2023-04-07, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
I skolan mitt barn går i storstad ringer kurator e.l om barnet har varit sjuk/borta en viss procent!
Så hårt är det.
Vanliga familjer får lida av dessa misskötta familjer som ökat i Sverige!

Jag svarade en person som påstod att alla barn omplaceras i familjehem om de är hemma två veckor från skolan. Att man ringer hem, eller t.o.m. gör ett hem besök är ju EXREMT stor skillnad mot att omhänderta barn. I Stockholm ringer de också hem vid lång frånvaro.
Men personen fortsatte att hävda att hen kände en familj som förlorat vårdnaden av sina/sitt barn av den anledningen, att de var smittade av covid och sjuka i mer än två veckor, jag hävdar att det givetvis fanns andra orsaker till omhändertagandet.

Så här lät mitt första svar post #1033
” Ursprungligen postat av Dorinda
Givetvis omplaceras inte barn i ett familjehem för att de varit sjuka i två veckor. Isf skulle ju var och varannan unge bo i familjehem. Det är stor skillnad på att utreda något eller ens att riskera något, med vad som faktiskt sker.

Välj hur du uttalar dig. Det här fallet ju helt på sin rimlighet
. 🙄 ”
Senast redigerad av Dorinda 2023-04-07 kl. 04:02.
Citera
2023-04-07, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABB87
Är det någon som vet med säkerhet att barnet med kostym är en tjej? Det står ju i media att de sökt om hjälp vilket de hade till tjejen med luftbesvär?
Om du läser här i tråden så har det behandlat ett mängder gånger, det finns flera sammanfattningar och folk har lusläst FB när de var öppna. Jag har själv sett bilderna och ”förvandlingen”.

Så ja, Z är född som flicka men har, enligt någon här i tråden, valt att ”bli en pojke”, så de senaste åren är Z klippt och klädd som en pojke.
Jag har själv spekulerat kring om detta kan vara en orsak till misshandeln mot Z, eftersom vanvården varit mer riktad mot Z än de andra barnen. Men det verkar vara så att det är Z själv som bestämt sig för att vara pojke. Inte helt ovanligt i den åldern. Det verkar ha pågått i typ två år.
Citera
2023-04-07, 04:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ärligt talat tycker jag den största risken i detta var.så många barn så tätt. Det kan tom bli farligt om man är svag. Tror faktiskt det är farligare än drogerna och ev psykisk sjukdom. Många kan klara sig bra med barnen ändå ge kärlek mm. Men blir det så många barn och påfrestning rinner bägaren å över. Borde vara lite fler personer med stake på bvc, förlossning, sjukvård etc som talar allvar om det Men det är mest mjäkiga kvinnor som tycker varje graviditet o förlossning är helig!

Håller med om att så många barn så tätt, skulle vara en påfrestning för vem som helst. Det kräver MYCKET. Och om föräldrarna då dessutom missbrukar, och vill vara ifred i sitt drogrus... Ja, då kan det gå riktigt galet. Med småbarn måste man vara alert och på tå hela tiden då barnen är vakna, och när de äntligen har somnat har man vanligen ett berg av hushållsarbete att göra undan. Egentid finns knappast, för all tid man får över måste ägnas åt sömn. Det kan väcka frustration och bitterhet och ilska mot barnen. I denna familjen, verkar de ha valt ut ett barn som har fått bli syndabock och ta emot all ilska.
Citera
2023-04-07, 07:00
Medlem
Jordgubbes avatar
"För mamman visar ett läkarintyg att allvarlig psykisk sjukdom kan misstänkas" överraskar väl ingen och kanske citerats tidigare i tråden men detta ur Expressens papperstidning idag.
Citera
2023-04-07, 07:39
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Var tvättstugan i garaget? Var hon nedkyld? Vill du länka var du hittade de uppgifterna 😁

Nej, huset består av 4 st separata lägenheter och samtliga har TT/TM i lägenheten/ badrummet.
Det finns ett gammalt skjul på gården som tidigare använts som bostad och förråd, men grannarna skulle nog märka om ett barn hölls inlåst där.
Citera
2023-04-07, 07:45
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Om du läser här i tråden så har det behandlat ett mängder gånger, det finns flera sammanfattningar och folk har lusläst FB när de var öppna. Jag har själv sett bilderna och ”förvandlingen”.

Så ja, Z är född som flicka men har, enligt någon här i tråden, valt att ”bli en pojke”, så de senaste åren är Z klippt och klädd som en pojke.
Jag har själv spekulerat kring om detta kan vara en orsak till misshandeln mot Z, eftersom vanvården varit mer riktad mot Z än de andra barnen. Men det verkar vara så att det är Z själv som bestämt sig för att vara pojke. Inte helt ovanligt i den åldern. Det verkar ha pågått i typ två år.

