2023-04-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Exakt, huvudet på spiken, det är precis dom slutsatserna en annan kommer fram till, om det bara funnits nån vettig stödbevisning till hela framställan men det gör det ju faktiskt inte om vi ska vara ärliga som är värd namnet. Varför skulle man t ex ifrån rätten sida välja att tro på vissa delar där MH blir utpekad men inte andra där mordmisstänkta JJ själv hävdar 10 sek stryptag, det är ju hål i huvudet på riktigt.

Nu skämtar du väl???! Det är det korkaste inlägg jag läst på ett tag...
Inte för att jag vet hur kunnig du är eller ens skulle ifrågasätta Silbersky med min helt okunniga bakgrund......
Enligt mig (okunnig men påläst om fallet) och mfl.... Så finns det nog inte mig veterligen tekniska bevis men väldigt mycket annat runt om kring. JJ har inte kunnat strypa T ensam och utan avvärjningsskador.
Citera
2023-04-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag håller med, JJ känns inte som en tvättäkta psykopat. Det är mer som att hon inte tål sånt hon upplever som kränkningar, att nån ignorerar henne, går vidare lycklig utan henne eller går över hennes gränser på annat sätt. Då är det som att hon slår tillbaka, utan rim och reson i handling. Det sker både planerat men jag tror också att det kan ske spontant vid stark triggning.

Hon är nog bara jävligt lättkränkt av någon anledning. Sedan kanske hon även har viss nedsatt empatisk förmåga. Men att hon skulle vara en fullblodspsykopat tror jag inte. Fast jag kan inte veta säkert såklart. Man kan inte veta helt säkert. Ingen av oss har ens träffat henne. Dessutom har hon och hennes familj flyttat runt mycket och det har gjort att hon inte haft vänner och annat som kunnat följa henne genom hela hennes uppväxt.

Det kan vara så att när hon känner sig kränkt så uppstår ett enormt hat mot den människan som kränker henne. Därför är hon beredd att mörda människan. Alla människor är kapabla att mörda om man hatar någon tillräckligt mycket.

Det som talar för att hon skulle vara psykopat är dock att hon mördat, att hon beskrivs som manipulativ och kall, att hon anlagt mordbränder, och att hon inte tycks ha någon annan diagnos. Hon bedöms inte ha borderline, adhd eller autism. Inte heller någon annan psykisk sjukdom. Svårt fall.
Citera
2023-04-07, 19:08
Medlem
-
Senast redigerad av suffragistviolence 2023-04-07 kl. 19:29.
Citera
2023-04-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Psykopater blir aldrig pressade under polisförhör. De brukar heller aldrig erkänna sina brott så som hon gjorde. Hon hade egentligen goda förutsättningar att skylla allt på Maja. En riktig psykopat hade gjort det, även om det låter osannolikt att påstå nått sånt.

Möller nekar än idag.

Då kanske det är MH som är psykopaten i detta fall då . Den till synes tysta snälla ” svansen ” som kanske eldar på Js hjärnspöken i bakgrunden och som J väntar på ska ge klartecken när det är ok att hon får skrida till verket .
Och som spelar dum och får föräldrarna att bli passupper , för om hon inte får son hon vill så kan hon bli deppig igen och vilja ta livet av sig .
Citera
2023-04-07, 19:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det handlar inte om bristen på avvärjningsskador på just MH.
Det handlar om bristen på några avvärjningsskador överhuvudtaget både på JJ och MH.

Ts kropp var buren, släpad, bränd två gånger och hade legat utomhus under oktober månad i 16 dygn. Kroppen var svårt sargad, bränd, mask- och djurangripen.

Varken DNA efter JJ eller MH kunde hittas på ytan av Ts kropp.
Om T hade rivit eller klöst sina angripare - vilket alla som strypmördas vid medvetande försöker göra, precis som man också försöker sparka med benen och åla sig - hade det sannolikt funnits nagelavskrap under Ts naglar. Nagelavskrap som just är skyddat av nageln ovanpå under veckorna kroppen ligger skogen.

