2023-04-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi såg i nyheterna för någon vecka sedan att Ryska soldater fått order om att övergå till försvar. Men attackerna fortsatte.

Det är tydligen viss eftersläpning innan soldaterna på fronten får veta detta.

Det är nog snarare eftersläpning i Peskovs manus ut till dezinformatörerna som inte hänger med. Cornucopia.se s rapporter är från verkligheten och i realtid, nästan.
Citera
2023-04-06, 10:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Samtidigt ska ukrainarna ha supplies, och dom har brist redan. Det finns bara två broar över kherson som kan sprängas. Då måste man först ta melitopol och mauriopol för att säkra linjerna om man vill till krim. Och där har ryssarna grävt ner sig. Jag tror donbas är målet. Krim är för komplicerat. Man försöker distrahera med krim.

Den ryska försörjningskedjan går via krim . Så lycka till med ditt resonemang
Citera
2023-04-06, 10:18
Medlem
Citat:
Det är inte så lätta för alla bloggare att skapa videos när extremt lite händer. Så det enda de har att prata om är den kommande offensiven. Jag får intrycket av att Weebunion trycker ut ett diskret men ändå Ryskt perspektiv. Dennis är som du märker tydligt Ukrainsk och överdrivet positiv. The Russian Dude tycker jag är ganska underhållande men också överdrivet positiv.

När saker inte händer på fronten så tycker jag kanaler som War in Ukraine https://www.youtube.com/@WiU är bättre. Han är mer nyhetsorienterad och verkar ha bra koll på hela Asien. Visserligen är han ganska doom and gloom där allt är kass överallt.

Det skadar inte att fråga om Ryssland vill lämna landet innan offensiven. Man försöker förhandla från en styrkeposition. Ryssland gjorde en enorm offensiv för ett år sedan och det sket sig ordentligt. Gör UAF en lika tafflig offensiv så blir det game over. Simma genom träsk är nog ingen bra ide när du anfaller. Så jag tror inte heller något signifikant händer på en månad. Det kanske rör sig lite efter att UAF har lämnat Bachmut helt men antagligen inte.

Tycker han dansken "Weebunion" sticker ut liksom vietnamesen "Theti Mapping" sticker ut lite genom att de försöker hålla sig till sådant som de ser berkräftat som ha hänt. De verkar ju bygga mycket på geolokaliserade filmer + att de verkar ha koll på vilka som är storkäftar eller inte som rapporterar direkt. Det här att betvivla påståenden från ukrainska säkerhetstkjänsten och krigisar i Ukraina gör ju precis alla till och med sådana stridstuppar som desertören Denys Davidov ekller vad han nu kallar sig.

Den här fd Nato-Legosoldaten "Willy OAM" tycker jag dels gör mycket intressanta intervjuer med olika legionärer (han gör ju återkommande intervjuer med en som är vid fronten och tycks vara mycket erfaren soldat) men också frontuppdateringar som där han försöker hålla sig till vad som verkligen händer. Ukrainska armeledningens påståenden och kartor avfärdar han ju fullständigt som lögnaktiga.

Den här du nämner "War in Ukraine" som väl är ukrainare är helt outstanding i sina analyser av politiskt och ekonomisk utveckling kring kriget i världsperspektiv. Han är rent hemsk att lyssna på för alla! Mig med men jag tror han har så rätt i mycket. Ja fy fan: Detta krigande kan faktiskt utmynna i en stor världskatastrof! Inte i glada segerparader och frid och fröjd som jag återigen fått skjuta upp ett år i Stockholm den 9 maj.. :-( Kanske 2024 säger jag nu.
Citera
2023-04-06, 10:36
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Cisco förstörde sin utrustning för att inte ge den till ryssarna: https://gagadget.com/en/business/232400-cisco-systems-pulled-out-of-russia-and-destroyed-2342m-worth-of-equipment/

Jäkligt bra gjort av Cisco, hoppas att fler nätverksjättar så som HP osv... också hänger på.
Citera
2023-04-06, 10:37
Medlem
Vi har en något minskad eliminering av Homofederationens bögförbrytare vilket gör det svårt att fastställa genombrytningsdatum av 200.000-gränsen. Kalkylen säger idag att vi får flytta bak brytdatum till den 25 maj istället för som beräknades igår, 24 maj.

Det har inrapporterats goda 390 st befriade fascistbögar och totalt har då 176.630 utplånats.

Övriga materiella förluster är ojämna. 2 utslagna stridsvagnar är fjuttigt men å andra sidan har vi 8 st eliminerade bepansrade stridsfordon. Det är fortsatta goda siffror för utslaget bögigt artilleri, 7 st pjäser har eliminerats. Redan igår visste vi att en helikopter skjutits ned och två fascistpiloter har befriats.

