Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningsserumen
Jag skulle hålla mig borta från privatleasing, har så många jag känner som fått problem när de lämnar tillbaka bilen. Den skall i princip vara i samma skick som när du hämtade den. Har du haft hund i, ja då blir det 10-30k avdrag osv.
Köp en bil istället
Den skall vara i skick som motsvarar det miltalet. Om ts leasar på ett avtal som medger 9000 mil, så ska bilen vara i ett skick som motsvarar den körsträckan, rätt sällan bilar ser ut som nya då.
Men du har en poäng i att vara vaksam, vissa märken är tydligen helt sinnessjuka i sina bedömningar.
Vi hade en Toyota, det var inga problem alls trots stenskott, lite små repor, ett mindre dörruppslag (det hade jag iof polerat bort själv så det knappt syntes), ett märke i rutan samt lite allmänt slitage på insidan (barnfamilj, så svårt att undvika)
6000 mil hade vi då på avtalet.
Angående köpa så med tanke på alla övermil han planerar som bara kostar 10 kr, så är det inte alls säkert det bär sig att köpa, men det får man ju räkna på nyorus, värdeminskning, ev räntor osv.
3000 mil för 8400 ger 28 kr per mil, men om han kör 1000 mil till för 10 kr milen, blir milkostnaden 23,50, och det kan vara svårt att slå med ett nybilsköp.
I månadsexemlena ovan räknas det dock på 500 mil i månaden, dvs 6000 mil per år, så det är lite olika siffror i beräkningarna