2023-04-07, 16:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tycker JJs lögner följer det mönster som mördare brukar följa - ljug ihop nåt från början, justera för varje detalj polisen konfronterar dig med, ibland till och med i förekommande syfte. Ibland, när det kommer en plötslig press från förhörsledare, blir det onödigt knasigt. Det är verkligen inget som sticker ut i förhören med JJ på det viset.
Det som sticker ut är att hon även ljuger om sådant som inte har någon betydelse, som när hon säger att kompisen som var full och trillade hette Elsa. Varför anger hon ett namn - helt i onödan?
Citera
2023-04-07, 16:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Exakt. Hennes berättelse är sanningsenlig när det gäller MH inblandning trots att hon faktiskt kunnat skylla på MH i hopp om att komma undan.
Vad som inte är sanning är att hon håller 10 sekunder runt halsen. Men det är ju motbevisat av rättsläkare

Om rätten skulle välja att rakt av tro på JJ utsaga om hur MH medverkat, så har faktiskt inte MH så långt gjort något olagligt.

JJ beskriver att MH tog bort TTs händer från sin strupe när TT tog stryptag på JJ. Det faller inom nödvärnsrätten.

På åklagarens fråga hur länge MH höll TTs händer/arm: Det minns jag inte.
Citera
2023-04-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad håller du på med? och
frysa till is
förefaller vara omtyckta fraser som båda använder vid lämpliga tillfällen.

Ja, just ”vad håller du på med?” ska ha yttrats första gången av M på Nöjet.

Troligen är det den meningen som J plockade fram när hon ljög om vad som hände i badrummet.
Citera
2023-04-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det samtalet som inte existerade ska troligtvis ha varit ett röstmeddelande som var kl 02.30 och som stod i en artikel om stor kartläggning men som nu är en plusartikel. Det är inget riktigt samtal men samtidigt är det endå ett samtal men i form av ett röstmeddelande.

Inga utgående samtalsförsök efter pojkvännens sista samtal 01.49 enligt FUP och operatören.
Det var bara ett klockslag i anmälan, en "uppskattad tidpunkt" för försvinnandet.
Citera
2023-04-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
J boostade Ms ego. Och i Ms värld så kretsar allt kring henne själv.
Familjens liv har också kretsat kring M. För att förtydliga, jag menar INTE att man ska försumma sina barn om dom mår dåligt. Dom ska självklart få allt stöd dom behöver. (Fick kritik för det resonemanget i ett inlägg. Jag uttryckte mig dåligt och fick inte fram det jag ville.) Men allt handlar om att M är skör och inget ansvar ska läggas på henne. Hon får hålla på med en massa skit, bara hon är nöjd typ.

Pappan vet ju att hon sprayat bilen. J och M vet att han vet. Och han vet att J och M vet att han fattat att dom sprayat. Men ingen säger nåt, det blir sjukt stel stämning ett bra tag och sen ”glöms” det bort.
Han hittar 2 parkeringsböter i Ms väska efter Göteborgsresan. Han har inte hört ett knyst från henne om dom.
Föräldrarna avfärdar ljugandet som ”vita lögner”. Det är inga vita lögner att ljuga så mycket.
Vita lögner är att säga att maten på bjudningen var god trots att den inte var det, att kompisens nya tröja är jättefin trots att den är svinful, att kompisens bebis är det sötaste man sett, (fast egentligen är röd och skrynklig och ser ut som alla andra bebisar.) Små lögner för att sociala livet ska flyta smidigt, att man inte ska framstå som ett elakt svin, och för att inte vara helt socialt inkompetent.
Men det här ljugandet är nåt helt annat.

Tillslut kan inte föräldrarna skydda och ursäkta längre. Verkligheten kommer som en jävla käftsmäll. En tjej är död. Hon hittas inte pga dom misstänkta ljuger. Anhöriga svävar i ovisshet.
Mot rättsystemet hjälper inga beskyddande föräldrar. Nu är det upp till henne själv att ta ansvar för sitt liv. Det påtalar förhörsledarna gång på gång. Men det verkar inte hjälpa.

😂

Lite kuriosa om M s uppväxt.
En bekant till M s föräldrar från kyrkan berättade att båda föräldrarna var väldigt snälla. Speciellt pappan. Endast en sak hade hon reagerar på. Det var när M var mindre, mamman hade då tillrättavisat henne offentligt.
Citera
2023-04-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Oavsett vad du eller någon annan tycker så måste ju rätten har bra på fötterna även för att kunna döma medhjälp till mord, nu är det ju inte ens säkert att MH var vaken, det enda rätten har att gå på är JJ´s ord och de är ju ganska så värdelöst och det tror jag rätten inser oxå.

