Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
Intressant tanke, frågan blir ju då om någon kan bli fälld för följande premisser avseende likgiltighetsuppsåtet:
- MH lurar med TT för ”misshandel” och är således införstådd med risken att misshandel kan ske
- JJ går över styr med misshandeln och dödar TT medan MH backar undan.
Bär MH då skuld för ”övervåldet” som hon inte var i samförstånd med? Eller har man ett ansvar att ingripa ”när saker går överstyr”?
Ja, det blir ett etiskt dilemma där, rent medmänskligt. för det handlar om en balansgång av hur "förstörd" Maja är, hur hennes diagnoser, men även hennes lägre IQ påverkar det hela.
För att kunna veta, behöver man känna Maja mer på djupet, eller kunna göra en bedömning på ett mer professionellt plan.
Kunde Maja förstå, tänka ut i förväg, tänka självständigt?
Och det tangerar ju vad man rent juridiskt borde ta hänsyn till, även om lagen nu är mycket hårdare och inte direkt kommer att ta hänsyn till om Maja är hjärntvättad och styrd av en psykopat (min gissning), men möjligen till hennes sämre förmåga att analyser, tänka framåt, göra riskbedömning och agera självständigt som en vuxen.
Jag känner inte Maja, men utifrån det jag känner till, har jag svårt att accpetera att hon inte talat med någon vuxen om Johannas mycket allvarliga tidigare brottslighet, som skulle kunna ha lett till döden för flera.
Jag tycker även att hon borde avrått iag Tove från att gå hem till Johanna,och om hon inte vågat göra sådant för Johanna blir så arg, kunde hon möjligen tänkt att hon kunde gå hem istället, smsa till Tove i smyg. Tanken kanske inte dök upp där.
När hon väl blev häktad och misstänkt kunde hon erkänt tidigare till gravfridsbrottet, det är absolut oförlåtligt att hon inte sa något.
Och nu tänker jag också att om hon vet något mer än hon erkänt så är det nu hon kan göra det.
Tove hade likaväl kunnat vara min dotter. Och jag skulle ha väldigt svårt att kunna förlåta Maja, trots allt jag vet om hennes kamp, utsatthet när man lever nära en pskopat, med alla hennes svårigheter, utanförskap osv. Men jag skulle försöka förtså. Jag är inte själv så fördömande, och hat vet jag inte om jag någonsn känt. Men här handlar det om att man har tagit en människas liv!
Ett helt fruktansvärt brott och ännu värrre om Maja varit med på något plan.