Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Ja, sedan anses det ju normalt att föräldrar med adhd tar adhd-mediciner, sömnmediciner och i vissa fall lugnande och smärtstillande samtidigt, jag tycker inte det finns någon skillnad mellan detta och att knarka i städade doser illegalt. Det är mer en moralisk fråga för betraktaren.
Precis! Hjärnan gör ingen skillnad men resten av samhället och rättsväsendet gör det. Frågan är vilken cocktail en allvarlig psykisk störd tar? ADHD klassas förhoppningsvis inte som allvarlig eller en störning i detta fall.
Det blir lite fel när media lägger fokus på knark och diagnoser för vad vill de att vi ska tro då?? Att det inte är knark och diagnoser som är orsaken?? För vad står det utöver att barnet är skadat och utöver mammans knark och diagnoser? Ja, inte minns jag. Som diagnostiserad knarkare får jag stå ut med den här stigmatiseringen sen. "A du är en sådan som kan typ mata ditt barn med syra eller?" Herregud, som om det vore ett symtom på ADHD eller substansbruk.
Angående illegalt bruk kan jag dock tycka att racemiska amfetaminister är mer stissiga/vakna än dex och att människor utanför vården går mer på känn gällande doseringar och får i sig randompreparat då och då i viss utsträckning. Även att administreringssättet kan avvika från per oral tillförsel av olika anledningar.
Nu vet vi inte omständigheterna för den här mamman och pappan men vid sådana här händelser/brott känner jag att det kvittar. Om hon nu inte är en galen amfetaminist som tror att den där ungen bär en förbannelse som en del av en psykos. Tvivlar dock på det då hon har varit medveten om sina handlingar och att det finns tecken på våld och pågående undernäring.
Observera att jag inte försvarar mammans handlingar men jag motsätter mig stigmatiseringen av psykisk ohälsa och narkotika/substansbruk starkt.