Rätten behöver inte ha "bra på fötterna" för att döma ut medhjälp.
Det räcker med att rätten anser att det är orimligt att hon har sovit igenom enbart de kritiska punkterna och inte varit medveten om vad som har hänt i en liten 1a.

Vilket jag och många andra också anser, man ska inte krångla till det.

Likaså förrådet är för dumt och öppet för grannarna att det är lika ologiskt som fönstervägen som folk var så bestämda över att det var den enda rimliga vägen ut.

Vilket det inte var, och det är inte "förrådet" heller.
Citera
2023-04-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om rätten skulle välja att rakt av tro på JJ utsaga om hur MH medverkat, så har faktiskt inte MH så långt gjort något olagligt.

JJ beskriver att MH tog bort TTs händer från sin strupe när TT tog stryptag på JJ. Det faller inom nödvärnsrätten.

På åklagarens fråga hur länge MH höll TTs händer/arm: Det minns jag inte.

Nej det sa hon inte, hon sa att MH höll i hennes armar.
Att hon tagit bort hennes händer från JJs hals är ditt egna påhitt.
Citera
2023-04-07, 16:36
Medlem
Citat:
Det som sticker ut är att hon även ljuger om sådant som inte har någon betydelse, som när hon säger att kompisen som var full och trillade hette Elsa. Varför anger hon ett namn - helt i onödan?

Inget speciellt att hon sa så, en mytoman ljuger oftast detaljerat för att det ska låta trovärdigt.
De har gjort så hela livet och är vana vid det, det går på rutin för mytomaner att ljuga och slänga in lite extra detaljer i nästan varje mening för att förstärka känslor och uttryck.
Citera
2023-04-07, 16:37
Avslutad
Min teori om vad som hände:

J är arg på T och hennes syster sedan lång tid tillbaka. J har en natur som inte klarar att hantera vad hon tycker är en kränkning av henne. Genom att göra något mot personer som kränker henne pyser hon ur sig agget och det blir på hanterbar nivå. Det är därför hon har eldat på systrarnas husfasad - hon har då fått ur sig en del av ilskan. Likaså genom att skriva hatlåtar och att tänka på och googla på att göra dem illa. Det är ett sätt för henne att hantera de negativa känslorna.

På Nöjet kränker T återigen J, och Js hat blossar upp på en sekund. Hon försöker hantera det genom att få vakten att kasta ut T - det skulle vara en upprättelse för J och en förnedring av T. Sen försöker hon få polisen att prata med T, enligt samma logik. Hon får dock ingen hjälp så hon bestämmer sig för att själv ta itu med T. Hennes fantasier om att göra T illa blossar upp och hon säger till M att de ska få med sig T för "slå" henne på vägen.

På vägen blir det dock överraskande trevligt och Js akuta vrede lägger sig. De kommer fram till hennes lägenhet utan att ha slagit T och tankarna har kanske vänts till att de kan reda ut detta. Alla tre går upp i lägenheten vid 01.55-tiden. De hänger av sig ytterkläderna och tar en tur i lägenheten - första gången T är där - och sätter sig sen i köket för att prata. OBS att alla tre är där i köket. Klockan är nu ca 02.10.

Pratet börjar i vad som hänt på Nöjet, och varför T sagt som hon gjort. De börjar backtracka sin tidigare vänskap och de situationer som de varit osams om och är helt oense om historien. Samtligas telefon ligger stilla och oanvända under tiden eftersom de pratar. Vid 02:19 går Maja på toa för hon är kissnödig (inte illamående) och hennes telefon som hon har i fickan registrerar några steg. Under tiden hon är på toa så ökar irritationen i köket och när hon kommer ut från toan så är T och J rejält i luvan på varann.

Vid 02:30 har T fått nog, det leder ingen varit. Hon reser sig och går ut i hallen för att ta sina saker och gå hem. J är riktigt förbannad och klarar inte av kränkningen (som hon upplever) att T bara struntar i henne. J klarar inte av att vara så oviktig för någon att den inte ens bryr sig om att prata med henne.