Jag har läst hela tråden och sett bilderna på deras fb-konton, sådeså! Men jag köper fortsatt inte det helt och hållet! Utan är öppen för att det är den andra tjejen.
Citera
2023-04-07, 07:47
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Trådstarten med en väldigt bra staplad sammanfattning missade du att läsa innan du började ställa frågor, eller?

NIX, läst. Varit inne på deras fb-konton... Ifrågasätter om det bara är spekulationer. Vem är källan?
Citera
2023-04-07, 08:06
Medlem
Matamatas avatar
.
Senast redigerad av Matamata 2023-04-07 kl. 08:14.
Citera
2023-04-07, 08:13
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Jag är imponerad av att du hinner med att ”läsa” så många trådar och göra ovettiga kommentarer. Du verkar väldigt insatt i mycket. När kollade du mammans fb-konto? Den har nyligen ändrats.

Enbart för att jag behöver komma upp i 50 kommentarer så att jag kan skicka DM.

Är detta ett förhör? Men visst, jag kan beskriva lite om videoklipp och bilder. En video där tre barn hoppar i vattenpölar. En omslagsbild där hela familjen är finklädda. En sommarbild vid en strand där barn blir buren på axlar. Nöjd?
Citera
2023-04-07, 08:30
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABB87
Jag har läst hela tråden och sett bilderna på deras fb-konton, sådeså! Men jag köper fortsatt inte det helt och hållet! Utan är öppen för att det är den andra tjejen.

Men om du både själv sett bilderna och läst hela tråden då ser du väl också själv hur Z ändrar klädstil?
Genom att kolla på just bilderna av henne och läsa om hur tråden kom fram till det?!

Eller??
Citera
2023-04-07, 08:34
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Men om du både själv sett bilderna och läst hela tråden då ser du väl också själv hur Z ändrar klädstil?
Genom att kolla på just bilderna av henne och läsa om hur tråden kom fram till det?!

Eller??

Nej, jag skulle vilja ha två bilder före och efter isåfall. Noterade inte förändringen. De bilder jag såg ser det ut som en pojke på alla.

Men om det nu är så. Att det är en tjej. Varför har inga vänner/familj reagerat på detta? Barnet såg ju mkt mindre ut än de andra. Trots äldre. Varför har inte BVC eller skolan reagerat?
Senast redigerad av ABB87 2023-04-07 kl. 08:40.
Citera
2023-04-07, 08:35
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, sedan anses det ju normalt att föräldrar med adhd tar adhd-mediciner, sömnmediciner och i vissa fall lugnande och smärtstillande samtidigt, jag tycker inte det finns någon skillnad mellan detta och att knarka i städade doser illegalt. Det är mer en moralisk fråga för betraktaren.
Precis! Hjärnan gör ingen skillnad men resten av samhället och rättsväsendet gör det. Frågan är vilken cocktail en allvarlig psykisk störd tar? ADHD klassas förhoppningsvis inte som allvarlig eller en störning i detta fall.

Det blir lite fel när media lägger fokus på knark och diagnoser för vad vill de att vi ska tro då?? Att det inte är knark och diagnoser som är orsaken?? För vad står det utöver att barnet är skadat och utöver mammans knark och diagnoser? Ja, inte minns jag. Som diagnostiserad knarkare får jag stå ut med den här stigmatiseringen sen. "A du är en sådan som kan typ mata ditt barn med syra eller?" Herregud, som om det vore ett symtom på ADHD eller substansbruk.

Angående illegalt bruk kan jag dock tycka att racemiska amfetaminister är mer stissiga/vakna än dex och att människor utanför vården går mer på känn gällande doseringar och får i sig randompreparat då och då i viss utsträckning. Även att administreringssättet kan avvika från per oral tillförsel av olika anledningar.

Nu vet vi inte omständigheterna för den här mamman och pappan men vid sådana här händelser/brott känner jag att det kvittar. Om hon nu inte är en galen amfetaminist som tror att den där ungen bär en förbannelse som en del av en psykos. Tvivlar dock på det då hon har varit medveten om sina handlingar och att det finns tecken på våld och pågående undernäring.

Observera att jag inte försvarar mammans handlingar men jag motsätter mig stigmatiseringen av psykisk ohälsa och narkotika/substansbruk starkt.
Senast redigerad av Dopamina 2023-04-07 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in