När offensiverna startar blir det stora mängder krigsfångar som skall tas om hand. Det ställer stora krav på logistiken, Ukraina kan ju inte gärna meja ned ryska soldater som tröttnat på förhållandena och viftar med vit flagg eller försöker desertera.
Försöker Homofederationen göra en sista offensiv innan man gräver ned sig i gyttjan?
Citera
2023-04-06, 10:44
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vad som är riktigt pinsamt för ryssarna är att kineserna annonserar för resten av världen att Xi bara deltog i en teaterföreställning. Den från verkligheten isolerade bunkerdvärgen omgiven av yesmen tror ju något helt annat.

Kinesiskt diplomatiskt fikonspråk vilket vi behöver förkovra oss i nu när dom mandelögda ger sig ut i världen. Dom är inte lätta att förstå sig på dom där diktatorerna vilket speciellt den notoriska mytomanen Putin är ett utmärkt ex, på. Misstänker det kommer hända "saker" inom Ryssland snart då Putins försök att återknyta till sovjetrysslands historiska stor/fulhet fallerat.
Återigen: Framför våra ögon utspelas en fd, stormakts sista dödsryckningar - militärt - politiskt och kulturellt. Länderna i forna östblocket har haft sina reningsbad emedan den sovjetryska hegenomin gick i ide.
Senast redigerad av Taggad 2023-04-06 kl. 11:12.
Citera
2023-04-06, 10:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Covert Cabal på Youtube har gått igenom ryssens lager av T55 MBT. De uppskattar att det finns 300-500 T55 som har stått orörda utomhus sen flera decennier. Kanske de kan driftsätta några av dessa men de är ju ännu sämre än T62 som inte har rosat marknaden precis.

https://youtu.be/Noy_amuOPvA
Citera
2023-04-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Och Putte kontrar men nya viktiga vänskapsrelationer med ett av Centralamerikas fattigaste länder - Honduras:

https://twitter.com/francis_scarr/status/1643644310393421825?s=46&t=R36ZdjA_TI1u9KicpVgWIg

Ja det är ju endast små bananrepubliker och fattiga shithole-countries som Ryssland kan knyta till sig.
Citera
2023-04-06, 10:51
Medlem
HAARPs avatar
De ukrainska trupperna fortsätter bli hopträngda på ett allt mindre område av vad som återstår av rest-Bakhmut. Det här måste vara en stor fördel för det ryska artilleriet som kan koncentrera sin beskjutning mer och mer efterhand som det området minskar i storlek.
Citera
2023-04-06, 10:54
Medlem
Jag tror på två anfallskilar söderut för att befria både Zhaporitzia region och hela Kherson oblast. En enda anfallskil blir för utsatt tror jag, jag är ju ingen expert men offensiverna skall splittra ryska bögstyrkor.

Man väntar troligen med Donetsk oblast och ligger kvar vid nuvarande linjer. Däremot är jag övertygad om att den tredje anfallskilen blir i Luhansk oblast där det är lättare att ta sig fram på samma sätt som skedde med Kharkiv-regionen
Det innebär att man drar isär bögryska styrkor och jag tror man går på djupet och det är inga direktanfall på Kreminna eller Svatove utan man isolerar Homofederations styrkor.

Man vinner mark och ger Ukraina en bättre förhandlingsposition.
Om inte Homofederationen visar vilja till eftergifter börjar operationerna mot Krim.
Citera
2023-04-06, 10:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi såg i nyheterna för någon vecka sedan att Ryska soldater fått order om att övergå till försvar. Men attackerna fortsatte.

Det är tydligen viss eftersläpning innan soldaterna på fronten får veta detta.

Ja det måste ju springa snabbfotade rekryter i skyttegravarna med förseglade brev till befälen, som sen ska sprida ordrarna ner i hierarkin.

Klart vi nås snabbare via Youtube av ryska order.
Citera
2023-04-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
De ukrainska trupperna fortsätter bli hopträngda på ett allt mindre område av vad som återstår av rest-Bakhmut. Det här måste vara en stor fördel för det ryska artilleriet som kan koncentrera sin beskjutning mer och mer efterhand som det området minskar i storlek.

Nej Ukraina har artilleri-regementen såväl nordväst som sydväst om staden, det innebär att Ukraina ser till att fronten är lång och man skjuter hela tiden.

En rak linje istället för en inbuktning gynnar den luriga Ukrainska krigföringen. Som jag ser det. I själva staden opererar man med rörliga förband som kan vara svåra att slå ut.

Det vi inte vet är hur de kommande ukrainska offensiverna läggs upp. Vi vet inte hur man resonerar beträffande Bakhmut-området, troligen är det inget man prioriterar i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in