J följer efter T ut i hallen och knuffar till henne och T tumlar in i badrummet genom den halvöppna dörren. Det är en impulshandling. T utbrister "Vad håller du på med?" och J svarar "Vad håller du på med själv?" och fäller T bakåt när hon försöker tränga sig förbi J ut i hallen igen. T hinner inte ta emot sig, helt överraskad som hon blir. J hoppar upp på henne och börjar kanske dunka hennes huvud i golvet eller liknande. T försöker ta sig loss och J säger till M att hjälpa till att hålla T, alt att M självmant hoppar in i skeendet utan att riktigt tänka eftersom det har kommit helt överraskande för M.

J börjar strypa T och M - som är tagen på sängen av händelserna, sen i reaktionerna och van att lyda J - håller i Ts händer och låter det bara ske. J släpper inte förrän T dödsrosslar. Då inser hon vad hon har gjort. Hon är chockad men eftersom hon så länge har umgåtts med tankar på att göra T illa är hon mentalt förberedd och kommer ur chocken rätt snabbt. Vissa saker är hon dock inte beredd på, som att T ska göra obehagliga ljud när hon dör och att hennes kiss ska rinna ur kroppen när musklerna slappnar.

Inom ett par minuter är J dock igång och tänker rationellt. Efter att ha torkat upp på toan så inser hon att det viktigaste är att nu lägga ut spår att T lämnat lägenheten. Hon tar Ts nycklar (som hon behöver för cykellåset), mobilen och ska flytta cykeln. M lämnar hon i lägenheten. M tar sin telefon från köket och går in i vardagsrummet, hon vill vara så långt från kroppen i badrummet som hon kan.

JJ vet ju att någon har ringt på dörren under bråket med T så hon har nog redan börjat tänka på hur oljuden från lägenheten ska förklaras. M har varit full och kräkts och ramlat. Så när hon stöter på grannen i trappan så kör hon den lögnen, och att hon ska till Donken och köpa mat för att kompisen mage är orolig. Oturligt nog för henne erbjuder grannen skjuts och hon kan inte gärna neka. Upp igen till M och säga att hon måste till Donken men att hon kommer snart.

Och sen är allt som de har berättat.

Mina 5 cent!
Citera
2023-04-07, 16:37
Medlem
Citat:

Varför sa Mats Alm att kinesiska maffian matade honom med kalla friterade räkor? Svårt att veta exakt såklart, men stundens ingivelse skulle jag gissa. I en pressad situation går det inte ljuga för mycket utan att det blir lite knasigt
Citera
2023-04-07, 16:39
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, just ”vad håller du på med?” ska ha yttrats första gången av M på Nöjet.

Troligen är det den meningen som J plockade fram när hon ljög om vad som hände i badrummet.

J: Nej jag kan inte säga exakt för alla sådana där detaljer är ganska diffusa så jag kan inte
säga det med säkerhet.
F: Nej.
BF: Du har ju sagt att Tove i ett läge sa vad håller nioch att vid något läge sa vad håller du
själv på med. Sades det någonting annat?
J: Inte vad jag minns.
BF: Jag tänker om du sa någonting mer?
J: Det minns jag inte.
BF: Eller om Maja sa något?
J: Det minns jag faktiskt inte heller.
BF: Nej. När ni satt på golvet, eh, du sa att ni satt där inne du och Maja och jag uppfattade,
viktigt att du rättar om du märker att vi har fel Johanna, jag uppfattade att ni satt inne på
toaletten.
J: Ja i badrummet där.
BF: Ja i badrummet, ja. Eh, var satt ni någonstans?
J: Jag kan inte säga exakt heller för det byttes ju. Först var vi liksom vid utgången och sen
hamnade vi så på golvet och vi byter plats så att jag vet inte exakt men ganska i mitten på
badrummet.

Hämtat från:
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2022-12-30 13:05 diarienr: 5000-K1226065-22

Sidan 1013
B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 153
Citera
2023-04-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns inget "irrationellt" i sättet JJ ljuger - många *mördare* före henne har kommit undan på exakt samma sätt.

Det kan se fullständigt bäng ut för oss som tittar på, men för Mats Alm funkade det alldeles utmärkt att uppfinna en kinesisk maffia som matade honom med kalla räkor, för Stefan Davidsson funkade det länge rätt bra att tramsa om olika udda sätt han och Lena Wesström hade sex på, för att inte tala om Olof Wiberg... Där kan vi snacka fullständig rappakalja.

JJ har nog läst en del om hur man kommer undan med mord i Sverige.

Men det är väl ändå ganska irrationellt att erkänna stryptag och placera sig själv i badrummet, men samtidigt ljuga om delar av förloppet som har mindre betydelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in