Här finns ett liknande fall (strypning, gravfridsbrott och bränning av kropp) som utspelade sig uppe i Kiruna för något år sedan.
Offret blev lurad till en liten lgh där sedan tre GM blev dömda till långa straff, som jag minns det skyllde alla på varandra men fick ungefär likvärdiga straff.
Kan vara intressant att läsa med tanke på likheter till detta fall.

Tack för tipset!
Citera
2023-04-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Visst, det stämmer absolut! Men man kan ju dömas i enlighet med sitt erkännande, precis som du är inne på. I J:s fall finns det ju stödbevisning i form av att både dödsorsak och dödssätt stämmer in på hennes berättelse, vilket väger tungt.

Till detta finns också viss stödbevisning gällande motivbild då J haft en långvarig konflikt med Tove, att hon skrivit en "hat-låt" om henne, att hon tidigare googlat ”mörda någon diskret” och ”kan man dö av råttgift”, att det varit bråk på krogen och att såväl J som M medgett att J lurat med Tove till lägenheten för att konfrontera henne där. Till detta vet man även att J varit med och forslat bort Toves kropp och då försökt att bränna upp den. Man vet också att hon vid ett senare tillfälle återvänt och gjort om proceduren en gång till. Detta är givetvis inget entydigt bevis på Mord. Men det är ju en omständighet som talar i riktning mot att just J varit väldigt benägen om att Toves kropp inte skall hittas.

Så jag skulle nog säga att det finns tillräckligt med stödbevisning för att döma J i enlighet med hennes erkännande.

Där håller jag inte med, men det blir spännande att se hur rätten resonerar.
Citera
2023-04-08, 20:15
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Kommer domen kommande vecka eller näst kommande vecka? tappat lite tidsuppfattningen nu känner jag
Den 18:e eller om det var den 19:e. Så inte i veckan utan nästkommande.
Citera
2023-04-08, 20:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Igen: om JJ verkligen ville hämnas på MH, varför sade hon inte att MH var ensam gärningsperson.

Läser man förhören så är känslan att JJ tvärtom har sympati för MH. Hon har haft så många chanser att slänga MH under bussen. Men avstått. När hon till slut nästan ber hon nästan om ursäkt när hon säger att MH höll i armarna. Så vitt känt har inte JJ sagt ett ont ord om MH i förhören, till skillnad mot MH karaktärsmord på JJ.

Detta är några av anledningarna till att JJs sista version är trovärdig, inte bara flr mig utan även för polis och åklagare.
Inte ett ont ord? - Vad gjorde då J när hon försökte lägga skulden på M för googlingarna och dikterna?
Citera
2023-04-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Detta är ett väldigt intressant resonemang och precis som du skriver så borde det inte vara möjligt att döma JJ och fria MH. Då det inte finns någon bevisning (förutom erkännandet som man inte skall lägga vikt vid utan bevis) mot någon av dom. För att fälla JJ behöver de utesluta alternativ gärningsman vilket är helt omöjligt med MH i lägenheten.

Precis! Håller med dig helt och hållet. Uppenbart att JJ har spelat en avgörande roll, men det måste ju kunna bevisas i rätten bortom rimligt tvivel. Ser det inte som otroligt att det blir en friande dom, åtminstone i hovrätten. Båda blir dock såklart dömda för gravfridsbrott.
Citera
2023-04-08, 20:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag har läst FUP, det som jag har sett ang. olika förhör är att varken Alexsandr* ,JJ eller MH
befunnit sig inne i Albins lägenhet utan enbart Tove och Albin befunnit sig inne i lägenheten.

Så därför ställde jag frågan vart dessa uppgifter att MH skulle ha trängt sig in i Albins Lgh. kommer ifrån

Ok, läs förhöret med TTs fotbollstränare, för jag tror TT ringde honom den natten, livrädd, hon hade låst in sig på toaletten och MH och Alexandra (osäker på As namn) var utanför toaletten och ville ha ut TT.

JJ var liksom utanför huset/porten (utomhus) och vittnet påstår att JJ "kom senare", men det tror inte jag på, jag tror JJ var the instigator.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in