Ts händer var inte uppbrända eller kraftigt skadade av djurangrepp, naglarna var intakta. Men inget DNA från någon annan återfanns under hennes naglar. Hon har därför rimligen inte kunnat försvara sig med händerna. JJ var barbent, hade JJ hållit fast Ts händer med sina ben borde T lyckats riva och klösa någonstans. Det borde funnits rivmärken på JJ och hudavskrap med DNA från JJ under Ts naglar.

Den rimligaste förklaringen till att T troligen enbart lyckades sparka vilt med benen och åla, men inte försvara sig med händerna, är att hennes armar/handleder/händer hölls fast hårt av någon ytterligare person under mordtillfället.
Att MH höll fast Ts händer medan JJ hade sina händer runt Ts hals och ströp henne.
Visst var det väl så att den ena handen var så illa skadad (minns inte om det var brännskada) att det inte gick att få något undersökningsresultat?
Citera
2023-04-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Vad har vi för källor på att hon var krävande? När jag växte upp så fanns det en familj från Bosnien i samma hus, fast några trappuppgångar bort. Mamman och pappan har två flickor, och de var ungefär lika gamla. Den ena flickan hade adhd och den andra flickan var väldigt duktig och lugn. Den duktiga flickan pluggade på universitet och flyttade sen till Norge och gifte sig med en norrman. Den dåliga flickan blev ett arbetslöst trash. Den dåliga flickan var ett helvete och bråkade med sina föräldrar hela tiden. Och hon slog sin syster av det jag fick höra på distans.

JJ genomförde skolgången utan problem. Hon gick naturprogrammet och slutförde det med fullgoda betyg. Sedan arbetade hon som elevassistent och hon hade som mål att bli arkitekt. Det går inte ihop. Visst, man kan vara psykopat och trots det plugga på högskolan såklart. Men hennes syskon borde reagerat på nått. Psykoparbarn brukar plåga eller döda djur, skada sina syskon osv. Begå brott.

Var det inte inte Anders Eklund som var helt normal hela uppväxten, sen var han med om en bilolycka och slog huvudet i vindrutan och blev efter det knäpp. Började våldta och mörda.

Nåt kan ju hänt J som utlöst beteendet med.
Tycker det är skitkonstigt om det bara börjar en vacker dag. Nån borde ju märkt nåt innan.
Citera
2023-04-07, 19:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Intressant tanke, frågan blir ju då om någon kan bli fälld för följande premisser avseende likgiltighetsuppsåtet:
- MH lurar med TT för ”misshandel” och är således införstådd med risken att misshandel kan ske
- JJ går över styr med misshandeln och dödar TT medan MH backar undan.

Bär MH då skuld för ”övervåldet” som hon inte var i samförstånd med? Eller har man ett ansvar att ingripa ”när saker går överstyr”?

Ja, det blir ett etiskt dilemma där, rent medmänskligt. för det handlar om en balansgång av hur "förstörd" Maja är, hur hennes diagnoser, men även hennes lägre IQ påverkar det hela.

För att kunna veta, behöver man känna Maja mer på djupet, eller kunna göra en bedömning på ett mer professionellt plan.

Kunde Maja förstå, tänka ut i förväg, tänka självständigt?

Och det tangerar ju vad man rent juridiskt borde ta hänsyn till, även om lagen nu är mycket hårdare och inte direkt kommer att ta hänsyn till om Maja är hjärntvättad och styrd av en psykopat (min gissning), men möjligen till hennes sämre förmåga att analyser, tänka framåt, göra riskbedömning och agera självständigt som en vuxen.

Jag känner inte Maja, men utifrån det jag känner till, har jag svårt att accpetera att hon inte talat med någon vuxen om Johannas mycket allvarliga tidigare brottslighet, som skulle kunna ha lett till döden för flera.

Jag tycker även att hon borde avrått iag Tove från att gå hem till Johanna,och om hon inte vågat göra sådant för Johanna blir så arg, kunde hon möjligen tänkt att hon kunde gå hem istället, smsa till Tove i smyg. Tanken kanske inte dök upp där.

