Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Du har rätt
Polisen har bedömt dem som trovärdiga vittnen och det tror jag att nästan alla här i tråden också känner
Det börjar bli jobbigt i tråden när det kommer in nya som vill ändra trovärdighet både hos polis grannar mfl och ändra på hela utredningen
Nu har jag inte läst just grannens förhör, eftersom han berättat om det i intervjuer i media, och jag har känt att jag har en uppfattning om vad hans minnesbild varit. Så det kan ju vara bra för mig att så småningom gå igenom dom också.
Vad gäller föhör, har jag sett hur viktigt det är att de är professionellt utförda och dokumenterade.
Är inte riktigt på det klara över här om det är brukligt i det första skedet, då ärendetänu inte är överlämnat till åklagaren att förhören inte bandas in? De förhören är ofta skrivna just i en sammanfattande form, och de första initiala kontakterna/undersökningarna skrivs i pm i efterhand av de akuella poliserna som varit på plats, undersökt hus, lgh, förhört aktuella personer osv. Jag vet inte hur förfarandet är, om de själva skriver anteckingar, eller om de har någon slags inspelnings/minnesinspeln.
I dessa pm, skrivs också ofta polisens egna tankar in, om hur lägenheten ser ut (en slags bedömning utifrån ett polisöga/magkänsla), förhörda personers reaktioner mm.
Nu blev ju detta ärende ett åklagarärende på måndagen, men så är det kanske inte alltid. Men det är ju ändå väldigt viktigt hur detaljer kommer på pränt, hur frågor ställs och hur svaren tolkas av respektive polis.
I det här fallet har man som det verkar i mina (otränade) ögon haft rutinerade förhörsledare, som haft olika approach mot JJ och MH. Några gånger har jag dock frågat mig vad som är tillåtet i förhör och inte. Lite hotfulla ibland, ibland nästan manipulativt lurar in den förhörde i en fälla. Inte som i USA dock, där man går över gränser som jag anser är rättsosäkra och farliga ur det perspektivet att man vet inte om den förhörde har tvingats ljuga.
Som tur är har vi alltid rätt att ha advokaten med, som kan invända och granska förhörsmetoder, men jag tror att vana och skickliga förhörsledare är mycket noggranna med att uppgifter som den förhörde lämnar är av sådan kvalitet att man sedan kan använda dom rättsligt.
Ingen är betjänt av att en förhörsledare "förstör" lämnade uppgifter.
Polisen får t ex inte ljuga för den misstänkte. Det är otroligt viktigt att en förhörsledare ställer öppna frågor, utan att leda in den misstänkte på ett spår som inte den misstänkte (eller ett vittne för den delen) inte själv kommer på av helt egen uppfattning.
Jag brukar ta som exempel, Stefan Ds förhör i rätten, där han påstod att han blivit vilseledd av förhörsledaren att han varit nära brottsplatsen vid tiden för mordet.
Den rättegången var hela 20 dagar, så åklagrna hade tid att plocka fram just det förhöret på film, som visades i rätten. Stefan motbevisades; han hade inte alls fått ledande frågor, utan berättade på helt eget initiativ om hur han testat sin cykels växlar och cyklat fram och åter nära planket där Lena hittades död.
Detta gjorde han säkerligen för att han själv ville föregå utredningen och eventuella vittnen som skulle ha sett honom, medan han menade att förhörsledaren hade vilselett honom och sagt något som fått honom att förstå att vittnen
hade sett honom.
I rätten vred (den otroligt manipulreande, vanelgönaren, vane gaslightaren) Stefan om sin berättelse helt (efter att ha läst FUP förstås) till att han blandat ihop dagarna, och efter att han läst FUP förstått själv, fast han blivit lurad av förhörsledaren, att hans växeltest av cykeln hade skett veckan innan (typ).
Hade nu förhörsledaren vilselett Stefan in i en fälla, då hade Stefans försök till att manipulera rätten kunnat vara framgångsrik. Så där ser man hur värdefullt det är att inte leda in ett vittne eller en misstänkt på ett spår som blir värdelöst ur ett rättsligt perspektiv.
Sedan ska man inte glömma att vittnens minnesbilder alltid ändras.
Man kan göra ett eget test på sina upplevelser från något, vad som helst. Återberätta sedan och kolla vad du minns och vad en medförljare minns. Upprepa sedan samma berättelse efter några dagar, veckor månader.
Särskilt om man har sedan pratat med andr om sin upplevelse. Så småningom minns man bara fragment, och kanske mer det man berättat. Minnet är en gåta.