2023-04-07, 23:09
Medlem
Sverige behöver anpassas mer till islam, tycker Ahmed Abdirahman, vd för Järvaveckan

Ahmed Abdirahman, vd för Järvaveckan, på DN Debatt:
Ett år efter påskupploppen har vi inte lärt oss något

Vi måste släppa in religion i värmen – annars skapas en grogrund för extremism och polarisering

det finns bristande kunskap och förståelse kring muslimer på en samhällsnivå i Sverige.

Motviljan att dela trappuppgång kommer från rädslan för det okända

På årsdagen av påskupploppen får vi tillfälle att reflektera över religionens roll i Sverige och hur extremismen, åt båda håll, får utrymme att frodas när vi undviker att ta itu med frågan om religiösa olikheter.

Ahmed Abdirahman lämnar några "förslag" till "medier, näringsliv, regering och svenska muslimer". Bland annat skriver Abdirahman:
Journalister behöver ge medialt utrymme till en större mångfald av utövande och framför allt sekulära muslimer som representerar den stora majoriteten av svenska muslimer

Det svenska näringslivet borde uppmärksamma och kapitalisera på islamska högtider

Politiker och beslutsfattare måste våga satsa mer på religionskunskap i det svenska samhället.

frivillig kyrkoskatt som går till utvalda muslimska församlingar är ett annat utmärkt sätt att uppnå inkludering

Vad säger ni om detta?

Håller ni med Abdirahman? Inte med ett ord lägger han skuld på de muslimer som begick tusentals våldsamma brott i islams namn under ramadankravallerna för ett år sedan.

Har svenskar ansvar i att tusentals muslimer ställde till med våldsamma kravaller i deras religions namn? Eller ligger ansvaret snarare på de människor som flyttat till Sverige? Verkar det inte mer rimligt att den som flyttar till Sverige lämnar sin våldsamma religion i hemlandet alternativt väljer att bo kvar där?

Järvaveckan finansieras av skattemedel. Rimligt att Abdirahman med skattepengar ska agitera för ökat muslimsk samhällspåverkan?
Senast redigerad av fredag2010 2023-04-07 kl. 23:17.
Citera
2023-04-07, 23:20
Medlem
Det är nog bra om svenskarna anpassar sig, iom att de kommer tvingas till det i framtiden iaf. Kan ju bli en chock senare om det kommer för plötsligt. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2023-04-07, 23:24
Medlem
sommarlovs avatar
På vilket sätt är det INTE på det sättet de önskar idag?
Citera
2023-04-07, 23:57
Medlem
Intressant hur det alltid går åt ett håll bara.

Aldrig någon förståelse eller empati för det svenska folket, vars samhälle har förändrats drastiskt.

Oempatiskt smuts.
Citera
2023-04-08, 01:16
Medlem
llundberg57s avatar
Aldrig i livet! Jag kommer aldrig att visa respekt för muslimer och deras religion. De förtjänar inte det.
Svårare än så är det inte. Och notera att jag föddes inte med denna attityd, jag har fått den från att se hur muslimer uppför sig gentemot andra.
Citera
2023-04-08, 01:25
Medlem
DinKurdias avatar
Jag tror inte på att passivt-aggressiva approach med obligationer är rätt tillvägagångssätt. Hur kan vi muslimer ställa såna obligationer på ett ateistiskt folk? Det är inte så lätt med tanke på deras förutsättningar och historik. Dessutom så finns det ingen tvång enligt islam.

Märker att båda parter brister i interkulturell kompetens. Jag tror att den frågan skulle vara mycket intressantare att diskutera.
Senast redigerad av DinKurdia 2023-04-08 kl. 01:41.
Citera
2023-04-08, 04:24
Medlem
Om några 100 år kommer Sverige vara muslimskt och då kommer muslimerna anpassa sig till den lilla kristna/ateistiska minoriteten.
Citera
2023-04-08, 06:19
Medlem
Herostratoss avatar
Noterar att muslimer kollektivt utmålas litegrann som genomsnittliga kvinnor: De har inget ansvar för sina egna handlingar.

Som av en händelse är båda grupper det ska daltas med.
Citera
2023-04-08, 06:26
Bannlyst
Jag tycker att Ahmed Abdi-bla-bla kan åka med hem dessa värderingar till balkong-kastar-land, när jag läser sådana här dumheter senare jag ur, ni får komma hit, bygga era äckliga kyrkor, fortsätta förtrycka era kvinnor och nu vi tvingas på albibaba-kunskap, fy fan….
Citera
2023-04-08, 06:47
Bannlyst
Hur kan man vara VD för något som är en Freak show? Söker man på allabolag finns ingen som heter Ahmed Abdirahman däremot en hög med taxisluskar https://www.allabolag.se/what/Ahmed%20Abdirahman

Ahmed Abdirahman är alltås bara en satans taxi slusk

Varför finns inga länkar i TS.

Religion har den plats den har, men att låta religösa grupper får mer makt, NEJ! Framförallt inte Islam. Det är lite som utse att släppa Raggarn i Dirty Dräggers i finrummet. Ahmed har väl ett eget land att vara ditt han har jord och koppling, varför han är så kått att få makt i Sverige för?
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-04-08 kl. 06:51.
Citera
2023-04-08, 06:54
Medlem
Kan inte nån tala om för svartskallen att det finns gott om muslimska länder att bo i om han nu vill det?

Ut med packet för i helvete. Varenda moské och synagoga i det här landet borde jämnas med marken, och deras besökare borde deporteras till Madagaskar.
Citera
2023-04-08, 07:29
Medlem
Sverige ska vara ett sekulariserat land även framöver och religionen får man sköta privat.

Jag kan sträcka mig till att man kan få välja att ha röda dagar utifrån en muslimsk kalender. Om det går att bedriva verksamheten utifrån olika kalendrar.

Men det gäller att tänka till för de som har barn. Skolan behöver ju fungera och bedrivas. Man kan då inte resa bort en hel månad under ramadan och nationella prov. Så de som har barn kan säkerligen inte använda sig av en muslimsk kalender. Då hamnar deras barn efter i skolan.

Det finns ju muslimer som inte är så religiösa men som kommer från en kultur med dessa högtider som ramadan och fasta. Jag känner flera kvinnor som inte har nåt på huvudet, är gifta eller skilda. Det är inga problem för dem. De tar ut sem bara när de behöver. Barnen får nån julklapp på julafton. De fastar på ramadan och ger nåt till välgörenhet. Det går att kombinera.

Jag skulle inte ha något problem om nyheterna nämner ramadan eller om en kock tilllagar ramadanmat på nyhetsmorgon.

Det jag däremot tycker är mycket viktigt är att de fundamentalistiska krafterna behöver avvärjas. Egna rättssystem, Sharia, dra in islam i skola/arbetsliv/badhus -separera kvinnor från män. Nej, tack. Länder och människor måste hålla hålla ihop. Därför behöver muslimerna här fortsätta anpassa sig till Sverige. Det borde gå alldeles utmärkt att kunna leva som det är nu, vara gift hela livet, eller skilja sig, kvinnan få välja om hon vill bära huvudduk eller inte. Hon får bada i simhall med vilken baddräkt hon vill, ex en lång. Religionen utövas hemma.

Muslimer som hotar med att de kommer bete sig illa - om de inte får in sina lagar i Sverige tänker helt fel. Då är det inte här man ska bo.
Senast redigerad av Tissetiss 2023-04-08 kl. 07:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in