När hon väl blev häktad och misstänkt kunde hon erkänt tidigare till gravfridsbrottet, det är absolut oförlåtligt att hon inte sa något.

Och nu tänker jag också att om hon vet något mer än hon erkänt så är det nu hon kan göra det.

Tove hade likaväl kunnat vara min dotter. Och jag skulle ha väldigt svårt att kunna förlåta Maja, trots allt jag vet om hennes kamp, utsatthet när man lever nära en pskopat, med alla hennes svårigheter, utanförskap osv. Men jag skulle försöka förtså. Jag är inte själv så fördömande, och hat vet jag inte om jag någonsn känt. Men här handlar det om att man har tagit en människas liv!

Ett helt fruktansvärt brott och ännu värrre om Maja varit med på något plan.
Citera
2023-04-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Visst var det väl så att den ena handen var så illa skadad (minns inte om det var brännskada) att det inte gick att få något undersökningsresultat?
Ja så förstod jag det som på liven jag följde med frågorna till rättsläkaren .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-07 kl. 19:35.
Citera
2023-04-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Var det inte inte Anders Eklund som var helt normal hela uppväxten, sen var han med om en bilolycka och slog huvudet i vindrutan och blev efter det knäpp. Började våldta och mörda.

Nåt kan ju hänt J som utlöst beteendet med.
Tycker det är skitkonstigt om det bara börjar en vacker dag. Nån borde ju märkt nåt innan.

Svårt att säga faktiskt. Men en sak jag kommer att tänka på nu med både Johanna Möller och JJ är att båda är väldigt promiskuösa. JJ ligger runt med halva Vetlanda och Möller har sex med ensamkommande ungdomar. Det är ju ett klassiskt psykopattecken.
Citera
2023-04-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nu skämtar du väl???! Det är det korkaste inlägg jag läst på ett tag...
Inte för att jag vet hur kunnig du är eller ens skulle ifrågasätta Silbersky med min helt okunniga bakgrund......
Enligt mig (okunnig men påläst om fallet) och mfl.... Så finns det nog inte mig veterligen tekniska bevis men väldigt mycket annat runt om kring. JJ har inte kunnat strypa T ensam och utan avvärjningsskador.

Nej jag skämtar inte! Det enda jag skrev var att Silbersky`s uttalande ligger väl i linje med vad hur jag själv sett på det som lagts fram av åklagaren, men då är väl Silbersky en skämtare och korkad han med då
Citera
2023-04-07, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det var en klämskada på ena handen
Citera
2023-04-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, jag håller med dig.

Jag tror ju att MH ljuger av olika anledningar ibland, men ibland har hon faktiskt svårt att processa och komma ihåg, det är jag övertygad om.

Kanske en förhörare utbildad på barn borde ha förhört henne, också, ibland.

Men det är på 2 ställen jag tror att MH inte ljuger, och det är när hon konfronteras med kroppen, och när JJ drar kroppen över gruset/grusvägen. Eftersom båda verifierar att endast JJ drog kroppen över grusvägen, så blir det MHs konfrontation med kroppen kvar.

Jag tycker nog att det är lite dåligt att det inte utreddes ordentligt, men tiden försvann väl eftersom MH var så urbota dum att hålla käft/ljuga så länge.

Jag vet inte om lägenheten "hålls" till ev överklagan kommer in och ska behandlas.

Tycker förhörsledarna har gjort ett bra jobb och tagit sig an uppgiften på ett bra sätt. (Har du hört när de intervjuas i P3?) MH är 18 år och betraktad som vuxen enligt svensk lag. Efter timmar av förhör har man kommit fram till att hennes berättelse i stora delar saknar trovärdighet.

Vad tänker du att man skulle ha utrett mer noga i lägenheten? Det fanns inga spår efter T någonstans förutom i badrummet. Finns ingenting som tyder på att en kropp flyttats runt eller mellanlagrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in